Kala-allergiasta asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kipuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kipuna

Vieras
Miten teillä kala-allergia oireilee?

Meillä poika 4v on moniallergikko. Pari vuotta sitten kun kokeilin kalaa (paistettua lohta), niin lapsi sai ihan hirveän mahakivun joka kerta, kun annoin hippusenkin kalaa. Vuosi sitten annoin taas paistettua lohta hippusen, tuli näppylöitä leukaan, mutta ei enää vatsakipua. Koko tänä aikana olen ihmetellyt, kun poika melkein joka kerta saa yskän mökillä ollessa (käydään harvoin). Olen ajatellut, että mökillä on joko hometta tai sitten saa oireita mökillä silloin tällöin käyvästä koirasta.

No nyt sitten jokunen aika sitten paistettiin muikkuja mökissä sisällä, mitä ei olla tehty aikoihin, kun yleensä muikut paistetaan pihalla. Poika sai hajusta astmakohtauksen :( Onneksi meni Ventolinella ohitse. Seuraavalla kerralla tehtiin lohesta kalakeittoa, niin siitä ei tullut mitään oireita. Eilen sitten taas paistettiin muikkuja sisällä ihan testimielessä, niin meni taas henki ahtaalle. Onneksi Ventoline taas auttoi.

Mutta siis voiko olla niin, että jotain kalanhajua kala-allergikko kestää, jotain ei? Ja siis voiko kala-allergia oireilla tuommosena astmakohtauksena, joka menee tosi nopeasti Ventolinella ohitse? Mä olen jotenkin kuvitellut että allergiakohtaukseen tarvitsee aina allergialääkettä.. Pojalla ei siis muuten ole varsinaisesti diagnosoitu astmaa. Pienempänä henki saattoi mennä joskus ahtaalle sairastelun yhteydessä, niin sen vuoksi ollaan toi Ventoline saatu.

Mä olen sikäli tämän kala-allergian kanssa ihmeissäni, kun muut allergiat pojalla on oirehtinut ihon kautta ja ne ovat jo helpottamassakin. Tää kalaoivallus on nyt ihan tuore juttu.

Yksi ystäväni pystyy syömään tonnikalaa vaikka muuten on kalalle rajusti allerginen. Yksi saa astmakohtauksen kalan hajustakin, yksi oksentaa syötyään kalaa. Se voi siis todellakin vaihdella!

Itselläni on kala-allergia, jossa myös eri kalalajit vaikuttavat erilailla. Silakka ja muikku aiheuttavat sisällä ja pienissä ulkotiloissa hengenahdistusta, jos niitä paistetaan. Kun esim. lohi ei moista aiheuta. Mitään kalaa en voi syödä, mutta iho oireet ovat vahvimmat silakasta ja muikusta sekä muutamasta muusta suomalaisesta peruskalasta kuten ahven ja hauki, joita en voi ilman hanskoja irroittaa ongestakaan. Eli itselläkin ollut tuollaisia ihmeellisiä kokemuksia.

Kiitoksia vastauksista!

Poika voi esim. ahvenen irrottaa koukusta ihan paljain käsin, eikä tule mitään oireita. Siksi mä olenkin tästä ollut vähän hämilläni, kun tosiaan aiemmin esim. maitotippa iholla teki hirmusen ihottuman jne. Kalasta ei siis tule iho-oireita (paitsi niitä näppylöitä viime kesänä), mutta se sitten vaikuttaa hengitysteihin :/ Päiväkodissa ei ole kalapäivinä onneksi oireillut mitenkään. Kerran sai jopa vahingossa keittiöltä valmiiksi lautasen, jossa oli kalaa. Kalaan ei kylläkään koskenutkaan, mutta söi kaiken perunamuusin siitä ympäriltä.

Kaikkea sitä kanssa voipi olla.

Yhteistyössä