Kokoomuslaisen neuvo köyhille: laskut kannattaa maksaa ajoissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en oikein usko, että sä kuitenkaan tykkäisit tulospalkatusta poliisista. Semmoisen ei tarvitsisi kuin ajaa perässäsi ja kytätä milloin teet heidän mielestään virheen ja lätkäistä sakko. Persaukisten liikennerikkomuksista eivät piittaa koska heidän kohdallaan päiväsakon määrä on niin pieni, että se ei tulospalkkiota lihota.

Jos tarkemmin ajattelet, niin itse asiassa tulospalkkaus ei välttämättä ole virkakunnan kohdalla kovinkaan hyvä juttu.
Poliisi on tavallaan tulospalkkaus, koska sakkotulot on budjetoitu, eli tietty määrä sakkotuloja pitää saada vuosittain kasaan.

Mä en oikein usko, että sä kuitenkaan tykkäisit tulospalkatusta poliisista. Semmoisen ei tarvitsisi kuin ajaa perässäsi ja kytätä milloin teet heidän mielestään virheen ja lätkäistä sakko. Persaukisten liikennerikkomuksista eivät piittaa koska heidän kohdallaan päiväsakon määrä on niin pieni, että se ei tulospalkkiota lihota.

Jos tarkemmin ajattelet, niin itse asiassa tulospalkkaus ei välttämättä ole virkakunnan kohdalla kovinkaan hyvä juttu.

Luet mutta ymmärrys ei riitä. Sanoin aika suoraan, että KPI:t on erit riippuen ammatista. Nyt sä itse otit KPI:ksi sakkojen määrän. No se ei varmaankaan ole tai tulisi olla poliisin mikään KPI. Mutta kuukleta toi termi, niin jatketaan sitten samalla levelillä :)

Luet mutta ymmärrys ei riitä. Sanoin aika suoraan, että KPI:t on erit riippuen ammatista. Nyt sä itse otit KPI:ksi sakkojen määrän. No se ei varmaankaan ole tai tulisi olla poliisin mikään KPI. Mutta kuukleta toi termi, niin jatketaan sitten samalla levelillä :)
Jatketaas samalla levelillä kun ensin hetken funtsit semmoista juttua, että lainsäätäjä on jättänyt monissa asioissa virkamiehille ja -naisille harkintavaltaa. Käytettäväksi terveen järjen ja yhteisen hyvän vuoksi tai välttääkseen kohtuuttomuuksia.
Kuten esimerkiksi poliisilla on harkintavaltaa vaikkapa siinä, antaako sakon tai huomautuksen ja jos antaa sakon niin montako päiväsakkoa. Tai vaikkapa verotarkastajalla on harkintavaltaa siinä laittaako nolla vai 30% veronkorotusta.

Se toimii tasan niin kauan kun harkintaan liittyy terve järki.
Se lakkaa toimimasta jos virkamies miettii harkinnan vaikutusta omaan tulospalkkaukseensa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Itse olen vihreä ja vähäsen vasemmallakkin kallellaan, mutta onhan se outoa, että eletään nousukautta ties monennettako vuotta ja talousvaikeuksissa olevien määrä senkus kasvaa. Kyllä niiden ihmisten, jotka vaan elävät yli varojen, määrä kasvaa. Itse vihreänä vastustan ylikulutusta ja siksi todella paljon ärsyttää, että ihmiset laittavat ittensä talousahdinkoon ihan vaan siksi, että pitää ostaa kaiken maailman turhuutta.

Tottakai on oikeasti vaikeassa tilanteessa olevia, mutta en usko, että nimenomaan heidän määränsä olisi nousukaudessa kasvanut.

Minä en ole kokoomuslainen, mutta minusta tämmöistä viesti ns. oikeistopuolueen pitääkin antaa. Ihmeellistä, että kun sanoo jotain suoraan, niin on kusessa nykyisin. Aina pakko hyssytellä. Kääntyy itseään vastaan, niinkuin on käynyt esim. pakolaishyssyttelyssä.

Itse olen syntynyt köyhään perheeseen ja koko lapsuus ollut yhtä talousahdinkoa. Nykyisin olen suht. hyvätuloinen, mutta elän silti aika niukasti. Ainakin suomalaisten mittapuun mukaan. Taloutemme kokonaistulot on bruttona melkein 100 000, mutta silti meillä on vain yksi auto, emmekä edes elä missään lukaalissa vaikka täällä kämpät aika halpoja onkin.

Jatketaas samalla levelillä kun ensin hetken funtsit semmoista juttua, että lainsäätäjä on jättänyt monissa asioissa virkamiehille ja -naisille harkintavaltaa. Käytettäväksi terveen järjen ja yhteisen hyvän vuoksi tai välttääkseen kohtuuttomuuksia.
Kuten esimerkiksi poliisilla on harkintavaltaa vaikkapa siinä, antaako sakon tai huomautuksen ja jos antaa sakon niin montako päiväsakkoa. Tai vaikkapa verotarkastajalla on harkintavaltaa siinä laittaako nolla vai 30% veronkorotusta.

Se lakkaa toimimasta jos virkamies miettii harkinnan vaikutusta omaan tulospalkkaukseensa.

Sä et googlannut, tai sitten et ymmärtänyt. Tulospalkkaus ei ole sama asia kuin sakotettujen eurojen suuruus. Mutta tahallanikaan en kerro... gooooooglaaaa se. :D

Mitä enemmän sakkoja ja veronkorotuksia, sitä enemmän riittää rahaa virkamiesten palkkoihin.

Sä et googlannut, tai sitten et ymmärtänyt. Tulospalkkaus ei ole sama asia kuin sakotettujen eurojen suuruus. Mutta tahallanikaan en kerro... gooooooglaaaa se. :D
Se on mulle ihan sama ymmärrätkö sinä vai et.
Mut pidetään tossa nyt esimerkkinä virkamiehestä sitä poliisia, jookos?
Mitäs keskimääräinen poliisipartio noin pääpiirteisesti tekeekään. Valvoo yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Sit päästään pykälää vaikeampaan asiaan, eli miten sitä mitataan?
Mikä on suorite joita keräämällä pääsee tulospalkoille?
Onko se sakkojen määrä tai niiden rahasumma? Juuri taisit todeta, että ei?
Onko se putkaan vietyjen Arskojen lukumäärä? Jolloin parantaakseen tulospalkkaansa kannattaa jokainen pikkupöhnäinenkin kuskata kisahalliin.
Mutta jos taas tulospalkkaussuoritteeksi lasketaan jokin muu, niin miksi hemmetissä kukaan poliisi kirjoittaisi sakkoja tai tuhlaisi aikaansa viemällä häirikön putkaan koska oman palkan kannalta on parempi käyttää aikansa tekemällä niitä suoritteita joista tulospalkan saa.

Se on mulle ihan sama ymmärrätkö sinä vai et.
Mut pidetään tossa nyt esimerkkinä virkamiehestä sitä poliisia, jookos?
Mitäs keskimääräinen poliisipartio noin pääpiirteisesti tekeekään. Valvoo yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Sit päästään pykälää vaikeampaan asiaan, eli miten sitä mitataan?
Mikä on suorite joita keräämällä pääsee tulospalkoille?
Onko se sakkojen määrä tai niiden rahasumma? Juuri taisit todeta, että ei?
Onko se putkaan vietyjen Arskojen lukumäärä? Jolloin parantaakseen tulospalkkaansa kannattaa jokainen pikkupöhnäinenkin kuskata kisahalliin.
Mutta jos taas tulospalkkaussuoritteeksi lasketaan jokin muu, niin miksi hemmetissä kukaan poliisi kirjoittaisi sakkoja tai tuhlaisi aikaansa viemällä häirikön putkaan koska oman palkan kannalta on parempi käyttää aikansa tekemällä niitä suoritteita joista tulospalkan saa.

No pakko se on kertoa, kun sulla ei ole kapasiteettia. Poliisin KPI:t voisivat olla esimerkiksi rikollisuusaste per 1000 henkilöä vuodessa. Eli yleistä rikollisuutta vähentämällä poliisit noustaisivat työssä suoriutumistaan. Toinen KPI voisi olla reagointiajat hälyytysten tullessa ja kolmas esimerkiksi rikosten ratkaisuprosentti.

Eli aivan hyvin poliisinkin työ voisi olla tulosvastuullista ja osittain tulospalkattua. Ainakin minä (ja uskoakseni joku muukin) haluaa Suomeen poliisin joka aidosti vähentää rikollisuutta ja saa myös tehtyjä rikoksia selvitettyä. Verorahoistani en mieluusti vastaavasti maksa poliisille vain siitä, että he istuvat autossa syömässä donitsia.

Ainainen jankutus että pitää olla säästöjä, mutta entä sitten kun ne säästötkin on syöty? Itse sain juuri uuden työpaikan ja sairastuin vakavasti ennen kuin olin kokonaista kuukautta töissä. Sairausajan palkka on vain puolet tässä vaiheessa ja lääkkeet on kalliita. Onneksi kykenen ensi viikolla takaisin töihin. Nyt vaan jännittää puretaanko työsopimus samantien

No noidenkaan ei pitäisi tulla yllätyksenä. Jos ajattelet asiaa ihan budjetoinnin näkökulmasta, niin erinäisiin kulueriin pitää valmistautua ennakolta. Ja fakta on sekin, että jos tiedät ettet voi maksaa laskua, niin silloin et voi huollattaa autoasi. Vaikka auto olisi miten tärkeä, niin laskun maksamatta jättäminen ei ole koskaan vaihtoehto millekään. Silloin kannattaa jo alkuvaiheessa kysyä maksuaikaa tai hakea lainaa pankista. Ja jos nämä eivät ole mahdollisia, niin sitten eivät ole. Vaihtoehto ei edelleenkään ole ostaa tuote/palvelu jonka tietää etukäteen mahdottomaksi maksaa.

Laskujen maksamattomuuden taustalla on lähes poikkeuksetta aina huono taloudenpito. Jos odottamattomiin lääkärilaskuihin valmistautuminen tarkoittaa koko vuoden vettä ja pettuleipää, niin se sitten tarkoittaa sitä. Ei se mukavaa ole, vaan peräti ihan perseestä. Mutta kun tilanne menee vain entistä kurjemmaksi jättämällä mahdolliset laskut sitten maksamatta.
Hyvä kommentti. Sovitaan, että se on samalla minunkin kommenttini, niin ei tarvitse kirjoittaa kovin pitkästi. Lisään vain sen, että lääkärikulujen suhteen Suomi kyllä pitää huolen köyhistään eli toimeentulotuki kattaa terveydenhuollon ja lääkkeet kun tulo-menolaskelma osoittaa sen tarpeen.

Ööö..mitenkäs sitten toi omaisuuden myynti...jos nyt ei puhuta suppeasta ulosotosta.
Takavarikoitu omaisuushan on tapana alihinnoitella erittäin rankalla kädellä, juuri ja juuri hiukan lyhenee velka kun perintötilat takavarikoidaan, ja hups, yhtäkkiä sen myyntihinta onkin ihan jotakin tähtitieteellistä...näetkö tässä mitään erikoista...
Nykyään on kyllä aika tarkat säännöt siitä, että kovin paljon alle markkinahintojen ei saa myydä. Tiedän koska yritän aina etsiä ryöstöhintaisia ulosottokohteita huutokaupat.com:issa. Jos ei voittanut huuto ole edes jotenkin järkevä, ei se mene läpi vaan kohde palautuu huudettavaksi. Usein esim. metsätilat menevät ylihintaan verrattuna siihen, että kaupat sovittaisiin omistajan kanssa (joka olisi halukas myyntiin).

https://huutokaupat.com/ulosotto

Ihan oikeassahan tuo on. Itsekin olen ollut opiskeluaikoina pienituloinen, ja silti olen maksanut kaikki laskut ajallaan. Sitten on vain tingitty muusta. Sehän se onkin nykyaikana vialla, kun ihmiset eivät halua tinkiä mistään turhasta.

Yhteistyössä