Kokemuksia maistraatissa vihkimisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä

Vieras
Ollaan mietitty tätä vaihtoehtoa. Ehkä sitten myöhemmin kirkossa siunaus. Nyt haluaisin kuulla kokemuksia siitä, jäikö hyvä/huono maku suuhun? Mitään yltiöromantiikkaa emme pitkän suhteen jälkeen kaipaa mutta onhan naimisiinmeno erityinen asia, eikä sitä aivan virastomeiningissä kuitenkaan haluaisi tehdä.

Ilmeisesti maistraatin puhe ei kovin henkilökohtainen ole (vrt. papin puhe). Tuleeko siihen mitään viittauksia pariskuntaan.

Mulla kokemukset vain tv-sarjoista, oikeita maistraattihäitä emme ole päässeet todistamaan.

Maistraattihäihinkin voi pyytää virkailijalta henkilökohtaisempaa puhetta, tai pyytää esim. ystävää lausumaan siellä runon, omaa musiikkia voi ottaa jne. Meillä oli ihan se parin minuutin kaava, silti ehti tulla kyynel silmäkulmaan ja jännittää ennen toimitusta ihan hirveästi, emme kaivanneet lisukkeita vaan halusimme päästä naimisiin. :)

mulle oli järjestetty pieni källi ja koko kahden minuutin toimituksen ajan kikatin naama punaisena.. hyvä kun sain kakaistua tahdon. mut meille naimisiin meno olikin pelkkä muodollisuus aamiaisen ja lounaan välissä ennen lasten päiväuniaikaa, haluttiin vaan alta pois :). toiveita vihkijälle kannattaa esittää, jos haluaa jotain erityistä.

Meillä oli maistraatista pari todistajaa, omia ystäviämme emme ottaneet valinnanvaikeuden takia. 5 minuutin toimitus. 10-vuotis hääpäivänä on papin siunaus sekä hääjuhla lähimmille :)

Alkuperäinen kirjoittaja :):
meillä vihkiminen kesti 5 minuuttia joten eipä siinä kovin pitkiä puheita ollut :D

näin meilläkin.. todistajana oli miun kamu ja joku maistraatin sihteeri toisena..siinä vaan todettiin että halutaanko sitä naimisiin vai onko jtain hampaankolossa ;) ja sen pituinen se.. 5min ..ja hyvin on selvitty ilman sen isompia sählinkejä viimeiset 16v ja muutama kuukaus :heart:

Meilläkin vain pikainen toimitus, vaikkakin ihan kaunis. Vartissa oltiin autolla siitä kun meidät sisään kutsuttiin. Sukulaiset oli koolla ja kirkkosiunaus haettiin pari vuotta myöhemmin.

Kiitos tähänastisista kommenteista! Kyl me sinne maistraattiin taidetaan suunnata. Jotenkin kaivataan sellaista (pitkää) ihanaa puhetta, joten sen kuulee vielä sitten jos suinkin kirkon siunaus hankitaan.

Tosin viime kesänä yksissä kaverin kirkkohäissä papin puhe oli aika yleisellä tasolla ja tuntui ettei se ollut ottanut hääparia huomioon lainkaan.

Meillä oli siviilivihkiminen juhlapaikalla ja oli ihan yhtä tunnelmallinen tilaisuus ku kirkollinenkin. Vihkijä piti hienon pienen puheen ja sit oli tietty ne viralliset osuudet. Eros kirkollisesta vaan siinä, ettei ollu jeesustelua ja virsiä. Vieraatkin tykkäs kovasti ja ite oltiin tosi tyytyväisiä... Oli ihan meidän näkönen vihkiminen ja juhla. Vieraita oli vähän alle 20.

me mentiin naimisiin maistraatissa 3 todistajan läsnäollessa.seuraavana päivänä vietettiin hääjuhlaa lähisuvun kanssa.maistraatin toimitus oli aika lyhyt ja karu,joten on ihan kiva,jos pystyy sit pitää jotain pientä juhlaa sen päälle,samana tai seuraavana päivänä.en tarkoita että siihen tarvitaan 300 hengen kutsuvierasjoukko,mutta ite koin,että jotenki se naimisiinmeno konkretisoitui vasta siinä hääjuhlassa :)

Meillä oli myös ihan perusvihkiminen maistraatin tyyliin, mutta juuri sellainen kuin halusimmekin eli lyhyt ja mukava. Todistajina olivat kummankin sisarukset, muille ilmoitettiin naimisiinmenosta vasta vihkimisen jälkeen.

Kävimme todistajien kanssa syömässä vihkimisen jälkeen ja sitten hääkuvassa. Mitään enempää en olisi halunnut.

Meillä meni maistraatissa odotellessa pitkä tovi, mutta se johtui vain kuulutustodistuksen kääntäjän mokasta. Ääliö oli kääntänyt "kihlautumisen todistajat" vihkimisen todistajiksi eli heidän olisi pitänyt olla läsnä eikä 500 kilometrin päässä toisessa maassa. Tuomarin piti faksailla ylempien virastojen kanssa selvittääkseen, että voiko toimituksen silti suorittaa. Muuten olisimme kaikki olleet pahassa pinteessä. Vihreää valoa viimein näytettiin ja vihkiminen saatiin viidessä minuutissa tehtyä. Muutamaa päivää myöhemmin oli sitten kirkollinen siunaus ja hääjuhla kutsuvieraineen.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Meillä oli siviilivihkiminen juhlapaikalla ja oli ihan yhtä tunnelmallinen tilaisuus ku kirkollinenkin. Vihkijä piti hienon pienen puheen ja sit oli tietty ne viralliset osuudet. Eros kirkollisesta vaan siinä, ettei ollu jeesustelua ja virsiä. Vieraatkin tykkäs kovasti ja ite oltiin tosi tyytyväisiä... Oli ihan meidän näkönen vihkiminen ja juhla. Vieraita oli vähän alle 20.

Joo... kivat teille mutta kysyttiin maistraatissa vihkimisestä joten tämä ei vastaa kysymykseen mitenkään.

Maistraatissa käytiin "virallisella" osuudella. Huone oli aika karu, vihkijäkin tuntui olevan vähän nolona siitä, ettei ollut juhlavampaa tarjota, mutta eipä se meitä haitannut. Todistajia ei ollut tarkoitus olla kuin pari, mutta useampi sukulainen halusi sitten kuitenkin paikalle. Lyhyt ja ytimekäs tilaisuus. Minulle se "oikea" hääpäivä on kuitenkin aina se seuraava päivä jolloin oli avioliiton siunaus kirkossa ja juhlat.

Meidät on vihitty maistraatissa, toimitus oli nopea ja voisin luonnehtia sitä sanalla asiallinen.
Vihkikaavassa/- puheessa ei ollut mitään kovin henkilökohtaista- mutta itse en sellaista kokenut kaipaavinkaan. Läsnä oli kaksi todistajaa, molempien luottoystävät.
Ystävien läsnäolo oli meille tärkeää ja toimituksen jälkeen menimme yhdessä syömään.
Itse vihkitoimituksella ei sinällään ollut minulle niin suurta merkitystä, mielsin sen enemmän vain sellaiseksi "pikaiseksi juridiseksi menoksi" hiukan kärjistäen ilmaistuna.
Siis naimisiin menolla oli ja on minulle merkitys =) mutta se itse vihkimisosuus ei ollut minulle kovin merkityksellinen.
Meillä oli seuraavana päivänä juhlat ystäville ja sukulaisille. Niistä jäi hyvä mieli.
En kuitenkaan miellä kumpaakaan päivää sellaiseksi- se oli elämäni onnellisin päivä- päiväksi.
Minulla ei myöskään ollut sellaisia odotuksia niiden suhteen.
Päivät olivat hyvät, mutta kuitenkin vain kaksi päivää yhteisellä matkalamme.

Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:

Joo... kivat teille mutta kysyttiin maistraatissa vihkimisestä joten tämä ei vastaa kysymykseen mitenkään.

Siviilivihkimisiä molemmat. Mitäs haittaa tässä nyt muka oli, että toin myös tällasen vaihtoehdon esille? Ootko katkera? :whistle:

Yhteistyössä