kokemuksia steinerkoulusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
yhen kamun lapset on siellä. 3-luokkalainen ei osaa vielä lukea, kun sen ei pakko...siellä annetaan lapsen siis olla...onko hyvä vai ei, en tiedä. minusta vanhemmat joutuu maksamaan törkeän paljon ja ite kun maksan paljon muutenkin veroja, en todellakaan vapaaehtoisesti maksa enempää.

Kolme lastani käy steineria.

Viikko 5 on kansallinen steinerkasvatuksen viikko, jolloin kaikissa steinerkouluissa on tapahtumia ja info-tilaisuuksia. Monilla myös avoimet ovet.

Esikoiseni aloitti peruskoulussa, mutta meni täysin lukkoon suorituskeskeisyyden vuoksi. Kolmannelle luokalle hän meni pieneen steinerkouluun, toinen tytär aloitti samassa koulussa ekalla.

Molemmilla tämä näyttää olevan heille sopiva tapa oppia: asiat tehdään, eikä vain lueta kirjasta. En väitä, että ko. pedegogiikka sopisi kaikille, ei montessori- tai peruskoulukaan ole jokaiselle sopiva.

Steinerkoulussa korostuu koulun ja kodin yhteistyö ja lapsille muodostuu vahva sosiaalinen verkosto. Käyn etsimässä Kalevan juttuun linkin. Oulun Steinerkoulusta oli pari päivää sitten artikkeli...

en mä tiedä että on niin törkeen kallista jos steinerkoulu maksaa 250/lukukausi.. tai no on se siihen nähden kallista kun peruskoulu on ilmaista ja järkyttävää massa oppimista...

lisään vielä, että massaoppininen on ihan ok, koska se valmentaa työpaikkoihin. eikä se koulu ole missään tapauksessa lapsen tärkein oppimisen paikka, ei siellä oikeaa elämää opi.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
yhen kamun lapset on siellä. 3-luokkalainen ei osaa vielä lukea, kun sen ei pakko...siellä annetaan lapsen siis olla...onko hyvä vai ei, en tiedä. minusta vanhemmat joutuu maksamaan törkeän paljon ja ite kun maksan paljon muutenkin veroja, en todellakaan vapaaehtoisesti maksa enempää.

Ekan luokan loppuun mennessä suurin osa lapsista lukee. Viimeistään kakkosen alussa.

Ei steinerkoulussakaan "vain olla" :D Opettajan vastuu on suuri, sillä luokanopettaja luotsaa kasille saakka. Koko ajan tulee tietenkin aineenopettajia mukaan, mutta yksi ja sama opettaja on läsnä lapsuudesta murkkuikään. Siinä on mielestäni steinerkoulun vahvuus... ja suurin yksittäinen riskitekijä. Jos opettaja ei ole hyvä, ei homma toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
lisään vielä, että massaoppininen on ihan ok, koska se valmentaa työpaikkoihin. eikä se koulu ole missään tapauksessa lapsen tärkein oppimisen paikka, ei siellä oikeaa elämää opi.

"Ruotsissa viime vuonna valmistuneen yliopistotutkimuksen mukaan steinerkoulusta valmistuneet hakeutuvat korkeakouluihin opiskellakseen muun muassa lääkärin, insinöörin, ekonomin, asianajajan, opettajan ja taiteilijan ammatteihin. "Meiltäkin ylioppilaat kirjoittavat ihan normaalein arvosanoin."

*lainaus KalevaPlussan nettilehdestä*

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
en mä tiedä että on niin törkeen kallista jos steinerkoulu maksaa 250/lukukausi.. tai no on se siihen nähden kallista kun peruskoulu on ilmaista ja järkyttävää massa oppimista...

Opetus on ilmaista. Koulurakennuksen yms ylläpito maksaa. Eli valtiontuen piiriin kuuluva steinerkoulu saa tukea opetustoimintaa varten (so. opettajien palkkakulut jne), kannatusyhdistys vastaa koulukiinteistöstä ja siihen verrattavista asioista ja toimii työnantajana opettajille, keittiöhenkilökunnalle, koulunkäyntiavustajille, talonmiehelle jne edelleen.

Siitä hinta muodostuu.

jonsered, kiitos taas. oikeastaan olen päätöksen jo tehnyt, mutta tarvitsin juuri kaltaistasi henkistä tukea. täällä meillä steiner on "vammaistenkoulu", ja kaikkien lasten tulee siirtyä 500-700 oppilaan ala-asteelle. tunnen kuitenkin lapseni ja tiedän, että heille paikka on sopiva, vaikka koulumatkaa tuleekin. saako esiopetuksesta siirtyä suoraan kouluun, vai pitääkö paikkaa vielä hakea?

Muusta mä en tiedä, mutta ne mun tuttavat , jotka steinerkoulun ja lukion on käyneet, on sanoneet, että ylioppilaskirjoituksiin oli vaikea valmistautua kun ei ollut tottunut pänttäämään tietoa kirjoista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jonsered, kiitos taas. oikeastaan olen päätöksen jo tehnyt, mutta tarvitsin juuri kaltaistasi henkistä tukea. täällä meillä steiner on "vammaistenkoulu", ja kaikkien lasten tulee siirtyä 500-700 oppilaan ala-asteelle. tunnen kuitenkin lapseni ja tiedän, että heille paikka on sopiva, vaikka koulumatkaa tuleekin. saako esiopetuksesta siirtyä suoraan kouluun, vai pitääkö paikkaa vielä hakea?

En tiedä, mikä käytäntö teillä on. Oletko katsonut koulunne kotisivuilta?

Koululaiset-osiossa on hieman asiaa steinerkoulustakin, laitapa y-viestiä ihmiselle nimeltä Pia Pale, hän on steinerkoulujen "koordinaattori", eli vastaa juuri teemaviikon järjestelyistä, tiedotuksesta jne. Äärimmäisen asialleen omistutunut ihminen. Jos hän ei tiedä vastausta, ainakin löytää ihmisen, joka osaa vastata.

Meillä on omassa koulussamme esikoulu, ja luokat 1-10. Lukioluokkien järjestäminen on valtavan kallista. Mutta saavatpahan ainakin pahimman teinimyräkän ajan olla tutussa koulussa. Täältä jatketaan yleensä isojen kaupunkien steinerlukioihin tai ns. "tavallisiin" tai taidelukioihin.

Kaikilla asioilla on puolesta- ja vastaanpuhujansa. Itse olen kriittisesti puolesta. Eli nykyään suurin osa steinerkoululaisten vanhemmista on "rusinat-pullasta"-väkeä, ei suuren vakaumuksen mukaan elävää fundamentalista laumaa. Itse valitsin steinerin siksi, että pedagogiikka on nimen omaan minun lapsilleni sopiva ja toimiva.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras vain:
Muusta mä en tiedä, mutta ne mun tuttavat , jotka steinerkoulun ja lukion on käyneet, on sanoneet, että ylioppilaskirjoituksiin oli vaikea valmistautua kun ei ollut tottunut pänttäämään tietoa kirjoista.

13. vuosi on ns. abiluokka. Siis vapaaehtoinen preppausluokka, jossa valmennetaan yo-kirjoituksiin. Ja yläluokilla suurin osa tiedosta saadaan kirjoista.

meidän esikoinen meni ekalle luokalle steinerkouluun. Alkuun olimme tyytyväisiä, mutta toisen luokan aikana koulun sisäiset ongelmat saavuttivat sellaisen mittakaavan että koulunkäynti men ihan sekaisin. Työpaikkakiusaamisen ja muiden sisäisten ristiriitojen takia koulusta on lyhyen ajan sisällä lähtenyt todella monta opettajaa. Lapsemme opettaja vaihtui ja jossain vaiheessa syksyllä kolmasluokkalaisilla oli 7 eri opettajaa. Opettajavaihdoksen myötä luokan tilanne meni aivan poskelleen, koska uudella opettajalla ei ollut riittävää auktoriteettia ja napakkaa otetta asioihin.

Sinänsä minusta edelleen steinerpedagogiikka kuulostaa hyvältä, mutta ainakin lapseni koulussa se yksilöllisyyden korostus ym. tuntui tarkoittavan käytännössä sitä, että lapset saavat riehua kuinka tahtovat eivätkä opettajat tee muuta kuin hymistelevät.
Vanhempien suuntaan tiedokulku oli todella huonoa heti kun olisi ollut näitä negatiivisia asioita käsiteltävänä. Vanhemmilta kyllä oltiin vaatimassa luottamusta ja tukea, mutta koulun taholta oli turha odottaa asiallista kanssakäymistä.
Lapsemme vaihtoi kevätlukukauden alusta peruskouluun ja olemme erittäin tyytyväisiä ratkaisuumme. Lapsikin on hyvillään kun työrauha on hyvä ja voi oppiakin jotain.

Eli tässä minun kielteinen näkemykseni yhdestä steinerkoulusta. En viitsi ruveta repostelemaan yksityiskohtaisesti kaikkea, mikä koulussa oli pielessä tai herätti kummastusta. En myöskään väitä, etteikö koulussa olisi ollut hyviäkin puolia, huonot vaan painoivat vaa'assa enemmän.

Narkissos

Osittain samoista syistä päädyimme peruskoulusta steineriin. :D Todella ikvävv, että teillä kävi noin.
Kaikissa päätöksissä on riskinsä. On hyvä pitää mielessä se, että myöhemmin voi tehdä toisensisältöisen päätöksen, tilanteen mukaa

*tökkäsin y-viestiä, Narkissos*

jonsered-sille Pia Palelle, jäi lause kesken, ku tuli posti ja ajatus katkesi. samaa mieltä kanssasi, että onneksi ratkaisun voi tehdä myöhemmin myös toiseen suuntaan, jos asiat tuntuvat siltä. Ehkä koska kyseessä on ensimmäinen iso päätös ja vielä esikoisen kanssa, niin pelkää kovasti tekevänsä virhe päätöksiä, vaikka enemmän varmasti kaduttaisi jossittelu. Seuraavien lasten kanssa tuntuu olevan varmenpi kaikissa asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Narkissos

Osittain samoista syistä päädyimme peruskoulusta steineriin. :D Todella ikvävv, että teillä kävi noin.
Kaikissa päätöksissä on riskinsä. On hyvä pitää mielessä se, että myöhemmin voi tehdä toisensisältöisen päätöksen, tilanteen mukaa

*tökkäsin y-viestiä, Narkissos*

Joo, niinhän se on. Aina on toimittava sen mukaan, mikä siinä tilanteessa tuntuu parhaalta ratkaisulta. Muutama vuosi sitten parhaalta tuntui steiner, koska karsastin peruskoulua. Nyt sitten tultiin vähän häntä koipien välissä peruskouluun kun ei se kaunis pedagogiikka sitten käytännössä toiminutkaan niin hyvin ja koulu oli mitä oli. Nyt täytyy vaan suunnata eteenpäin reippain mielin ja auttaa lasta sopeutumaan ja oppimaan uusille tavoille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jonsered-sille Pia Palelle, jäi lause kesken, ku tuli posti ja ajatus katkesi. samaa mieltä kanssasi, että onneksi ratkaisun voi tehdä myöhemmin myös toiseen suuntaan, jos asiat tuntuvat siltä. Ehkä koska kyseessä on ensimmäinen iso päätös ja vielä esikoisen kanssa, niin pelkää kovasti tekevänsä virhe päätöksiä, vaikka enemmän varmasti kaduttaisi jossittelu. Seuraavien lasten kanssa tuntuu olevan varmenpi kaikissa asioissa.

juu, me ei ainakaan tehdä samaa virhettä toista kertaa. Mutta onneksi steinerkoulujakin on erilaisia.

Harkittiin asiaa esikoisen kohdalla. En kuitenkaan olisi jaksanut niin hirvittävän eri tavalla sitoutua kouluun, kuin ihan normaalikouluissa on tapana. Oli jotain vastuuvuoroja, leivontoja, myyntiä yms. yllättävän paljon. Kodin ja koulun yhteistyö kuulostaa hienolta, mutta jotenki se kuulosti paljolta... En tiiä. Ei sillä, ettenkö halua olla mukana tukemassa lapsia kouluhommissaan, mutta jossain menee se raja. Kai mä olen tottunu ihan tavis peruskouluihin ja menoon sielä.

Yksi iso asia, mihin meillä sitten tökkäsi koko Steiner-homma, oli semmonen, ku vaikutti, näytti ja kuulosti aika sisäpiirin puuhastelulta se homma. Vaikutti myös, että Steineriläiset kaveeraa Steineriläisten kans. Ok, ihan normaalia sinänsä, mutta ainakin niistä mammoista kuulsi semmoinen tietynlainen paremmuus. Sitä varmaan selitetään hyvällä ryhmähengellä ja hyvillä keskinäisillä suhteilla.

Ja kun kyselin äideiltä kyseisestä koulusta lisää ja pohdiskelin tätä vaihtoehtoja meillekin, niin meille tupsahti yks perjantai-ilta kolme vierasta äitiä puhumaan koulun puolesta. Alkoi vaikuttaa jo lähes uskonnolta tuo markkinointi ja tapa "myydä" koulua!? Nyt meillä lapsi on ihan normaalissa koulussa ja olen tosi tyytyväinen valintaan. Meidän lapsen koulu on Ylioppiston harjoittelukoulu ja se on osoittautunut aivan mahtavaksi kouluksi.

Yhteistyössä