kokemuksia steinerkoulusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
narkissos teidän esikoinen kuitenkin vaihtoi ihan tyytyväisenä koulua ja sopeutui nopeasti uutten luokkaan? hyvä kiva kuulla, että vaihto voi sujua myös hyvin. jotenkin helpottaa ajatella, että ei tarvitse tehdä ikuisia päätöksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jonsered-sille Pia Palelle, jäi lause kesken, ku tuli posti ja ajatus katkesi. samaa mieltä kanssasi, että onneksi ratkaisun voi tehdä myöhemmin myös toiseen suuntaan, jos asiat tuntuvat siltä. Ehkä koska kyseessä on ensimmäinen iso päätös ja vielä esikoisen kanssa, niin pelkää kovasti tekevänsä virhe päätöksiä, vaikka enemmän varmasti kaduttaisi jossittelu. Seuraavien lasten kanssa tuntuu olevan varmenpi kaikissa asioissa.

Okei. Hyvä homma. Sieltä ainakin saat rautaisannoksen infoa!

Ja se, joka ei virheitä elämässään tee, ei tee mitään muutakaan. =) Itse painiskelin samojen tuntemusten kanssa koulun vaihtoa pohtiessani. Ei ole helppoa olla vastuussa valinnoista, jotka heijastuvat lapsen tulevaisuuteen. Mutta omalla järjellä ja sydämellä ei voi pahasti mennä vikaan.

josered: "omalla järjellä ja sydämellä ei voi pahasti mennä vikaan" näin mäkin perustelen valintaa miehelle, sanoin et mieti meidän lasta ja sen vahvuuksia, kai me uskalletaan kulkea omaa polkua, vaikka tälläisiä perusjunteroisia ollaankin.

vieras, kiitos mielipiteestäsi. saanko kysyä missä päin tämä tapahtui? onhan minulla, ainakin vielä ;) myös muita ystäviä, joiden lapset eivät ole steinerissa

Mä en halua sanoa kaupunkia. Ei ole niin isosta koulusta ja paikasta kyse. Anteeksi.

En tarkoita, etteikö ole muita ystäviä, mutta esim. seurakunnan kerhon eteisessä Steineriläisten äidit oli oma pikku sakki, johon ei ollut muilla asiaa. Ehkä mulla jäi väärä kuva tai jotain, mutta näin kuitenkin. Kai se on sellainen ensimmäinen mielikuva, joka voi olla väärä.

Sitä mietin myös paljon, että miten muut lapset suhtautuu Steiner-lapsiin. Siis vähän isompana. Pidetäänkö erilaisina ja omituisina. Plääh. Nää on näitä tyhmiä pohdintoja, mitä ei ehkä kannattaisi edes ääneen sanoa.:D

Luulen silti, että senkin, kuten muidenkin koulujen henki on kiinni henkilökunnasta, osaamisesta ja paikasta. Eli eroja on varmasti.:/

vieras, ei tarvii sanoa ja ei kai ne tyhmiä pohdintojakaan ole. Muistan kun meidän lapsuudessa joku kävi steinerkoulua ja vammaiskouluksi sitä muut aikuiset sanoi. ja vieläkin joku tutuista miettii samaa.

narkissos teidän esikoinen kuitenkin vaihtoi ihan tyytyväisenä koulua ja sopeutui nopeasti uutten luokkaan? hyvä kiva kuulla, että vaihto voi sujua myös hyvin. jotenkin helpottaa ajatella, että ei tarvitse tehdä ikuisia päätöksiä.

Kyllä, koulunvaihto on sujunut yllättävänkin hyvin. On se toki töitä teettänyt kun on lapsen kanssa kurottu kiinni välimatkaa eri oppiaineissa ja opeteltu uusille tavoille (miten läksyt merkitään, miten koulukirjoja käytetään, miten kirjoitetaan sopivankokoista käsialaa ja viivoille, uudet kirjaimet, jne...) Lapsen oma motivaatio on helpottanut urakointia huomattavasti ja nyt ollaan jo hyvin kelkassa mukana.

Mielestäni ei voi ajatella, että aina pitäisi osata erehtymättömästi tehdä oikeita ratkaisuja. Tulevaisuutta ei voi tietää, eikä sitä, millaisiksi valitut ratkaisut myöhemmin osoittautuvat. Täytyy vain yrittää valita kulloisessakin elämäntilanteessa parhaalta tuntuva vaihtoehto ja perustella ratkaisunsa itselleen siten, että tuntee tehneensä parhaansa.

vieras, ei tarvii sanoa ja ei kai ne tyhmiä pohdintojakaan ole. Muistan kun meidän lapsuudessa joku kävi steinerkoulua ja vammaiskouluksi sitä muut aikuiset sanoi. ja vieläkin joku tutuista miettii samaa.

Eräs tuttavani, esikoisen kaverin äiti ja peruskoulun opettaja sanoi tyttärelleen, joka olisi toivonut voivansa vaihtaa steinerkouluun, että ei sieltä koulusta pääse kuin Hesen kassaksi. Sama nainen oli ihmeissään, kun tyttäreni sanoi jatkavansa lukioon... " Siis voiks sieltä päästä lukioonkin?"

Aika kapeakatseista ja olisin opettajalta laajempaa yleissivistystä odottanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:

Eräs tuttavani, esikoisen kaverin äiti ja peruskoulun opettaja sanoi tyttärelleen, joka olisi toivonut voivansa vaihtaa steinerkouluun, että ei sieltä koulusta pääse kuin Hesen kassaksi. Sama nainen oli ihmeissään, kun tyttäreni sanoi jatkavansa lukioon... " Siis voiks sieltä päästä lukioonkin?"

Aika kapeakatseista ja olisin opettajalta laajempaa yleissivistystä odottanut.

Joo, kuulostaa tutulta :) Itsekin olen käynyt Steiner - koulun ja usein olen törmännyt ennakkoluuloihin. Itseasiassa "Steiner- kaverit" on kuitenkin järestään pidemmälle opiskelleita kuin muut, jote tämä ennakkoluulo ei todellakaan pidä paikkaansa!

Se, että Steiner-koulusta tulee korkeakoulutetuille aloille sijoittuvia nuoria ei varmaankaan täysin ole pedagogiikan ansiota vaan Steiner-koulujen oppilaat tulevat perheistä, jotka antavat hyvät elämän eväät.

Steinerin kanssa on niin kuin kaiken muunkin kanssa eli joillekin sopii, toisille ei, jotkin kerrat tasokasta, toiset taas ei. Pääasiahan kuitenkin on ettei kukaan koskaan ole kouluun sidottu vaan aina voi päätöksensä kaartaa tarpeen vaatiessa.

kumikameli kerro vaan kokemuksia jos haluat mikä oli hyvää ja mikä ei? kiitos

Nyt kun yrittää miettiä, niin ei tuu mitään isoja yksittäisiä juttuja mieleen. Yhtenä todella hyvänä asiana ehkä voisin mainita sen, että meillä oli tosi tiivis ja yhtenäinen porukka aina alaluokilta asti. Viimeksi eilen kirjoittelin yhden vanhan luokka kaverin kanssa meiliä, me kun ollaan kaikki hajannuttu ympäri Suomea ja Eurooppaa, niin ei kovin usein nähdä, mutta silti ollaan jatkuvasti tekemisissä. Steiner -koulussa on myös se hvyä puoli, että opetussuunnitelma on kaikkialla maailmassa sama, eli jos muuttaa muualle ja jatkaa siellä Steiner - koulussa, on edelleen samassa vaiheessa opetus samalla luokalla. Myöskin opettajat on pysyvämpiä ja tutumpia, eli oppivat paremmin toimimaan erilaisten lasten kanssa, joka ei kuitenkaan todellakaan tarkoita sitä, että erilaisia lapsia olisi paapottu, vaan lähinnä osattiin opettaa oikealla tavalla.

Luokat olivat mmeillä myös pienempiä, eli kaikki saivat atrvittaessa tukiopetusta, tai jos oli muita edellä, niin sai lisätehtäviä, ettei aika käynyt pitkäksi.

Yksi huono mikä tulee heti mieleen, oli se, että kun itse jatkoin opiskelemaan kemiaa heti yläasteen jälkeen, eikä meillä käyty ikinä kemiaa läpi mitenkään matemaattisesti, eli mulla ei ollut hajuakaan mistään hiilivetyjen hiilien määristä tai kemian lyhenteistä ylipäänsä, vaikka olinkin opiskellut Kemiaa enemmän, kuin luokkatoverini. Meillä vaan oli ollut niin paljon käytännön läheisempi tapa, eli me ihan oikeasti teimme kaikki kokeet, emmekä vain lukeneet niistä paperilla. Tässäkin siis omat hyvät ja huonot puolensa....

Just nyt ei tuu mieleen lisää, mut jos tulee ja ehdin niin voin kirjoitella enemmänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se, että Steiner-koulusta tulee korkeakoulutetuille aloille sijoittuvia nuoria ei varmaankaan täysin ole pedagogiikan ansiota vaan Steiner-koulujen oppilaat tulevat perheistä, jotka antavat hyvät elämän eväät.

Steinerin kanssa on niin kuin kaiken muunkin kanssa eli joillekin sopii, toisille ei, jotkin kerrat tasokasta, toiset taas ei. Pääasiahan kuitenkin on ettei kukaan koskaan ole kouluun sidottu vaan aina voi päätöksensä kaartaa tarpeen vaatiessa.

Njaa... Voihan sen näinkin ajatella. En kyllä itse allekirjoittaisi _kumpaakaan_ väittämää. Mun koulukavereista kyllä suurin osa oli niin tavan perheistä ku mahdollista - aivan kuten peruskoulussakin. Itekin olen "sossu" perheestä, mutta olen käynyt sekä amk:n että yliopiston, tiedä sitten, onko se koulun vai minkä ansiota, ehkä eniten omien korvien välistä?

Heips,

Sellaista tuli vielä mieleen, että ehkäpä monien Steiner - koulujen huono maine johtuu siitä, että jotkut vanhemmat laittavat "ongelma lapsensa" mieluummin Steiner - kouluun, kuin erityis luokalle, johon he valitettavasti kuuluisivat eri ongelmiensa takia. Munkin luokalla ehti olla pari tällaista jonkun aikaa. Toinen joutui loppujen lopuksi lasten psykiatriselle suljetulle osastolle ja toinen johonkin koulukotiin - tästä ei voi kuitenkaan koulua syyttää, kuin ehkä siitä, että näitä on ylipäänsä otettu oppilaiksi sen jälkeen, kun peruskoulussa on todettu sopeutumattomuus tavalliseen perusopetukseen, jota Steiner - koulussa opiskelukin loppujen lopuksi on, vaikkakin vähän luovempaa ja itsenäisempää kuin peruskoulussa.

tosiasiassa steinerissa opiskellaan ne pakolliset jutut joka tapauksessa, mitkä tavallisessa peruskoulussakin. se kuuluu opetussuunnitelman alaisuuteen, ja sitä pitää noudattaa, vaikka tanssien

Alkuperäinen kirjoittaja tosi on:
tosiasiassa steinerissa opiskellaan ne pakolliset jutut joka tapauksessa, mitkä tavallisessa peruskoulussakin. se kuuluu opetussuunnitelman alaisuuteen, ja sitä pitää noudattaa, vaikka tanssien

Jesp, näin on! Ei kannata uskoa kaikkia "kauhu juttuja" :)

no hain tossa lapsia tarhasta ja tarhansijainen oli steinerkoulun kasvattaja, joka alkoi meuhkata ettei sinne saa viedä ketään, jos haluaa lapsestaan yhteiskuntakelpoisen. oli ihan :O ja kysyin miks ei niin, vastaus oli...opetus ala-arvoista, järkyttävää kiusaamista ja liian isänmaallista. ei kyllä jäänny hyvä mieli, vaikkei päätökseen millään lailla vaikuttanutkaan

Me mietimme Steiner koulua vaihtoehtona esikoisellemme. Mutta epäilin luonnontieteellisen opetuksen tasoa sekä lisäksi koulukyyti olisi pitänyt itse järjestää. Taidekoulutus on siellä tasokasta, yksi kaverini on käynyt Steinerin ja valmistui maisteriksi humanistiselta puolelta.

rivella-kiitos myös vastauksestasi.oletko huomannut näitä väitteitä (ja voit kumota ne myös) , että lapset eivät opi lukemaan/laskemaan (tiedän ne itsekkin naurettaviksi väitteiksi, mutta nämä ovat useimmat kuulemani väitteet )? ettei koulukiusaamiseen puututa? ja yleinen tieto/taitotaso jää pieneksi ja lapset eivät opi laittamaan tietokonetta edes päälle? näin minulle kerrotaan, kun sanon että lapsi(lapset) ovat menossa steineriin.

rivella-kiitos myös vastauksestasi.oletko huomannut näitä väitteitä (ja voit kumota ne myös) , että lapset eivät opi lukemaan/laskemaan (tiedän ne itsekkin naurettaviksi väitteiksi, mutta nämä ovat useimmat kuulemani väitteet )? ettei koulukiusaamiseen puututa? ja yleinen tieto/taitotaso jää pieneksi ja lapset eivät opi laittamaan tietokonetta edes päälle? näin minulle kerrotaan, kun sanon että lapsi(lapset) ovat menossa steineriin.

ATK-tunteja on, kuten muissakin kouluissa, eli ainakin virran oppii laittamaan päälle. Eikä varmaan yksikään perhe elä eristäytyneenä muusta maailmasta, niin, ettei lapsi koneelle pääsisi.

En osaa muista steinerkouluista sanoa, mutta meillä koulukiusaamiseen puututaan hyvin aikaisessa vaiheessa ja tehokkaasti. Pieni koulu ja pienet luokat mahdollistavat sen. Toki on ollut muutama tapaus, joka ei heti ole opettajien silmiin/korviin tullut, mutta nekin on setvitty heti, kun on havaittu.

Luku- ja kirjoitustaidon kehittymiselle annetaan enemmän aikaa, mutta ei siltö odotetan maailman tappiin saakka, jos lapsi ei näy oppivan. Kaikilla yksityisillä kouluilla ei ole erityisopetusta, jolloin esim. luki-häiriöisen lapsen tarvitsema lisäopetus järjestetään mm. tukiopetuksena. Joskus tukitunteja antaa erityispedagogiikkaan perehtynyt opettaja (kuten meillä), joskus ei. Eli luulenkin, että huhut lukutaidottomuudesta ovat ainakin osin tällaista perua...

Yhteistyössä