Kokemuksia tukiperheestä?

Tein just tukiperhehakemuksen. Poika täyttää 1v parin viikon päästä, on iloinen ja touhukas - vie äidiltä mehut ihan täysin päivittäin... :p

Meillä isä ei tapaa lastaan ollenkaan, hengähdystauko varmasti toisi lisävoimia. Ja sitten ei kiitos näitä itte-oot-penskas-tehny-senkun-hoidat-kans- juttuja. Olen ajatellu että yks vkloppu kuusta olis jo paljon. En sit tiedä pitääkö alkuun olla vaikka joka toinen vkloppu että pieni tottuu uuteen paikkaan.

Millaisia kokemuksia teillä joilla on ollu/ on tukiperhe? Millasia ihmisiä? Miten menny? Kiitos jo etukäteen.
 
snapple
missäs päin asustat? mietin vaan, että vaihteleeko noi tukiperheasiat kaupungeittain... täällä jyväskylässä nimittäin ei saa tukiperhettä alle 3-vuotiaalle - tiedän kun yritin lapselleni sellaista kysellä. mulla on sama tilanne kuin sulla, isää ei ole kuvioissa, ja puolitoistavuotiaan vauhdissa meinaa mamma välilä väsähtää. mun vanhemmat asuu 800km päässä joten niistäkään ei ole tässä apua. onneksi sentään on kavereita jotka ottavat ton ihanuuden yökylään aina välillä...

viitsitkö laittaa tänne tietoa kun asia etenee? jos minäkin sitten rohkenisin otaa asian uudestaan esille.
 
Mä en ole edes kuullut mistään tukiperhe toiminnasta. Mistä niitä hakemuksia saa? Itse hain 10 vuotta sitten kesäkoti paikkaa 2 v pojalle, sain, mutta en sitten päässyt viemään kun oli ihan toisella puolella Suomea ettei olis sen hetkiset rahat riittäneet.
 
Soskun täti lähetti paperin. Kuopiossa olen. Alle 1v:n ei ole hyvä olla äidistä erossa yli vuorokautta, siks haku nyt päälle. Paikkoja vaan ei oikein ole... Mutta ehkäpä se vielä sieltä tulee.

Perhe saa tosi pienen korvauksen (30e/vkloppu?) lapsen pidosta, ovat siis ihan oikeasti sydämmellä mukana hommassa. Soskusta on mahdollista saada avustusta kuljettamisiin, perhe voi hakea jos omistavat auton ja saavat sit korvaukset. näin oon kuullu... :snotty:
 
snapple
jaa, pitääpäs mainita, jos puhetta vielä tulee joskus, että muualla saattavat alle 3-v:t saada tukiperheen. mie itse otin asian puheeksi perhetyöntekijän kanssa, siis sanoin että semmonen kiinnostais jossain vaiheessa, mutta se ajatus tyrmättiin heti alkuunsa. toivottavasti teille löytyy mukava perhe!
 
Mulla on kaksi lasta,joista toinen alle vuoden. Otin sossussa puheeksi jaksamattomuuteni ja olemme ensi viikolla menossa tutustumaan valittuun perheeseen. Sossu ottaa tukiperheistä selvää mm.rikosrekisteri jne. ja tekee ehdotuksen hakijalle. Tapaamisen jälkeen saa itse päättää,onko juuri se perhe hyvä lapsillesi. Jos tämä perhe meille hyvä, käyvät pojat siellä yhden viikonlopun kuukaudessa.
 
Paha äitipuoli
Hei Snapple, Olen itse Keski-Suomesta, vähän Jyväskylästä pohjoiseen ja täällä on miehen ex saanut tukiperheen. Poika (joka ei siis ole mieheni lapsi) on kerran kuussa tukiperheessä. Kysy apua esimerkiksi Jyväskylän perheneuvolasta.

 
Hei!
Kertokaa lisää, jos tulee tai on kokemuksia! En ole koskaan edes kuullut tuosta. Oman lapseni isä asuu ulkomailla, joten mitään hoitoapua ei ole odotettavista siltä puolen, ei edes sukulaisista. ystävät ei ole vielä uskaltaneet ehkä tarjoutua hoitamaan (lapsi 1,5v) ja oma äiti, ikävä kyllä, ei innokkaasti halua hoitaa. Pakolliset hammaslääkärit, kampaajalla käynnit ym. vastaavat hoitaa mutta ei puhettakaan esim. että esim. harrastais kerran viikossa jotain. Kyllä sitä yksinhuoltajana tuntee todella olevansa yksin...
 
Mulla on ollut muutama tukiperhe, 2 niistä oli huonoja, lapset ilmoitti että eivät mene sinne ja 1 oli todella hyvä, nuorin oli silloin 2 ja muut 5 ja 6, ja olin myös aivan yksin, isät eivät tapaa ja äitini ei auttanut eivätkä sisareni tai kaverini, jouduin jopa ottamaan lapset mukaan gynekologille ja toivoa että toimiston täti vahtii, jos joku lapsista oli vaikka 40 asteen kuumeessa, jouduin kuitenkin raahaamaan mukana kauppaan, kun ei voinut jättää yksin kotiin, eikä ollut mitään autoa käytössä.
 
auttava käsi
Olen (olemme) ryhtymässä tukiperheeksi ja odotan innolla ensimmäistä tapaamista, johon osallistuu meidän lisäksi muutama sos.viranomainen ja tukilapsen äiti. Tapaamisessa kaiketi sovitaan käytännön asioita ja ensi tapaamiset ym. Viestittelen sitten myöhemmin ett kuin meillä on alkanut hommat sujua.
 
meidän kokemus
Tässä minun tarina, kun yritin saada lapsilleni tukiperhettä:

Opiskelin, olin yh, pakkakunnalla ei ollut sukulaisia eikä tuttavia eikä opiskelukavereista löytynyt kavereita ollenkaan, vaikka perheellisiä olikin, minä olin luokkamme ainoa yh.
Lasten isä asui toisella pakkakunnalla ja matkat oli minun maksettava itse, hän ei halunnut maksaa edes paluumatkaa.

Olin tavattaoman uupunut. Tein läksyjä ja luin tentteihin yöllä.

Päätin sitten hakea lapsille tukiperhettä, ikään kuin mummolaa, jonne he eivät nyt välimatkan takia päässeet.

Perhe löytyi nopeasti. Kävimme tutustumassa ja onneksi kävimme tutustumassa, suosittelen tätä ensitapaamista kaikille!!

Minulla ei ollut autoa. Oli talvi, menin bussilla kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa ja jäimme maantien varteen, josta talolle oli matkaa useampi km. 5 vai 2 km, en muista, matka tuntui pitkältä tarpoa lumisella tiellä pakkasessa.

Matkalla oli toinen toistaan kauniipia pihapiirejä ja taloja.
Meidän talomme pihassa aivan lähellä pihatietä oli valtavan kokoinen, pumen peittämä romuläjä. Peltiromuvuori. Sanoin lapsille: tuonne ei sitten mennä!
Pihapiirissä oli vanha navetta- tai piharakennus.
"Mummo" tuli vastaan, pyöreä vanhempi nainen, joka antoi itsestään vähän kireän ja ärtyneen vaikutelman, kohtelias kylläkin.

Ruoka odotti. Minä kieltäydyin kohteliaasti, olin syönyt koulussa, mummoa ärsytti se. Lapset ruokailivat, jätin heidät uusien isäntien pariin.

Myöhemmin joimme kahvit, sinne toki tulin istumaan ja juomaan lasten kanssa..

Lapsille tarkoitettu huone oli yläkerrassa, varastona lähinnä. Sitä ei oltu edes tätä vierailua varten siivottu. Mietin, siivotaanko ollenkaan vai nukkuvatko lapset varastoksi tarkoitetussa huoneessa..

Mummoa tuntui ärsyttävän kovasti lapseni, jotka avoimina ja puheliaina seurasivat häntä joka paikkaan, kyselivät jne. Epäsiistiltä, rojuistal ja sotkuiselta verannalta hän haki jotain kahvitarjottavaa, selitti gluteenittoman poikansa ruokavaliota, oli ärtynyt kun lapset ja minäkin seurasimme häntä.

Istuimme olohuoneessa. Mummo ja pappa kertoivat lapsenlapsestaan ylpeys äänessään.
Kysyin, miksi he tähän tehtävän ryhtyivät. He eivät kertoneet miksi, he kertoivat miten heille ensimmäinen viikonloppu/kesälapsi tuli ja miten lapsi oli viihtynyt heillä niin hyvin että jäi sitten ottopojaksi asumaan.

Olohuoneen katossa oli keinu, lapseni keinuivat siinä, näin miten se ärsytti mummoa ja pappaa mutta eivät sanoneet mitään.. olinhan minä siinä. En tiedä, oliko se keinuminen sallittua vai ei, ajattelin että on, koska keinu katossa kerran oli. Mutta olin varma, että keinuminen tulisi olemaan kiellettyä ja keinu kuitenkin katossa niinä viikonloppuina kun lapset tulisivat sinne.

Kyseinen ottopoika tuli kylään. Istui olohuoneessa sohvalla nuoren vaimonsa kanssa, ei puhunut sanaakaan mutta huokui vihamielisyyttä. Se oli käsinkosketeltavaa. Oliko hänelle epäkelpo äiti, joka ei kykene lapsistaan huolehtimaan (kuten hänen äitinsä/vanhempansa) vaan sossun toimesta lapset siirretään siihen perheeseen..

Mummon ja papan niinikään aikuiset pojat olivat myös tulleet käymään, ihmettä katsomaan, minua: seisoivat pirtin oven pielessä ja tuijottivat kuin mitäkin kummajaista.
Tunnelma oli kummallinen.
Mummo tai pappa kyseli jotain minusta, kerroin että opiskelen ja olen eronnut ja yh, ja lasten isä asuu kaukana ja siksi tarvitsisin tätä apua, että itse jaksaisin - tai jotain tommosta yleistä kuitenkin.
Mummo vastasi lasten isään viitaten: niin kun ei siitä toisestakaan ole huolehtimaan.. lause jäi vajaaksi, kesken, ilmaan.

Pidin pienen ja puolustavan lauseen lasteni isästä.


Mummo meni navettaan, lypsyaika, yksi lehmä.
Lapset kirmasvat mukaan. Omassa mummolassa olivat maaseutuelämään tutustuneet ja navettaan ja lehmiin ja tiesivät etten minä tule navettaan. Navetassa käytyään esikoinen tuli vaatimaan minutkin sinne. Itkua väänsi, vaati että on tultava, se oli hyvin hyvin epätavallista esikoiselta muutenkin, oli siis mentävä.
Hyvä että menin.
Navetassa oli kattoon asti ulottuva lantavuori. Lehmä oli likainen kuin minä, koko mahanalus likainen. Navetta ja lehmän karsina oli tavattoman likainen, koko lattia lannassa ja heinässä.
Pieni likainen poni oli myös toisessa nurkassa, häkin takana kanoja. Näky oli uskomaton.

Teimme kotiinlähtöä. Treffeja sovittaessa oli sovittu, että saan kyydin kotiin heiltä koska busseja ei enää kulkenut. Ottopoika oli myös lähdössä kotiinsa vaimonsa kanssa omalla autollaan, tasan samaan suuntaan kujin minne menkin olimme menossa.
Mummo tai pappa pyysi että pääsisimme samassa kyydissä, auton takapenkille olisi kyllä sopinut yksi aikuinen ja kaksi päiväkoti-ikäistä pientä lasta. Ottopojalle ei sopinut, hän sanoi ettei käy, ei ota.
Mummon ja papan omat pojat liukenivat yksi kerrallaan omilla autoillaan pois.
Pappa vei meidät.
Kiitin kyydistä yms.
Lapset ilmoittivat, etteivät halua mennä sinne. Mietin tovin, päivän tai kaksi; tein yhteenvetoa näkemästäni, kokemastani, tunnelamasta - ja ilmotin lapsille etten aio viedä heidä tähän tukiperheeseen. Esikko hyppäsi kaulaani ilosta.

Pappa soitti ja kysyi; sossu oli soittanut heille ja kysynyt päivämääriä. Sanoin, etten ota tätä viikonloppukotia vastaan; lapset vastustavat. Pappa oli sitä mieltä, että lapset nyt puhuvat mitä puhuvat eikä lasten mielipiteistä kannata välittää.
Olin siis tehnyt oikean ratkaisun.
Sosiaalitoimeen kysyin, millaisia tietoja minusta tai lasten isästä on perheelle annettu, koska suhtautivat niin halveksuvasti lasten isään. Ja kuinka he olisivat kykeneviä katsomaan kahta vilkasta pikkulasta, kun eivät kykene huolehtimaan kotieläimistäänkään!?
Perheen kykyä ja kelpoisuutta ei oltu tarkastettu sen jälkeen kun yli 10 tai 15 vuotta aikaisemmin olivat ryhtyneet tukiperheeksi ja sittemmin kasvattiperheeksi tälle ottopojalle.

Sossu ei tarjonnut toista, normaalimpaa, tavallisempaa tukiperhettä enkä minä jaksanut kysellä semmoista.
Myöhemmin sain sossusedältä tämänkin päälleni; kun ei minulle kelpaa vaikka heiltä apua tarjotaan (olin siis itse sitä kysynyt, ei sitä mulle muuten oltu tarjottu!) Vastasin, etten lapsiani ihan minne tahansa laita.

Käykää siis tutustumassa ensin tuki- ja vkl-perheisiinne ja luottakaa omaan vaistoonne ilmapiirin suhteen.

Hyviä perheitä on varmasti olemassa, mutta meille sattui tämä kamala kokemus.
:/
 
minun kokemus:

keski ikäinen pariskunta, 2 lasta, koira (kaikki mitä toivoin)

hakevat ja tuovat (mulla ei ole autoa)

kaikki toimii kohdallamme moitteettomasti, puhumme avoimesti, myöhästymisistä ilmoitetaan ajoissa etukäteen :heart: :heart:
 
omppu 05
Asiaa tukiperhe toiminnasta!

Olen itse neljän lapsen äiti ja toiminut tukiperhe hoitajana 8 vuoden ajan.
Perheessämme on ollut viikonloppuisin/loma aikoina lapsia joiden ikä on vaihdellut 1-14 vuoden välillä.

Itse olen aikoinaan ryhtynyt tukiperhe hoitajaksi halusta auttaa perheitä jotka ovat tällaisen avun tarpeessa. (Ammatikseni toimin sosiaalialalla.)
Olen myös elänyt yksinhuoltajan elämää ensimmäisen lapseni kanssa nelisen vuotta.

Asuinkunnan sosiaalitoimiston/sosiaalityöntekijän kautta voi tiedustella tukiperheitä. Tukiperhe myönnetään lastensuojelullisin perustein, vanhemman väsymys sekä sosiaalisen verkoston puutteellisuus tulisi olla jo peruste. Valitettavasti meistä tukiperheistä on kova pula, joten usein tukiperheitä käytetään jo korjaavassa lastensuojelu työssä kun painopiste tulisi mielestäni olla ennalta ehkäisevässä työssä. Apua omaan jaksamiseen tulisi saada ajoissa,eikä vasta sitten kun voimat on lopussa!!

Tukiperheitä on monenlaisia samoin kun näissä perheissä viikonloppuja viettäviä lapsiakin.Aina ei välttämättä kemiat kohtaa täydellisesti.

Meidän perheessä on ollut yksi tukilapsi/sisarukset kerrallaan viikonloppua viettämässä. Tämä takaa sen että aikaa riittää kaikille lapsille. Tukiperheessä lapset elävät tämän perheen arjessa mukana. Tukiperheen ei ole tarkoitus toimia minään loma/viihdekeskuksena.

Lapsen kotikunnan sos.toimisto maksaa tukiperheelle palkan, joka todellakin on pieni ja vaihtelee suurestikin kunnasta riippuen. Tukiperhe saa myös matkakulukorvauksia, jos he huolehtivat lasten kuljetuksista.

Tässä työssä olen kohdannut monenlaisia lapsia/perheitä sekä ollut osallisena heidän elämässään.Tätä työtä teen sydämestä, en rahasta. Työ on ajoittain raskasta, mutta kuitenkin palkitsevaa.
 
hmmm
nimimerkille meidän kokemus

Mun mielestä kuulostat vainoharhaiselta.

Sanoit heti että romuläjän takia et lapsiasi vie sinne. Halusit vain nähdä negatiivista.

Mitä tulee tunnelmaan, niin ei ole kummallista, että toisilleen oudot ihmiset ovat jännittyneitä, että mitä heistä ajatellaan.

Olisivat voineet olla ihan kiva perhe.

Mutta sulla ei ollut tarvetta. Olit jaksanut olla lapsillesi muutenkin hyvä äiti. Nimittäin sulla on kuvaamasi perusteella vilkkaat ja eloisat ja luottavaiset lapset. Varmasti joku muu perhe tarvitsee apua enemmän. (TAi sitten olet saanut sukulaisilta apua, mummolasta)
 
minun kokemus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 20:47 vieras kirjoitti:
minun kokemus:

keski ikäinen pariskunta, 2 lasta, koira (kaikki mitä toivoin)

hakevat ja tuovat (mulla ei ole autoa)

kaikki toimii kohdallamme moitteettomasti, puhumme avoimesti, myöhästymisistä ilmoitetaan ajoissa etukäteen :heart: :heart:
tämän tukiperheen sain Pelastakaa Lapset RYstä, sosku antoi hakemukset, antoi maksu sitoumuksen, PELAssa on yhteys-henkilö(jonka kanssa kävimme tutustumassa tukiperheeseen) vietimme siellä aikaa yhdessä tutustuen toisiimme. molemmat perheet ovat yhteydessä tähän yhteys-henkilöön tarvittaessa ja palautetta annetaan muutenkin sinne päin :)
 
meidän kokemus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 17:18 hmmm kirjoitti:
nimimerkille meidän kokemus

Mun mielestä kuulostat vainoharhaiselta.

Sanoit heti että romuläjän takia et lapsiasi vie sinne. Halusit vain nähdä negatiivista.

Mitä tulee tunnelmaan, niin ei ole kummallista, että toisilleen oudot ihmiset ovat jännittyneitä, että mitä heistä ajatellaan.

Olisivat voineet olla ihan kiva perhe.

Mutta sulla ei ollut tarvetta. Olit jaksanut olla lapsillesi muutenkin hyvä äiti. Nimittäin sulla on kuvaamasi perusteella vilkkaat ja eloisat ja luottavaiset lapset. Varmasti joku muu perhe tarvitsee apua enemmän. (TAi sitten olet saanut sukulaisilta apua, mummolasta)

En tiedä miten oikein luit minun tarinani.

En ole vainoharhainen.
Tapaus on jo vanha. Siitä on siis kulunut monta vuotta. Lapset ovat isoja. En tiedä muistaako esikoinenkaan tuota tapusta enää, kuopus ei varmasti muista kun oli niin pieni.

En halunnut nähdä negatiivista. Halusin itse lapsilleni tukiperheen, koska olin hyvin uupunut ja yksinäinen, en saanut apua mistään. Matkat sukulaisiin oli pitkiä ja kalliita, ei olisi ollut varaa koska opiskelin ja ajattelin, että kun minä jaksan; kun saan lapset maaseudulle "mummolaan" lähelle, heilläkin on hauskaa ja jaksamme taas paremmin seuraavaan tapaamiseen, ajattelin että lapset olisi kerran kuussa viikonlopun siellä.

Lumen alla uinuva romuläjä oli oikeasti talon pihapiirissä. Se oli oikeasti iso. Se oli myös vaarallinen; irtonaista metalliromua pinottuna, lumivapan alla. Sanoin lapsille, ettei siihen saa mennä sitten - ajatus oli, että lapset tulevat sinne tukiperheeseen sitten ja päätin jo valmiiksi varoittaa vaarallisesta paikasta, lapset kuitenkin noudattivat aika hienosti minun ohjeita etenkin kun minä en ollut paikalla....

Lehmääkään emme kuvitelleet. Se oli oikeasti tosi likainen, omassa p.a.s.kassaan mahaan asti, jalat kokonaan. Navettarakennuksen nurkassa oli lehmänlantaläjä, eli navetta ei ollut sillä tavalla oikea navetta, että siinä olisi ollut se juttu, miten saadaan lanta ulos... se olisi pitänyt aina lapioida ulos, eikä se mamma kait jaksanut sitä tehdä, oli lapioinut sen läjän sinne sisälle....

Ei minua haitannut perheen erilaisuus, mutta minua kummastutti sen ottopojan vihamielisyys sekä heidän omien poikiensa käytös. He eivät tulleet samaan kahvipöytään, ei ottopoika eikä omat. He eivät tulleet kättelemään, he jäivät ovenpieleen tuijottamaan, aikuiset miehet, jotka elivät jo omillaan.

Ilmeisti maaseudulla toimitaan näin???? Maalaiset käyttäytyy näin, eli ei käyttäydytä :eek: :headwall: - tuijotellaan uutta tulokasta.

Minä en olisi jaksanut, mutta onhan sitä vaikka seipään nokassa jos on pakko.
Päätin, että minun on pakko jaksaa.
Myöhemmin tästä on kyllä satoa niitetty minun romahtamisena, esikoisen romahtamisena. Sitten kyllä saimme apua mielenterv.toimen suunnalta!! :headwall:
Esikko on vieläkin sen verran nuori.. olisin suonut kummallekin jaksavamman äidin, en äitiä, joka huutaa silkkaa väsymystään.

Kirjoitit, että olisimme saaneet apua muulta suvulta. Saimmehan me. Matkustin parin kuukauden välein sukulaisiin: lapset meni mummolaan ja minä sukulaisten nurkkiin. Opiskelijan budjetti kestää tämmösen, eikö vaan. Ei,emme saaneet toimeentulotukea, elin lainalla, en saanut kesätöitä jne.

Pärjäsimme, mitenkuten kitkutellen pärjäsimme, mutta olisi lasten kannalta ollut tärkeä se ennaltaehkäisevä apu.

Tapaus on ihan oikeasti totta. En ole hysteerinen, en vainoharhainen. En kuvitellut. Se oli todella kummalinen perhe, enkä halunnut lapsiani semmoseen paikkaan, halusin että voin luottavaisin mielin ja huoletta laittaa lapset; että ensitapaamisella olisi välittynyt sellainen välittäminen lapsista ja lapsia kohtaan, mutta sitä edes ei ollut. He vaikuttivat vanhuksilta, jotka eivät ihan oikeasti olisi jaksaneet kahta varsin vilkasta ja vaativaa ja sanavalmista leikki-ikäistä lasta.

Kyllä, uupumuksesta huolimatta tarjosin lapsilleni paljon esim. harrastuksia yms., mutta se ei poista sitä, että liian monta vuotta olin liian uupunut enkä pystynyt iloitsemaan ja nauttimaan lapsita ja tottakai lapset sen vaistoaa. Mutta mieluummin näin kuin että siihen päälle olisin laittanut heidät ihmiselle, jotka ihan oiekasti eivät jaksaisi heitä ja jotka eivät välittäisi heistä.

Eivätkä he kertoneet itsestään mitään, vaikka kysyin monella eri tapaa, he "kertoivat" muulla tavalla. Elekieli ja nonverbaalinen on yllättävän iso osa ihmisen viestintää.
Minä olen tottunut kuunetelemaan ja katsomaan sitä, se kertoo niin paljon ja tässä perheessä se kertoi, ettei lapsillani olisi siellä turvallinen ja hyvä olo.

Mutta kuten sanoin, tarina on tosi, oikea, mutta vanha. Ei ollenkaan nyt just, vaan reippaasti yli 10 v vanha, nämä vanhukset eivät enää tee tätä työtä eikä varmaan mitään muutakaan jos enää elossakaan ovat.
 
Meillä on ollut tukimummo yli vuoden verran. Lapseni on hänen luona 1vkonlopun kuukaudessa. Tukimummo on aivan ihana ihminen josta on tullut erittäin tärkeä tyttärelleni ja myöskin minulle. Olen ollut erittäin tyytyväinen =)
 
minulla pian 2-vuotias lapsi, eikä mitään tukiverkostoa juurikaan ole. lapsen isä ei pysty huolehtimaan lapsestaan, joten lapsen ja isän väkliset tapaamiset ovat lyhyitä vierailuita meidän kodissa, minun läsnäollessa. Isovanhempia ei ole, ja ystävätkään eivät kiireittensä ym syiden vuoksi pysty pahemmin auttamaan. Harvoin saan ansaisun levähdystauon, mutta liian harvoin. Otin puheeksi neuvolassa tämän tukiperhe asian, ja minulle kerrottiin ettei alle 3-vuotiaalle lapselle ainakaan meidän kunnassa aleta edes etsimään tukiperhettä! oli äiti sitten kuinka väsynyt tahansa...onko totta että tämä on kuntakohtaista? jos nimittäin näin on vaihdamme kaupunkia!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2006 klo 21:27 sarijoh kirjoitti:
minulla pian 2-vuotias lapsi, eikä mitään tukiverkostoa juurikaan ole. lapsen isä ei pysty huolehtimaan lapsestaan, joten lapsen ja isän väkliset tapaamiset ovat lyhyitä vierailuita meidän kodissa, minun läsnäollessa. Isovanhempia ei ole, ja ystävätkään eivät kiireittensä ym syiden vuoksi pysty pahemmin auttamaan. Harvoin saan ansaisun levähdystauon, mutta liian harvoin. Otin puheeksi neuvolassa tämän tukiperhe asian, ja minulle kerrottiin ettei alle 3-vuotiaalle lapselle ainakaan meidän kunnassa aleta edes etsimään tukiperhettä! oli äiti sitten kuinka väsynyt tahansa...onko totta että tämä on kuntakohtaista? jos nimittäin näin on vaihdamme kaupunkia!
Kyllä kaupungeissa on eroja, kun itse tarvitsin apua unikoulun muodossa niin sitä apua en omasta kaupungista saanut. Naapurikaupungissa oli hieno MLL:n unikoulu ja viikonloppusysteemi. Onneksi sieltä neuvoivat puhelimitse väsynyttä äitiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.06.2006 klo 21:27 sarijoh kirjoitti:
minulla pian 2-vuotias lapsi, eikä mitään tukiverkostoa juurikaan ole. lapsen isä ei pysty huolehtimaan lapsestaan, joten lapsen ja isän väkliset tapaamiset ovat lyhyitä vierailuita meidän kodissa, minun läsnäollessa. Isovanhempia ei ole, ja ystävätkään eivät kiireittensä ym syiden vuoksi pysty pahemmin auttamaan. Harvoin saan ansaisun levähdystauon, mutta liian harvoin. Otin puheeksi neuvolassa tämän tukiperhe asian, ja minulle kerrottiin ettei alle 3-vuotiaalle lapselle ainakaan meidän kunnassa aleta edes etsimään tukiperhettä! oli äiti sitten kuinka väsynyt tahansa...onko totta että tämä on kuntakohtaista? jos nimittäin näin on vaihdamme kaupunkia!
Pääkaupunkiseudulla tukiperheen saa 4 v tai vanhempi lapsi. Ikäraja on tuo 4 v.
Yritin laittaa anomusta kesälapsiperheeksi, olisin valmis siihen, mutten viikonloppuperheeksi, mutta ei taidettu kelvata kun ei ole otettu yhtyttä, pulaa on kullemma, mutta mikä lie kun ei tultu edes haastattelee´ja katsoo kelvataanko.
Vika voi olla siinä, että minä haluaisi mahdollisimman nuoren / pienen lapsen, koska omakin on aika pieni, olisi ikään kuin sama maailma molemmilla ja leikkiseuraa tällä aikonaisella,
enkä mitään sisarusparvea, koska ei meille semmosta määrää sovi eikä mulla resurssit riitä.

Ja alle 4 v ei anneta / välitetä sijaistukiperheisiin, koska lapsi saisi olla pois kotoa niin monta yötä kuin ikävuosia.. pieni lapsi ei saisi olla erossa vanhemmistaan paljoa.

Missä kaupungissa asut?
Minulle kelpaisia just ton ikäinen meidän oman kaveriksi :wave:
 

Yhteistyössä