Kokoomusedustaja vaatii Vanhasen eroa

12.08.2007
533
0
16
Iltasanomat

7.10.2007 21:05
Pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) saa ankaria moitteita hallituspuolueen kansanedustajalta.

Tuulikki Ukkola (kok.) arvostelee Vanhasen päätöstä tehdä tutkintapyyntö entisen naisystävänsä muistelmista.

- Pääministerin menettely vaarantaa sananvapauden. Olen vakavissani sitä mieltä, että Matti Vanhasen pitäisi erota pääministerin virasta, Tuulikki Ukkola pamautti ilta-Sanomille.

Ukkolan mielestä sananvapauden ja yksityisyyden suojan asema ehdottomina perusoikeuksina on tarkasteltava uudelleen, kun perustuslain toimivuutta jatkossa tarkastellaan.

- Vanhanen ei tunnu ymmärtävän, että Suomi on demokratia ja sananvapaus sen kulmakivi. Vanhanen ei myöskään tunnu ymmärtävän, että pääministeri ei ole yksityishenkilö. Hänellä on suppeampi yksityisyyden suoja.

Viime vuosina oikeuslaitos on hänen mukaansa tulkinnut yksityisyyden suojan vahvemmaksi perusoikeudeksi kuin sananvapauden.

- Vielä pahempi asia on se, että hän valehteli kertoessaan, miten oli tavannut Susan Kurosen. Pääministeri ei saa valehdella!

Ukkola on perustuslakivaliokunnan jäsen

Mielestäni Vanhasen ei tarvitse erota vain sen takia, että ei tahdo oman elämän yksityisiä asioita riepoteltavan mediassa. Mitä mieltä olette?

no musta on yleensäkin väärin toi että pakko olis kertoa kaikki omasta elämästään.
ja se kirja oli jo värin.olisko ihan musta vaikka saanut joku kirjoittaa ja kertoa yksityisiä juttuja jos olisin kieltänyt?

Mielestäni loku lakimies oli hyvin arvioinut Vanhasen oman linjan, eli hän on pitänyt itse yksityiselämänsä hyvin yksityisenä. Ei se, että on poliitikko oikeuta ketään kertomaan esim seurustelusuhteen kulusta.

Ei sananvapaus tarkoita sitä, että meistä saa kertoa mitä tahansa ja miten tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Ei sananvapaus tarkoita sitä, että meistä saa kertoa mitä tahansa ja miten tahansa.

Tuulikki on pitkän linjan reportteri, eiköhän hänellä ole sananvapaus ihan hyvin hallussa...

Eiköhän sillä lakimiehelläkin, joka kommentoi syytteennostamista kirjan kustantajaa vastaan, ja kommentoi myös esim Vanhasen yksityisyyden suojaa, ollut myös sananvapauden kiemurat hallussa.

Vanhanen o itse ollut hyvin niukkasanainen yksityiselämästään, se oikeus hänellä on.

Jos musta joku kirjottas lupaa kysymättä kirjan missä kerrotaan mun sänkytaidoista ja julkaistaan teksitiviestejä ja tietoja mun perheestä ni kyllä minäki tutkintapyynnön tekisin ihan välittömästi. Vaikka olisin presidentti.
Ei se musta ole oikein riepotella ketään vasten tahtoaan julkisuudessa tollain. Täytyyhän sitä pääministerilläkin jonkinlainen yksityisyyden suoja olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Eiköhän sillä lakimiehelläkin, joka kommentoi syytteennostamista kirjan kustantajaa vastaan, ja kommentoi myös esim Vanhasen yksityisyyden suojaa, ollut myös sananvapauden kiemurat hallussa.

Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt... :whistle:

Poliitikkojen yksityisasioita riepotellaan liikaa julkisuudessa, ja omat sympatiani ovat täysin Vanhasen puolella tässä Kurosen/Vanhasen -tapauksessa.

Toisekseen mielestäni henkilökohtaisten tekstiviestien ym. julkaiseminen ei kuulu tähän sananvapauteen, täysin eri asia ja naurettavaa vaatia Vanhasen eroa hänen tekemänsä tutkintapyynnön perusteella. |O

Yhteistyössä