Nostanpa nyt, kun olen tässä.
Ensisynnyttäjänä...hmm, vaikea valita.
Mä synnytin ekan ja tokan kättärillä. Kummastakaan ei mitään varsinaista pahaa sanottavaa, tosin kakkosen kanssa olisin sen epiduraalin halunnut, mutta anestesialääkäri joutui hätäsektioon ja likka tuli niin vauhdilla, että pää oli jo pihalla kun lääkäri sitten olisi tullut sitä piikkiä laittamaan.
Hyvinkäällä ei ollut yhtään salia vapaana kun menin kolmosta tekemään, synnytin siis jossain pienessä tarkkailukopissa.
Mulle se oli yksi lysti, ja kätilön kanssa siitä vitsailtiinkin, mutta ensisynnyttäjälle voisi olla kyllä hiukan karu kokemus.
Hyvinkäällä toimi paremmin imetysneuvonta, toisaalta taas viereisen pedin hätäsektioitu nuori äiti joutui jatkuvasti suurinpiirtein polvillaan kerjäämään, että saisi vauvalle lisämaitoa.
Samoin syöttövälien valvonta oli tarkempaa.
Ensisynnyttäjälle voi olla kivakin asia, mua lähinnä otti suunnattomasti ohimoon, kun aina oltiin tönimässä hereille ja kysymässä, koska vauva on syönyt, just silloin kun vauva oli minuutti sitten röyhtäissyt ja molemmat saatu unen päästä kiinni.
Kummassakin on siis puolensa, ja varmasti on paljon siitäkin kiinni, minkälaista henkilökuntaa osuu kohdalle.
Hyvinkäälle itse menen jos vielä tarvitsee, se on nykyään lähempänä.