ihan lyhkäisiä sijaisuuksia olen ollut tekemässä, ja silloin kyllä vähän välillä hukassa kun etukäteen ei ole voinut yhtään suunnitella
Mutta noin yleisesti olen sitä mieltä että voi olla tosi hyvä juttu tai sitten ei.. Riippuu opettajasta (samallalailla kuin 'tavallisessakin' luokassa ja luokan koosta.
Monet aineethan menee sillä tavalla että koko porukka käy samat asiat läpi, esim. 3-4 luokalla käydään yltistä vuorovuosin nelosen sisällöt ja kolmosen.
Matikassa ja äikässä tämä ei tietty toimi ihan noin. Aika monet sisällöt kuitenkin toistuu vuosittain ja niitä vaan syvennetään. esim. kolmosella äikässä subst, adj, verbit, nelosella samat uudelleen ja vähän syvemmin + muita sanaluokkia päälle. Opetus voi siis olla osin yhteistä ja sitten kolmoset rupeaa hommiin ja nelosille opetetaan vielä lisää. Hyvää se, että skarpimmat kolmoset saa eriytystä ylöspäin ja hitaammat neloset alaspäin. Ja nykyäänhän pitäisi muutenkin open eriyttää niin että kaikki tekisivät omalla tasollaan. yhdysluokassa se ei ole niin alleviivaavaa, kun joka tapauksessa vieruskaveri tekee eri juttuja kuin itse.
Ekatokalla on hyvää se että luokan kakkoset jo osaa käydä koulua, ja ekaluokkalaiset tulee perässä, eli homma toimii helpommin. Isot auttaa ja opastaa jne. Pienessä koulussa muutenkin eri-ikäiset helpommin leikkii yhdessä.
Ja sittenhän on jakotunteja, jolloin on vaikka vaan ne ykköset paikalla.
Jos luokka kokonaisuutena on iso, on toki varmasti vielä vaikeampi huomioida kaikkia erikseen kuin tavallisessa luokassa