Kokemuksia Steiner-päiväkodista/ -koulusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tulevia pohtien
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tulevia pohtien

Vieras
Minä ja mieheni olemme ihan tyytyväisiä taviskoulun kasvatteja, mutta kummasti on alkanut kiehtomaan Steiner-pedagogiikka omien lasten kohdalla.

Ottaisin mielelläni vastaan niin hyvät kuin huonotkin kokemukset.

Kiitos!

Mun ystävä on ollut ja sanoi, ettei sinne laittais omia lapsiaan. Hän oli sitä mieltä, että monessa aineessa sai paljon suppeamman tiedon kuin normikoulussa. Siellähän ei juurikaan käytetä esim. kirjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Mun ystävä on ollut ja sanoi, ettei sinne laittais omia lapsiaan. Hän oli sitä mieltä, että monessa aineessa sai paljon suppeamman tiedon kuin normikoulussa. Siellähän ei juurikaan käytetä esim. kirjoja.

No tämä ei kieltämättä ole kauhean hyvä juttu.

Lahjakkaalle, omatoimiselle lapselle voi olla hyvinkin mukava paikka. Sen sijaan heikompi jää helposti "heitteille", kun kaikki menevät omaan tahtiinsa. Kokemusta on myös siitä, kun Steiner-koulun kasvatti siirtyy kesken kaiken tavalliseen kouluun: vaikeuksia todella paljon!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Peruskoulussa taas tukeudutaan liikaa siihen kirjaan, se on se ''raamattu'' jota päntätään ja päntätään. Aiheen soveltaminen ja syventyminen sekä luova oppiminen unohdetaan tavallisessa koulussa. Hyvän opettajan johdolla Steiner-koulu on parempi, kuin taviskoulu, vaikka hyvä ope olisi sielläkin.

Minä ja mieheni olemme myös taviskoulun kasvatteja, ysin oppilaita, lukion käyneitä ja yliopistossa opiskelleita. Valtaosa ystäväpiiristä on taas käynyt Steinerin ihan lukioon asti. Olen kuullut heiltä niin valtavasti positiivista palautetta, että aiomme omankin lapsemme laittaa Steinerkouluun.

Steinerissä vanhempien on osallistuttava enemmän kouluasioihin, kuin tavallisessa koulussa, mutta se ei omasta mielestäni ole ollenkaan huono asia.

laita kaksplus keskusteluiden hakusanaksi "steiner" ja sieltä löydät sivukaupalla keskusteluja aiheesta... täytyy sanoa että monet eivät ole kovin imartelevia steiner-koulua kohtaan (vaikka itse "haluaisinkin" että se olisi sellainen mihin laittaisin lapseni koska "ideana" kuulostaa hyvältä... en sitten tiedä käytännöstä... tai kuinka paljon steinerin ajatukset siellä vaikuttaa käytännössä, toivottavasti ei paljoa)

Alkuperäinen kirjoittaja Mieti!:
Lahjakkaalle, omatoimiselle lapselle voi olla hyvinkin mukava paikka. Sen sijaan heikompi jää helposti "heitteille", kun kaikki menevät omaan tahtiinsa. Kokemusta on myös siitä, kun Steiner-koulun kasvatti siirtyy kesken kaiken tavalliseen kouluun: vaikeuksia todella paljon!

Tätä olenkin pohtinut, että kuinka vaikeaa on Steiner-koulusta tavalliseen siirtyminen. Kuinka voisi tietää varmaksi etukäteen, että nimenomaan omalle lapselleni Steiner-koulu on oikea paikka?

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Steinerissä vanhempien on osallistuttava enemmän kouluasioihin, kuin tavallisessa koulussa, mutta se ei omasta mielestäni ole ollenkaan huono asia.

Tämä on yksi niistä isoista plussista Steiner-koulussa. Vanhemmat saavat osallistua toimintaan ja näin ollen ovat varmasti todella hyvin kärryillä siitä, kuinka lapsella menee koulussa ja onko asioita, joihin tarvitaan parannusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mieti!:

Tätä olenkin pohtinut, että kuinka vaikeaa on Steiner-koulusta tavalliseen siirtyminen. Kuinka voisi tietää varmaksi etukäteen, että nimenomaan omalle lapselleni Steiner-koulu on oikea paikka?

Se on juuri se ongelma. Jos olet vakuuttunut, että lapsellasi ei tule olemaan ongelmia esim. kielissä tai matematiikassa, niin Steiner-koulu on varmasti sopiva paikka, mutta sieltä siirtymistä tavalliseen en voi kyllä suositella: Steiner ottaa peruskoulun kiinni vasta kasilla, joten esim. tavalliseen yläkouluun seiskalle siirtyminen tuottaa aikamoisia ongelmia varsinkin, jos lapsi on heikompi oppija. Kun vielä murrosikä pukkaa päälle, hän tuntee itsensä niin huonoksi ja itsetunto on ihan nollissa tavallaan turhan takia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
laita kaksplus keskusteluiden hakusanaksi "steiner" ja sieltä löydät sivukaupalla keskusteluja aiheesta... täytyy sanoa että monet eivät ole kovin imartelevia steiner-koulua kohtaan (vaikka itse "haluaisinkin" että se olisi sellainen mihin laittaisin lapseni koska "ideana" kuulostaa hyvältä... en sitten tiedä käytännöstä... tai kuinka paljon steinerin ajatukset siellä vaikuttaa käytännössä, toivottavasti ei paljoa)

Niin, minullakin on "halu" siitä, että koulu olisi hyvä muutenkin kuin idealtaan. Mutta mihin minun haluni riittää, eipä mihinkään... Luettuna/ nähtynä paikallinen Steiner-päiväkoti ja -koulu kuullostavat kerrassaan loistavilta, mutta vainko minun päässäni vai ihan oikeasti lapseni kannaltakin?

Alkuperäinen kirjoittaja Mieti:
Se on juuri se ongelma. Jos olet vakuuttunut, että lapsellasi ei tule olemaan ongelmia esim. kielissä tai matematiikassa, niin Steiner-koulu on varmasti sopiva paikka, mutta sieltä siirtymistä tavalliseen en voi kyllä suositella: Steiner ottaa peruskoulun kiinni vasta kasilla, joten esim. tavalliseen yläkouluun seiskalle siirtyminen tuottaa aikamoisia ongelmia varsinkin, jos lapsi on heikompi oppija. Kun vielä murrosikä pukkaa päälle, hän tuntee itsensä niin huonoksi ja itsetunto on ihan nollissa tavallaan turhan takia.

Olen täysin vakuuttunut, että lapsellani tulee olemaan ongelmia matematiikassa. Lapsi vasta vähän vajaa 3 vuotias (siis tosiaan vasta tarhaa mietitään), mutta tiedän tulevista vaikeuksista, koska minä ja mieheni olemme onnettomia matikkapäitä ja lapsellani sattuu olemaan sellainen kromosomivinksahdus, jonka yhtenä oireena on hankaluudet matemaattisissa asioissa...

Olen täysin vakuuttunut, että lapsellani tulee olemaan ongelmia matematiikassa. Lapsi vasta vähän vajaa 3 vuotias (siis tosiaan vasta tarhaa mietitään), mutta tiedän tulevista vaikeuksista, koska minä ja mieheni olemme onnettomia matikkapäitä ja lapsellani sattuu olemaan sellainen kromosomivinksahdus, jonka yhtenä oireena on hankaluudet matemaattisissa asioissa...

Ironiaa :)? Mutta ihan oikeasti: kaikkihan ajattelevat, että oma lapsi on älyttömän fiksu ja täydellinen, mutta kuitenkin useilla on oppimisvaikeuksia. Minun käsitykseni mukaan Steiner ei tue näitä heikompia tarpeeksi.

Käytetään kirjoja. Ne tehdään itse. :D Jos lapsesi on käytännön ihmisiä, sekä luova niin sitten kannattaa laittaa Steineriin. Oletko mistä kaupungista, tai mihin kaupungin Steineriin laittamassa?
Itse olen kyseistä opinahjoa käynyt ja voisin omatkin laittaa, jos vain haluavat. En halua pakottaa.
Suoritin myös erään harjoittelun Steinerissä myöhemmässä iässä kun olin jo sen koulun suorittanut ja kun kysyin siellä ekaluokkalaisilta että miksi ovat Steinerissä niin kaikkien vastaus oli "Koska äiti pakotti." Kysy myös ehdottomasti lapseltasi asiasta. Voittehan varmasti käydä tutustumassa Steiner kouluun myös etukäteen? Selitä myös lapsellesi kuinka Steiner eroaa normaalista koulusta.

Niin, minullakin on "halu" siitä, että koulu olisi hyvä muutenkin kuin idealtaan. Mutta mihin minun haluni riittää, eipä mihinkään... Luettuna/ nähtynä paikallinen Steiner-päiväkoti ja -koulu kuullostavat kerrassaan loistavilta, mutta vainko minun päässäni vai ihan oikeasti lapseni kannaltakin?

Niin, meille jotka emme ole itse sitä käyneet, on tosi vaikeaa osata tehdät tätä päätöstä. Yritä lukea mahdollisimman paljon ihmisten kokemuksista. Tosin tiedämme myös että monet tämänkin palstan kirjoitteluista saattaa mennä totuuden vierestä. Vaikuttaa siltä että toiset ovat todella voimakkaasti koulun puolesta, toiset taas sanovat etteivät EHDOTTOMASTI laittaisi omaa lastansa tähän kouluun omien kokemustensa pohjalta. Luulen että ongelmana on myös se että eri steinerkoulut ovat myös erilaisia - miten ihmeessä saisimme tietoa juuri siitä kyseisestä koulusta ja heidän metodeistaan? Ja mistä tiedämme mihin se kehittyy seuraavien vuosien aikana kun opettajat ja rehtorit vaihtuvat? Taviskoulut ovat eri tavalla kontrolloituja ja kaikki suht samanlaisia (vaikka sielläkin toki hyviä ja huonoja opettajia). Tällä hetkellä itselläni on sellainen olo että saattaisin olla kiinnostunut steiner-hoidosta, mutta laittan kuitenkin tavalliseen kouluun. Voinhan pyrkiä edistämään lapsen luovuutta ja muita tärkeitä ominaisuuksia lapsen vapaa-ajalla...

Minä olen aivan surkea matikassa, mutta se ei estänyt minua läpäisemään Steineriä. Lukionkin suoritin ja ihan kiitettävin arvosanoin pääsin läpi nekin.

Omien kokemusteni perusteella (lapsemme Steiner-koulussa ) en voi kuin lämpimästi suositella ko. koulua. Ei lapsen tarvitse olla yhtään mitenkään erityinen. Täysin tavallisia lapsia siellä on. Koulukiusaamista ei Steiner-koulussa ole. Se on mahtavaa.

Omien kokemusteni perusteella (lapsemme Steiner-koulussa ) en voi kuin lämpimästi suositella ko. koulua. Ei lapsen tarvitse olla yhtään mitenkään erityinen. Täysin tavallisia lapsia siellä on. Koulukiusaamista ei Steiner-koulussa ole. Se on mahtavaa.

Tampereen Steiner-koulussa puukotus pari vuotta sitten...

Kannattaa olla oikeasti varovainen mitä puhuu lapselle noista jutuista ja omista vaikeuksista. Lapsi oppii helposti vanhempien puheista, että on ihan paska matikassa ==> ei edes yritä. Positiivista kannustusta vaan koko ajan peliin.

Kannattaa olla oikeasti varovainen mitä puhuu lapselle noista jutuista ja omista vaikeuksista. Lapsi oppii helposti vanhempien puheista, että on ihan paska matikassa ==> ei edes yritä. Positiivista kannustusta vaan koko ajan peliin.

No ilman muuta. Meillä keskitytään positiivisiin puoliin ja sama linja jatkuu varmasti aina :)

Itse asiassa yleensä päinvastoin: ainejako ei ole niin tiukka, kuin peruskoulussa on totuttu. Asiat käsitellään kokonaisuuksina ja edetään eri järjestyksessä, kuin peruskoulussa. Esim. jotkin asiat, jotka tulevat lukiossa, steinerkoulun 6-luokkalaiset ovat jo niihin perehtyneet. Ja vastaavasti toisin päin. Vasta lopputulosta voidaan vertailla.