Kokemuksia eskarista, joka on yhdessä eka- ja tokaluokan kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaa

Vieras
Millaisia kokemuksia teillä on? Esim. jääkö eskarilaiset eka ja tokaluokkalaisten varjoon? Kuinka suuria luokkia on ollut?
Mitä tekevät silloin kun ope opettaa nuita isompia?

Kaikki kokemukset kiinnostaa.

Tuollaisessa eskarissa mielestäni eskarilaisten pitää olla jo aika lailla omatoimisia ja se on hyvin koulumaista. En laittaisi omaa lastani moiseen eskariin, koska en haluaisi, että koulu alkaa jo 6-vuotiaana. Olen ollut mukana opena.

Ei täällä maalla voi valita mihin eskariin menee. Koulu kyyti (sekin linja-autossa) vie vaan tuohon kouluun. Toinen esikoulu yli 30 km päässä ja ite pitäs kuskata.

Kaverin lapsi käy eskaria 1-2 luokan kanssa ja tykkää olla. Ja linja-autossa kulkee 17 km matkan aamuin illoin. Luokassa 17 lasta, yksi ope ja yksi kouluavustaja. Ainakaan ei tartte enää jännittää ekalle menoa, kun kaikki ihan tuttua.

itse lastentarhanopettajaksi opiskelen ja olisin myös kiinnostunut kuulemaan kokemuksia yhdistelmä eskarista, sillä minua se työympäristönä kiinnostaisi kovastikin. Usen jos samassa luokassa on kolmea eri-ikäryhmää, on luokassa myös useampia aikuisia, luokanopettaja + avustaja tai lto, toinen luokanopettaja tai vaikka nuo kaikki, sillä pienryhmissä ja eriyttämällä tuollaista poppoota on opetettava.

Olen itse ollu yhdysluokassa opena jossa eskari (tosin vain kaksi eskarilaista) ... meillä oli avustaja luokassa aina aamupäivisin. Ilman häntä, en tiedä miten olisin tehnyt asiat. Kyllähän se menee pääsääntöisesti niin, että eka-tokaluokkalaiset vievät niin paljon aikaa, että eskarilainen väkisin jää vähemmälle. Tekemiset heillä on siis just sellaisia "hiljaisia" töitä tai sit eskarikirjaa, jossa yritin neuvoa aina koululaisten välissä.... Vaatii todellakin eskarilaiselta "kouluvalmiutta" , oma-aloitteisuutta...

Kävin itse aikoinani eskarin eka- ja tokaluokkalaisten kanssa samassa luokassa, mutta meitä oli alle 10 oppilasta. Muistan kuinka ihailevasti seurailin kun isommat oppi lukemaan ja kaikkia muitakin hienoja taitoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna78:
Tuollaisessa eskarissa mielestäni eskarilaisten pitää olla jo aika lailla omatoimisia ja se on hyvin koulumaista. En laittaisi omaa lastani moiseen eskariin, koska en haluaisi, että koulu alkaa jo 6-vuotiaana. Olen ollut mukana opena.

juu mut entäs ku tääl meiän kylällä ei oo muuta vaihtoehtoa??

meillä on eskarit ja ekaluokkalaiset samassa alkuluokassa osan aikaa..yhteisiä esim.liikunta ym..eskareilla myös omaa leikkiaikaa..itse en tykkää systeemistä..eskareita pidetään jo liian isoina..pitää osata samat asiat ja velvotetaankin kun ykkösiltä.epäreilua!!

Alkuperäinen kirjoittaja 123:

Peesi. Eli laittaako eskariin noitten koululaisten kanssa vai laittaako ollenkaan. Mulla tasan tarkkaan vain nää kaksi vaihtoehtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:

Peesi. Eli laittaako eskariin noitten koululaisten kanssa vai laittaako ollenkaan. Mulla tasan tarkkaan vain nää kaksi vaihtoehtoa.

no meiän joulukuun lopussa syntyny on nyt elokuussa alottanu ja hyvin menee..tosin liikaa vaaditaan mun mielestä..lapsia nuo on vielä kuiteskin..mut kun vastaavana olisi ollut kotihoidon jatkaminen ja srk kerho 1x vkossa ni valkkasin ikäistensä seuran eskarissa

no meiän joulukuun lopussa syntyny on nyt elokuussa alottanu ja hyvin menee..tosin liikaa vaaditaan mun mielestä..lapsia nuo on vielä kuiteskin..mut kun vastaavana olisi ollut kotihoidon jatkaminen ja srk kerho 1x vkossa ni valkkasin ikäistensä seuran eskarissa

Eskarin mäkin varmaan valitsen. Paineet sinne eskarin puoleen on niin kovat. No, jos ajattelee positiivisesti niin eipä sitte ekalle luokalle meno varmaan paljoa jännitä, kun kaikki on jo niin tuttua opesta ja luokkakavereista lähtien.

Eskarin mäkin varmaan valitsen. Paineet sinne eskarin puoleen on niin kovat. No, jos ajattelee positiivisesti niin eipä sitte ekalle luokalle meno varmaan paljoa jännitä, kun kaikki on jo niin tuttua opesta ja luokkakavereista lähtien.

niinpä..en koskaan tiiä valikoinko oikein..mutta toistaiseksi esiopetussuunnitelmapalaverissa lapsi oli jo koulukypsä eskariopen mielestä..muuta tavoitetta ei asetettu ku keskittymisen harjjoittelua..

Yhteistyössä