kokemusta KALA-ALLERGIASTA????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kala-allergiaako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun tuntemat kala-allergikot ovat olleet niin pahasti allergisia, että jo kalanhajukin on aiheuttanut tukehtumisvaaran.

meillä pojalla turpos huulet... ei muuta oiretta nyt vielä odotellaan reilu vuosi ennen kun saadaan uudestaan kokeilla sitä. Itellä tuli aikoinaan ihottumaa ja huulet kutisi. oksentelu ei ehkä ole oire allergiasta...

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Minun tuntemat kala-allergikot ovat olleet niin pahasti allergisia, että jo kalanhajukin on aiheuttanut tukehtumisvaaran.

Samoin mun veli. Meillä ei kotona voinut ikinä laittaa edes kalaa ruoaksi silloin kun se oli kotona, kun se kalanhaju levis liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Samoin mun veli. Meillä ei kotona voinut ikinä laittaa edes kalaa ruoaksi silloin kun se oli kotona, kun se kalanhaju levis liikaa.

Minulla myös. En ole koskaan kuullut että kala aiheuttaisi jotain pelkkiä suolisto-oireita, vaan aina jotain "isompaa". Itse saan turvotusta joka puolelle, henkeä ahdistaa ja silmät turpoavat umpeen. Kesällä kun söin vahingossa kalaa pitkästä aikaa, suu ja kurkku ikäänkuin "puutuivat"

Kala-allergia on allergia, jossa allergikolla voi olla hyvinkin voimakkaat oireet. Oireita ovat mm. ripuli, oksentelu, kivut, pahoinvointi, kutina, punotus ja ihottuma. Koko elimistön allerginen reaktio, eli anafylaktinen sokki on myös mahdollinen. Oireiden voimakkuus on hyvinkin yksilöllistä, jotkut eivät voi edes sietää kalan hajua.

Kala-allergeenit ovat voimakkaita, eivätkä ne pilkkoudu kuumennettaessa. Kala-allergia säilyy yleensä aikuisikään asti.

-Wikipedia

Meillä poika yökkäsi ja oksenteli aina kalaruoat pois! Testeissä käytiin ja 10mm pahkura nousi iholle. Muita oireita ei ole tullut. Eli kävisin tutkituttaa asian, saatpahan ainakin mielenrauhan.

Meillä lapsi on allerginen mm. kalalle. Oireena on ne samat kuin muistakin, mille on allerginen eli ei ole mitenkään poikkeavat oireet. Oireena meillä on refluksia ja takamuksesta menee iho rikki.

Yhteistyössä