Kokemuksia puistotädin työstä?

• Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Onkos täällä kenelläkään kokemusta puistotädin työstä? Tai kuten nykyään pitää sanoa, päivähoitotyöntekijän:)? Kokemuksia kaipaaan ko. työtä tehneiltä. Vaihtelee toki varmasti paljonkin puistosta ja paikkakunnasta riippuen, mutta jos saisi jotakin osviittaa.

Ihan vieras nimitys. Onko "puistotäti eli päivähoitotyöntekijä" sama kuin lastenhoitaja päiväkodissa tai lastentarhanohjaaja tms.? Vai tarkoitatko niitä puistotätejä, jotka vetävät ohjattua leikkikenttätoimintaa vai mitä? Itse joskus nuorempana olin vajaan vuoden päiväkodissa kokeilemassa, josko olisin tahtonut suuntautua lapsiin ennemmin kuin mielenterveyspuolelle niin kuin sitten lopulta päätin tehdä. Minusta pienessä päiväkodissa oli yllättävänkin mukavaa tehdä töitä, vaikka en ole mitenkään lapsirakas ollut koskaan. Siellä sai käyttää luovuutta, mutta vaadittiin myös suunnitelmallisuutta. Rutiinit olivat kuitenkin puuduttavia ja nopeasti tuli tunne, että päivät vain toistavat toistaan ja päivän haasteet eivät olleet ainakaan itselleni tarpeeksi haastavia.

Olen myös vapaaehtoisena vetänyt leikkikenttätoimintaa ja sitä teen aina välillä edelleenkin, kesälomilla. Se on tosi hauskaa ja vauhdikasta puuhaa, tykkään tosi paljon. Saa liikkua ja heittää leikiksi ihan kunnolla. Sitäkään ei kuitenkaan jaksaisi jos pitäisi viikosta toiseen tehdä. Eli sanoisin, että pitää olla tietynlaista rutiininsietokykyä jos aikoo työskennellä lasten kanssa. Sitä toki vaaditaan työssä kuin työssä, mutta lasten kanssa se korostuu, koska päivärutiineihin ei voi tehdä muutoksia tuosta vaan. Jos tekee, menee koko homma hulinaksi.

Yhteistyössä