kokemuksia suolistoperäisestä maitoallergiasta

Hei!
'varttuneempien' äideiltä olisin kysellyt minkä ikäisenä lapsenne on alkanut sietää maitoproteiinia jos diagnoosina on ollut suolistoperäinen maitoproteiiniallergia (oireena raju oksentelu).

Meidän poika on nyt 6kk ja oksentaa jo vatsalaukkunsa tyhjäksi neljän tunnin kuluttua 11millistä Nannia, Almiron pept ei näytä sopivan myöskään (kitisee, kakkaa useita kertoja päivässä, iho punoittaa ja poskilla syheröihottumaa.) Miten helpolla löysitte sopivan korvikkeen (vai päädyittekö johonkin muuhun ratkaisuun?)
 
Minuakin kiinnostaisi kovasti,varttuneempien kokemukset milloin maitotuotteet ovat alkaneet sopia.Meillä maitoallergia todettiin vihdoin ja viimein neidin ollessa 1v8kk ja silloin siirryttiin suoraan riisimaidolle kalkkilisän kera.Myös kaura ja soijamaito sopii.Teillä vielä vauva niin pieni,että tätä ei voi tehdä,mutta myöhemmin.
 
Mä en vielä kyllä uskalla julistaa maitotuotteita meidän lapsella sopiviksi, maitoa on nyt saanut pari viikkoa ja oireita ei juurikaan vielä näy. Ehkä se tästä, mutta menen asenteella pessimisti ei pety, jos niitä oireita alkaisi nyt myöhemmin siis tullakin.

No joo...itse asiaan. Meillä lapsi on siis 2v1kk. Maitoallergiadiagnoosi tuli virallisesti vasta lähemmäs puolivuotiaana, mutta imetysdieetillä olin muistaakseni suurinpiirtein lapsen ollessa 2 kk. Imettämällä en lasta dieetistä huolimatta saanut, joten siitä alkoi korvikkeiden kokeilut. Meille ei sopinut Almiron pepti eikä soijapohjaiset korvikkeet vaan korvikkeena tuon reilut puolitoista vuotta oli Neocate, joka sopi oikein hyvin.
 
Hei! Meillä tytöllä virallisesti todettiin maitoallergia lääkärin taholta 6kk ikäisenä. Se ilmeni vatsavaivoina,ihottumana ja oksenteluna. Myös kotimaiset viljat ja jotkut hedelmät/marjat aiheuttivat oireita. Pikkuhiljaa aloin kuitenkin kokeilla vuoden jälkeen tytölle allergiaa aiheuttaneita ruoka-aineita ja nyt ihmetellään miehen kanssa kun yks kaks tytölle voi jo antaa maitotuotteita, viljoja ym. eikä mitään oireita enään. Nukkuu hyvin yönsä ja ei voi uskoa samaksi vauvaksi, jolla oli niin paljon itkuisuutta ja oksentelua allergioiden takia pienenä :). Tsemppiä kohtalotovereille!
 
Meilläkin todettiin noin puoli vuotiaana pojalla maitoallergia rajun oksentelun ja kakan vihreyden takia, oli niitä muitakin oireita esim yöheräilyä jne jne... Mutta suurimpana tuo oksentaminen. Pian kiinteiden aloittamisen jälkeen huomasin, että myös niiden kanssa on ongelmaa... Tuntui, ettei pojalle sopinut mikään...

Kokeilin kaikki mahdolliset kaupan korvikkeet ja sitten läpikäytiin jo apteekinkin tavaraa... Almiron pepti, profylac ja soijamaito eivät sopineet millään, vaan tuntui että kaupan semper oli näistä kuitnekin parempi. Neocatea juotiin kolmisen kuukautta omaan piikkiin ja olin koko ajan epävarma sen sopivuudesta. n.8-9kk:n iässä mentiin sitten soija-altistukseen jotta saataisiin neocatelle korvattavuus ja kuin ihmeen kaupalla alkoi soija sopimaan.

Kiinteitä oli 1 vuotiaana pojalla 4 ja maitona Nutrisoija. Päätin aloittaa pikkuhiljaa siedätyksen, koska oireet olivat olleet suhteellisen lieviä ja tiesin jo pahimmat oireiden aiheuttajat ja olin jo havainnut, että pieniä määriä sietää melkein mitä vain paitsi maitoa. Joten otin ronskisti käyttöön kaikki ruuat ja vaihtelin joka päivä eri ruokia, jottei tulisi liikaa mitään.. Välttelin kyllä pahimpia pahiksia, mutta nyt nekin on jo melkein kaikki käytössä.

Poika on nyt 1,3v. ja annan jo melkein kaikkea. Ruuan joukossa olen antanut raejuustoa, alkuunsa siitä tuli oireita, muttei enää. Hän syö juustoa ja joskus myös tavallisia jugurtteja, munamaitoon tehtyä makaroonilaatikkoa jne ilman oireita. Nyt olen alkanut tarjoamaan silloin tällöin ruuan kanssa tavallista maitoa, vielä ei ole oireita tullut, mutta pessimisti olen minäkin sen sopivuuden kanssa vielä. Tuntuisi niin hassulta, että reilu puoli vuotta sitten oksenteli miltei tukehtumiseen asti maidot ja nyt se sitten vaan sopisi... Mutta mistäs sen sitten tietää muuten kuin pikkuhiljaa kokeilemalla.... =)
 
Lisäisin vielä, että sinuna nyt kokeilisin Neocaten ja Nutrisoijan tuon Almironin jälkeen. Vauvasi on kyllä jo 6kk, joten soija-altistukseen joudutte menemään, ennen kuin saisitte neocatelle korvattavuuden, joten lähtisin soijamaidosta liikkeelle.

 

Yhteistyössä