kokemuksia istukan irtoamisesta toisella kerralla jos ensimmäisellä kerralla irroitettu käsin.

Juu, tosi hyvä kysymys, kertokaa miullekin!!

Mulla ekassa synnytyksessä irrotettiin käsin nukutuksessa, verenhukka yhteensä 2,5 litraa, eli aika paljon!! Tuli muuten kiire leikkaussaliin silloin...

Toivottavasti tällä kertaa irtoaa itsekseen, tosin pelkään pahinta, koska istukka on muutenkin poikkeavan muotoinen, kakkumainen. Ja etuseinässä, kuten oli ekassa raskaudessakin.

Maatuska rv 37+4
 
Mulla on kolme lasta.
Normaalisti istukan pitäisi syntyä alle tunnissa lapsen syntymän jälkeen. Mulla ekassa synnytyksessä istukan irtoaminen kesti n.50 minuuttia. Tokassa ja kolmannessa synnytyksessä istukka ei irronnut enää. Molemmissa tehtiin istukan käsin irrotus.
Kysyin kätilöltä tokan synnytyksen jälkeen onko todennäköistä jos vielä teen muksuja että istukka joudutaan irroittamaan käsin. Kätilö vastasi että riski on suurempi sellaisilla joilla istukka ei ole irronnut aikaisemmin, mutta todennäköisempää olisi kuitenkin että irtoaisi normaalisti.

Mulla ei kuitenkaan irronnut.


Ja tosta verenvuodosta... Mulla tokassa synnytyksessä oli verenhukkaa n.2500ml. Kolmannessa kuitenkin vain 800ml. Vaikka molemmissa tehtiin istukan käsinirrotus. Eli se että istukka ei irtoa heti synnytyksen jälkeen, ei tarkoita että aina vuotaa paljon verta.

Mä kun menin kolmanteen synnytykseen sanoin heti kätilölle, että ongelmia istukan kanssa on ollut. He varautuivat siihen lisäämällä oksitosiinia tiputukseen lapsen syntymän jälkeen, mikä ei kyllä auttanut. Sen kyllä arvasinkin koska edellisellä kerralla sitä oli myös annettu. Labrasta hakivat verinäytteen minusta jo ennen lapsen syntymää, jotta se on valmiina tutkittavaksi, jos lisäverta olisi tarvinnut antaa.
Mulle ei kyllä ole jäänyt mitään traumoja. Asiansa ovat kätilöt ja lääkärit osanneet.
 

Yhteistyössä