Kokemuksia TENS laitteesta synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

viksi

Jäsen
01.08.2008
617
0
16
Synnytyksen lähestyessä huomasin että Prismassa myydään alessa TENS laitetta.

Onko kellään kokemuksia sen käytöstä synnytyskipuihin? Hiukan tässä alkaa synnytys huolettaa, ja ajattelin, että oisko hyvä idea satsata 66 euroa tuohon laitteeseen.

En tiedä ketään joka olisi jo sitä käyttänyt, onko palstalaisilla kokemuksia?

-Missä vaiheessa synnytystä laitteesta oli apua?
-Millaisia kipuja lievitti parhaiten/mihin kohtaan kehoa laput asetit?
-Tuliko mukana hyvät ohjeet nimenomaan synnytyskipujen lievittämiseen vai ainoastaan muiden, tavallisimpien lihaskipujen lievittämiseen?
-Oliko laitteen käytöstä jotain haittaa/ongelmaa?

Alkuperäinen kirjoittaja viksi:

Onko kellään kokemuksia sen käytöstä synnytyskipuihin? Hiukan tässä alkaa synnytys huolettaa, ja ajattelin, että oisko hyvä idea satsata 66 euroa tuohon laitteeseen.

-Tuliko mukana hyvät ohjeet nimenomaan synnytyskipujen lievittämiseen vai ainoastaan muiden, tavallisimpien lihaskipujen lievittämiseen?

En itse käyttänyt, mutta olen ollut tukihenkilönä synnytyksessä, jossa sitä käytettiin.

Kyseessä oli ihan nimenomaan synnytykseen tarkoitettu laite, joten ohjeet oli siinä hyvät mukana.

Synnyttäjä käytti TENSiä koko avautumisvaiheen. Siinä vaiheessa kun epiduraali annettiin, se jouduttiin ottamaan pois.

Synnytyksessä laput on tarkoitus laittaa selkäpuolelle "napalinjaan".

Ongelmia ei ole ollut. Ja hyvin kuulema lievitti kipua - vei sen pahimman terän pois.

..oletko tietoinen, että Aktiivinen Synnytys ry vuokraa noita laitteita myöskin?

Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
En itse käyttänyt, mutta olen ollut tukihenkilönä synnytyksessä, jossa sitä käytettiin.

Kyseessä oli ihan nimenomaan synnytykseen tarkoitettu laite, joten ohjeet oli siinä hyvät mukana.

Synnyttäjä käytti TENSiä koko avautumisvaiheen. Siinä vaiheessa kun epiduraali annettiin, se jouduttiin ottamaan pois.

Synnytyksessä laput on tarkoitus laittaa selkäpuolelle "napalinjaan".

Ongelmia ei ole ollut. Ja hyvin kuulema lievitti kipua - vei sen pahimman terän pois.

..oletko tietoinen, että Aktiivinen Synnytys ry vuokraa noita laitteita myöskin?

Onkohan tuo Prismassa myytävä laite samanlainen? Mistäköhän niitä nimenomaan synnytykseen tarkoitettuja TENS laitteita saisi ostaa?

Olen tietoinen että aktiivinen synnytys ry lainaa niitä, mutta siellä on kaikki lainattavat laitteet jo varattu niille viikoille kun sitä todennäköisesti tarvitsisin. Joudun siis ostamaan.

..ja laite siis ei ole ihan sama kuin Prisman masiina. Mutta että täällä päin sairaalassa on niitä "tavallisia" TENSejä, että yhtälailla joo käyvät samaan tarkoitukseen.

Käytin TENSiä synnytyksessä, oli vuokralla paikalliselta fysioterapeutilta. Paras se on avautumisvaiheeseen, tosin minulle ei laitettu epiduraalia tai muuta kivunlievitystä, joten TENS jäi mukaan myös synnytyssaliin, kun tuli vähän jo kiire, enkä huomannut ottaa sitä pois :) Mutta siellä en kyllä enää edes huomannut sen olemassaoloa. Mutta tosiaan avautumisvaiheessa oli apua ja tuo "kontrollin tunnetta" kun voi tehdä jotain supistuksen tullessa. Ja kyllä se ainakin minulla oikeasti helpotti kipua. Siinä TENSissä, joka minulla oli, oli erityinen ohjelma synnytyskipuihin. Kaikissa ei välttämättä ole... Suosittelen kyllä lämpimästi.

Onkohan tuo Prismassa myytävä laite samanlainen? Mistäköhän niitä nimenomaan synnytykseen tarkoitettuja TENS laitteita saisi ostaa?

Olen tietoinen että aktiivinen synnytys ry lainaa niitä, mutta siellä on kaikki lainattavat laitteet jo varattu niille viikoille kun sitä todennäköisesti tarvitsisin. Joudun siis ostamaan.

..ja tosiaan en näkisi mitään ongelmaa sille, että ostat tuon Prisman version. Ja laitat vaikka vielä sinne AkSylle mailia ja kyselet vielä tarkemmat ohjeet sen käytöstä, jos mukana ei tule riittävää ohjeistusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja vippis:

..ja tosiaan en näkisi mitään ongelmaa sille, että ostat tuon Prisman version. Ja laitat vaikka vielä sinne AkSylle mailia ja kyselet vielä tarkemmat ohjeet sen käytöstä, jos mukana ei tule riittävää ohjeistusta :)

KIITOS paljon näistä vinkeistä!

Aktiivinen synnytys ry:n TENSit oli varattuja tarvitsemilleni viikoille, hintaa vuokraukselle olisi tullut 54 euroa postikuluineen, ja sitten kuitenkin olisi pitänyt elää epävarmuudessa ehtiikö laite ajoissa, sillä ensimmäinen muksuni syntyi ajassa 38+2, vuokralaitteen saa käyttöönsä vasta kahta viikkoa ennen laskettua aikaa, joka minulla osuuu keskelle juhlapyhiä jolloin posti ei kulje.

Niinpä tilasin Saksasta oman Elle Babycare TENS laitteen. Niitä on tarjolla useammastakin verkkokaupasta, halvin minkä löysin oli mymedishop 84 euroa postikuluineen. Paketti oli kotiovella viikon kuluttua tilauksesta, ja hyvin tuntuu potkivan laite. Saa nähdä, pajonko siitä sitten on apua synnytyksessä.

Yhteistyössä