Kokoa 40 käyttävä ei ole normaali?

  • Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti
En ymmärrä
Kuten jo yritin sanoa, ei keskiverto tarkoita aina normaalia.

Miksi ei voisi vain sanoa, että "yleisin myyty koko" ja unohtaa keinotekoinen normaalius? Tulee mieleen, että kenellä on kapea näkökulma. Toisaalta, se lienee yleistä, joka tekee sen ilmeisesti normaaliksi...
Siksi että siin ei ole mitään keinotekoista. Valtaosa suomalaisista lapsista menee kouluun eikä kotiopetukseen, joten voidaan aivan hyvin sanoa, että suomessa lapset normaalisti menevät kouluun täyttämään oppivelvollisuuden. Samoin Suomessa valtaosa ihmisistä ostaa leivän kaupasta, eikä suoraan leipomosta, joten voidaan sanoa, että Suomessa on normaalia ostaa leipä kaupasta. Mikä tässä nyt on niin paha? Miksi ei saisi olla jotain normaalia, josta sitten tietyt erityistapaukset poikkeavat? Mikä siinä normaalissa niin kovin riivaa?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Vaatekaupan myyä;22242992:
Koko 40 on aivan normaali myös 42. Siitä suuremmat ovat isoja kokoja. Ja vastaavasti taas 38 koosta alaspain ovat pieniä kokoja.

Eniten myyjänä ihmetyttää se miksi naiset tunkevat itsensä liian pieniin vaateisiin? Miksi ihmeessä 44 koon nainen uskotteleen itselleen mahtuvansa kokoon 40 tai jopa pienempään? Minua pyydetään avuksi (olen pikkuliikeessä) mutta kun ehdotan toista kokoa niin saan murhaavia katseita...

Kaikilla on tietysti painavat luut ja hidas aineenvaihdunta kun ovat niin painavia eivätkä syö yhtään mitään....
Mä tein tota joskus teininä..piti saada itsensä ängettyä kokoon xs vaikka väkisin,muu oli läskiä ja rumaa. Ja kyllä näytin kauheelta :X Nykyään kun on enemmän sinut kroppansa kanssa ei tunnu missään ostaa 30" farkkuja,koska tiedän että sopivankokoiset vaatteet imartelevat kantajaansa paljon enemmän :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä;22243020:
Siksi että siin ei ole mitään keinotekoista. Valtaosa suomalaisista lapsista menee kouluun eikä kotiopetukseen, joten voidaan aivan hyvin sanoa, että suomessa lapset normaalisti menevät kouluun täyttämään oppivelvollisuuden. Samoin Suomessa valtaosa ihmisistä ostaa leivän kaupasta, eikä suoraan leipomosta, joten voidaan sanoa, että Suomessa on normaalia ostaa leipä kaupasta. Mikä tässä nyt on niin paha? Miksi ei saisi olla jotain normaalia, josta sitten tietyt erityistapaukset poikkeavat? Mikä siinä normaalissa niin kovin riivaa?
Normaalisti tai normaali. Kaksi eri sanaa. "Tällainen epänormaalius normaalisti hoidetaan leikkauksella", lause ei tee epänormaaliutta normaaliksi, vain keroo sen, että normaali hoitotapa tässä tilanteessa on leikkaus.

Ja tässä keskustelussa, jota nyt käymme, väität vain tiettyä vaatekokoa normaaliksi ja näin rajaat kaiken muun epänormaaliksi. Minusta sanoilla on väliä. Oli vallitseva tilanne mikä tahansa, ei se tarkoita sitä, että se automaattisesti olisi normaali tai oikein. "Somaliassa normaalisti sotilaat raiskaavat naiset ja tappavat lapset".
 
Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä:
Samoin Suomessa valtaosa ihmisistä ostaa leivän kaupasta, eikä suoraan leipomosta, joten voidaan sanoa, että Suomessa on normaalia ostaa leipä kaupasta.
Me leivotaan usein leipää kotona, ei sen takia, että kaupasta ei sais, vaan sen takia, kun kotona leivottu on yksinkertaisesti meidän mielestä parasta, niin maultaan, tuoreudeltaan kuin koostumukseltaan (ainakaan ei mtään keinotekoisia säilöntäaineita tms). Ja moni tuttavaperhekin tekee samoin. Täysin epänormaaleja siis niin me kuin tuttavammekin, kun ei haeta kaupasta eikä edes leipomosta. :D
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22242833]Mitähän luonnollista siinä on? Itse painan nyt nelikymppisenä parin kilon tarkkuudella saman verran kuin lukiossa. BMI 20,5. Miksi minun olisi pitänyt lihottaa itseäni vanhempana?[/QUOTE]

Onneksi olkoon. Suurimalle osalle tavallisista ihmisistä tulee enemmän painoa ikääntyessä, koska kalorien kulutus ja aktiivisuus vähenevät.
Itselleni ei ole tullut lisää painoa 10 vuoteen, mutta on sitä enemmän kuin mitä oli esimerkiksi 16-vuotiaana.
 
sanakirja esiin
Normaalisti tai normaali. Kaksi eri sanaa. "Tällainen epänormaalius normaalisti hoidetaan leikkauksella", lause ei tee epänormaaliutta normaaliksi, vain keroo sen, että normaali hoitotapa tässä tilanteessa on leikkaus.

Ja tässä keskustelussa, jota nyt käymme, väität vain tiettyä vaatekokoa normaaliksi ja näin rajaat kaiken muun epänormaaliksi. Minusta sanoilla on väliä. Oli vallitseva tilanne mikä tahansa, ei se tarkoita sitä, että se automaattisesti olisi normaali tai oikein. "Somaliassa normaalisti sotilaat raiskaavat naiset ja tappavat lapset".
Normaali tarkoittaa seuraavia asioita:
- keskinormaali, suora, joka leikkaa annetun janan sen keskipisteessä
- normaalijakauma tilastotieteessä
- normaali, tavallinen, tavanomainen, erityisesti:
- tilastollisessa mielessä tavanomainen, yleinen
- yhteiskuntatieteissä: normien mukainen käyttäytyminen.

Eli yleisen käsityksen mukaan normaalia on joku tavanmukainen/keskiverto käyttäytyminen tai asia. Sinä toki voit määritellä normaalin ihan miten itse haluat, mutta kannattaa muistaa, että se ei silloin ole normaalin "normaali" määritelmä.
 
JONSERED Karhunkantaja
Normaali tarkoittaa seuraavia asioita:
- keskinormaali, suora, joka leikkaa annetun janan sen keskipisteessä
- normaalijakauma tilastotieteessä
- normaali, tavallinen, tavanomainen, erityisesti:
- tilastollisessa mielessä tavanomainen, yleinen
- yhteiskuntatieteissä: normien mukainen käyttäytyminen.

Eli yleisen käsityksen mukaan normaalia on joku tavanmukainen/keskiverto käyttäytyminen tai asia. Sinä toki voit määritellä normaalin ihan miten itse haluat, mutta kannattaa muistaa, että se ei silloin ole normaalin "normaali" määritelmä.
Eli on normaalia raiskata ja tappaa, jos se on yleistä.

Yhteiskuntatieteiden kanta kumoaa tilastollisen kannan. Matemaattiset termit ovat asia erikseen: täsmällisiä. Mutta tulkinta riippuu konteksista.
 
Aivot narikassa?
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;22243083:
Me leivotaan usein leipää kotona, ei sen takia, että kaupasta ei sais, vaan sen takia, kun kotona leivottu on yksinkertaisesti meidän mielestä parasta, niin maultaan, tuoreudeltaan kuin koostumukseltaan (ainakaan ei mtään keinotekoisia säilöntäaineita tms). Ja moni tuttavaperhekin tekee samoin. Täysin epänormaaleja siis niin me kuin tuttavammekin, kun ei haeta kaupasta eikä edes leipomosta. :D
Oi ihanaa, täällä on toinen, joka ei osaa tarkastella asioita kuin siitä omasta pienestä elinpiiristä. Jos joku väittää, että sateenvarjo normaalisti suojaa sateelta, sinä väität että ei näin ole, minulla kerran oli reikä sateenvarjossa, ja ei se mitään suojannut. Ei siis voida sanoa, että normaalisti sateenvarjo suojaa sateelta.

Selitän nyt sinullekin oikein rautalankaversiona, että normaali tarkoittaa eri asiaa kuin kaikki. Jos sanotaan, että normaalisti suomalaiset ostavat leivän kaupasta, sillä tarkoitetaan, että valtaosa suomalaisista ostaa leivän kaupasta. Sillä EI tarkoiteta, että ihan kaikki ostavat leivän kaupasta. Tämä ilmaistaisiin sanomalla: KAIKKI ostavat leivän kaupasta.
 
"vieras"
Suurimalle osalle tavallisista ihmisistä tulee enemmän painoa ikääntyessä, koska kalorien kulutus ja aktiivisuus vähenevät.
On se omakin kulutukseni laskenut. Mutta tietysti olen vähentänyt syömistäkin samassa suhteessa. Mielestäni se on luonnollista, järkevää ja "normaalia". Tuntuu jotenkin oudolta, että monet pitävät normaalina että vanhetessa tulee painoa lisää.
 
joo joo
ILMIÖITÄ: Paljonko ihminen saa painaa?
julkaistu 27.09. klo 16:33, päivitetty 30.09. klo 16:52

Kysymykseen on yksinkertainen ja vastaus jämpti: esimerkiksi 168 senttiä pitkä nainen saa painaa 54–68 kiloa. Mitä sitten, jos kiloja on 15 tuota enemmän, mutta ihminen on kaikin puolin terve eikä kuulu riskiryhmiin?
Mä olen 168 cm ja 69 kg. Eli kilolla menee yli. Käytän kokoa 40. HenkkaMaukan vaatteissa on koko L. Vanhempani kyllä jaksavat muistutella mua siitä kuinka ylipainoinen olen.
 
Kyllä ävain
Eli on normaalia raiskata ja tappaa, jos se on yleistä.

Yhteiskuntatieteiden kanta kumoaa tilastollisen kannan. Matemaattiset termit ovat asia erikseen: täsmällisiä. Mutta tulkinta riippuu konteksista.
Normaali on paljon muutakin kuin matemaattinen termi. Ja kyllä, jos jossain kulttuurissa on esim. tapana, että nuoret miehet viiltelevät itseään juhlatilaisuudessa täyttäessään 18-vuotta, voidaan sanoa, että tässä nimen omaisessa kulttuurissa on poikien normaalia viillellä itseään.

Normaali ei tarkoita sitä, että asia olisi automaattisesti toisten silmissä hyväksyttävä. Esim. Islamilaisessa kulttuurissa on heille täysin normaalia monet tavat, jotka omasta mielestäni ovat ei-hyväksyttäviä, mutta silti ne ovat islamilaisessa kulttuurissa täysin normaaleja.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22243211]Niinpä. Siitä lähtien, kun paino on alkanu kutosella, olen saanu huomautuksia ylipainostani ihan kuukausittain. Teininä painoin 50 kg. Kyllä vähän potuttaa huomauttelu.[/QUOTE]

Anna minä arvaan: isälläsi on keski-ikäinen kaljamaha. Jostain syystä sellaiset ovat kärkkäimpiä arvostelemaan naisten painoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aivot narikassa?:
Oi ihanaa, täällä on toinen, joka ei osaa tarkastella asioita kuin siitä omasta pienestä elinpiiristä. Jos joku väittää, että sateenvarjo normaalisti suojaa sateelta, sinä väität että ei näin ole, minulla kerran oli reikä sateenvarjossa, ja ei se mitään suojannut. Ei siis voida sanoa, että normaalisti sateenvarjo suojaa sateelta.

Selitän nyt sinullekin oikein rautalankaversiona, että normaali tarkoittaa eri asiaa kuin kaikki. Jos sanotaan, että normaalisti suomalaiset ostavat leivän kaupasta, sillä tarkoitetaan, että valtaosa suomalaisista ostaa leivän kaupasta. Sillä EI tarkoiteta, että ihan kaikki ostavat leivän kaupasta. Tämä ilmaistaisiin sanomalla: KAIKKI ostavat leivän kaupasta.
Hahhah, ai että oikein rautalangasta piti vääntää :D

Mielestäni koko sana "normaali" on samaan muottiin änkemistä vaikka väkisin. Sanoinhan jo, että joka näkökulmasta tarkasteltuna olen epänormaali, mitäs pahaa siinä muka on, että piti oikein rautalangasta vääntää, mikä on "normaalia" :p
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;22243267:
Hahhah, ai että oikein rautalangasta piti vääntää :D

Mielestäni koko sana "normaali" on samaan muottiin änkemistä vaikka väkisin. Sanoinhan jo, että joka näkökulmasta tarkasteltuna olen epänormaali, mitäs pahaa siinä muka on, että piti oikein rautalangasta vääntää, mikä on "normaalia" :p
Ja aloitaksessahan haettiin keskustelua siitä, onko kokoa 40 käyttävä normaali...
 
En ymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;22243267:
Mielestäni koko sana "normaali" on samaan muottiin änkemistä vaikka väkisin.
En tajua tätä, miksi normaali-määritelmää ei saisi käyttää. Siis mitä muottiin änkemäistä se on. Jos 99% väestöstä tekee jotain samalla tavalla, niin mitä väkisin muottiin vääntämistä on sanoa, että tuo tekeminen on normaalia.

Eli jos vaikka 99% suomalisista käyttää shamppoota hiusten pesuun, ja minä sanon, että on normaalia pestä hiukset shamppoolla, niin osaatko selittää, mikä tuossa on väkisin muottiin änkeämistä?
 
juu juu
Olen 170 cm, painan 70 kg, ja monet on sanoneet hoikaksi?! Salilla käyn kyllä 3-4 kertaa viikkoon, lisäksi sit pumpit yms. Vaatekoko 38-40, joskus 42 housut. Tiedä sitten, mikä olen. Läski, hah :D!
 
Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä;22243414:
En tajua tätä, miksi normaali-määritelmää ei saisi käyttää. Siis mitä muottiin änkemäistä se on. Jos 99% väestöstä tekee jotain samalla tavalla, niin mitä väkisin muottiin vääntämistä on sanoa, että tuo tekeminen on normaalia.

Eli jos vaikka 99% suomalisista käyttää shamppoota hiusten pesuun, ja minä sanon, että on normaalia pestä hiukset shamppoolla, niin osaatko selittää, mikä tuossa on väkisin muottiin änkeämistä?
Vaatekoosta puhuttaessa se normaali alkaa vähän häilyä, kun noin isoja prosentteja tuskin mikään vaatekoko saa käyttäjäkseen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Vaatekoosta puhuttaessa se normaali alkaa vähän häilyä, kun noin isoja prosentteja tuskin mikään vaatekoko saa käyttäjäkseen?
Sitä aioinkin takaa mm edellisen sivun vastauksessa. Kuten sanoin, monesti ne ns "epänormaalit" (lue isot, mitä en itse pidä "epänormaalina") koot on juuri niitä, mitä tilataan kauppoihin eniten. Mihin perustuu sitten se, että se olisi jotenkin "epänormaalia"?
 

Yhteistyössä