KokemuKsia touhula päiväkodista

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Anonyymi"
Aika hauska toi, pitääkö yhden istua kahvilla vai miten sit ajattelitte. En tiedä missä itse olet töissä mutta kyllä päivässä olisi ihan kiva olla yksi tauko jolloin voit käydä vaikkapa vessassa ja juoda sen kahvin? Ruokataukoa ei yleensä ole, kun ruokailu on osa kasvatusta päiväkodissa..

Olen ollut nyt kaksi vuotta töissä touhulassa ja voin nyt kertoa teille, että kyllä sijaisia on, siivooja on, liikuntaa on, ulkoilua on, leikkimistä ohjattuna ja vapaasti on, askartelua on.
 
Pirkanmaan alue
Olen todella tyytymätön touhulaan! Lapsiryhmät ovat todella suuria ja olemmekin mieheni kanssa miettineet onko henkilökuntaa tarpeeksi ryhmissä. Lisäksi päiväkodissa on likaista ja viikon aikana ei paljoa tehdä mitään. Johtuuko nimenomaan siitä, ettei henkilökunta vain kertakaikkiaan riitä ja siirtymätilanteet kestää kauan. Olen yhden lapsen äiti ja välillä yhdenkin lapsen kanssa kestää kauan siirtyä, joten voitte kukin kuvitella mikä aika henkilökunnalla menee kun lapsia on paljon enemmän ja henkilökuntaa liian vähän. Lapsemme on tällä hetkellä jonossa kunnalliselle päiväkodille. En voi kenellekkään suositella touhulaa!
 
"Huolestunut"
Nokian touhulassa henkilökunnan vaihtuvuus on todella suurta! Tämä varmasti kertoo jostakin. Miksi henkilökunta lähtisi pois jos työolosuhteet olisi hyvät? Aivan. Nokian touhula ei ole vielä kauaa ollut toiminnassa, joten hyvin epäilyttävää. Olen samaa mieltä toisten kirjottajien kanssa. Päiväkodissa on epäsiistiä,ryhmät suuria ja niitä yhdistellään jos joku on poissa. Ja oikeasti siellä ei ole liikuntasalia ja kyseessä on liikunta päiväkoti. Oma lapseni ei siellä ole, eikä koskaan menekkään. Tuttavani lapsi on josta tiedän nämä asiat. Vanhemmat kyselkää ja avatkaa silmänne jo!
 
"mutsi"
Lapseni on kuopion touhulassa hiltulanlahdessa, kuulisin itsekin mieluusti ihmisten kokemuksia...mitä itselläni on jäänyt huomaamatta? Hoitajat on puolenvuoden aikana vaihtunut uusiin osittain,ja olen kokenut että lapsen asioista kertominen päivän päätteeksi on joillakin hoitajilla tönkköä... mutta en osannut odottaa että noin paljon negatiivista sanottavaa ihmisillä...
 
tajutonta
Ei voi kuin ihmetellä tätä touhua! Mikä on konsernin periaate ja mitkä arvot siellä jylläävät? RAHA! Vanhemmat, vilkaiskaapa hetki päiväkodin touhua, niin varmasti huomaatte epäkohtia. Hoitajat ovat ihania ja jaksavat hymyillä vaikka selvästi huomaa heidän väsymyksensä. Työt lisääntyy ja ryhmiä yhdistellään: hirveä metelihän siitä syntyy ja hoitajat joutuvat tekemään kaikenlaisia muita töitä, esim. juurikin siivousta ja aamu-sekä välipalan tekoa ja pyykinpesua. En usko lastenkaan viihtyvän, ei ainakaan meidän lapsi, joten otimme hänet päiväkodista pois. Sääliksi käy lapsia ja työntekijöitä, jotka päivästä toiseen siellä kituuttavat.
 
"Äitee"
Mahtaako täällä kenelläkään olla kokemuksia Kangasalan Touhulasta? Viestiketjua lukiessani olen törmännyt enemmän moitteisiin kys.ketjun päikyistä, mutta nyt kiinnostaisi nimenomaan Kangasalan toimipiste.
Kiitos jo etukäteen!
 
"Tiiu"
Hei te kaikki jotka mietitte juuri oman Touhulanne toimivuutta ja ilmapiiriä!
Paljon voitte päätellä A. Siitä onko päiväkodissa erikseen siivoja ja emäntä keittiössä vai jäävätkö siivous ym. hoitohenkilökunnalle -> Aika ei vaan millään riitä täysipainoisesti molempiin.
B. Menkää ja nuuskikaa ilmapiiriä, kyselkää avoimesti teitä askarruttavia kysymyksiä. Millaisia vastauksia saitte?

Itse haastattelin oman Touhulamme johtajaa ja henkilökuntaa. Kävimme myös lasten kanssa haistelemassa ilmapiiriä ennen hakemista. Hyvältä vaikutti, syksyllä siis Touhulaan :)
 
Lapset ei enää touhulassa
Valitettavasti siivooja / emäntä on Touhulan tapauksessa yleensä työkokeilussa tai ainakin työllistämistuella. Useinkaan hänellä ei ole alan koulutusta tai työkokemusta. Jos tälläistä "ilmaista työvoimaa" ei ole tarjolla jää kyseiset työt helposti hoitohenkilökunnalle.
 
ex-touhulalainen
Tietenkin johtajilta ja hoitajilta voi kysellä, mutta eihän ne nyt totuutta kerro mahdollisille uusille asiakkaille, ei ne rahahanoja sulje. Kyllä niissä touhuloissa niin suuria ongelmia on, että itse en halua olla missään tekemisissä koko paikan kanssa enää. Erilaisia syitä touhuloista on eritelty jo useamman kerran niin en koe järkeä enää toistella samoja asioita. Täällä on vanhempia ja työntekijöitä varoteltu jo useamman kerran paikasta, joten toivottavasti tästä on apua toisille.
 
åodk
Koskeeko Touhulaa samat lait lapsi ryhmien koossa kun ulkoilevat? Meil puistossa usein tooosi paljon lapsia kahdella hoitajalla. Tai mikä on se määrä mitä saa olla? Ovatko yksityiset erin lain alla?
 
..-..
Ei muissakaan päiväkodeissa kaikki aikuiset tule ulkoiluun, vaan on ihan yleistä, että 2 hoitajaa per ryhmä ulkona, 1 sisällä ja lapsia sen verran kuin sinä päivänä sattuu olemaan, eli jos on osa-aikaisia, voi määrä olla enemmän kuin se 21.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åodk;30704612:
Koskeeko Touhulaa samat lait lapsi ryhmien koossa kun ulkoilevat? Meil puistossa usein tooosi paljon lapsia kahdella hoitajalla. Tai mikä on se määrä mitä saa olla? Ovatko yksityiset erin lain alla?
Kyllä kunnallisilla ja ykstyisillä on ne samat suhdeluvut. Mutta se on yleinen tilanne että hlökuntaa ei ole riittävästi ja lapsia on liikaa suhteessa aikuisiin. Se on hyvin suuri porsaanreikä laissa että tilapäisesti...se tila on tosi usein. Sillä pelataan kokoajan että laskennallisesti aikusia tarvitaan esim se 2,75 lapsimäärää kohti. Jätetään aina se kolmas ottamatta jollon ne käytännössä kolmen lapset ovat kahden hoidossa. Ja iltapäivällä yhden kun se toinen lähtee kotiin..hurjia aikoja olen nähny niin kunnallisen puolella että yksityisissä missä olen ollut.
Sehän saa olla niin että alle 3v saa olla se 4kpl/aikuinen ja yli 3v 7kpl/aikuinen.
 
"Mä vaan"
Omat lapset on Nurmijärven Touhulassa ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Tätä lukiessa, toki alkaa pohtimaan kaikenlaista. Mutta lapset menevät todella mielellään sinne ja iloisesti tervehtivät hoitajia. Uskon, että pahoinvointi näkyisi lapsissa. Lapseni jäävät todella mielellään hoitoon ja hyvä jos aina malttavat lähteäkään pois. :)

Liikunnasta en tiedä onko sitä, nyt niin kauheasti enemmän, mutta ainakin he pyrkivät tekemään asioita enemmän kuin useimmissa kunnan päiväkodeissa tai ilman painotusta olevissa. Talvella hiihtoa ja luistelua. Myöskään lapsen liikunnallista tarvetta ei samanlain tunnuta hillitsevän kuin muissa päiväkodeissa. He tuntuvat tukevan lapsen luontaista tarvetta liikkua ja mielestäni se on tärkeämpää kuin kaiken maailman liikuntaleikkien järjestämienn. He saavat palloja heiteltäväksi sisätiloissa, juoksennella tarvittaesssa käyttävissä. Siellä on lapsille kuntopyörät, trampoliini sekä puolapuut. Ylipäätänsä lapsen elämässä leikin merkitys on todella suuressa osassa. Monet aikuiset eivät tiedäkään kuinka kokonaisvaltaisesti leikki vaikuttaa lapsen elämään. Se ei ole "vain" leikkiä.

Vaihtuvuudesta en sinänsä tiedä, mutta muutamia pysyviä on ollut. Vaihtuvuutta on melkein joka talossa, huolimatta kunnallisesta tai yksityisestä. Tämä ei välttämättä kerro mitään talon sisäisistä asioista, vaan yksinkertaisesti että ihmiset saattavat hakeutua mielenkiintoisempiin tehtäviin. Näin ainakin itse koen LTO:n näkökulmasta. Olen itse harkinnut Touhulaan töihin hakemista, mutta tämä kyllä vähän jää mietityttämään.. Mutta toisaalta koen, että omalla asenteella voi tehdä paljon mm. työtiimin suhteen. Mietin vain tuossa, kun ihmisillä on paljon huonoa sanottavaa, niin oikeasti kannattaa tehdä valitus tai kirjoittaa huolensa ihan ylös, niin asia menee eteenpäin! Itse ainakin tarkkailen koko ajan päiväkodin toimintaa. Mutta lapsia tarkkailemalla se kaikki näkyy.
 
Yfui
Kiitos sinulle kokemuksesta Nurtsin Touhulasta, tuli juuri oikeaan hetkeen! Meillä lapset menossa syksyllä sinne ja moni asia mietityttänyt vaikka hyvää kuullutkin. Totta on että kyllä lapset paljon kertovat onko hyvä olla :)
 
Dario
Hiekkaharjun touhula on ollut auki vuoden ja hoitajat vaihtuneet kokoajan. En voi suositella. Liikuntaa ei juurikaan ole mutta se on pieni murhe sen rinnalla, että lapset eivät saa pysyviä hoitajia. Olen todella pahoillani lasten puolesta.
 
Ei enää Touhulaa.
Hiekkaharjun touhula on ollut auki vuoden ja hoitajat vaihtuneet kokoajan. En voi suositella. Liikuntaa ei juurikaan ole mutta se on pieni murhe sen rinnalla, että lapset eivät saa pysyviä hoitajia. Olen todella pahoillani lasten puolesta.
Ei voi suositella, vaikka oma lapsi tuolla jonkin aikaa vielä onkin. Hoitajat kiukkuisia ja väsyneitä, liikuntaa ei ole sen vertaa, mitä muualla. Lapsia pidetään sisällä, jos vähänkin sataa jotain ja hoitajien vaihtuvuus on suurta. Hoitajilla ei tuuraajiakaan tunnu olevan sairaustapauksissa ja valvojia on liian vähän niin sisällä kuin ulkona.
 
"äityli"
Moi, kangasalan touhulasta sen verran että on ollut aivan mahtava paikka ja työntekijät on mukavia ja rentoja tyyppejä. Joten ei ole ollut mitään valittamista. Suosittelen.
 
v1eras
Meillä oli lapset Vantaalla Touhulassa ja hoitajat vaihtuivat koko ajan. Eskari opejakin taisi olla vuoden aikana kolme. Nyt ovat olleet kunnallisella ja meno aivan erilaista ja itse asiassa nykyisessä päiväkodissa liikutaan paljon enemmän kuin liikunta painotteisessa Touhulassa. Lapset kertoneet, että leluja on todella paljon. Ensimmäiset viikot kunnallisessa meni ihmetellessä kun oli niin paljon erilaisia leluja. Itse en voi Touhulaa suositella. Jotain varmaan kertoo sekin, että vuoden aikana kahta hoitajaa lukuunottamatta kaikki vaihtuivat.
 
hmm..
Palkka on yksi suurin tekijä mikä ajaa hoitajat muualle töihin esimerkiksi kunnalliselle. Yksityisellä taholla on useampia satoja huonompi palkka, vaikka olisi pätevä koulutus.. Joten siinä on melko suuri syy asialle. Toki kunnallinen on varmasti myös luotettavampi työnantaja.. Toki olen myös kuullut todella huonosta osaamisesta ja tiimien toimimattomuudesta joissakin näissä päiväkodeissa, mikä selittää vaihtuvuutta.. :S Jos mukaan mahtuu yksi huono/epäpätevä/kyyninen tai muita huonosti kohteleva ihminen, se saastuttaa koko ilmapiirin, eikä kukaan halua jäädä siihen roikkumaan.. Ikävää sinänsä, että yleensä se "saastuttaja" ei lähde kulumallakaan, ja siten muut kärsivät asiasta.. :/
 
töttörööööö
Meidän lapsi on ollut Nokian Touhulassa ihan päiväkodin avaamisesta asti. Paikasta on hyvää ja huonoa sanottavaa niinkuin varmaan kaikista paikoista. Huonoa on epäsiisteys ja jatkuva hoitajien ja ryhmien vaihtuvuus. Outoa on että on kaksi isojen ryhmää joissa on sekaisin kaikenikäisiä. Miksei voi olla esim. 4-5 vuotiaat omana ryhmänä ja sitten 2-3 vuotiaat omana ryhmänään. NYt siis on 2-6 vuotiaat ja 3-6 vuotiaat sekä sitten ihan pienet. No kuitenkin yleisesti hoitajat ovat olleet tosi mukavia ja mutta ne vaihtuu tosella usein ja en olekaan ihan perillä ketkä ovat lapsen ryhmän hoitajia tällä hetkellä. Sekavaa touhua siltä kantilta.
Tilat ovat oudot siihen nähden että ovat ihan uudet. Eteisen lokerot ja vaatesäilytys on todella huonosti suunniteltu ja epämääräsiä koriviritelmiä säädetään vähän väliä. Lapsi ei itse ylety kenkälaatikkoon ja pipo-hanska laatikkoon.. Muutenkin eteinen todella likainen aina.
Piha on aika suppea, selvästi säästetty sen osalta ja liikunsalin puuttuminen kummastuttaa koska on liikuntapäiväkoti.
Positiivista voi sanoa että päivästä kerrotaan hyvin, askarteluja ja piirusteluja tehdään paljon. Kovasti uusia juttuja koko ajan yritetään kehitellä esim. erilaista liikuntaa. Liikuntaa tuntuu olevan myös mukavasti.
 
mmaamm
Olen todella järkyttynyt lukiessani näitä kommentteja.
Meillä on ollut harkinnassa laittaa pikkuisemme aikanaan Nokian touhulaan, mutta nettisivuilta saatu kuva ja täältä saatu kuva ovat tooooosi kaukana toisistaan.
Lapsi on hieman alle 2 vuotias aloittaessa hoidon ja haluamme hoitopaikkaan, jossa on sylejä, aikaa ja huomioidaan lapsen yksilölliset tarpeet.
Onko kenelläkään oikeasti mitään hyvää sanottavaa Nokian touhulasta?
 
"Mimmu81"
Lapseni on Nokian Touhulassa ja ihmetyttää, puhutaanko nyt samasta päiväkodista lainkaan. Pihalla on hienot Angry Birds- leikkivälineet ja piha on mielestäni iso ja toimiva. Sisarusryhmiä vanhemmat ovat kuulemma toivoneet ja minusta homma toimii hyvin. Henkilövaihdoksia on valitettavasti ollut, mutta olen kuullut, että niin on päiväkodeissa yleensäkin. Onneksi kaikki hoitajat ovat ihania ja oma napero viihtyy, se on pääasia.
 

Yhteistyössä