Kokemuksia piilolinsseistä. Miltä niiden käyttö tuntuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
Vain tuntuuko miltään? Millaista ne on laittaa päähänstä, tai ottaa pois.

Sain siis vasta silmälasit ja nyt aika piilareiden sovitukseenkin varattu.

Ja vaikka ne haluankin lasien kaveriksi niin silti hirvittää se ajatus itsensä silmiin tökkimisestä.

alkuun tutui hankalalta piilareiden silmiin laitto ja pois ottaminen.Piilarit silmissä ei tuntuneet pahalta,paitsi jos piti liian kauan. Nykyään olen laiska niitä käyttämäänm

Mulla on ollu piilarit jonku aikaa,enkä enää osaa olla ilman. Mua vaan silmälasit niin karmii. Ei ne tunnu silmissä miltään. Ja sen laittamisenkin oppii nopeasti ja pois ottamisen. Kannattaa kokeilla eri merkkisiä mitkä tuntuu parhaalta omissa silmissä. Kalleimmat ei ole aina parhaat,eikä halvimmat huonoimmat :)

Ei ne tunnu juuri miltään. Jos tuntuvat, niissä on jotain vikaa. Mulla kesti noin kuukausi oppia saamaan ne silmään ja pois kerrasta, monet muut kuulemma oppineet nopeammin. Otat vaan linssin paketista/säilytysrasiasta, mahdollisesti huuhtaset (riippuu kai vähän linssin tyypistä) ja tökkäät silmään. Ei satu, ei ole vaikeaa.

Alkuun mun oli vaikea saada ne silmiin, kun silmät meni aina kiinni kun koitti saada sormen riittävän lähelle, ja ihan alussa tunsi, että oli jotain ylimääräistä silmässä, mutta se ei ollut varsinaisesti paha tunne. Nopeasti niihin tottuu ja silmiin laittaminen ja poisottaminen sujuu ihan rutiinilla. Se piilolinssihän on todella ohut, pehmeä ja märkä juttu, joka silmää räpäyttämällä menee itsestään oikeaan kohtaan, eikä mikään kova muovinpala silmässä :)

Kannattaa ostaa apteekista piilolinsseille soveltuvia silmätippoja, kuivissa silmissä piilarit tuntuu ihan roskalta silmässä ja niillä näkee huonosti, jos silmä on kuiva. Mulla on talvisin kuivuminen ongelmana.

ei ne tunnu oikeastaan miltään.Aluksi laitto on vähän opettelua mutta siihen rutinoituu pian ja sitten jos paljon käyttää piilareita niin lasit päässä olo häiritsee ja tuntuu todellakin että päässä on jotain ylimääräistä

kiitos kiitos. Kyllä mie koetan luottaa siihen että niiden laitoin oppii ja niitä oppii käyttämään.

Kun kuitenkin haluan niitäkin käyttää. Toivottavasti mie vain nyt turhaan tätä murehdin etukäteen ja asia sujuukin sitten hyvin, toivottava parasta.

Mulla on samanlaiset kokemukset ylläolevien kanssa. Alkuun on hieman opettelussa mutta sitten kun silmäänpano ja -otto sujuu niin kylläpä vain on kätevät, varsinkin kaikissa ulkohommissa.

Tehoavatko ne vahvaan likinäköisyyteen -5? Jos esimerkiksi tarvitsee lukea kauempana olevaa tekstiä niin joudutteko siristämään silmiänne? Tämähän voisi olla aika noloa kun muut huomaisivat ettei näe kunnolla. Entä riittävätkö ne autolla ajaessa, voiko niillä ajaa ilman laseja jos muuten on täysin likinäköinen? Ärsyttää kun ei pärjää ilman vahvoja silmälaseja.

Mulla on silmälasit olleet siitä saakka, kun olin 11v. 80-luvulla kokeilin piilareita, ja väsyin niiden nesteiden kanssa lääräämiseen. 2000-luvun puolella olen käyttänyt kertakäyttöpiilareita. Viime syksynä menin optikolle tarkoituksenani kokeilla piilareita, joita käytetään yötäpäivää. Nämä ovat osoittautuneet todella hyviksi, enkä ole sen jälkeen laseja käyttänyt kuin vain parina päivänä. Eivät oikein asennettuna tunnu miltään, ja näillä voin nukkuakin... nykyisellään ovat silmissä noin viikon, jonka jälkeen pidän niitä yleensä yön ajan pois silmistä ja aamulla takaisin silmiin, kun lasit ahdistavat :)

Mie olen ajatellut ostaa näin ensialkuun kertakäyttöisiä. Katsoo sitten miten alkaa sujumaan.

Mitä tarkoitatte tuolla että on vikaa jos tuntuu. Onko vika silloin laittajassa vai piilarissa?
Siis onko niitä erimallisia ja ne sopii erisilmään vai mitä eroja on? Paitsi tietty vahvuuksissa.

Tehoavatko ne vahvaan likinäköisyyteen -5? Jos esimerkiksi tarvitsee lukea kauempana olevaa tekstiä niin joudutteko siristämään silmiänne? Tämähän voisi olla aika noloa kun muut huomaisivat ettei näe kunnolla. Entä riittävätkö ne autolla ajaessa, voiko niillä ajaa ilman laseja jos muuten on täysin likinäköinen? Ärsyttää kun ei pärjää ilman vahvoja silmälaseja.

Mun voimakkuudet silmälaseissa on -5,75 ja -6,25. Piilareiden voimakkuus on pienempi, koska ne ovat lähempänä silmää (-5,25 ja -5,50) ja näen niillä paremmin kuin laseilla :)

[QUOTE="aloittaja";24026001]Mie olen ajatellut ostaa näin ensialkuun kertakäyttöisiä. Katsoo sitten miten alkaa sujumaan.

Mitä tarkoitatte tuolla että on vikaa jos tuntuu. Onko vika silloin laittajassa vai piilarissa?
Siis onko niitä erimallisia ja ne sopii erisilmään vai mitä eroja on? Paitsi tietty vahvuuksissa.[/QUOTE]

Kertakäyttöiset eivät mun kokemuksen mukaan ole niin hyvät kuin nämä ns. pidemmän vaihtovälin linssit. Mutta neuvottele optikkosi kanssa, hän osaa valita silmiisi sopivimmat piilarit toiveidesi mukaan.

Tottakai ne riittävät autolla ajaessa koska niiden voimakkus on ihan sama kuin sun silmälaseissakin. Mulla on ajokortissa merkintä silmälasien käytöstä ja ajelen sujuvasti samanvahvuisilla piilareilla, ja jos poliisi pysäyttäessä sattuisi kyseenalaistamaan lasien puuttumisen niin mulla on aina piilolasimääräys lompakossa mukana että uskovat etten aja sokkomyyränä :)

Lisäys edelliseen että mulla piilareiden voimakkus on sama kuin lasien, joku ylempänä kirjoitti että voimakkuus on pienempi kuin laseissa. Lienee tapauskohtaista siis tämäkin?

[QUOTE="vieras";24026054]Mulla on ajokortissa merkintä silmälasien käytöstä ja ajelen sujuvasti samanvahvuisilla piilareilla, [/QUOTE]

Kuinka vahvat sulla on?

Mulla on -4.75 tai jotain siihen suuntaan, ja toisessa silmässä hajataittoa. Näen hyvin piilareilla. Nykyään käytän vain laseja, kun raskausaikana silmät oli niin kuivat, ja pitäisi muutenkin käydä taas tarkastuksessa ja varmaan saan taas vahvemmat lasit... Kaikilla piilareiden voimakkuus ei ole sama kuin silmälasien. Optikko osaa katsoa jokaiselle sopivat, ja kannattaa sanoa jos tuntuu huonolta tai ei näe riittävän hyvin. Mulle annettiin kokeiluun toiseen silmään, siihen hajataittoiseen, erilainen piilari, kun en ensin nähnyt piilareilla yhtä hyvin kuin laseilla, ja kyllähän alkoi maailma taas näkyä kirkkaasti :D

Piilareilla näkee myös silloin huonosti, jos ne ovat likaiset (mä jouduin vaihtamaan kuukausilinssejä tiheämmin kuin kuukauden välein, kun työskentelin kovin pölyisissä olosuhteissa) tai jos silmät on kuivat, mutta siihen auttaa ne silmätipat. Tuntuu, että näin piilolinsseillä keskimäärin paremmin kuin laseilla, joita ei millään meinaa ehtiä puhdistamaan riittävän usein, kun ovat jatkuvasti lähmäiset.

[QUOTE="aloittaja";24026001]Mie olen ajatellut ostaa näin ensialkuun kertakäyttöisiä. Katsoo sitten miten alkaa sujumaan.

Siis onko niitä erimallisia ja ne sopii erisilmään vai mitä eroja on? Paitsi tietty vahvuuksissa.[/QUOTE]

Vikaa on jos tuntuu, eli jos linssi ei ole ihan kohdallaan tai on laittaessa päässytkin pullahtamaan nurinpäin tai sen alle on jäänyt jokin roska tai ilmaa tai silmä on jostain syystä tavallista kuivempi (esim. ilmastoinnin takia) niin karraa kun tarttuu kiinni, tai jos kertispiilarin max. käyttöaika/vrk on mennyt pahasti yli tai jos on silmätulehdus tulossa tms.

[QUOTE="vieras";24026155]Vikaa on jos tuntuu, eli jos linssi ei ole ihan kohdallaan tai on laittaessa päässytkin pullahtamaan nurinpäin tai sen alle on jäänyt jokin roska tai ilmaa tai silmä on jostain syystä tavallista kuivempi (esim. ilmastoinnin takia) niin karraa kun tarttuu kiinni, tai jos kertispiilarin max. käyttöaika/vrk on mennyt pahasti yli tai jos on silmätulehdus tulossa tms.[/QUOTE]

ok, eli jos linssi tuntuu niin sitten vain pois silmästä ja uudestaan päälle. Kiiitos, kovasti vastauksista. Enköhän mie opi niitä käyttämään.

Ja sitävartenhan mie sinne optikolle olen menossa että opettaa. Mutta silti kiva kuulla ihan käyttäjiltä.
Ja ihan kaikkea ei varmasti tulisi mieleen kysyäkkään.

Riippuu piilareista jonkun valmistajan piilarit tuntuu kuin olisi roskasilmässä ja kun löydät sopivat et illalla edes muista että on piilarit silmissä. Pari kertaa olen meinanut nukkua ne silmissä.
Mutta sellainen perussääntö että kertakäyttö linssit on lähes aina epämukavammat kuin kuukausi linssit vaikea sanoa mistä johtuu.Linssi materiaaleja on myös aika paljon ja sillä voi olla asian kanssa tekemistä.Kannattaa myös hommata silmätippoja ampulleissa millä voi kosteuttaa jos päivä venähtää pitkäksi nykyään saa kai -8 tai -9 asti piilareita ja hajataittoa korjaaviakin (toorisia).. sori typoista enjaksakorjatamenennukkumaan

[QUOTE="aloittaja";24026213]ok, eli jos linssi tuntuu niin sitten vain pois silmästä ja uudestaan päälle. Kiiitos, kovasti vastauksista. Enköhän mie opi niitä käyttämään.

Ja sitävartenhan mie sinne optikolle olen menossa että opettaa. Mutta silti kiva kuulla ihan käyttäjiltä.
Ja ihan kaikkea ei varmasti tulisi mieleen kysyäkkään.[/QUOTE]

Joo, pois silmästä, tarkista että linssi on ehjä ja oikein päin (optikko neuvoo, miten sen näkee), huuhtele siihen tarkoitetulla aineella ja koita uudestaan. Jos ei auta, koita silmätippoja, jos vaikka silmät olisivat kuivat. Kuivuudesta johtuvan ärsyksen oppii kyllä tunnistamaan niin että tietää sit lisätä niitä silmätippoja. Jos mikään ei auta, pitää mennä optikolle niin ne kattoo, missä vika voisi olla (huonosti silmään istuva linssi tmv.)

[QUOTE="vieras";24026181]Mulla sokkomyyräajelijalla on vahvuudet - 3,25 ja - 3,50.[/QUOTE]

Ja ajelet sujuvasti ilman laseja:) vaude:) Kun on vahvat piilarit niin huomaako niitä keskusteluetäisyydeltä vrt. pullonpohjarillit? Siis pystytkö halutessasi pitämään omana tietonasi vierailta että olet vahvasti likinäköinen?

itselläni kertakäyttöiset on tuntunu parhailta,ei tarvi minkään litkujen kanssakaan säätää. Ja oon kuullu ettei silmälääkärit suosittele yön yli pidettäviä,vaikka ilmeisesti ovatkin hengittäviä jne. Tiedän yhden jolla silmä tulehtui niin pahasti että melkein näkö lähti. Ja osasi kyllä piilareita muuten käyttää. Voihan nuokin tietysti olla ihmiskohtaisia,mutta luottaisin enemmän silmälääkäriin kuin optikkoon näissä aikajutuissa..

Yhteistyössä