KOKEMUKSIA SYNNYTYKSEN KÄYNNISTYKSESTÄ?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jänskättää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla on molemmat synnytykset käynnistetty.

Ensimmäinen rv42. Se oli perjantaiaamu kun sain kohdunsuulle sen kapselin klo9:ltä, synnytys käynnistyi yöllä 1n aikaan ja tyttö syntyi lauantaiaamuna klo08.41. Olin jo käynnistettäessä 3cm auki. Sairaalassa olin itse vain muutaman vrk:n, oli niin tungos että jouduin kotiin vaikka vauva jäi vastasyntyneiden teholle vielä yli viikoksi. Oli kamala synnytys, imukuppisynnytys, vauva oli suuressa vaarassa, apgarpisteet olivat vain 1/6.

Toinen synnytys käynnistettiin rv38, tilanne oli vielä täysin epäkypsä. Sain kapselin kohdunsuulle perjantaiaamuna, illasta alkoi kovasti supistelemaan, aamulla supistukset hävisi. Lauantaipäivä meni ilman supistuksia mutta uutta kapselia eivät laittaneet koska olin jo alkanut hyvin aukeamaan edellisen yön aikana. Lauantai-illasta alkoi taas kovat supistukset mutta aamulla laantuivat. Pääsinkin sitten sunnuntaiaamuna saliin, kalvot puhkaistiin klo10 aikaan ja tyttö syntyi klo18.14. Oli helppo synnytys, ihan ensimmäisen vastakohta. Supistukset olivat kovempia kuin ensimmäisellä kerralla, mutta ponnistusvaihe todella helppo eikä kovin tuskainenkaan, olin koko ajan itse tilanteen "herrana". Joskin tämäkin vauva joutui lähes heti vastasyntyneiden teho-osastolle. Sairaalassa vierähti 11päivää tytön syntymän jälkeen.

Mä menin sisään sairaalaan 42+1 (täysin epäkypsä tilanne, vauva korkealla) ja sain samana päivänä neljä Sytotec murua, ei mitään tapahtunut. Seuraavana päivänä kolme murua, pientä nipistelyä. Kolmantena päivänä heikosti sormelle auki ja synnäriin. Oksitosiini valumaan ja tunnin päästä eka kipeä suppari. Siitä 11h 49 min niin tyttö syntyi. Oksitosiini valui koko ajan 90-120ml ja kalvojen puhkaisun jälkeen sattui kun supparit kesti 1,5 min ja tuli minsan välein. Kalvojen puhkaisusta kolme tuntia niin sain epiduraalin joka vei kivut täysin ja kolmen tunnin kuluttua epiduraalin laitosta alkoi ponnistusvaihe (edelleen epiduraali vaikutti). Aukesin tunnissa 6cm kun pystyin rentoutumaan täysin puudutteen vaikutuksen alla. Ponnistusvaihe kesti 24 min, josta episiotomian valmistelu ja teko n. 10 min.
Tyttö syntyi lauantai-iltana 22.49 ja kotiin pääsin tiistaina. Miellyttävä kokemus, joskin psyykkeelle HYVIN rankkaa kun ei käynnistynyt (mun mielestä ) hyvin. Eli syntyi siis tunnin vajaa 42+4.

kaksosraskaus käynnistettiin viikolla 35+3, puoliska tabletilla lähti ihan rauhallinen ja mukava synnytys kesti nelisen tuntia pillerin otosta, viimeisin käynnistettiin 38 viikolla ja ekasta pillerista tuli pari supparia ja toka puoliska käynnisti kokonaan, sanoisin että synnytys oli ehkä aika raju näin jälkikäteen ajateltuna, mut olinhan uudelleen synnyttäjä

Sairaalaan jäin edellisenä päivänä, käynnistys aloitettiin aamulla klo10, poika synty seuraavana yönä 02.40. Synnytyksen kestoksi merkattu 4h25min. Syntymän jälkeen oltiin viisi päivää sairaalassa, kun tuli pikkuselle keltaisuutta.

Muoks. Mulla epäkypsä tilanne aloitettaessa, kohdun suu pehmeä, mutta kanavaa jäljellä vielä 2cm ja takana. Mutta kuitenkin suht nopeesti se sitten lähti etenemään.

mulla käynnistettiin rv42. tabletti aamulla 10 sisään. klo 12 meni vedet. täyttä tohinaa siitä lähtien. supistuksia tuli niin tiuhaan, ettei happea ehtinyt vetämään. eli aika rajuna lähti. lapsi ulkona jo puol kasi illalla. sain epiduraalin ja ilokaasua.
nopea, raju synnytys, mutta hyvä kokemus. tai olis ollut hyvä, mutta istukka ei irronnut ja se oli kaikista "kaameinta". siitä jäi kammo. sitä runnottiin ja synnytettiin 1h30min, verta menetin 1600ml, kunnes just ennen leikkausta irtosi. eli kaikki meni kuitenkin hyvin. mutta se oli se kaamein homma. ja pelottavin.
synnytys sinällään ok.
ja palkinto paras =)

Vaadin käynnistyksen 40+3, koska painoarvio vauvasta oli 4200g.
Päivällä antoivat puolikkaan tabletin suun kautta. Se aiheutti vähän supistelua, mutta ei käynnistynyt. Aamulla sit puhkaisivat kalvot, vaikka illalla sanoivat et antavat aamulla kokonaisen tabletin.
Siitä kun kalvot puhkaisivat, meni 4h ja tyttö syntyi.
Synnytys oli raju ja kipeä, sain epiduraalin joka ei auttanut.
Sain myös kohdunkaulanpuudutteen joka ei sekään auttanut.
Ilokaasua vedin posket lommolla koko 4h putkeen.

Ekassa synnytyksessä sain kanssa epiduraalin ja silloin sen auttoi.
Nyt tokassa (käynnistetyssä) olikin sit kauhea järkytys, et se ei auttanutkaan.

4raskautta, joista yksi käynnistetty 40+0. Supistukset olivat aivan kamalia, niissä ei ollut väliä, vaan minulla oli yksi 8tuntia kestänyt supistus. Luulin että kuolen, ilokaasua ainoastaan sain, epiduraalia ei kukaan ehtinyt antamaan, oli sairaalassa suurempi kiire sinä päivänä.
Jos vielä tulen raskaaksi, ja ehdotetaan käynnistystä, en todellakaan aio mennä!
Mutta onneksi monella muulla on hyviä kokemuksia!

Yhteistyössä