Jos hankkii tuollaisen rescue koiran, pitää mun mielestä olla kokemusta koirista. Jotkut ottaa noita rescue koiria ilman minkäänlaista koirakokemusta, ja sitten ovatkin pulassa niiden koiriensa kanssa. Pitää myös olla valmis käyttämään aikaa koiran kasvatukseen enemmän kuin jos ottaisi yhdeksän viikkoisen pienen pennun ilman huonoja kokemuksia.
Rescue koiria on monenlaisia. Jotkut ovat kokeneet paljon kamaluuksia elämänsä aikana, ja käyttäytyvät sen mukaisesti, eli aggressiivisesti tms. Jotkut rescue koirat taas ovat hyvinkin tasapainoisia koiria, varsinkin ne jotka on pentuina haettu tarhalta uuteen kotiin. Eiväthän ne paljon pahaa ole ehtineet vielä kokemaan. Joskus koiran luonne muuttuu tarhalta kotiin päästyään melko erilaiseksikin, joten pitää varautua tosiaan siihen, että koiran kanssa VOI tulla ongelmia, mutta ei tietenkään aina.
Siskollani on kaksi virolaista rescue koiraa. Oikein ihania tapauksia molemmat. Kuitenkin tullessaan siskoni luokse, toinen koira oli niin älyttömän arka, että pissasi alleen aina kun joku tuli lähelle jne. Toinen taas vähän arvaamaton. Minua näykkäisi ensi tapaamisella, vaikka silitin aivan varovasti. On myös näykkinyt muitakin. Lapsia koira inhoaa/pelkää eniten, on selvästi huonoja kokemuksia lapsista. Nyt koirat ovat olleet siskoni luona kaksi vuotta, ja sisko on tehnyt aika paljon töitä sen eteen, että koirista tulisi "normaaleja" koiria. Tilanne on huomattavasti parempi nyt. Se arka koira ei ole enää läheskään yhtä arka kuin ennen. Ja se arvaamaton koira ei näyki ketään aikuista enää, mutta lapsia ei voi sietää edelleenkään.
Itse mietin kauan rescuekoiran hankkimista, mutta koska minulla on hyvin vähän kokemusta koirista (perheessämme oli koko lapsuuteni koira, mutta en minä sitä kasvattanut), päädyin hankkimaan tavallisen hyvästä kodista tulleen koiran. En uskonut, että pärjäisin rescuekoiran kanssa. Joskus vielä haluan hankkia löytökoiran, mutta sen aika ei ole vielä.
Tiedän monia rescuekoiria, jotka ovat täysin tasapainoisia ja ystävällisiä kaikille, mutta halusin vain muistuttaa (vaikka varmaan tiedätte itsekin), että niissä rescue koirissa on aina omat riskinsä. Jos kuitenkin olette valmiita tekemään töitä koiran kasvatuksen ja koulutuksen eteen, ja teillä on mielestänne tarpeeksi kokemusta, suosittelen hankkimaan rescuekoiran! Onhan se upeaa, että ihmiset pelastavat noita löytökoiria! Oikein sydäntä särkee ajatus kaikista niistä kodittomista ressukoista, joita maailma on kohdellut julmasti.