Kokemuksia monimuoto-opiskelusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monimuotoa miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

monimuotoa miettivä

Vieras
Onko kellä antaa infoa monimuoto-opiskelusta, kun en mistään tietoa kunnolla löydä. Siis pitääkö olla työelämässä ja opiskella työnohella? Pitääkö olla alaan liittyvä työ?
Paljonko NOIN koulupäiviä per kuukausi?
Paljonko harjoittelua jne...
Kiitos jos vaivaudut kertomaan =)

En opiskele monimuotona, mutta se on yksi tapa opiskella ammattikorkeakoulussa. Suuri osa on itsenäistä opiskelua ja sitten on lähijaksoja, jotka voi olla esim. viikon verran tai sitten useana viikkona iltaisin. Riippuu koulusta miten järjestää. Nuo on aikuisryhmiä eli ei olla päätoimisia opiskelijoita eli ei voi saada norm. opintotukea, vaan pitää olla työelämässä. Harjoittelua on ihan saman verran kuin norm. opiskelussa eli esim. sairaanhoitaja -koulutus monimuotona sisältää harjoittelua aivan yhtä paljon kuin norm. koulutus. Työnantajan pitää siis joustaa noiden harjoittelujen aikana.

Mä aloitin monimuoto-opinnot ammattikorkeakoulussa syksyllä 1999 ja valmistuin kesällä 2002. Opiskelin työn ohessa, mutta osa kurssikavereistani oli kokopäivätoimisia opiskelijoita. Työpaikka ei siis ollut edellytys opiskelupaikan saantiin.

Meillä oli sellainen systeemi, että joka toinen perjantai klo 16-20:30 ja lauantai 8:30-16 oli koulua. 5 kertaa vuodessa oli nk intensiiviviikko eli koko viikon eli ma-pe oli koulua 8:30-16. Näiden intensiiviviikkojen jälkeen ei kuukauteen ollut viikonloppuina koulua. Lisäksi joidenkin valinnaiskurssien kohdalla saatoi olla viikollakin koulua klo 16-20:30. Työharjoittelu oli 20 opintoviikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En opiskele monimuotona, mutta se on yksi tapa opiskella ammattikorkeakoulussa. Suuri osa on itsenäistä opiskelua ja sitten on lähijaksoja, jotka voi olla esim. viikon verran tai sitten useana viikkona iltaisin. Riippuu koulusta miten järjestää. Nuo on aikuisryhmiä eli ei olla päätoimisia opiskelijoita eli ei voi saada norm. opintotukea, vaan pitää olla työelämässä. Harjoittelua on ihan saman verran kuin norm. opiskelussa eli esim. sairaanhoitaja -koulutus monimuotona sisältää harjoittelua aivan yhtä paljon kuin norm. koulutus. Työnantajan pitää siis joustaa noiden harjoittelujen aikana.
Tuo ei pidä paikkaansa. Voi saada myös opintotukea ja opintolainaa, jos tulot jäävät pieniksi... esim jos tekee osa-aikaduunia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Keittiönoita; jos saa udella, niin mitä opiskelit?
Opiskelin tietojenkäsittelyn tradenomiksi, suuntautumisena systeemityö. Sairaanhoitajapohjalta lähdin opiskelemaan.

Oliko rankkaa tuo monimuoto-opiskelu mielestäsi? Vai voitko suositella sitä...jos suosittelet, niin millaiselle ihmiselle :D

Opintotukea saa, ei ole pakko olla töissä. Edellytyksenä koulutukseen pääsemiseen on työkokemus. Mutta työkokemuksen ei ole pakko olla samalta alalta kuin mitä opiskelu on.

Meillä muistaakseni oli n. 5pvä kuukaudessa opiskelua, loput etäopiskelua jolloin oli PALJON laajoja tehtäviä. Työharjoittelut oli normaalisti. Näin siis joskus n. 5vuotta sitten meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Oliko rankkaa tuo monimuoto-opiskelu mielestäsi? Vai voitko suositella sitä...jos suosittelet, niin millaiselle ihmiselle :D
En mä sitä rankaksi kokenut silloin, kun opiskelin. Näin jälkikäteen on tullut mietittyä, miten ihmeessä sitä silloin jaksoi. Kun nyt ei tahdo jaksaa kuin käydä töissä =) Paljon on kiinni siitä, millaiset olosuhteet kotona on. Mulla meni silloin kuopus tokalle luokalle kouluun, joten se auttoi asiaa. Exä oli täällä lapsenvahtina silloin, kun mulla oli koulua, aina kun vaan pystyi. Tosin esikoinen oli 13 v ja kuopus 8 v ja mummola 50 metrin päässä.

Mutta mä pääsin hyvin pian opintojen alettua it-alan töihin ja työ, mitä tein, tuki erittäin hyvin opintojani. Opin itse asiassa töissä paljon enemmän kuin koulussa ja siksi itse opiskelu tuntui kutakuinkin helpolta. Varsinkin nk syventävät opinnot. Opintojeni alussa tein 20-tuntista työviikkoa ja ekan opiskeluvuuoden jälkeen normaalia työviikkoa. Vaan ihan vasta viime aikoina olen oppinut taas nukkumaan enemmän kuin 4 tuntia yössä =)

Mä opiskelin monimuotona: joka toinen viikonloppu koulua perjantaina 16-21, lauantaina 8-19 ja sunnuntaina 8-18. Joskus toki vähemmän ja joskus enemmänkin, joskus tehtiin 12 tuntia ja sillä sipuli. Yleensä sekä syksyllä että keväällä oli yksi kuukausi, jolloin oltiin 3 viikonloppua paikalla. Pyhistäkään me ei välitetty, esim. Pyhäinpäivä oltiin koulussa jos se siihen sattui ja usein myös äitienpäivä. Kaksi kertaa vuodessa intensiiviviikko, ja keväällä silloin oli koulua perjantaista seuraavan viikon sunnuntaihin: sellainen kiva 9 päivän tappoputki, mikä päättyi tentteihin.
Tätä kesti neljä vuotta, useimmat oli töissä samaan aikaan.

Jollain luokilla oli kursseja myös iltaisin ja heillä ei sitten ollut sunnuntaisin koulua.

Ilmoittauduin tänä syksynä itse monimuoto-opiskeluun. Alkaa vasta tosin marraskuun alussa, joten on kerrottava, mitä tiedän siitä etukäteen.
Läsnäolopäiviä on vaan yksi viikossa, torstaina klo 13.00-17.00. Muu aika on itseopiskelua verkossa.
Pakko ei kai ole olla työelämässä, mutta itse en saisi koulutusta maksettua ilman duunia (350,50 ? /10 kk ). Koulutuksesta ei siis makseta työttömyyskorvausta eikä opintotukea.
Alaan liittyvää työtä ei ainakaan tuohon mun markkinointiassistentin opiskeluun vaadita, mutta helpottaahan se opiskelua tietysti ja sitten jos haluat saada tutkinnon suoritettua eikä vaan koulutuspapereita niin sitten on oltava alan paikka, jossa ne näytöt suorittaa. Mutta siihen käy vaikka viikon harjoittelupaikka, jos selviät näytöistä opiskelun avulla pelkästään. Voi olla, että on monenlaisia opiskeluja vaikka nimitys on sama, joten ota yhteyttä suoraan sinne oppilaitokseen, jonne olet hakemassa, sieltä selviää tarkemmin.

Yhteistyössä