Kokemuksia vauva/taaperoperheiden avoeroista-käytännön tietoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Olen hoitovapaalla oleva äiti ja mietin miten eron tullessa lapsen (1v 4kk) asumisesta päätetään. Lapsella on hyvä isä, mutta en uskoisi hänen pärjäävän vuoroviikko-systeemillä. Olen lasta enimmäkseen hoitanut ja on todella minun perääni. Tiedän, että mies tulee vaatimaan tätä vuoroviikko-asiaa ihan periaatteesta. Minulla ei olisi sitä mitään vastaan, kun lapsi on hiukan vanhempi ja siihen totuteltaisiin. Mies voisi tulla luokseni lasta hoitamaan koska vaan ja vaikka pitää luonaan kun haluaa. Minkälaiset mahdollisuudet minulla on saada lapsen lähivanhemmuus vai pakotetaanko tähän vuoroviikko-systeemiin jos mies vaaatii.
Itse en haluaisi mihinkään loan heittoon lähteä ja suostuisin vuoroviikko-asiaan jos näkisin sen oikeasti lapsen parhaaksi.
Miten olette ratkaisseet asumisasiat jos on iso kallis asunto jota ei ole varaa maksaa?
Kiitos kaikista asiallisista ja rohkaisevista neuvoista.

Sosiaalitoimiston kanssahan nuo asiat päätetään. Kun lapsi on noinkin iso, en usko että vuoroviikkosysteemille mitään selkeätä estettäkään löytyy, tai syytä sille, miksi miehen pitäisi hoitaa lasta sinun luonasi. Periaatteessa kannattaa pitää ainakin siitä kiinni, että kumpikin hoitaa lasta omassa kodissaan, mun mielestä se on lapselle vaan sekavaa jos isä tulee äidin kotiin hoitamaan lasta. On hyvä kaikille, että on selkeät rajat sille, että kun nyt on muutettu erilleen, niin pysytään kanssa eri asunnoissa, silloinkin, kun mitään riitaa ei ole. Samoin kannattaa sopia selkeästi ne tapaamisajat, eikä niin että kuljetaan miten ja milloin sattuu, se on lapsellekin selkeämpää. Näistähän voi sopia ilman mitään loanheittoakin.

Miksi ajattelet, että vuoroviikkosysteemi ei sopisi lapselle? Tai miksi ajattelet, että mies hakee sitä "ihan periaatteesta", eikö hän sitten mielestäsi oikeasti halua olla lapsensa kanssa? Vai ajatteletko jo sitä, että se vaikuttaisi sinun hoitovapaaseesi, jos lapsi olisi vuoroviikoin isällään?

En ajattele omaa hoitovapaatani mitenkään, koska yrittäjänä tulen toimeen taloudellisesti hyvin. Itse olen sitä mieltä, että ei ole lapsen edun mukaista lapsen heitteleminen kodista toiseen viikoksi eroon äidistä, kun on tottunut olemaan äidin hoidettavana melkein 24/7. Niinkuin jo kirjoitin on todella äidin perään. Tästä on olemassa esimerkkejä suuntaan jos toiseen niin asiantuntija kuin kokemusperäisillä foorumeilla eikä varmaan yhtä oikeaa tapaa olekkaan. Tiedän myös missä asiat päätetään, siksi olisikin mukava kuulla kokemuksia millä eri tavoin näitä asioita on hoidettu.

Tämänkin turhan kommentin meille tarjosi...Eipä ole kyllä mainittavaa sisällön ymmärrystä jos kokonaistilanne ei tule selväksi tuosta kirjoituksesta. Kyllä... minä uin rahassa mutta olen niin pihi etten halua maksaa suuresta asunnosta, joka on tietenkin todella käytännöllinen meidän tilanteessamme *huoh*

Yhteistyössä