kokemuksia PCOS :sta?

  • Viestiketjun aloittaja "Anonyymi"
  • Ensimmäinen viesti
"Anonyymi"
Hei! Minulla todettiin vähän aikaa sitten PCOS. Olen 21-vuotias. Hakeuduin Gynekologille, koska e-pillereiden lopetuksen jälkeen kuukautiset olivat yhden kuukauden pois sitten tulivat kolme kertaa säännöllisesti ja sitten jäivät kokonaan pois, jouduin odottamaan n. 3kk ennen kuin laittoivat neuvolasta lähetettä eteenpäin gynelle. Siellä sitten tosiaan todettiin munasarjojen monirakkulaisuus. Minulla oli sokeri arvot hieman koholla, samoin myös kolesteroli. Olen viimeisen 2 vuoden aikana lihonnut todella paljon ja lihoin todella nopeaa. Lääkäri kehoitti minua alkamaan treenaamaan lihaksia. Olen yrittänyt saada itseäni niskasta kiinni, että tekisin edes vähän erinlaisia lihas harjotteita, mutta inhoa liikuntaa niin paljon.. Lääkkeeksi minulle määrättiin Terolut. Vielä en ole syönyt tätä lääkettä niin kauaa, että tietäisin vaikuttaako se minulla. Onko ketään muita jotka olisivat syöneet tätä lääkettä ja onko se vaikuttanut? Oletteko käyttäneet laihutuksen apuna joitain luontaistuotekaupan painonpudotus valmisteita tai lääkkeitä? Voisiko tähän "lapsettomuuteen" vaikuttaa se, että teen vain pelkkää yövuoroa? Poltan myös, voiko sillä olla joitain haittavaikutuksia tämän sairauden kanssa? Olen tosissaan alkanut pelkäämään, että en ikinä voi saada lapsia.. Lääkäri kyllä minua lohdutteli sillä, että on hyvin mahdollista, että tulen raskaaksi tämän lääkityksen aikana, onko kelleen käynyt niin?
 
Minun mielestä täälläkin voisi hyvin olla aktiivinen ketju aiheesta, sillä en itse ainakaan henkkoht haluaisi facebookissa liittyä juuri pcos, lapsettomuus yms. ryhmiin..

Täällä on melko tyyppillinen pcos tapaus: aknea, helminauhamaiset munasarjat, ylimääräistä karvankasvua, epäsäännölliset ja pitkät kierrot, lapsettomuutta muttei ylipainoa..

Minulla terolut ei toiminut, mutta olen lukenut paljon hyviä kokemuksia. Polttaminen on myös aina (varsinkin runsaina määrinä) miinus hedelmällisyydessä, kannattaa lopettaa ihan oman terveyden ja hedelmällisyydenkin kannalta!

Ennusteet on lääkkeiden ym avulla hyvät saada lapsia vaikka olisi pcos. Jotkut onnistumat luomunakin helposti :)
 

Yhteistyössä