Kokemuksia ilmalämpöpumpusta?

ss
Oon asunu paljon ulkomailla ja maissa, joissa nää mööpelit jatkuvasti käytössä. No, olen sitten myös nähnyt lukuisia mööpeleitä, jotka ovat ennemmin tai myöhemmin vuotaneet vedet parketille ja lattait menny sitten pilalle ja remonttiin. Veden poisto tukkeutunuut yllättäin tai asennettu väärin niin, että laskut eivät ole olleet oikein. Niin meillä kuin usealla naapurilla. Laitteiden huollatus ainakin ulkomailla oli myös kallista. Piti huoltaa kerran vuodessa ahkeran käytön vuoksi ja koska laitteita oli kaikissa huoneissa, maksoi huolto 350 euroa.
 
nalkuttava talonmies
Alkuperäinen kirjoittaja fgkgjr:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitkä villat? ei meillä ole seinissä villoja eikä muoveja ;)
Hirsirakennus? No jokatapauksessa jäähdygtys syö säästöt mitä lämmitys tuo.
Onko tuo fakta vai luulo. Minäpä olen varma että luulo.

Se riippuu ihan siitä miten pumppua käyttää. Yleensä suomessa lämmityskausi on sen verran iso, että ei muutamien kesäkuukausien viilennys merkitse niin paljon. Joten tästä pystyy ihan tekemään laskelmankin, missä kohtaa lämmityssäästöt syödään viilennyksellä.

Osa ihmisistä ostaa pumpun vain viilennykseen. Ajatella, he maksavat siitä ihanuudesta vielä.

Vieläkin harmittaa, että meillä ei pumppu kannata. Mä olisin mielelläni ottanut edukkaan viilennyksen, mutta pelkkään viilennyskäyttöön en pumppua osta.
 
nalkuttava talonmies
Ai niin, se huolto. Kylmäainetta pitää lisätä jossain vaiheessa - se maksaa. Pumpuissa on eroja, miten paljon siivoushuoltoa pitää tehdä. Meillä pyydettiin tarjoukset kolmesta erilaisesta pumpusta. Yhdessä piti suodattimet pestä + yleisimurointi. Toisessa suodattimia ei tarvinnut pestä (se semmoin sähköpuhdistus, tms), yleisimurointi. Kolmas (se TM testivoittaja) taisi olla lähes siivousvapaa.
 
:)
Aivan ihana, meillä hankittiin kesän alussa ja täytyy sanoa että ollaan nautittu helteistä tosi paljon kun sisällä on mukavan viileää. Ollaan koko perhe toivottu ihan kymmenenkin astetta lämpösempiä kelejä, ollaan huomattu ilmalämpöpumpun hankkimisen myötä miten ihanaa on kun on helle :)
 
Vieras
Meillä ollut Mitsun pumppu reilun vuoden. Talossa on varaava sähkölämmitys, säästöjä en ole laskenut. Mutta asumismukavuuteen vaikuttaa, kun alhaalla lämmittää takkaa, nostaa lämmön myös ylös. Ja jos lämpötila ulkona laskee nopeasti, pumpulla saa lämpöä tupaan pian, ei tarvitse odottaa yön yli.
Viilennykseen en ole käyttänyt-
 
Siis kaikki laitteethan pitää joskus huoltaa jopa palohälyytin :snotty:

Ja tähän mä voisin sanoa verrannollisesti sen et kun me rakkennettiin niin kukaan ei suositellut keskuspöläriä. Mut me silti se laitettiin. Minun kotona se on ollut jo yli 20 vuotta ja ollut tosi toimiva ratkaisu. Ja en todellakaan kadu hankintaa. Maksoimme imurista vähän enämpi niin saatiin hyvä ja todellakin toimiva imuri. Ja myös se pitää säännöllisesti huoltaa.

Meillä on nyt vesikirtonen lattialämmitys ja toimii täysin sähköllä. Ja iso leivinuuni keskellä pirttiä ja myös meillä on hirsitalo niinkuin jollain muullakin tässä ketjussa.
 

Yhteistyössä