Millaisia kokemuksia teillä on yhdistelmäluokista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Björn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Björn

Aktiivinen jäsen
15.03.2009
17 686
5
36
Mietin tätä asiaa nyt hyvin etuajassa, mutta mitä millaisia kokemuksia teillä on yhdistelmäluokista, eli että esim. 1. - ja 2. luokka on yhdistettynä? Miten se homma käytännössä toimii, kun eihän opettaja voi kahta eri asiaa opettaa samaan aikaan? Mitä kakkoset tekevät sillä välin kun ykköset opettelevat vasta lukemaan, ja mitä ykköset tekevät sillä välin kun kakkoset opettelevat jo kaunokirjoitusta? Onko joku ollut itse yhdistelmäluokassa oppilaana tai opettajana?

Aikoinaan olin 2,5 vuotta pienessä koulusssa, meitä oli 3-6 luokkalaisetsamassa. 3-4 oli esim. kuvista ja 5-6 oli silloin vaikka matikkaa. Tai sitten opettaja antoi toisille vaikka biologiasta luettavaksi tietyn alueen ja opetti sillä valin toisille historiaa, sitten toiset teki historian tehtäviä ja toiset kävi open kanssa sitä biologiaa läpi.

ihan lyhkäisiä sijaisuuksia olen ollut tekemässä, ja silloin kyllä vähän välillä hukassa kun etukäteen ei ole voinut yhtään suunnitella :)

Mutta noin yleisesti olen sitä mieltä että voi olla tosi hyvä juttu tai sitten ei.. Riippuu opettajasta (samallalailla kuin 'tavallisessakin' luokassa ja luokan koosta.

Monet aineethan menee sillä tavalla että koko porukka käy samat asiat läpi, esim. 3-4 luokalla käydään yltistä vuorovuosin nelosen sisällöt ja kolmosen.
Matikassa ja äikässä tämä ei tietty toimi ihan noin. Aika monet sisällöt kuitenkin toistuu vuosittain ja niitä vaan syvennetään. esim. kolmosella äikässä subst, adj, verbit, nelosella samat uudelleen ja vähän syvemmin + muita sanaluokkia päälle. Opetus voi siis olla osin yhteistä ja sitten kolmoset rupeaa hommiin ja nelosille opetetaan vielä lisää. Hyvää se, että skarpimmat kolmoset saa eriytystä ylöspäin ja hitaammat neloset alaspäin. Ja nykyäänhän pitäisi muutenkin open eriyttää niin että kaikki tekisivät omalla tasollaan. yhdysluokassa se ei ole niin alleviivaavaa, kun joka tapauksessa vieruskaveri tekee eri juttuja kuin itse.

Ekatokalla on hyvää se että luokan kakkoset jo osaa käydä koulua, ja ekaluokkalaiset tulee perässä, eli homma toimii helpommin. Isot auttaa ja opastaa jne. Pienessä koulussa muutenkin eri-ikäiset helpommin leikkii yhdessä.

Ja sittenhän on jakotunteja, jolloin on vaikka vaan ne ykköset paikalla.

Jos luokka kokonaisuutena on iso, on toki varmasti vielä vaikeampi huomioida kaikkia erikseen kuin tavallisessa luokassa

Mun tyttö on yhdysluokassa jossa itse olin avustajana viime syksyn ajan. Käytännössä homma toimii niin että opettaja antaa tehtävät/ opettaa ensin toiselle porukalle asian ja sillä aikaa toiset tekee jotain jo tuttua asiaa jonka osaavat. Sitte vaihdetaan toisella tunnilla toisinpäin. Jos käytössä on avustaja luokka jaetaan kahtia. avustaja ottaa toisen porukan ja menee eri luokkaan niiden kans. Opettaja pääsääntöisesti on se joka uudet asiat opettaa, avustaja tekee niitä sitten oppilaiden kans. Ja kun ekalla sellaseen luokkaan joudut/pääset niin siihen vaan oppii, ootat vuoroasi ja silleen :)

Meidän kaksi lasta on yhdistelmäluokilla, yksi kolmannella, toinen neljännellä. Koulu on pieni, koko koulussa vain n.40 oppilasta ja kaksi luokkaa: 1-3lk. ja 4-6lk. Me halusimme lapset nimenomaan tähän kouluun ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä. Lapset oppivat sosiaalisiksi, isommat auttavat pienempiä ja oppivat myös työskentelemään itsenäisesti opettajan opettaessa toista ryhmää. Meidän lasten koulussa on tosin aina kaksi opettajaa luokkaa kohti.

Itse käynyt ala-asteen yhdistelmäluokilla.. Meillä oli jakotunteja, eli esim. toinen ikäluokka tuli aikasempaan esim. kasiin ja toinen vaikka kymppiin..ja pois päästiin taas esim. klo 12 ja klo14, sitten yhteiset tunnit usein oli musiikkia, liikuntaa, käsitöitä jne, uskontoa, ympäristöoppia jne.. Ylemmillä luokilla oli kyllä esim. äidinkieltä ja matematiikkaakin samaan aikaan.. Meillä oli siis toisessa luokassa 1-2lk ja toisessa 3-6lk, jotenkin se vaan onnistu..

Oon ollut itse yhdysluokalla sata vuotta sitten, luokat oli 3-4lk.
Mun koulu oli sellainen, jossa Hgin Yliopisto koulutti opetusharjoittelijoita.

Mutta pääsääntöisesti homma meni niin, että toiset tekivät esim. kirjallisia tehtäviä ja toisia opettaja opetti.
Välillä osa oli pois luokasta tekemässä jotain tehtäviä jne.
Me istuttiin jotenkin niin, että toiset katsoivat eteenpäin ja toiset sivulle.
Ei mulle jääny mitenkään mieleen et ois jotenkin ollut ongelmallista…

Tää tapahtu Helsingissä, mutta oon nyt jälkikäteen miettinyt,
että tehtiinkö noin sen takia että opetusharjoittelijat oppivat opettamaan yhdysluokkia, joita varmaan pienemmissä kouluissa oli enemmänkin?

Poika on kyläkoulussa ja siellä on 1 ja 2 luokka samassa. Hyvin menee.:) Itsellä oli samalla tavalla kyläkoulussa. 1 ja 2 samassa ja sitten 3, 4, 5, 6 samassa. Meitä oli yhteensä n.35.

Yhteistyössä