Kokemuksia imetysajan laihtumisesta, lähteekö omaa läskiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pampula"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pampula"

Vieras
Vauva on pian kolme viikkoa ja yllättäen kaikki raskausaikana tulleet kilot lähtivät jo sairaalassa, niitä tuli noin kymmenen. Nyt pohdin kun kaikki hehkuttavat miten paljon imetys laihduttaa, saisiko sillä pois nuo vanhatkin läskit ja missä ajassa suurin piirtein?

Painoin siis 72–73 kiloa raskauden loppuvaiheessa, nyt olen 62 kiloa, mutta minulle oma ihannepaino on siinä 55 kilon hujakoilla (painoin sen verran pitkään, mutta parisuhde lihotti, enkä ole saanut aikaiseksi ottaa liikakiloja pois).

Kokemuksia? Kahdessa viikossa paino on välillä ollut 61, mutta sitten taas noussut 62 kiloon. En ole todellakaan nyt erityisemmin laihduttanut, koska nälkä on hirveä ja etenkin makeanälkä, eli melkein joka päivä olen syönyt suklaata tmvs.

Melkein kun omasta elämästäni. Tosin nyt vauva jo 9 kk ja paino alkoi todenteolla putoamaan vasta kun vauva oli 6 kk. Täysimetysaikana oma nälkä oli niin valtava, ettei paino pudonnut juurikaan ja niitä herkkuja meni älyttömästi. Kun vauva alkoi syömään kiinteitä, oma nälkä katosi ja pystyin alkaa laihduttamaan. Nyt mennään jo miinus kiloilla eli olen pudottanut alle lähtö painon.

Itse painoin ennen ekaa raskautta 90kg, raskauden lopussa 97kg. Laitokselta palattuani 88kg (vauva yli 4kg) ja 12kk imetyksen jälkeen (josta 6kk täys) painoin 76kg.

Nyt tuosta loppulukemasta lähdettiin uuteen raskauteen, en tiedä miten nyt käy. Pituutta 180cm.

Omat mittani samoissa kuin sinun eli lähtöpaino noin 55-56 kg ja raskaus toi 16 kg lisää eli noin 72 kg. Imetys ei sinällään laskenut painoani kuin 60 kg:aan (loput lähti sitten kun palasin töihin), mutta takapuoli pieneni huomattavasti. Mahduin ekstrakiloista huolimatta teiniajan 27 kokoisiin farkkuhin!

Mä painoin ennen raskautta 64 kh, synnäriltä kotiutuessa 73 kg. Kolmen kuukauden jälkeen entisessä painossa, ja puoli vuotta synnytksestä, imettämällä paino putosi 53 kg.

Ei se imetys aina laihduta. Itse lihoin ylipainoiseksi pitkän imetyksen aikana. Täysimetyksen ajan paino pysyi jotakuinkin aisoissa mutta kun sitä imetystä jatkui yli 2,5 vuotta olin tanaksti ylipainoinen kun lopetin. Olen nyt laihduttanut 20 kg mutta edelleen on 10 kiloa yli aloituspainoon nähden. Nämä viimeiset 10 kg ei meinaa lähteä sitten millään. Lapsi on nyt 5v.

Minulla on myös tullut lisäkiloja imetysaikana. Ennen raskautta paino oli 66, synnytyksen jälkeen 65 ja nyt puoli vuotta synnytyksestä 69. Olen jonkun verran hankkinut lihasmassaa, mutta kyllä tuo paino taitaa olla pääosin suklaansyönnin ja jatkuvan leipomisen seurauksia. Normaalipaino minulla olisi siellä alle 60 kilossa.

Muuten on ruokavalio sama kuin ennenkin, mutta painonnousua ihmetellessäni hoksasin, että minähän leivon jotain pullaa tai kakkua viikoittain. Ja tuleehan niitä sitten syötyäkin. Paha sanoa mikä on imetyksen vaikutus tässä yhtälössä.

YKSILÖLLISTÄ. Lähtöpaino minulla oli 53 kg, raskaudessa tuli 15 kg. Siitä suuri osa jäi laitokselle. 9 kk:n imetyksen jälkeen painoin 46 kg.... En vedellyt karkkia kaksin käsin, söin ehkä vähän enemmän kuin normaalisti mutta ilmeisesti en tarpeeksi. Imetys loppui puoli vuotta sitten ja nyt paino noussut vasta takaisin sinne 52 kg:aan, samalla ruokavaliolla....

Imetys kyllä monia voi laihduttaa, mutta sen perusteilla ei ehkä kannata antaa itselleen lupaa vetää pullaa ja mässyä kaksin käsin.

Raskausaikana 22kg.
Synnytyksen jälkeen painoa on tippunut 20kg.vauva nyt 6kk.
Jatkan vielä imetystä ja toivon että 5kg vielä lähtis.paino rupes tippumaan vasta 3kk;n jälkeen

Mulla imetys alkoi laihduttaa puolen vuoden jälkeen ja kun olin vuoden imettänyt, olin aina alipainoinen. Mulla on viisi lasta ja näin kävi kaikkien kohdalla. Söin paljon ja herkkujakin, mutta silti paino vain putosi. Takaisin normaalilukemiin paino nousi vähitellen imetysten jälkeen.

Yhteistyössä