Kollikissan leikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maalaiskissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maalaiskissa

Vieras
Osaiskohan joku kertoa, mitä maksaa kunnallisella eläinlääkärillä kollikissan leikkausoperaatio? Entä lisäksi kissan päällisinpuolin tehty tarkastus, turkki yms.? Meillä ilmestyi kissa pihapiiriin syksyllä, kun muutimme tänne haja-asutusalueelle, ja siitä on nyt tullut meidän perheenjäsen. (Oliskohan joku jättänyt kesäkissansa heitteille...?)
Olen madottanut sen jo kahteen kertaan, mutta eläinlääkärillä emme ole vielä käyneet. Mistähän muuten saisin ostettua käytetyn kissankuljetuskopan?

Meille tuli maksamaan kollin leikkaus 50? (sis.käyntimaksu,leikkaus ja lääkkeet). eiköhän ne kunnallisella puolella pyöri muutenkin siinä 40-60? haarukassa ympäri suomen.

uusiakin kuljetuskoppia saa aika edullisesti. Itse ostimme ihan perusmallin 19.90? eläinkaupasta (muovinen jossa metalliritilä ovena).

Muistakaa myös rokottaa kissa. Sitä ei voi tehdä leikkauksen yhteydessä mutta varatkaa aika leikkauksella käydessänne. Leikkaus maksaa tavallisesti n. 50 e paikkeilla, pääkaupunkiseudulla enemmän. Hintaan sisältyy aina kissan terveystarkastus. Rokotus maksaa sitten hieman vähemmän. Kissa pitää madottaa vielä viikkoa-paria ennen rokotusta (Axilur tai Drontal).

Kuljetuskoppa ei maksa uutenakaan paljoa. Alle 20e saa jo ison jostain "halpiskaupasta". Kopalle on kuitenkin käyttöä vuosittain, joten se pitää ehdottomasti hankkia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 20:39 Sae kirjoitti:
Kissa pitää madottaa vielä viikkoa-paria ennen rokotusta (Axilur tai Drontal).

Tässä tapauksessa Drontal olisi varsin hyvä vaihtoehto, kun on kissan tullut varmasti melko paljon myyriä yms. syötyä..

Kiitos kaikille tiedoista! Hankin halpamyymälästä tuollaisen alle 20 ?:n kantokopan. Nyt mua kylläkin pelottaa tuo mahdollinen lintuinfluenssan tulo Suomeen. Ei meidän ulkona vapaana liikkumaan tottunutta kissaa voi teljetä sisälle tai johonkin aitaukseen koko kevääksi... :(

Kissa tottuu kyllä sisäelämäänkin, jos omistaja panostaa siihen. Sisäelämästä pitää tehdä mielenkiintoisempaa kuin ulkonaolosta, niin kissa ei hetken päästä enää edes kaipaa ulos. Nyt olisi helppo leikkauksen jälkeen jättää kissa kokonaan sisälle, sehän joutuu joka tapauksessa olemaan sisällä useamman päivän että haava paranee.

Kissalle on helppo keksiä virikkeitä sisällä. Järjestä ikkunoiden eteen löhöilypaikkoja ja hyllyihin tms muutama tyhjä/pehmustettu taso kissaa varten. Hanki raapimispuu tai tee sellainen itse, esim kieputtamalla mattoa pöydän jalan ympäri. Leikitä kissaa päivittäin useita lyhyitä jaksoja. Anna kissalle pahvilaatikoita, joihin on leikattu aukkoja, ja paperikasseja piiloiksi. Ovenkahvoihin ja -karmeihin voi laittaa roikkumaan kuminauhasta (varo kuristumista!) tai rautalangasta leluja jne.

Yhteistyössä