kokemusta käräjiltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mangotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mangotar

Vieras
moi!

onko kenelläkään kokemusta käräjille menosta lapsen yhteishuoltajuutta koskevissa asioissa?? Mä sain tänään haasteen käräjille lapsen isän toimesta.Tuli täytenä yllätyksenä koska en ole kuullut isästä mitään n. reilu kk. Yleensä isä tapaa lastaan kerran kuukaudessa tai kahdessa. (eli tosi vähän) Ei ikinä ole ollut yksin lapsen kanssa eikä hoitanut häntä. Nyt vaatii yhteishuoltajuutta. Isällä ei pysyvää oleskelulupaa(?) ja rikosrekisteri pahoinpitelystä (n.5-6vuotta sitten) tuli ilmi äskettäin... :kieh: Onko kellään kokemusta tilanteesta missä isä vaatii yhteishuoltajuutta "kevein" perustein.?? Mikä on ollut oikeuden päätös? Haluan lapsen tapaavan isäänsä, mutta en uskalla jättää lasta yksin koska isällä ei mitään kokemusta lastenhoidosta.. :/ Isä tuli katsomaan ensimmäisen kerran lastaan KÄNNISSÄ!!!!! Eikä ollut mukana raskausaikana...Epäilyttää, että käyttää lastaan "valttinaan" oleskelulupa-asiassaan... :kieh: Olen ihmeissäni ja sekaisin, koska tieto tuli todella yllättäen enkä haluaisi lähteä riitelemään näistä asioista oikeuteen. Mutta pakko mikä pakko... :'( ..Kamalaa!! :'(

Voi että mikä tilanne. Mutta enpä usko että "isällä" on paljon mahd. saada yhteishuoltajuutta. Sinuna menisin oikeuteen että saa asian kerralla hoidettua. Itsellä tilanne ettei lapsen isä suostunut tunnustamaan isyyttä, eikä maksaa elareita. Aluksi vitutti mutta nyt olen kiitollinen ettei isyyttä ole tunnustettu. Kun menet oikeuteen niin ota rohkeasti kaikki pahoinpitely yms syyttet esille, ja vaadit yksinhuoltajuutta.

Älä missään nimessä suostu mihinkään yhteishuoltajuusjuttuihin... koska sen jälkeen isä voi aiheuttaa tosi paljon harmia jos kaikkeen täytyy olla molempien huoltajien allekirjoitus (passi yms) ja jos ulkomaan elävä on kyseessä niin mieti mite paljon tälläkin hetkellä on lapsia kidnapattu ulkolaisten isien toimesta ja takaisin niitä ei saa.

joku varmaan lässyttää taas lapsen oikeudesta isäänsä, mutta kuka kaipaa juoppoa pahoinpitelijää lapsensa arkeen?

Uskon, että olet aika vahvoilla tässä tapauksessa. Älä suotta pelkää käräjiä, et ole mistään "syytettynä" vaikka isä asian alulle panikin. Yhtälailla siellä ajetaan sinun, ja ennenkaikkea lapsen oikeuksia! :) Kerrot vain kaiken rehellisesti. Toivottavasti löydät mukavan ja hyvän oikeusavustajan/asianajajan, jonka kanssa saat keskusteltua ja mietittyä, mitä kannattaa nostaa esille omissa puheenvuoroissa.
Tsemppiä oikein paljon! =)

Vetoa oikeudessa siihen että perusteita yhteishuoltoon ei ole koska isä ei ole ollut teidän elämässä mukana juurikaan ja käyttää yhteishuoltoa vain sen vuoksi että saa pysyvän oleskeluluvan.Jos pahoinpitelystä on faktaa niin otat sen esille,muuten sillä ei ole merkitystä jos et kykene sitä toteennäyttämään.

näkyyköhän se pahoinpitely syyte poliisien tiedoista?? sillä kuitenkin tuli siitä rikosrekisteri... :kieh: KIITOS TUESTA KAIKILLE!!! :hug: sitä tarvitaan. ettei mun pieni viaton tyttöni joudu sen vastuuttoman ihmisen luokse...vaadin ainakin valvottuja tapaamisia :'( koska eihän se tyttöä yksin osaa hoitaa...kun ei kerta ikinä ole hoitanut.. :'(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 12:11 mangotar kirjoitti:
näkyyköhän se pahoinpitely syyte poliisien tiedoista?? sillä kuitenkin tuli siitä rikosrekisteri... :kieh: KIITOS TUESTA KAIKILLE!!! :hug: sitä tarvitaan. ettei mun pieni viaton tyttöni joudu sen vastuuttoman ihmisen luokse...vaadin ainakin valvottuja tapaamisia :'( koska eihän se tyttöä yksin osaa hoitaa...kun ei kerta ikinä ole hoitanut.. :'(
Ne näkyy jonkin aikaa,mä en ole varma mutta mun mies sano että jos se on ollu lievä niin se näkyy ainakin viis vuotta mut jos törkeä niin säilyy pidempään ja poliisien arkistoista se löytyy kai senkin jälkeen vielä.
Tsemppiä ja jaksamista,meillä on menossa huoltajuusoikeudenkäynti parasta aikaa ja on raskaat ajat.

Eli samassa veneessä ollaan :headwall: olen jo nyt ihan rikki vaikka käsittely ei vielä alkanutkaan, mutta päätin etten aio luovuttaa =) En anna periksi vaikka mikä olisi :kieh: Teen kaikkeni ettei lapseni tarvitse kärsiä :flower: Tsemppiä sullekkin :hug: !!! Kyllä kaikki vielä hyväksi kääntyy..pitää vaan uskoa huomiseen ja yrittää olla vahva =) Ei anneta niiden "niljakkeiden" voittaa :kieh:

jos miehesi on ollut osallisena johonkin rikokseen 5-6 vuotta sitten ni kyllä se sieltä poliisien tietokannoista löytyy...ja toden näköisesti myös oleskelulupaa käsittelevän instanssin tiedoista kanssa. Muistat vaan kertoa tästä asiasta sun avustajalle tuossa oikeusjutussa niin hän kyllä selvittää asian poliisien kautta.
Tsemppiä sulle tohon p...askan läpi viemiseen..ja kuten joku tuolla kirjoittikin niin älä missään tapauksessa suostu mihkään yhteishuoltajuus juttuihin sillä se vaan lisää riskiä että lapsi lähtee isän kotimaahan ns kasvatettavaksi.
Nyt vaan yritätä saada itses henkisesti niin voimakkaaksi että jaksat käydä tuon prosessin läpi. Ja hei...muista vaatia valvottuja tapaamisia.

Omasta kokemuksesta ehdotan, että ota lakimies mukaan heti ekaan käsittelyyn sosiaalitoimistosta alkaen. Oikeusaputoimistosta on vaikee saada avustajaa ja siihen pitää olla tosi pienitulonen. Mulla oli vähän samantapanen tilanne joku vuosi sitten ja mun vanhemmat tuli apuun palkkaamalla lakimiehen, joka vahti koko prosessin mun vieressä alusta loppuun. Ja huom, mun mutsi ja faija ei oo mitään rikkaita ihmisiä, tavallisia duunareita vaan, mutta näkivät ilmeisesti tilanteen vaikeuden ja ymmärsivät mitä pitää tehdä.
Tuntu kyllä pahalta, kun en voinut oikein edes exän kanssa jutella, mutta näin jälkeenpäin katsottuna se oli ehdottomasti viisain ratkaisu. Koko huoltajuusprosessi ei olis edes edenny, jos olisin tehnyt sosiaalityöntekijöiden mielen mukaan ja hyväksynyt exän töppäilyt huoltajuuskäsittelyn aikojen kanssa. Se unohteli juopuneena ne eikä asia edennyt yhtään ennenkun lakimies tuli kehiin. Sosiaalitoimiston työntekijät halusivat enimmäkseen vain sovitella eikä etsiä ratkaisua huoltajuusasiaan, eivätkä noteeranneet lainkaan exän alkoholiongelmaa, vaikka hän laiminlöi kaksi, kolme ekaa sovittua huoltajuuskäsittelyä. Enkä olisi saanut lapsia psykologin haastatteluun lainkaan, jos mulla ei olis ollut lakimiestä. Vasta siellä kävi raaka totuus ilmi: lapset pelkäävät isäänsä tämän ollessa humalassa - ja sitä saattoi tapahtua kesken päivän kotioloissa.
Palkkaa se lakimies, se on ainoo joka tämmösessä tilanteessa puolustaa sun etujas!