Kakspiippunen juttu... Itse ehkä olen sitä mieltä, että koko vakuutus juttu on rahastusta amerikan malliin , jossa siis saatetaan kuoleman sairaatkin käännyttää sairaalan ovelta jos ei oo vakuutusta. Me täällä suomessa maksetaan veroja sen takia, että meillä on lähes ilmainen terveyden huolto ja kaikki hoidetaan oli vakuustusta tai ei ja lääkärit sekä yksityisellä että julkisella puolella kouluttaa samat yliopistot ja usein läääkärit toimivat kummallakin puolella. Terveyskeskuksissa tosin on yleensä ne juuri valmistuneet, ettei sitä kokemusta ole välttämättä karttunut ja virheiden riski tietysti kasvaa.
Ja usein ajatellaan, että jos sulla ei oo vakuutusta niin et voi yksityistä käyttää... itse olen aika monta kertaa kuullut juurikin tuon lauseen, että "ei tarvi jonottaa vaan saa suoraan mennä yksityiselle". No jos ajatellaan, että on sellainen perusterve lapsi, joka tarvii lääkäriä vaikka kolme kertaa vuodessa. Otat vakuutuksen joka maksaa vaikka 270 ja lisäksi siihen omavastuu, yleensä 100 euroa niin se tekee 370 euroa ennen kuin alkaa rahaa tulemaan. No jos käytät lapsen kolme kertaa yksityisellä ilman vakuutusta niin se on 210 euroa (täällä per kerta maksaa noin 70 euroa) eli halvemmaksi silti tulee... ja jos käyt tk:s hakemas samat kuurit niin et maksa mitään.
Itsellä siis kolme lasta ja kahdella vanhimmalla ollut vakuutus pidempään ja nuorimmalle otettiin ekaksi vuodeksi. Ja olen kyllä todennut ne turhiksi, tosin meillä ei korvakierteitä ole ollut. Ja meillä itseasiassa vielä kävi niin että vanhin poika sai sellaisia oireita että luulin sillä olevan jonkun aivokasvaimen. Varasin tietty yksityiseltä ajan alan spesialistille ja päivittelin itsekseni, että onneksi on vakuutus... no kuinkas sitten kävikään... tämä lääkäri huolestui oireista ja laittoi samantien lähetteen erikoissairaanhoitoon (eli siis julkiselle puolelle) jossa siis tehtiin kaikki magneettikuvat ja muut mahdolliset ja maksoihan se kaikki 26 egee eli perus polimaksu... no ei saatu takaisin rahaa kun ei omavastuu täyttynyt =)
Mutta on niitä varmaan sellaisiakin tapauksia, jossa vakuutuksesta on ollut hyötyä... eli kakspiippunen juttu=)