Kokeneemmat vinkatkaa :D mitä kuivausrumpuun saa/ ei saa laittaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Saimme eilen ekan kuivausrumpumme. Olen nyt kuivannut sillä pyyhkeitä ja lakanoita, ihanan pehmoista pyykkiä tulee ja voi jestas tuota nukkamäärää mikä jää sihtiin :,D

Mutta nyt aloin pesemään vaatteita ja katselin että suunnilleen jokaisessa henkkamaukankin paidassa on "ei kuivuria" lappu :/ Eikö niitä oikeasti uskalla laittaa? Kyseessä ihan peruspaitoja jne, puuvillaa/ sekoitekankaita.

Entäs rintaliivit, voiko laittaa? Pesupussissa vai ilman? Hupparit jossa vetoketjuja/hupun nyöreissä ne kovat pallukat? Onko niistä muuta haittaa kuin se kolina.... Printtipaidat, meneekö piloille?

Muuta huomioitavaa?

Kun käytän pisintä ohjelmaa (3 h), pyykki on mielestäni täysin kuivaa. Kun käytän "kaappikuiva" ohjelmaa, jonka kesto on 2,5 h, pyykki jää paikoin ehkä hieman nihkeäksi, ei nyt kuitenkaan missään nimessä märäksi. Voiko sen kuitenkin viikata kaappiin?

Kiitos kaikille jotka viitsii vastata.
 
Saimme eilen ekan kuivausrumpumme. Olen nyt kuivannut sillä pyyhkeitä ja lakanoita, ihanan pehmoista pyykkiä tulee ja voi jestas tuota nukkamäärää mikä jää sihtiin :,D

Mutta nyt aloin pesemään vaatteita ja katselin että suunnilleen jokaisessa henkkamaukankin paidassa on "ei kuivuria" lappu :/ Eikö niitä oikeasti uskalla laittaa? Kyseessä ihan peruspaitoja jne, puuvillaa/ sekoitekankaita.

Entäs rintaliivit, voiko laittaa? Pesupussissa vai ilman? Hupparit jossa vetoketjuja/hupun nyöreissä ne kovat pallukat? Onko niistä muuta haittaa kuin se kolina.... Printtipaidat, meneekö piloille?

Muuta huomioitavaa?

Kun käytän pisintä ohjelmaa (3 h), pyykki on mielestäni täysin kuivaa. Kun käytän "kaappikuiva" ohjelmaa, jonka kesto on 2,5 h, pyykki jää paikoin ehkä hieman nihkeäksi, ei nyt kuitenkaan missään nimessä märäksi. Voiko sen kuitenkin viikata kaappiin?

Kiitos kaikille jotka viitsii vastata.
 
Henkkamaukan lastenvaatteissa ainakin suurimman osan saa ihan merkkien mukaan kuivata.

Ei kannata kuivata niitä rintsikoita tai ylipäätään mitään, missä on elastaania.

Froteepyyhkeet voi kuivata merkeistä huolimatta. Tosin, jos niissä on sellainen tiukempaan kudottu koristekaistele, missä ei ole froteeta, niin se tahtoo kutistua kasaan kuivausrummussa.
 
melkeinpä voi sanoa, että jokaisessa vaateriekalleessa sanotaan, että ei rumpukuivausta. mutta itse jätän villavaatteet kuivaamatta rummussa, ja jonkun hienon juhlavaatteen, kaikki muut pistän rumpuun. jotku kutistuu jotkut eivät. ja kannattaa kuivata vaatteer nurinpäin käännettynä
 
Me kuivataan kyllä ihan kaikki kuivurissa. Mutta mulla ainakin meni vaatekaappi lähes kokonaan uusiksi, kun kuivuria käyttäessä vaatteet kutistuvat tosi paljon verrattuna siihen että ne kuivaa narulla. Jatkossa ostin siis isompia vaatteita.

Ja vaatteiden koko kyllä "palautui" kun seuraavan pesun jälkeen ei vaan laittanut kuivuriin.
 
Mä oon kuivannu rummus lähes kaiken, mikään ei oo vielä menny pilalle. Tosin villaiset ja "epäilyttävät" kuivaan hellävarainen-ohjelmalla.

Mä levittelen ne hiukan nihkeiltä tuntuvat pyykit meidän sängylle ja viikkaan kaappiin n. puolen tunnin päästä, silloin ovat jo täysin kuivan tuntuisia.
 
Villavaatteet, juhlamekot.
 
Meillä kaikki lasten vaatteet kuivataan rummussa, ostan vaan yhden koon isompia vaatteita, koska tuppaavat kutistumaan rummussa.

Omista vaatteista kuivaan rummussa vaan alusvaatteet, aluspaidat jne.
Neuleet, farkut ym. jätän pois, itselle kun en viitsi ruveta uutta garderoobia ostamaan ja varsinkin neuleet tuppaa kutistumaan pituudesta tosi paljon...
 
Kaikki muut paitsi keinokuituiset (niitä ei juuri löydy, koska luonnonkuidut ovat parhaita iholle).

Kuivausrumpuun jäänyt nukka on syntynyt jo pesussa, eli kuivausrumpu ei siis hajoita vaatteita. Halpa puuvilla tehdään liimaamalla puuvillakuituja yhteen ja niitä ei kannata suosia. Hyvälaatuiset (mutta kalliimmat) puuvillavaatteet paranevat joka pesulla.

Toivottavasti ostitte lämpöpumpulla varustetun kuivurin? Vanhemmat mallit puhaltaa tuhottomasti kuumaa sisälle ja kesällä se ei tunnu hyvältä.
 
Mjaa. Meikäläisen pesutuvassa on teollisuuspesukone ja saman luokan kuivausrumpu. Heitän pyykit koneeseen ja pesun jälkeen kuivausrumpuun. Pesu on ongelmallisempaa, koska yks vääränvärinen rätti saattaa värjätä koko pyykin.
Jos kuivuriin menee jotain mikä ei kuivuria kestä, niin pilalle menee vaan se. Tietääpähän jatkossa olla ostamatta moista rättiä.
 
  • Tykkää
Reactions: endis
Suppilovahveroita ei varmaan kannata siinä kuivata.
 
Fleece, muovi ja villa.
Farkut, rintsikat ja juhlavaatteet.

Lyhykäisyydessään vaatteet ja kankaat, joita ei kannata kuivata.

Kaverilla sytty rummusta tulipalo kun siellä oli iso fleecepeitto kuivumassa, vakuutus ei korvannu kun se mainitaan käyttöohjeissakin ettei sitä saa kuivattaa.
 
Endis: kesällä pyykit kuivataan ulkona

Minä olen niin hätäinen, että vaatteet pitää saada tunnissa päälle. Siitepöly, linnun kakka tai muut öttiäisten jätökset eivät sinänsä haittaa, mutta joitain allergiaperheitä voisi haitata.
 
Kiitos vinkeistä :P

On lämpöpumpulla toimiva! Tuossa on kyllä erikseen ohjelmat villalle, farkuille ja tekokuiduille. Saa kai melko viileän käsittelyn niille. Fleecestä en löytänyt mitään mainintaa ohjevihosta että ei sais laittaa :o hui
 
Kiitos vinkeistä :P

On lämpöpumpulla toimiva! Tuossa on kyllä erikseen ohjelmat villalle, farkuille ja tekokuiduille. Saa kai melko viileän käsittelyn niille. Fleecestä en löytänyt mitään mainintaa ohjevihosta että ei sais laittaa :o hui
 
  • Tykkää
Reactions: endis
lastenvaatteet meillä menee kaikki rumpuun, tosiaan kutistuvat jonkun verran joten reilumpia kannattaa ostaa. Aikuisten paitapuseroita/neuleita/huppareita en laita rumpuun. Farkut sen sijaan kyllä, eivät mene miksikään. Alushousut ja sukat menee rumpuun, rintsikat ei. Viimeksi meni pilalle veloformin kallis muovifroteelakana, se ei kestänytkään kuivuria vaikka ikean halvat patjansuojukset kestää rummun.
 

Yhteistyössä