Kokemuksia osittaisesta hoitovapaasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mirva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mirva"

Vieras
Me ajateltiin tehdä niin että jäämme molemmat osittaiselle. Mies on yrittäjä joten pystyy hyvin jäämään kotiin päiväksi kerran viikossa. Onko teillä minkälaiset kokemukset asiasta, kuinka kauan olitte?

Mitenköhän kesälomat kertyy..?

Mä olen ollut kolme vuotta ja pidän tosin paljon. Olen töissä 80 % normaalista työajasta, lomat kertyvät normaalisti.

Jonkin verran olen joustanut sovitusta vapaapäivästä, mutta myös työnantaja on joustanut, jos minulla on ollut tarve vekslata päivää.

Jos mahdollista niin suosittelen lämpimästi, vaikka normaalia pienempi palkka tuntuukin joskus liian pienelle.

Mä olin viime syksynä elokuusta vuoden vaihteeseen ja tein 6 tunnin päivää. Oli ihan hyvä ratkaisu ja olisin voinu jatkaakin, mutta pidemmän päälle tuollainen on mun työssä vaikeaa, koska hommat on kuitenkin tehtävä. Lomat kerty mun mielestä ihan normaalisti, en muuten pystyisi pitämään nyt 4 viikon kesälomaa ja pidin myös lomaa ja jouluna.

Mies aikoo olla nyt syyskuusta lähtien osittaisella ja tehdä 4 päiväistä viikkoa eli pitää aina yhden ylimääräisen vapaapäivän. Se sopii paremmin hänen työhönsä.

Olen ollut osittaisella hoitovapaalla viime syyskuusta lähtien , teen töitä 8h/pvä, mutta vain kolmena päivänä viikossa. Se on ollut oikein hyvä järjestely, lomaa mulla on nyt kesällä 4 viikkoa.

Tehnyt puoltoistavuotta, 50-75%, sit oli äitiysloma ja palaan taas 75%. nyt ajattelin olla sinne asti kun vaan voi, eli lapsen toiseen kouluvuoteen.

Erittäin toimivaa, palkka pienenee vähän mutta lisäaika helpottaa silti arkea enemmän kuin se lisäraha.

Lomat pyörii normisti.

Teen osittaista n.80 prosenttista työaikaa tällä hetkellä. Aiemmin tein 50% ja tällöin pystyttiin lapsetkin pitämään kotihoidossa. Olen taas jäämässä äippälomalle ja sen jälkeen ajattelin palata töihin taas 50% ja tehdä sitä mahdollisimman pitkään, niin saan olla kotona kun isommat aloittelee koulua. Loistohomma tehdä pienempää työaikaa, jos vaan pystyy.
Omalla alalla työpäivä ei lyhene, mutta työpäiviä on vähemmän.

Me on tehty neljäpäiväistä viikkoa miehen kanssa. Lapsilla vain kolme hoitopäivää ja arki aika paljon helpompaa... Toinen kotona ma ja toinen pe. Kela maksaa alle 3v. ja 1-2luokkalaisten vanhemmille 90€ hoitorahaa, sen saa siis kumpikin, jos molemmat osittaisella.

Alle 3v ja 1-2 luokkalaisesta saa oliko se 93 - verot. Kannattaa kuitenkin huomioida verotus ja hoitomaksujen pienentyminen (jos siis pystyy pitämään kokonaisia vapaapäiviäkin).

Mä tein pari vuotta ja suosittelen lämpimästi! On niin paljon enemmän aikaa olla kotona ja lapsien kanssa. Aika ei mene vain kotitöihin ja muihin pakollisiin menoihin. Tilipussissa tuntuu, mutta elämänlaatu paranee.

Minkä mukaan tuosta 90 menee veroa? en tiedä yhtään paljon on lisäveroprosenttini mutta eikö ne ole kauhean korkeita.. Jääkö siitä kelan tuesta mitään käteen.. :O

[QUOTE="aloittaja";26558895]Minkä mukaan tuosta 90 menee veroa? en tiedä yhtään paljon on lisäveroprosenttini mutta eikö ne ole kauhean korkeita.. Jääkö siitä kelan tuesta mitään käteen.. :O[/QUOTE]

Oliks se nyt oma vero% korotettuna 2%, vähintään 20% kuitenki. Jäähän siitä reilu 70e

Minä teen 50% työaikaa, lasten ei taritse hoitopaikkaa ja olen saanut myös kotihoidon tuen palkan lisäksi (alle 3 vuotiaista saa jos ei ole hoidossa ollenkaan). Lomat kertyy normaalisti. Palkasta menee pieni veroprosentti, ei hoitomaksuja, joten tulot ei juurikaan eroa siitä jos olisin koko päiväisesti töissä ja lapsista mensi hoitomaksu (2 lasta).

Aion jatkaa osittaisella niin kauan kun mahdollista. Rahallisesti ja työpaikan puolesta.

Yhteistyössä