Kokoa 40 käyttävä ei ole normaali?

  • Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Toi on sairasta... Mun kaverin 12 vuotias, tissitön, lantioton pikku tyttö menee H&M:n M kokoon... On pitkä mutta aivan tikku. Eli pitäiskö aikuisen naisen saada kaikki muoto itestään pois että mahtuu "normi" vaatteisiin. Just joo.
Kuulostaa aika oudolta, mä olen 168cm/59kg ja käytän H&M:n vaatteissa kokoa S tai 34-36, tuumakoko 26'' yleensä. En ole tissitön (C-kuppi) enkä todellakaan lantioton tai perseetön, vaan ihan kurvikas mutta silti hoikka ja kiinteä. Mulla ei ole mitään ongelmia löytää sopivia vaatteita, yleensä mun käyttämät vaatteet on siitä pienimmästä päästä kauppojen valikoimassa. Joten en ihan niele tuota, kun aina valitetaan että nykyään vaatteet on järjettömän pieniä eikä muka kukaan murrosiän ylittänyt normaalikokoinen ihminen mahdu niihin.
 
Huom harmaana
Itse asiassa olet hakoteillä aika roimasti. Kuten jo sanoin, painoindeksi ei sovi yksilön arvioimiseen, vaan se on työkalu, jolla voidaan arvioida suuremmas ryhmän tilaa. Ja JOS sitä nyt välttämättä haluaa yrittää soveltaa yksilöön, on optimaali siinä vähän reilu 26, erityisesti sydäntautien kannalta.

Ja lihaksikas ihminenhän ei millään sovi "normaali"rajoihin.

P.S

Minäkin haluan riskin hormonitasapainoon...
Vaihdevuosista puhumattakaan :LOL:
Eiköhän ne ennemmin tai myöhemmin tule meille kaikille.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Miksi tehdä niin vaikeaksi;22242678:
En puhunut painoindeksistä mitään, vaain ihan vain kansanomaisesti siitä ylimääräisestä läskistä. En tiedä, miten tuo painoindeksi lasketaan, mutta kyllä tuon jokainen näkee ihan peilistä tai voi vaikka käsin kokeilla, onko siinä mahan tai reisien tienoilla ylimääräistä hyllyvää. Ja jos on, niin jo pienikin määrä kuormittaa elmistöä turhaan ja aiheuttaa muutoksia hormonien toimintaan.
Nyt olet vain hieman väärässä: naisilla reisiin kertyvä rasva on hyvä asia. Vyötärölle ei niinkään. Ilman vararasvaa hormonitoiminta menee sekaisin varmemmin, kuin pienellä reservirasvalla.
 
"Jep jep"
Ei, vaan tästä voit ainoastaa sinä omalla kohdallasi vetää sen johtopäätöksesi. Joku toinen tekee toisenlaisen.

Entäs sitten sellainen jolla yläosa on normaalikokoa ja alaosa ohi sen? Normaalia? Ei?
No minulla on ainakin oman mielipiteeni tukena se tosiasia, että näitä kokoja myydään kaikkein eniten, eli on HYVINKIN TODENNKÖISTÄ, että nämä koot ovat yleisimmät ja normaaleimmat koot. Mietippä sitä.
 
"täti"
Mikä on vialla kun itse 5 cm sinua pidempänä BMI 24:lla käytän kokoa 40-42 ja sinä käytät kokoa 34. Onkohan sinulla hiukkasen tiukat vaatteet vai mistä tässä erossa oikein voi olla kyse.
Vialla? Kummassa? Ihmiset on erilaisia.

Jos 36:n paidan kaula-aukko valahtaisi liian alas ja hihat yltää sormenpäihin, niin ei kai se paita voi minulle liian tiukka olla. Rintsikoissa käytän koko 65 C, joten se varmaan kertoo jotain mun koosta. Muualla on lihasta ei läskiä.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="Jep jep";22242733]No minulla on ainakin oman mielipiteeni tukena se tosiasia, että näitä kokoja myydään kaikkein eniten, eli on HYVINKIN TODENNKÖISTÄ, että nämä koot ovat yleisimmät ja normaaleimmat koot. Mietippä sitä.[/QUOTE]

Yleisin, ehkä. Normaalein, ei ihan. Normaalein myytävä koko lienee juuri se, joka ko. asiakkaalle on sopiva. Ei välttämättä yleisin.
 
Mie olen 172cm ja 61kg, käytän kokoa 36 tai 38 ja S. Olen käyttänyt joskus kokoa 42 ja silloin painoin reippasti yli 80kg. Sanoisin että aika normaali koko nykyään on 38, moni on lievästi ylipainoinen tai sitten lihaksikas ja pitkä jos koko on 40. Koot ovat nykyään isontuneet.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="tii";22242755]En ole normaali vaan UPEA! käytän keskiarvoisesti kokoa 42.pituutta 178cm ja uhkea[/QUOTE]

:D

Asennetta!

Koolla ei ole merkitystä, vain sillä, kuinka itsensä kantaa.
 
"jaa"
Tyhmä keskustelu. Mun koko oli 40, kun olin 54-kiloinen, pituutta 171 cm (BMI 18,5). Mielestäni olin tuolloin liian laiha, kun luut törrötti jne. Kun painoa tuli 7 kg lisää, oli koko edelleen 40, ja kun painoa tuli tuosta vielä 7 kg lisää (nyt 68 kg), on koko vieläkin 40. Edelleenkin olen normaalipainoinen, mutta vatsamakkara on tullut, ja sitä yritän saada pois.
 
"Huoh"
Nyt olet vain hieman väärässä: naisilla reisiin kertyvä rasva on hyvä asia. Vyötärölle ei niinkään. Ilman vararasvaa hormonitoiminta menee sekaisin varmemmin, kuin pienellä reservirasvalla.
Kuten sanoin, voit valehdella itsellesi ihan niin paljon kuin haluat. Mutta itse perustan mielipiteeni mielummin tutkimuksiin kun ihan vain vailla perusteita oleviin palstamammojen mielipiteisiin. Ja lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu jo muutamien kilojen ylipainon haitalliset vaikutukset terveyteen ja kohonneet riskit sairastua moniin sairauksiin. Esimerkiksi dementian yhteydessä on osoitettu, että jo muutaman kilon ylipaino lisää riskiä sairastua tautiin. Ihan sama, onko läski sitten reisissä vai persiissä.
 
[QUOTE="Jep jep";22242733]No minulla on ainakin oman mielipiteeni tukena se tosiasia, että näitä kokoja myydään kaikkein eniten, eli on HYVINKIN TODENNKÖISTÄ, että nämä koot ovat yleisimmät ja normaaleimmat koot. Mietippä sitä.[/QUOTE]

Ja siten voidaan sanoa, ettei ole enää normaalia käyttää kokoa 40 huolimatta siitä että hyvin moni ei mahdu siihen "vaadittuun" muottiin muista, kuin painosyistä? Ei kovin fiksua ja onnea kaikille syömishäiriöisille taas tästä keskustelusta, itseni mukaan lukien.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="Huoh";22242835]Kuten sanoin, voit valehdella itsellesi ihan niin paljon kuin haluat. Mutta itse perustan mielipiteeni mielummin tutkimuksiin kun ihan vain vailla perusteita oleviin palstamammojen mielipiteisiin. Ja lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu jo muutamien kilojen ylipainon haitalliset vaikutukset terveyteen ja kohonneet riskit sairastua moniin sairauksiin. Esimerkiksi dementian yhteydessä on osoitettu, että jo muutaman kilon ylipaino lisää riskiä sairastua tautiin. Ihan sama, onko läski sitten reisissä vai persiissä.[/QUOTE]

Olet tainnut lukea vääriä tutkimuksia... Nimenomaan on tutkimuksissa osoitettu toisin päin. Suurin osa dementtisinä nykyään kuolevista vanhuksista on alipainoisia ja kolesteroliarvot matalia, aivotkaan eivät toimi ilman rasvaa tai kolesterolia. Kohtuus kaikessa.
 
EI hyvä ihme
Yleisin, ehkä. Normaalein, ei ihan. Normaalein myytävä koko lienee juuri se, joka ko. asiakkaalle on sopiva. Ei välttämättä yleisin.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Etkö nyt oikeasti pysty käsittelemään asioita muuten kuin ihan vain kapeasti omasta näkökulmastasi. Toki yksittäisen asiakkaan kohdalla hänelle juuri se oma koko on se normaali, mutta jos puhutaan YLEISELLÄ TASOLLA esim. suomalaisista naisista, niin silloin normaali tarkoittaa suurin piirtein samaa kuin keskiverto. Et voi puhua ryhmänä miljoonista ihmisistä ja sanoa että normaali tässä ryhmässä on se, miksi kukin sen kokee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Normaali:
Tietysti poikkeuksia on ja riippuu esim. ruumiin rakenteesta, mutta kyllä voidaan sanoa, että 36-38 on normaalikokoinen. Melkein väistämättä, jos joudut isompia vaatteita käyttämään, ole ylipainoinen. Ja tuota pienempää kokoa käyttävä on joko poikkeuksellisen hentoluinen ja pienikokoinen tai sitten alipainoinen.
Näin se tuntuu olevan ainakin sen perusteeella, mitä kokoa "normaalikaupoissa" on eniten. Ap:n mainitsema 34-38 ei taida olla "normaali" enkä todellakaan ole sitä mieltä, että pienikokoisia suositaan kaupoissa. Nimittäin itse käytän vaatekokoa 32-34 ja vihaan shoppailua, koska useimmiten minun kokoisia vaatteita ei kaupoista yksinkertaisesti löydy. Aikuisten koot alkavat useimmissa kaupoissa S:stä, mikä vastaa kokoa 36-38 ja minulle on aivan liian isoja. Jos taas kaupasta sattuukin löytymään kokoa xs (32-34), niin sitä on tilattu vain pari vaatekappaletta ja lähes poikkeusetta ne on ehtineet mennä jo siihen aikaan, kun minä ehdin ostoksille. Sitten ei muuta kuin erikseen tilaamaan omaa kokoa kauppaan (jos sitä enää edes päävarastosta tms löytyy) ja odottelemaan joskus parikin viikkoa, jotta saisi haluamansa vaatteen kauppaan. Ja kyllä, useimmiten ne isot koot jäävät sinne kauppaan roikkumaan, silloin kun pienet on menneet, joten mulla ei ainakaan ole mitään asiaa alennusmyynteihin, koska ei sieltä mitään sopivankokoista löydy ellei sitten halua ostaa vaatteensa lastenosastolta (myönnän, mulla on parikin hametta kaapissa lastenosastolta, mutta useimmiten lastenosaston vaatteet näyttävätkin lastenvaatteilta eikä varmaan kovinkaan moni aikuinen niitä haluaisi pitää). Sama kengännumeron kanssa, mulla se on 36-37, kengän mallista riippuen ja siinäkin käy usein niin, että 36 ei koko kauppaan tilattu ja 37 on jo menneet. Joten kyllä, siinä olen samaa mieltä, että isoja suositaan kaupoissa. Enkä mä ole edes muuten kovinkaan pieni, sentin yli suomalaisten naisten keskipituuden, eli mun pituus on 167, mutta hoikka. Mikä on sitten "normaalia", sitä on paha mennä sanomaan. Jos katsoo katukuvaa, niin kyllä taitaa ne isokokoiset olla niitä "normaaleja", mutten kyllä itseänikään "epänormaalina" pidä.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22242833]Mitähän luonnollista siinä on? Itse painan nyt nelikymppisenä parin kilon tarkkuudella saman verran kuin lukiossa. BMI 20,5. Miksi minun olisi pitänyt lihottaa itseäni vanhempana?[/QUOTE]

Elämä tekee tepposiaan toisille kun ei ole enää nuori ja alkaa vaivat vaivata. Hienoa että SINÄ olet vielä hoikka, hienoa että toiset edes yrittävät olla ja taas kivat niille, jotka eivät pysty.
 
JONSERED Karhunkantaja
ILMIÖITÄ: Paljonko ihminen saa painaa?
julkaistu 27.09. klo 16:33, päivitetty 30.09. klo 16:52
Kysymykseen on yksinkertainen ja vastaus jämpti: esimerkiksi 168 senttiä pitkä nainen saa painaa 54–68 kiloa. Mitä sitten, jos kiloja on 15 tuota enemmän, mutta ihminen on kaikin puolin terve eikä kuulu riskiryhmiin?
"Ylipaino on epidemian lailla päässyt riistäytymään käsistä niin Suomessa kuin muualla maailmassa."
Otsikko voisi olla peräisin mistä tahansa julkaisusta. Tämä on napattu Suomen Lääkärilehden numerosta 8 vuodelta 2004. Eikä ole suinkaan ainoa lajissaan, sanoo yhteiskuntatieteiden maisteri Timo Aho, joka on lukenut kaikki lääkäreiden ammattilehden vuosien 1995–2008 lihavuutta käsittelevät artikkelit.
? Lihavuus näyttäytyy nimenomaan ongelmana, joka täytyy poistaa, hän sanoo. Sellaista, että lihavat ihmiset voisivat voida hyvin, ei kirjoituksissa minun tutkimukseni perusteella ollut, hän kertoo.
"Normaalipainoinen on potentiaalinen lihava"
Lääketieteellä on normaalipainolle samoin kuin ylipainolle sinänsä täysin sopimuksenvarainen suure, painoindeksi (Body Mass Index, BMI). Painoindeksi on kätevä työkalu: sen avulla ihminen pystytään helposti luokittelemaan, sijoittamaan taulukkoon ja osoittamaan hänelle, kuinka paino ja sairauden riski kasvavat lineaarisesti käsi kädessä.
Huolena eivät kuitenkaan tällä hetkellä ole yksistään ylipainoiset ihmiset. Jokaisen on nimittäin syytä tiedostaa, että tämän päivän normaalipainoinen on potentiaalinen huomisen lihava.
Lihavuutta käsittelevässä konsensuslausumassa on kehotus meille kaikille: ”Jokainen aikuinen tietää painoindeksinsä ja vyötärönmittansa ja seuraa niiden muutoksia”. Konsensuslausuma on lääkärijoukon julkilausuma jostakin päivänpolttavasta terveyskysymyksestä.
Konsensuslausumaa kirjoittamassa ollut professori Pertti Mustajoki sanoo vuonna 2010, että ei suositusta ihan kirjaimellisesti tarvitse ottaa.
? Tuskin kukaan lääkäri patistaa potilasta laihduttamaan, vaikka ylipainoa olisi kymmenen tai 15 kiloa, jos sokeritasapaino, kolesteroliarvot ja verenpaine ovat kunnossa. Ei ainakaan pitäisi, sillä automaattinen normaalipainoon patistaminen on ihan järjetöntä, Mustajoki painottaa.
Mopo karkaa käsistä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Pilvikki Absetz on ollut mukana kouluttamassa terveydenhuollon ammattilaisia miten kohdata ihmiset, jotka ovat – toistuvastikin ? epäonnistuneet elintapojensa muuttamisessa.
Päijät-Hämeen TERVA-hankkeessa koulutettiin terveyden- ja sairaanhoitajia antamaan puhelimitse terveysvalmennusta mm. diabeetikoille, ja kokemusten perusteella sama mantra pyörii, vaikka asiakas vaihtuu.
? Kun puheluita analysoitiin jälkeenpäin, moni ammattilainen totesi itsekin, että ”nyt on agenda päällä” tai ”mopo karkasi käsistä”, Absetz kertoo. Tällä hetkellä tapahtuu luultavasti usein niin, että ihminen syyllistyy ja lähtee kotiin ajatellen, että en mene tuonne enää ikinä takaisin, ja ammattilaisella on turhautunut olo.

ILMIÖITÄ: Paljonko ihminen saa painaa? | Terveys ja hyvinvointi | YLE Uutiset | yle.fi
 
"vieras"
Toi on sairasta... Mun kaverin 12 vuotias, tissitön, lantioton pikku tyttö menee H&M:n M kokoon... On pitkä mutta aivan tikku. Eli pitäiskö aikuisen naisen saada kaikki muoto itestään pois että mahtuu "normi" vaatteisiin. Just joo.
öö..just vähän aikaa sitten sain hm:n paketin ja olin tilannut M-kokoisia vaatteita. Mulle ne oli ainakin ihan sairaan isoja,olkapäät oli liian leveitä,tyköistuvat vaatteet lökötti rumasti. En tajunnu kattoa että ne M-vaatteet tosiaan vastaa siellä nykyään kokoa 38-40,ennen ovat ainakin mun mielestä olleet pienempiä. En tosiaan usko että tikkulaiha 12-vuotias täyttää millään tuota M-kokoa,ellei sit oo niin hirveän pitkä että tarvitsee tuon koon vain vaatteen pituuden puolesta. Olen 172cm pitkä ja painoa on 64kg,tissit ja pyllykin on ja oon hm:n vaatteiden mukaan sit ilmeisesti kokoa S.
 
[QUOTE="Huoh";22242835]Kuten sanoin, voit valehdella itsellesi ihan niin paljon kuin haluat. Mutta itse perustan mielipiteeni mielummin tutkimuksiin kun ihan vain vailla perusteita oleviin palstamammojen mielipiteisiin. Ja lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu jo muutamien kilojen ylipainon haitalliset vaikutukset terveyteen ja kohonneet riskit sairastua moniin sairauksiin. Esimerkiksi dementian yhteydessä on osoitettu, että jo muutaman kilon ylipaino lisää riskiä sairastua tautiin. Ihan sama, onko läski sitten reisissä vai persiissä.[/QUOTE]

Miksi sitten on monia muita tutkimuksia joissa sanotaan normaalipainon olevan se ihanne? Ja ota nyt toki huomioon, että myös muilla elämäntavoilla on vaikutuksensa. Aliravitsemus ei ole sekään mikään hyvä tila, ja jos vaikkapa pitkän siskopuoleni pitäisi olla normaali ja mahtua kokoon 38, hänen tulisi suurinpiirtein olla anorektisella ruokavaliolla saavuttaakseen tämän. Se ei ole tervettä.
 
"vieras"
[QUOTE="Huoh";22242835]Kuten sanoin, voit valehdella itsellesi ihan niin paljon kuin haluat. Mutta itse perustan mielipiteeni mielummin tutkimuksiin kun ihan vain vailla perusteita oleviin palstamammojen mielipiteisiin. Ja lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu jo muutamien kilojen ylipainon haitalliset vaikutukset terveyteen ja kohonneet riskit sairastua moniin sairauksiin. Esimerkiksi dementian yhteydessä on osoitettu, että jo muutaman kilon ylipaino lisää riskiä sairastua tautiin. Ihan sama, onko läski sitten reisissä vai persiissä.[/QUOTE]

Ei se ole ihan sama. Omenalihavuus eli keskivartaloon kertyvä läski on kaikkein vaarallisinta. Googleta metabolinen oireyhtymä niin saat asiasta oikeaa tietoa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja EI hyvä ihme;22242875:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Etkö nyt oikeasti pysty käsittelemään asioita muuten kuin ihan vain kapeasti omasta näkökulmastasi. Toki yksittäisen asiakkaan kohdalla hänelle juuri se oma koko on se normaali, mutta jos puhutaan YLEISELLÄ TASOLLA esim. suomalaisista naisista, niin silloin normaali tarkoittaa suurin piirtein samaa kuin keskiverto. Et voi puhua ryhmänä miljoonista ihmisistä ja sanoa että normaali tässä ryhmässä on se, miksi kukin sen kokee.
Kuten jo yritin sanoa, ei keskiverto tarkoita aina normaalia.

Miksi ei voisi vain sanoa, että "yleisin myyty koko" ja unohtaa keinotekoinen normaalius? Tulee mieleen, että kenellä on kapea näkökulma. Toisaalta, se lienee yleistä, joka tekee sen ilmeisesti normaaliksi...
 
...
Olet tainnut lukea vääriä tutkimuksia... Nimenomaan on tutkimuksissa osoitettu toisin päin. Suurin osa dementtisinä nykyään kuolevista vanhuksista on alipainoisia ja kolesteroliarvot matalia, aivotkaan eivät toimi ilman rasvaa tai kolesterolia. Kohtuus kaikessa.
Terveillä elämäntavoilla voidaan tehokkaasti pienentää muistisairauden riskiä ja siirtää muistisairauden puhkeamista pidemmälle tulevaisuuteen. Esimerkiksi ylipaino, kohonnut kolesteroli ja korkea verenpaine ovat merkittäviä riskitekijöitä myöhäisiän dementialle ja Alzheimerin taudille. Kukin yksittäinen riskitekijä tuplaa riskin, ja kaikki kolme kuusinkertaistavat riskin verrattuna henkilöön, jolla ei ole yhtään riskitekijää.
Muistiliitto ry - Elämäntavoilla aivoterveyttä
 
Vaatekaupan myyä
Koko 40 on aivan normaali myös 42. Siitä suuremmat ovat isoja kokoja. Ja vastaavasti taas 38 koosta alaspain ovat pieniä kokoja.

Eniten myyjänä ihmetyttää se miksi naiset tunkevat itsensä liian pieniin vaateisiin? Miksi ihmeessä 44 koon nainen uskotteleen itselleen mahtuvansa kokoon 40 tai jopa pienempään? Minua pyydetään avuksi (olen pikkuliikeessä) mutta kun ehdotan toista kokoa niin saan murhaavia katseita...

Kaikilla on tietysti painavat luut ja hidas aineenvaihdunta kun ovat niin painavia eivätkä syö yhtään mitään....
 

Yhteistyössä