Kokemuksia Naistenklinikan valvontaosastosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ä06-07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ä06-07

Uusi jäsen
26.05.2007
2
0
1
Hei

Mulla diagnosoitiin raskausdiabetes ja jouduin sen seurauksena insuliini-lääkitykselle. Tarkoituksena on mennä synnyttämään Naistenklinikalle tässä joidenkin viikkojen kuluttua ja nyt sain tietää että kaikki insuliinihoitoisten äitien lapset otenaan siellä vuorokaudeksi tarkkailuun vastasyntyneiden valvontaosastolle.

Sinänsä ymmärrän että valvonta on tosi tärkeää, mutta alkoi ahdistaa se ajatus että osastolla saa vanhemmat vierailla vain 11-21.30 välisenä aikana. Me vanhemmat joudumme siis lapsestamme eroon koko yöksi.

Tuntuu niin uskomattomalta että vastasyntynyt vielä nykypäivänä erotetaan vanhemmista tuolla tavalla, vaiikka olisi kyse vain tarkkailusta... Ahdistaa myös se että miten vauva kokee tämän ja miten se vaikuttaa maidon herumiseen, se maito on kuitenkin aika tärkeä juuri sellaiselle vauvalle, jolla on verensokerin romahduksen riski.

Nyt kuulisinkin mielellään teidän kokemuksia, jotka olette olleet samassa tilanteessa? Kuinka te olette selvinneet asiasta?

Olisin erittäin kiitollinen kaikista vastauksista.

se vaan on niin ettei tuon tyylin osastolla voi vanhemmat ym.olla kovin kauaa koska siellä olevat pikkuiset vaativat henkilökunnan täyden huomion.onhan se julmaa vanhemmille mutta ymmärrettävää.
käsittääkseni sinne saa viedä omaa maitoa.
itsellä lapsi oli valvonnassa 9 tuntia eli ei ole kokemusta pidemmästä erosta.osastolla jossa olimme oli vanhempia joiden lapsi oli 2-3 päivääkin valvonnassa sokereiden takia.

Eihän siellä vanhempia ole tarkoitus hyysätä, eikä mun miesletä sinne ole edes tarkoitus muita vierailijoita edes päästää. Helpottaisihan se hoitajienkin kiirettä jos vanhemmat voisivat hoitaa muun hoidon kuin sen tarkkailun. Siis monessahan tapauksessa lapsi on ihan kunnossa, mutta vaatii tarkkailua taustan takia (esim. äidin insuliinilääkitys).

Monessa muussa sairaalassahan tämä koko tarkkailu hoituu vierihoitona ja valvontaosastolle mennään vasta kun on tarvetta sokeritiputukselle.

Meidän tyttö-vauvamme oli Naistenklinikan vastasyntyneiden valvontaosastolla 1.5 vuorokautta synnytyksen jälkeen. Vauvalla oli keuhkoissa lapsivettä ja ilmaa , eli tilanne vaati tarkkailua, mutta korjaantui nopeasti.

Meidän kokemus valvontaosastosta oli ainoastaan positiivinen. Valvontaosastolle viedään vauvat, joilla on siihen todellinen tarve ja ainakin itse otimme hoidon kiitollisina vastaan. Paikalla on osaavaa henkilökuntaa 24 h vrk:ssa, jotka ovat varmasti tilanteen tasalla!

Minulle neuvottiin heti, miten voin ruveta maitoa lypsämään ja pumppaamaan, eli maito nousi nopeasti, vaikka en päässyt heti imettämään. Ja vaikka vauvalla oli valvontaosastolla nenä-mahaletku ja lisäksi ruokittiin pullosta, rupesi imemään ahnaasti heti kun pääsi rinnalle!

Valvontaosastolla pääsee hoitoaikoina (3h välein) hoitamaan itse vauvaa vaipanvaihtoineen ja syöttöineen ja henkilökunta opastaa niin halutessa.

Ymmärrän, että tunutuu kurjalta, kun tietää ettei saa vauvaa "mukaan" heti, mutta yritä olla murehtimatta! Vauva tarvitsee toipuakseen rutkasti positiivista energiaa ja rakkautta, ja kaikki menee varmasti hyvin.

Yhteistyössä