kokemuksia tissittelyn lopetuksesta..

kysytäänpä täältä jos saisi parempia vastauksia kuin tuolta vauvojen puolelta..

kokemuksia haluaisin siitä kuinka lopettelen/vähennän imetys kertoja sekä onko mielestäsi parempi lopettaa kerta heitolla vai astettain?


tuntuu että meillä tuo asteittainen vähennys ei onnistu ja kerta heitto tyyli tuntuisi oikealta..
tyttö 11kk syö yöllä 1-2kertaa ja päivällä 5 ateriaa yleensä.


apua tarvitsisin myös siihen kuinka vauva nukkuisi ilman tissi suussa vai nukkuuko ollenkaan ja kuinka helppoa vieroitus tästä kaikesta on perhepedissä...
jäikö rinta yms lapselta itse pois jossain vaiheessa vai vieroititko itse lapsesi??

eli tissitakiaisten äitien kokemuksia kaipailen :)

kiitokset vastanneille :flower:
 
Pyrystiina
Itse olen molemmilla kerroilla lopettanut pikkuhiljaa. Jättänyt aina yhden imetyskerran per viikko. Esikoinen jätti yösyömiset pois jo varsin aikaisin. Kuopus taas vieroitettiin yösyömisestä hieman ennen 1v. Mies nukkui pojan kanssa noin viikon. Lapsi heräili kyllä öisin mutta rauhoittui aika helpolla viereen. <br><br>
 
pistäytyjä
Itse vieroitin esikoisen 1v 7 kuukauden ikäisenä pikkuhiljaa mutta määrätietoisesti ollessani raskaana. Yösyötöistä olin vieroittanut jo pari kuukautta aikaisemmin ja tyttö nukkui omassa huoneessa ja omassa sängyssä heräillen silloin tällöin. Otin huutavan lapsen tiukasti syliin keinuttelin ja sanoin että tissitellään sitten aamulla. Viimeiseksi luovuimmekin juuri tästä aamuimetyksestä. Aikaa meni kaikkiaan ehkä 3 viikkoa että kaikki päiväimetykset loppuivat. Tilalle tuli sellaisia herkkuja kuin jäätelö, kauravelli ja keksit.
Kakkonen oli 1v 11 kuukautta, kun imetykset loppuivat melkein huomaamatta. Poika oli tosi vilkas ja touhusi kaikenlaista eikä juuri tissiä ehtinyt kerjäämään. Kun en tarjonnutkaan, ei sitä enää tarvittu.
Kolmonen nyt 1v5kk ja nukkunut viikon 21-6 ilman tissittelyä (tai unikoulua)!
Olen ihmeissäni, näinkö helposti yöimetys jäi.. Aiemmin tuli viereeni yöllä klo2, nyt nukkuu omassa sängyssä. Klo kuuden imetys tosi tärkeä, eikä meillä mitään kiirettä näiden päiväimetysten vähentämiseen vielä :)
 
p0ika05
meillä loppu kerta heitolla, kun poika puri äitin tissiä todella pahasti. (11kk ja 3viikkoa.) Äiti eri huoneeseen viikoksi nukkuu ja isä hoisi pokaa yöt.. eka yönä poika huusi ja isä tarjos vettä... ja tokana yönä ei edes tarvittu vettä isä rauhoitteli poja sänkyyn paijaamalla... varmuudeksi nukuin viikon eri huoneessa. ja tissittely loppu. olin pelänny että se tulee olemaan vaikeaa... poika oli yleensä koko yön tissi suussa...
 
Meillä lopetettiin tissittely kerralla. Olin yrittänyt lopettaa vähentämällä syöttökertoja, mutta aina tuli jotain minkä vuoksi lipsuin. Sitten päätin, kun poika oli 1v1kk, lopettavani. Tisuihin tuli "pipi" ja pidin laastareita nännien suojana. Poika kävi pari päivää kurkkimassa paidan alle, mutta ei pyytänyt sitä tissiä kun näki ne laastarit siellä ja sanoin että on pipi. Tuon ikäinen ymmärtää jo niin hyvin.

Imettäessäni poika heräsi jo n. klo. 2 yöllä tissille ja nukkuin loppuyön vieressäni tissi suussa. Ensimmäisenä yönä itki vähän aikaa, mutta seuraavina jo nukkuin koko yön putkeen (klo.22-8). Yllättävän helposti kävi se lopetus, itsellä kyllä oli tukalat oltavat kun olin imettänyt monta kertaa päivässä ja sitten yhtäkkiä lopetin. Mutta sekin meni muutamassa päivässä ohi kun päällimmäiset lypsi käsin pois. Mutta ei kannata siis lopettaa kerralla, jos on työviikko tms. sillä kun tissit on ihan täynnä ei ole itsellä lainkaan kiva olla ja saa pelätä koska on maitoläntit rinnuksilla.
 
anjuusa
Meilläkin oli tissitakiaistyttö, joka imi vuoden iässä suht vastaavasti kuin teillä. Meilläkin kerta heitosta-tyylinen vieroitus oli parempi, kun sopi jotenkin tytön temperamenttiin.

Jätin ensin pois kaikki päiväimetykset, eli vain ilta- ja aamuyön tissi jäivät. Tarjosin aina vettä tai maitoa mukista, kun pyysi tissiä, ostettiin pari uutta lelua ja vietiin huomiota muualle. Viikon verran oli välillä kärttyilyä, mutta sitten päiväimut unohtu.

Loput kaks kertaa jätin kuukauden päästä tästä, kun menin töihin. Isi vaan nukuttamaan ja yöllä rauhoittelua sylissä. Ekat kaks iltaa oli kamalaa, sen jälkeen helpotti. Kahden viikon ajan tyttö heräsi joka yö ja valvoi pienen pätkän, mutta ei juuri itkeskellyt enää. Sen jälkeen hän alkoi nukkua yönsä 11 tuntia putkeen.

Kyllä se tissi jää tuossa vuoden iässä vielä suht helposti pois. Meillä vieroitettiin tuttia puolitoistavuotiaana paljon hartaammin... Jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut ottaa tutti pois samaan syssyyn, mutta en vain millään raskinut.
 
Kuopukseni on tissitakiainen. Alan olla hyvin väsynyt jo. Laps on jo vuosi ja 9kk.
Esikoisen kans ei mitään ongelmia. jäi pikkuhiljaa.
Mut tämä yks joka nytkin istuu tissillä. Imenyt jo molemmat tyhjiin. Ei ole enää kivaa.
Koko yön tissillä. Päivällä päikkäreillä ja muutenkin jos tulee joku väsy, turhautumis kohtaus.
tänäänkin oltiin lähdös kauppaan. Sain lapsille ulkovaatteet päälle nii tää yks rupes märiseen tittiä. Ajattelin et kyl se siit ku lähdetään vaan. Päästiin ulos niin kurkkusuorana jo huusi tittiä. Hyssyttelin sylis ja yritin saada rauhottuun ja ajatuksia muualle.
Mut ei, lähettiin takas sisälle. Laps imi tissit ja oli tyytyväinen. Sit vast päästiin ulos.
Must tuntuu kyl tosi pahalt ja alkaa jo masentaakkin. Mut en tiedä miten saisin nätisti vieroitettua. Ajattelin et annan imee vaan toisest tissistä et toisest loppus maito. Mut ku se imee niin paljo et tissi on nii kipeenä et pakko antaa toisestakin et toinen saa levätä.
eli täst ei kyl ap:lle ollu apua. Ku tarttisin ittekki apua.
 
anjuusa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 17:46 Haarahius kirjoitti:
Kuopukseni on tissitakiainen. Alan olla hyvin väsynyt jo. Laps on jo vuosi ja 9kk.
Esikoisen kans ei mitään ongelmia. jäi pikkuhiljaa.
Mut tämä yks joka nytkin istuu tissillä. Imenyt jo molemmat tyhjiin. Ei ole enää kivaa.
Koko yön tissillä. Päivällä päikkäreillä ja muutenkin jos tulee joku väsy, turhautumis kohtaus.
tänäänkin oltiin lähdös kauppaan. Sain lapsille ulkovaatteet päälle nii tää yks rupes märiseen tittiä. Ajattelin et kyl se siit ku lähdetään vaan. Päästiin ulos niin kurkkusuorana jo huusi tittiä. Hyssyttelin sylis ja yritin saada rauhottuun ja ajatuksia muualle.
Mut ei, lähettiin takas sisälle. Laps imi tissit ja oli tyytyväinen. Sit vast päästiin ulos.
Must tuntuu kyl tosi pahalt ja alkaa jo masentaakkin. Mut en tiedä miten saisin nätisti vieroitettua. Ajattelin et annan imee vaan toisest tissistä et toisest loppus maito. Mut ku se imee niin paljo et tissi on nii kipeenä et pakko antaa toisestakin et toinen saa levätä.
eli täst ei kyl ap:lle ollu apua. Ku tarttisin ittekki apua.
Uskon kyllä, että väsyttää :hug: ! Ei se tissi varmaan tämän ikäiseltä jää ilman parin päivän kovaa huutoa, vaikka miten "lempeästi" tekisi. Entäs jos kokeilisit laittaa laastarit nännien päälle ja sanoisit, että tissi on pipi, ei voi imeä? Jättäisit siis kerralla pois koko tisun. Yöksi pyytäisit miehen tai jonkun muun läheisen lohdutteluavuksi, niin ei olisi tissi paikan päällä muistuttamassa imetyksestä. Sitten välttäisit jatkossakin jonkin aikaa esim. yhdessä saunomista tms., jotta lapsi ei näkisi tissiä. Vieroitus voi käydä yllättävän helpostikin, jos vaan jaksaa olla johdonmukainen. Sinnikkyys kannattaa, jos alkaa itse olla aivan väsy ja lopussa. Voimia!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2007 klo 10:47 Pikkukamu kirjoitti:
Meillä lopetettiin tissittely kerralla. Olin yrittänyt lopettaa vähentämällä syöttökertoja, mutta aina tuli jotain minkä vuoksi lipsuin. Sitten päätin, kun poika oli 1v1kk, lopettavani. Tisuihin tuli "pipi" ja pidin laastareita nännien suojana. Poika kävi pari päivää kurkkimassa paidan alle, mutta ei pyytänyt sitä tissiä kun näki ne laastarit siellä ja sanoin että on pipi. Tuon ikäinen ymmärtää jo niin hyvin.

Meillä ihan samalla tavalla toimi tuo laastari juttu...paidan alle oli kyllä kurkattava aluksi aika useastikin. Mutta todella kivuttomasti meni. Itsellä oli alussa tosi tukalat oltavat, ajoitin tuon viikonloppuun, töissä olosta ei parina ekana päivänä olisi tullut kyllä mitään, oli sen verran kuumat oltavat. Vanha kaalinlehti rintsikoissa-keino oli jälleen tarpeen, mutta viilensi aah...niin ihanasti. Nyt ollaan oltu reilu viikko ilman tissiä ja kokonaisia öitäkin on jo takana. Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville.

Ai niin, olin aiemmin lukenut juuri tällä palstalla tuosta laastari-jutusta ja sen vuoksi kokeilin heti sitä ja kerta lopetusta.
 
Hei!
Aamulla kun herättiin sanoin pienelle et nyt äiti ei voi enää antaa tisiä ku tisit on nii kippeet. Tississä on pipi.
Tyttö nosti paitaa ja tyli lähemmäs, sanoin ei ku tissis on pipi. Sanoi nenä, nenä ja nuuskas tisiä:)
noh laittoin sit laastarit ja lapsetki laittoi tisseihin laastarit, ottivat kyl heti pois mut mul on vieläkin. Eikä ole etes maitoa juurikaan tullut. Tissitki saaneet jo tarpeekseen. Maito jo niin vähentynyt, ihmekkään et sattuu ku koko yön tissil.
Päikkäreil en siis antanut tissiä ja kyllähän tuo reppana kilju ja huusi ku hyeena mut en voinut antaa periks ku tissit tuntuu vieläki hellält vaik viimeks yöllä imenyt. Nosteli paitaa ja tutki tissejä ja huusi. Mut ei onneks kovin kauaa näin jälkeen päin ajateltuna.
Nyt sit tulin lueskeleen ja huomasinkin et olitte neuvonut laastareita ja kerta rysäyksestä pois.
Näin se on tehtävä. Olen kokeillut et jättäis päivä tissin pois mut ei sekään ollut oikea ratkaisu.
Olen yksinhuoltaja joten en voi antaa toisen nukuttaa vaikka tiedänkin et se auttaa koska olen ollut asioilla ja äitini hoiti lasta niin lapsi mukisematta nukahti hänen syliinsä. Ikävä kyllä äitini asuu viel hetken toisel paikkakunnalla eikä ole tääl enkä kestä enää odottaakkaan joten näin tämä on mentävä.
huoh en kyl odota innolla iltaa ja yötä. :'(
 
hiljaa hyvä tuli
Meillä tytön yösyötöt lopetettiin kertarysäyksellä, kun oli 11 kk ikäinen. Tuolloin söi 2 kertaa yössä ja rupesi jostain syystä vielä lisäämään kertoja. Isi hoiti yöitkujen aikana tuolloin ja kolmessä yössä lapsi oppi, että maitoa ei tule. Joka yö sujui helpommin ja helpommin ja rupesi nukkumaan kokonaisia öitä. Samalla saatiin toiset päiväunet pois ja rupesi nukkumaan pidempiä, sikeäunisempia öitä.

Vuoden iässä sitten jätettiin heti toinen iltapäiväsyöttö pois. Se kävi helposti, kun keksittiin muuta tekemistä tilalle. Noin viikon kuluttua jätettiin päiväunisyöttö ja sekin jäi helposti. Nukahti vaunuihinsa ihan hyvin ilmankin. Sitten pidettiin pitempi tauko vieroituksessa ja n. 13 kk ikäisenä jätettiin aamusyöttö. Se olikin yllättävän tärkeä, vaikka olin imettänyt aina vasta aamupuuron jälkeen. Aamusyötön unohtamiseen meni 3 viikkoa. Siitä hän muistutti aina menemällä taputtamaan sohvaa ja jotain sanoikin siihen viittaavaa. Ei kumminkaan itkenyt, ainakaan loppua kohti. Viimeiseksi jäi iltaimetys, jonka lopetimme lapsenlikan avustuksella 14 kk iässä. Lähdin mieheni kanssa "ulos" ja lapsi ehtikin nukahtaa (oli sinä iltana kovin väsynyt) ennen kuin tulimme normaaliin nukkumaanmenoaikaan. Seuraavanakaan iltana en paitaani pois ottanut, kun pötkähdin viereen ja tyttö tyytyi siihen. Imi vaan ahkerasti peukkuaan ja nukahti. Nyt hän on pian 15 kk eikä ole tisuja muistellut, ainakaan ääneen.
 
Pyydän anteeksi ap:lta et varastin ketjusi mut sen verta viel kommentoin et illal oli sit tissit täynnä maitoo ja hieman käsil tyhjensin ja siin vielä ajattelin et en anna yölläkään maitoo. Ja pahalt tuntui ku piti hukkaan maitoa laittaa vaik lapski vois imeä.
Illalla nukkumaan mennessä tiesin jo et en pysty viemään yöuniakin lapselta ku päikkäreil niin huusi. Oli huono omatunto siit.
Noh rupesin antaan tissiä lapselle ja siin oli se laastari viel pääl (otin sen sit tietty pois)nii laps ei meinannu tohtia ensten ottaa joten piti houkutella et ei siin nyt ole mitään vikaa et ota vaan :headwall: :headwall:
Ajattelin et ku tissit tulee taas täyteen nii antaa lapsen imee ja et kyl se jossain välis kuitenki ruinaa. Seli seli, en tiedä, itsekkin ihmettelin et miksi tuota tyrkyttämään ku piti yrittää eroon päästä. Olisin nyt edes kokeillut oisko tuo antanut olla ku näytti et ei tohtinut imee heti ku näki sen laastarin.
Noh nyt päiväl en kuitenkaan anna et katotaan sit taas illalla. täl kerral en enää tyrkytä. Mut nukkui kuitenkin viime yönä kiltimmin et ei ihan koko ajan ollu tissillä. Et kaippa tässä sit ei kuitenkaan kerta ryssäyksellä jätetä. Vaik ehkä se olisikin parasta. En vain pysty siihen.
 
meillä on oltu tänään tissillä vain 3 kertaa kun heräsi päikiltä kolmen maissa en antanut tissiä kun vasta nyt kun meni nukkumaan..hieman kitisi illasta ei pahemmin.kyllä on rankkaa tämä vieroitus minulle itselleni...
ehkä en sittenkään pidä kiirettä eihänneiti iso vielä ole B)
 

Yhteistyössä