Kokemuksia Pliis!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Käynnitys etuajassa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Käynnitys etuajassa...

Vieras
Hei,
Nyt on tämä elli pahan paikan edessä.
Odotan ensimmäistäni ja vauva todettiin iso kokoiseksi (4 kg) nyt myös äitiyspolilla. Käsittääkseni ensisynnyttäjillä ei yleensä käynnistetä etuajassa ilman hyvää syytä, mutta mulle annettiin aika käynnistykseen 5 päivän päästä, menossa silloin rv 39+0.

Eniten hirvittää se, kun sisätutkimuksessa selvisi, että kohdun suuni on vain puolelle sormelle auki ja kohdun suuta jäljellä 3 cm. Eli elimistö ei ole vielä valmis. Tarkoitus on aloittaa käynnistys Cytotec (?) tabletilla suunkautta.
Raskaus on mennyt kaikin puolin hyvin, mutta mitään supistuksia, liitoskipuja tms. mulla ei ole vielä(kään) ollut.
Hirvittää ajatus synnytyksen käynnistämisestä, kun tietää että kroppa ei ole vielä valmistautunut synnyttämiseen.

Toki me kaikki olemme erilaisia, eikä voi etukäteen varmaksi tietää miten käy, mutta vahvasti epäilen, että käynnistys voi kestää useamman päivän, mikä suoraan sanottuna ei innosta yhtään vaan pelottaa suorastaan. AJatus useamman päivän synnytyksestä peittosi heti pelon ison vauvan synnytyksestä. Olen jo miettinyt käynnitysajan perumistakin....

Tähän asti olen ollut ns. ""onnellinen odottaja"", mutta nyt tuntuu että se on muuttunut ""panikoivaksi odottajaksi"".

Kirjoitelkaa pian kokemuksia käynnistyksistä (minkälaisia tahansa) , Pliis!

Mulla on kolme käynnistystä ja kaikki ovat olleet raskausviikolla 39 tai vähän sen päälle ja taitaa olla yksi allekkin.
Käynnistykset ovat johtuneet vasta-aineista, eikä kohdunsuu ole ollut kun jotain sentin auki.

Tää viimeinen, poika oli vieläpä niin ylhäälläkin, että senkin takia kesti mutta 9 tunnissa kuitenkin tuli valmista. Sydänäänetkin hävisivät ja lääkäri tuli mukaan synnytykseen. Hän sitten valmistautui ottamaan vauvan päästä verinäytteet muttei kerinnyt kun vauva alkoi syntymään.

Ei mulla nää käynnistyneet synnytykset ole kestäneet 10:ntä tuntiakaan. Kaksi viimeistä kesti 9 tuntia ja ensimmäinen 2h 45 min.
Mun käynnistykset on aloitettu jollain geelillä joka laitettiin kohdun suun viereen eli ei tabletteja. Aikaa viimeisestäkin on jo 10-vuotta.

Joo, olet oikeassa Tuikku. Anteeksi käyttämäni ilmaisu ""etuaikainen käynnistys"".

Ei käynnistys tapahdu virallisesti etuajassa, jos käynnistys tapahtuu viikolla 39. Mutta minusta itsestäni se vain tuntuu olevan ""etuajassa"", koska mitään, merkkejä (supistuksia, liitoskipuja) ei ole tähän mennessä ollut ja koska sisätutkimus myös osoitti, että paikat eivät ole vielä riittävät ""kypsät.

Minua alkoi kiinnostamaan että mistä sairaalasta on kysymys? itse odotan esikoista viikolla 32 ja ilmeisesti aika iso on tulossa, tällä hetkellä kokoarvio 2,2kg eli reilusti yli 4kg ja nyt on alkanut pelottamaan, että kuinka ison vauvan synnyttäminen onnistuu...

Minulla on takana yksi käynnistys, esikoisen kanssa. Viikkoja oli kyllä jo 41+ mutta paikat täysin kypsymättömät. Kohdunsuu tiukasti kiinni, kohdunkaula ei ollut lyhentynyt yhtään eikä supistuksia ollut koko raskausaikana. Olisikohan koskaan itsestään käynnistynyt...

Cytotecilla lähdettiin ja eka pillerinmuru sai jo edistystä aikaan, toisesta murusta lähtivät kunnon supistukset ja synnytys eteni sujuvasti, kesti 6 tuntia (nopea!) kaikkineen ja terve (yli nelikiloinen) tyttö syntyi :) Voihan olla että sinulla olisi synnytys jo luonnostaankin lähellä, silloin käynnistys voi onnistua hyvinkin helposti.

Itselläni ei ole pahaa sanottavaa käynnistetystä synnytyksestä. Sai ainakin olla koko synnytyksen ajan valvotuissa oloissa ja ammattilaisten käsissä, eikä tarvinnut kotona laskea supistusten väleja ja miettiä, milloin täytyy lähteä sairaalaan. Ja kivunlievitykset sain aina oikeaan aikaan. Ja voihan se luonnollisestikin käynnistynyt synnytys kestää pari vuorokautta...

Tsemppiä ja voimia!

Joo kumma juttu.. meillä tiedettiin kyllä myöskin, että iso vauva tulee mutta ei mulle sanallakaan missään vaiheessa puhuttu käynnistämisestä etukäteen...=O

Poika painoi syntyessään 40+3, 4450g joten iso oli.

Olisin varmaan suostunut käynnistykseen ilomielin muutamaa viikkoa aiemmin mutta ei PHKS:ssa ainakaan käynnistellä isoja vauvoja...
On se niin väärin!:)

Yhteistyössä