Kolmårdenin eläintarha on kyllä tosi hieno paikka. Omat poikani nauttivat siellä kaikesta, hyvin menee kaksikin päivää puistossa. Käydään aina katsomassa myös Bamse-teatteria ja Kolmårdenin ulkopuolella sijaitsevassa Tropicariossa tms. jossa on mm. haikaloja. Pojat tykkäävät kovasti myös taputella ja ruokkia kilejä.
Tukholmassa suosittelen Skansenia, alueella on myös eläintarha, jos ei Kolmårdeniin ehdi, sisäpuolella Skansenin akvaario, johon erillinen sisäänpääsymaksu, mutta on hintansa väärti. Saa mm. kävellä lemureiden seassa, katsella miniapionoita, krokotiileja, alligaattorikilpikonnaa, kaloja, käärmeitä ja hämähäkkejä, lepakoita ja kaljuja rottia. Itse Skansenin alueella on pääasiassa pohjoismaisia eläimiä. Täältäkin löytyy niitä taputeltavia kilejä. Rakennuksissa on myös nähtävää ja esim. leipomo toimii joka päivä. Sisäpuolella on myös pieni Galejan tivoli, jossa muutama huvipuistolaite ja näiden hinnat varsin kohtuulliset.
Vasa-laivalla kävimme itse hiihtolomalla, se oli elämys. Olin itse käynyt samassa paikassa yli 20 vuotta sitten ja silloin paikka oli kostea, haiseva ja pimeä. Nyt alus oli upeassa kunnossa ja lapsille löytyi kiinnostavaa tekemistä ja kokeiltavaa.
Yksi suosikeistamme on Tekniska museet, vähän kuin tiedepuisto, saa kokeilla mm. tv-kameraa ja on ehdottomasti sadepäivän paikka. Tekniska museetin vierestä löytyy poliisimuseo, jossa voi kokeila oikeata poliisiautoa, laittaa vilkut ja sireenit päälle ja pukeutuakin poliisiksi.
Kaknästornetissa voi ihailla maisemia.
Pikkuneitiä voi kiinnostaa kuninkaan linna ja sen aarteet, mm. kruunuja on näytteillä, ja käsittääkseni Livtrustkammerenissa on kuninkaallisten käyttämiä asuja juuri nyt esillä.
Tukholmassa huomioidaan lapset joka paikassa, museoihin on rakennettu lapsia kiinnostavia osia.
Minkä ikäinen se tyttösi oli? Junibackenkin voisi olla kiva.
Ainut paikka jota en suosittele, on Aquaria Djurgårdenin saarella, ainoa hauska juttu siellä olivat kalat, jotka sylkivät saaliinsa puista alas. Muuten oli vähän ankea paikka.