Kokoa 40 käyttävä ei ole normaali?

  • Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Huom harmaana
Haluaisin herättää keskustelua siitä mitä pidetään normaalina. Tämän aamun Hesarissa oli minusta erittäin oksettava kirjoitus. Siinä kirjoittaja oli sitä mieltä että kokoja 34-38 käyttävät naiset ovat normaalikokoisia ja heitä sorretaan esimerkiksi vaatekaupoissa, kun alessa on vaatteita aina vaan läskeille eli kokoa 38 suurempia vaatteita.
Ihmetteli vielä sitäkin että miksi normaalien vaatteet maksavat saman kuin isommat koska kangasta menee vähemmän.

Itse käytän enimmäkseen kokoa 40 ja jopa 42 ja koen olevani erittäin normaali. BMI on 24. Paljon löytyy kaapista vaatetta myös koossa 38, merkistä riippuen.

Joten: mikä teistä muista on "normaalikokoinen"? Eikös tuo koko 34-38 ajattelu ole aika rajoittunut...? Sehän on kiinni ihan ihmisen mallista, lihaksista jne vaatteen merkistä puhumattakaan, mikä vaatekoko on hyvä.
 
"läski"
Itse oikeasti isokokoisena eli siis todellakin läskitankkina, sanon että kyllä ne maksavat ihan helvetisti ne isojen vaatteet, ja ne on yleensä ihan helvetin rumiakin koska oletetaan että jos on läski, tahtoo pukea päälleen oksennukselta näyttävästä kankaasta tehdyn kaftaanin, plus sitten se että ihan turha edes yrittää käydä alennusmyynneissä, muualla kuin läskien osastolla. Ehkä noi koot 40-42 on sitten jotain "väliinputoajia".
 
??
Musta koko 34-38 on melkeimpä teinien kokoa.. (ei ietysti aina). Itse olen 183cm pitkä nainen ja pituudenkin takia ei voi mitään 38 käyttää.. suhteessa tuo koko menee.. Mutta koko ei paljoa sano vaan ihminen itse.. monet hoikat voivat käyttää 44 kokoa siltikin..
 
Kyllä ne läskienkin vaatteet musta ihan normaaleja vaatteita on. Terveisin koko 50. Ja ihan tiedoksi pienet koot kyllä maksavat vähemmän ja niitä löytyy myös kaupoista enemmän ja erimallisille ihmisille kun taas kaikkien ylipainoisten oletetaan olevan 180 senttisiä vyötärölihavia joilla on leveät hartiat ja pienet reidet ja takapuoli. Myöskin väriskaala on suurempi hoikkien ja normaalipainoisten vaatteissa.
 
arggg
just.. musta lähinnä joku 34-38 on teinien kokoa.. :D no joo ei nyt aina niin mee.. mutta menee se koko käsikädessä pituuden kanssa esim itse olen 183cm kokonen nainen ni kyllä sais olla aikamoisen laiha että joku 36 menis.
 
"vieras"
No mä olen 168 cm pitkä ja painoa löytyy 69 kiloa. Vaatteet on kokoa 40 ja bmi taitaa olla just siinä rajalla, että olenko ylipainoinen, joku BMI 24,9.

Ja kyllä olen saanu kuulla siitä kuinka läski olen ja mun pitäis tehdä mun ylipainolle jotain.
 
Ei tod mikään pläski!
[QUOTE="äksä";22241327]No onhan 155senttinen kokoa 40 käyttävä ihan eri asia kuin 175senttinen..[/QUOTE]

Niinpä, mä oon 176cm, painan 68, eli bmi on vain 22, silti käytän paljon kokoa 40 ja housuissa jopa 42.
 
Ärrimiau
Huh... Kun minä olin 166 ja painoin 69 kiloa, en ollut tippaakaan läski. Käytin kokoa 40 alavartalolla ja 38 yläkropalla. Ja olin mielestäni keskikokoinen, joskin lauta.
 
Huom harmaana
Nythän oli kyse lähinnä siitä että onko kokoa 40 käyttävä normaali, ei niinkään onko ns. normaalipainoinen vai lievästi ylipainon puolella.
Minusta ihmisen kehonkuva on todella häiriintynyt jos ajattelee olevansa epänormaali BMI:llä 24,9.
 
"vieras"
Riippuu paljon siitä, mitä normaalilla tarkoitetaan. Jos normaalilla tarkoitetaan tavanomaista, niin ylipainoisuus alkaa olla tavallista.

Jos taas normaalilla tarkoitetaan hoikkaa kaunista vartaloa, niin onhan siihen verrattuna koko 40 aika läski.

Jos kotoanne löytyy vanhoja (40-50 luvulta) valokuvia sukujuhlista tms., niin katselkaa niitä ihan ajatuksella. Silloin oli ihan normaalia ja tavallista, että ihmiset olivat hoikkia. Nykyaikana se alkaa olemaan harvinaisuus.
 
"vieras"
olen kokoa 38, enkä tunne oloa kovin hoikaksi. jos 10 kiloa tiputtaisin, olisin hoikka. ja pituuttakin löytyy 173cm. vaatekoossa 40 olin vauín synytyksen jälkeen, tunsin itseni aika isoksi silloin.
 
Toi on sairasta... Mun kaverin 12 vuotias, tissitön, lantioton pikku tyttö menee H&M:n M kokoon... On pitkä mutta aivan tikku. Eli pitäiskö aikuisen naisen saada kaikki muoto itestään pois että mahtuu "normi" vaatteisiin. Just joo.
 
[QUOTE="minna";22241747]Mun mielestä koko 32-36 on normaali, en varmaan tunne edes ketään joka käyttäs isompaa.. Ite siis oon 155 ja 45 ja koko 32 meinaa sekin olla välillä iso.[/QUOTE]

Juu mutta aatteles joku joka on 175 ja painaa 65-70... meneekö sun vaatteisiin :D
 
mämämä
Todellakin, nykyään koko 40 on normaali, koska ihmiset ovat pulleampia kuin ennen. Ja siihen kun lisää sen, että vaatteiden mitoitukset ovat suurentuneet jos vertaa vaikka 10-20 vuotta takaiseen. Eli ennen koko 38 oli pienempi, mitä nykyään.

Jopa esimerkiksi saappaita ostettaessa huomaa, että selkeästi suurin osa niistäkin on tehty ajatellen suurta osaa väestöstä(no olisihan se tyhmää taloudellisesti tehdä toisin). Minä vaatekokoa 34 ja kenkä 37 kokoa käyttävä en löydä sopivia saappaita, varret suorastaan valuvat ja mahtuisi 1,5kertaisesti mun sääri siihen. Kun taas kaverini joka on aika pyöreä(160/75) ja sääret TODELLA paksut löytää saappaita sieltä sun täältä!

Mielestäni siis kyllä sorsitaan niin hoikkia kuin todellakin myös niitä isompi(44->) kokoisiakin.

Ja myös merkeittäin vaihtelee. Ns. aikuisille suunnatuissa merkeissä on paljon suurempi mitoitus kuin ns. teiniliikkeissä vaikka koko on sama. Vaatteista huomaa myös että teineillä on nykyään paljon keskivartalomakkaroita, kun monissa housuissa reisistä/pepusta on sopivat mutta vyötärössä 10-15cm liikaa.
 
"höh"
Juu. Ite olen 176cm pitkä ja painan 65kg. Käytän paljonkin vaatekokoa 40 ja etenkin paidoissa joskus jopa vaatekokoa 42 (H&M), muuten ei tuo rintavarustus mahtuisi paidan sisälle. Farkut ovat yleensä tuumakokoa W29-30/L34. Vissiin mä sitten olen läski.

Mun mielestäni on naurettavaa vetää joku raja siihen, että koko 40 olisi esimerkiksi läskin koko. Henkilön pituus kun vaikuttaa huomattavasti siihen, minkä kokoisia vaatteita käyttää. 176cm pitkä nainen, joka käyttää kokoa 40, näyttää varmasti erilaiselta kuin 160cm pitkä nainen, joka käyttää kokoa 40.
 
"Normaali"
Tietysti poikkeuksia on ja riippuu esim. ruumiin rakenteesta, mutta kyllä voidaan sanoa, että 36-38 on normaalikokoinen. Melkein väistämättä, jos joudut isompia vaatteita käyttämään, ole ylipainoinen. Ja tuota pienempää kokoa käyttävä on joko poikkeuksellisen hentoluinen ja pienikokoinen tai sitten alipainoinen.
 

Yhteistyössä