Kokemuksia DHEAsta

Nostelen tätä ketjua ylöspäin ja kyselen, onkohan kellään tuoreempia kokemuksia DHEA:sta? Onko se auttanut ja/tai aiheuttanut sivuvaikutuksia?

Itse aloitin DHEA:n käytön muutama päivä sitten, joten vaikutuksesta munasoluihin ei vielä ole tietoa. Lievää päänsärkyä olen nyt potenut useamman päivän ajan ja epäilen sen johtuvan lääkkeestä. Toivottavasti se menee pian ohi, sillä en nyt haluaisi näin pian luovuttaa. Muita sivuoireita ei onneksi ole ainakaan vielä tullut. Annostukseni on 25 mg kolmesti päivässä.

En odota, että tällä kuurilla ihmeitä saataisiin aikaan. Haluan kuitenkin kokeilla nyt tämänkin keinon, ettei sitten myöhemmin tarvitse jossitella, olisiko vielä voinut tehdä jotain enemmän. :)
 
Samoilla linjoilla Roxannen kanssa!

Onko mitään estettä aloittaa DHEA nyt ennen ainokaisen pakkasalkion siirtoa, jo varalta jos uuteen hoitoon joudutaan... Maalaisjärki sanois että ei, mutta olisko jolla kulla maalaisjärkeä lääketieteellisempiä lausuntoja..?
 
En minäkkän keksi, mitä haittaa DHEA:sta voisi alkionsiirrossa olla. Mutta sinuna SalamaT ehkä kuitenkin varmistaisin asian vielä lääkäriltä.

DHEA:ta pitäisi tosiaan käyttää 3 kk vähintään, että se ehtisi kunnolla vaikuttaa munasoluihin. Mulla se ei siis ehdi vielä auttaa tulevalla hoitokierroksella, joka alkaa vajaan kuukauden päästä. Mutta pessimistinä varaudun jo sen jälkeisiin aikoihin...
 
Roxanne ollaan toistaiseksi julkisella, jossa lääkäri ei usko yhtään mihinkään eikä ole tapana käyttää yhtään mitään... Pitäisi varmaan konsultoida jotain yksityistä gurua -tuo paikallinen yksityinenkin on siitä vähän hankala, että julkinen ostaa heiltä punktiot ja siirrot, joten ei tietenkään ota ison asiakkaan hommiin juuri kantaa, vaikka muuten osaava paikka onkin.
 
Lullaby, kyllä varmaan 6 viikon käytölläkin voi olla jotain vaikutusta, mutta munasolujen kehitys kestää 3 kuukautta, joten sen aikaa olisi vähintään hyvä DHEA:ta käyttää, jotta siitä kaikki hyöty saataisiin.

Mulla on onneksi pääkipu helpottanut. Pari finniä on tullut nassuun, liekö DHEA:lla vaikutusta (no, tulee niitä joskus muutenkin). Kesäkuulle asti ajattelin tätä kuuria nyt jatkaa.
 
Pitkästä aikaa herättelen keskustelua! Onko kukaan tullut luomusti raskaaksi kun on syönyt DHEA:ta? Itsellä on yksi ihana lapsi, mutta kovasti toivottu toista. Olen 42 ja fsh mitattiin viime kuussa ja se oli 50! Keväällä vielä 13. Onko tämä nyt ihan mahdotonta? Pitäiskö luovuttaa?

Hedelmöityshoitoihin emme halua lähteä, vaan ajatellaan, että jos tulee toinen niin mahtavaa jos ei, niin pitää tyytyä kohtaloon. Mutta lääkäri määräsi minulle kuitenkin DHEA:ta ja olen nyt syönyt sitä kuukauden. Ainoa sivuoire on unettomuus. Iho on itseasiassa suorastaan hehkuva ja tuntuu, että hiuksia ei lähde niin paljon kuin normaalisti.

Eli onko kukaan tullut luomusti raskaaksi yli 40 vuotiaana DHEA-kuurin jälkeen?
 
Käytin vähän yli 2kk, muttei mitään vaikutusta.. itseasiassa määrällisesti heikoin tulos tähän mennessä eikä laadussakaan mainittavaa parannusta...6.ivf, ei tuoresiirtoa, VAIN 1 keskinkertanen pakkaseen (jää nähtäväks onko mihinkään..henkisesti varautunu jo seuraavaan hoitoon). Aiemmissa yleensä edes 2 siirtoo ja 2-4 siirtokelposta alkioo.

Onko uusia kokemuksia, ja joillain tullu parannusta jo 2kk (tai lyhemmällä) käytöllä? Kovin on ristiriitasia tietoja kauanko pitäs käyttää ja solujenkin kehitysajasta...lääkärin mukaan tääkin oli riittävä että jotain parannusta ois pitäny näkyä jos ois näkyäkseen. Vaikee kyllä itekään uskoo enää että sellasia tulis vaikka käyttäs 3 tai 6kk! Eikä puolen vuoden taukoja tällä ikää enää toki ois järkevää pitääkään, kun hyöty on todennäkösesti olematon. Amh on ikään nähden suht hyvä 2.11 mutta liekö jo m.sarjat niin väsyny näihin hoitoihin että vaste on jatkuvasti surkeempi vaikka annos on jo isoin mahdollinen :( vai kuulunko niihin joille tästä on pikemminkin haittaa?! No onhan tässä paljo muutakin mistä se vois johtua...
Lisäks käytin vielä ubikinonia 300-600mg, gelee royalee, inositolia (sis. foolihappoo) +melatoniinia ja tietysti monivitamiinia. Noista ehkä toi melatoniini epäilyttää eniten, siitäkin on hiukan eriäviä tietoja olemassa, onko hyötyä vai haittaa, mut ei kai pienistä annoksista pitäs haittaa olla?
Lääkkeenä oli menopur jonka senkin pitäs kuulema vanhemmilla parantaa laatua... paskat. Ois pitäny uskoo jo kun 1. hoidossa sillä tuli laadultaan keskimäärin kaikkein heikoin satsi.

Sivuoireina pikkunäppylöitä naamaan (satunnaisesti jotain yksittäisiä on muutenkin) ja toisen kierron venyminen muutamalla päivällä. Unettomuutta en onneks huomannu vaikka pelkäsin.

(edit) Unettomuudesta vielä, että ehkä kannattaa ottaa iltapilleri kuitenkin vähintään pari tuntia ennen nukkumaan menoo, muuten saattaa pientä viivettä olla. Ei kuitenkaan mitään zumenoniin verrattavaa josta mulle paljo pahemmat oireet.
Mutta mikä ikävämpää, tuntus hermostuvan helpommin ja yleisesti ottaen kaikki vituttaa tavallista raskaammin (voi olla osansa noilla hoitohankaluuksillakin)...ja sellanen raivokas olotila pienimmistäkin harmeista :/ onneks nää kauheet rähinänappulat loppuu pian.
 
Viimeksi muokattu:
Mä käytin DHEA:ta noin 4 kuukautta reilu vuosi sitten, mutta lopetin sit samalla kun vaihdoin kilinikkaa. Mullakaan ei mitään havaittavaa hyötyä aineesta ollut. Mulle tosin lääkäri sanoikin, että siitä voisi olla hyötyä lähinnä vain niille, joilla on hyvin alhainen AMH-lukema - ja heilläkin vaikutus on enempi määrään kuin laatuun. (Mulla siis AMH oli tuolloin 1,7 eli päälle nelikymppiseksi kai ihan jees.)

Menee nyt vähän sivuun alkuperäisestä aiheesta, mut lullabylle tekee vielä mieli kommentoida, että sehän on aina arpapeliä, millainen satsi soluja missäkin hoidossa tulee - joka kuukausi kun lähtötilanne munasarjoissa on aina erilainen. Jossain kuussa siellä on kehnompi kombo (määrän ja/tai laadun suhteen) muniksia kuin sitten taas jossain toisessa kuussa. Me itse asiassa sovittiin mun viimeisimmässä hoidossa, että jos ekassa ultrassa ei näy riittävän suurta määrää folleja niin sit keskeytetään hoito ja yritetään seuraavasssa kuussa uudelleen. Näin siksi, että halusin nimenomaan saada mahdollisimman monta solua koska tiesin, että kato on hedelmöitys- ja viljelyvaiheessa joka tapauksessa suurta.

Tällä kaikella siis halusin sanoa sen, että yksi huonommin mennyt hoito ei vielä suinkaan tarkoita sitä, että munasrajat olisi jotenkin hiipumassa tms. ja suunta olisi automaattisesti alaspäin. Ihan hyvin seuraavassa hoidossa laatu ja määrä voikin taas olla parempi. :)

Tsemppiä kaikille! (y)
 
Juuri noin oon yrittäny lohduttautua, että on täysin sattumaa minkälaisia tulee eikä yks huono kerta vielä tarkota ettei parempaa määrää/laatua enää voi tulla... korkeintaan ehkä stimulaatio-lääkkeillä saattaa olla jotain vaikutuseroja, ja sekin on sitten yksilöllistä mikä kellekin sopii parhaiten. Taidanpa ottaa saman tavan käyttöön, eli homma seis vaan jos ekassa ultrassa näyttää yhtä heikolta (tai vielä heikommalta!) kun mitä tässä viimesimmässä hoidossa. Säästyy monien tonnien laskulta jolla saa ehkä nihkeesti yhden mahdollisuuden!
(edit) Eipä ollu siitä ainoastakaan siirtoon, eli nyt viimestään voi sanoo ettei mitään parannusta ainakaan.

Ja varmaan juurikin näin, että ainoat joille dhea:sta saattaa olla apua, on juuri todella alhasen amh:n potilaat tai joilla vaste on aina 1-2 follia.. ja jos näillä ei laadussa kuitenkaan oo vikaa eli ne harvat solut on laatutavaraa, niin helpostihan tää sitten niitä auttaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on alhainen AMH 0,4 ja söin pari vuotta DHEAa lääkärin määräyksestä. Tehtiin kolme IVF-hoitoa, mutta ei siitä apua ollut, munasoluja tuli aina tosi vähän ja ei alkanut raskautta. Tosin en tietty tiedä olisko määrä ollut vielä heikompi ilman DHEAa. Jotenkin en usko, että se vaikutti.
 
Onko muilla lopetettu dhea kun piikit on alkanu? Mulla lopetettiin ja luulinkin et saattas olla jotain haittaa niiden kans.. nyt luin kuitenkin et jollain muulla oli jatkettu ja sanottu ettei haittaa mitään? Entäs pas-kierroissa? Tuntuu olevan ihan lääkärikohtasta tääkin miten tehdään...

(edit)
Täytynee lisätä nyt myöhemmän hoidon tulos tänne, eli jatkoin dhea:ta syksyn mittaan syys ja lokakuussa lopun kuukautta (aina sen jälkeen kun selvis ettei siirtoa tulekaan), marraskuun ja myös joulukuussa uuden hoidon piikkienkin ajan aina ekoihin testeihin saakka. Uutena piikkinä oli elonva ja sen lisänä puregon. Kaava oli pitkä (synerelalla), mihin ei ollu intoo eikä uskoo lähes ollenkaan, oisin halunnu jatkaa lyhyillä. Joskus nuorena tehty 3 x pitkänä joista ei loppuun saakka onnistuneita tuloksia.
Soluja tuli sen samat 6 mitä edeltävässäkin, MUTTA jopa 2 niistä huippulaatusia 4AA blastoja!!! Missään aiemmissa 6 hoidossa edes 8 vuotta nuorempana ei oo tullu ainuttakaan top alkioo! :eek: Sekin mistä onnistunu raskaus alkoi oli "vain" 3AB. Niistä toinen siirrettiin tuoreena ja nyt menossa rv7+2 ja varhaisultrassa syke nähty :) Toinen blasto odottaa pakkasessa. Tietenkin vasta aika näyttää onnistuuko tää loppuun, mutta valtava edistysaskel tavalliseen jo tääkin!
Että en tiedä mikä tässä nyt oli se ratkaseva tekijä, vai onko kaikki enempi sattumaa.. mutta en usko että ihan tälläseen tulokseen ois päästy ilman dhea:ta tai huonommin sopivalla menopurilla.
 
Viimeksi muokattu:
Lullaby, mulle sanottiin edellisellä klinikalla, että DHEA:ta voi ottaa positiiviseen raskaustestiin saakka. (Sama ohje koski muistaakseni myo-inositolia.) Eli mä ainakin jatkoin sitä piikityksenkin ajan. PAS:seista en nyt muista, mut oletettavasti olis sallittua niissäkin?
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby
vierailija
Onko teillä mitattu ennen tuon DHEA valmisteen aloittamista siihen liittyviä veriarvoja?
Luin netistä, että se saattaa laittaa kropan sekaisin, jos sitä syö, eikä oikeasti tarvitse.

Mittautin dheas arvon ja mietin onkohan aiheellista syödä minulle määrättyä 75mg? Aloin syödä sitä sen täyden annoksen ja kasvoihini alkoi tulla hieman finnejä. Ennen labroja lopetin pariksi päiväksi ja nyt ottanut vai 25mg, koska pelottaa, että pilaan hedelmällisyyteni viimeiset rippeet. Haluaisin luottaa lääkäriini, mutta sanoo niin erilaisia asioita, kuin nuo täällä mainitut alalla pidempään olleet konkarit, että en oikein tiedä. Lääkärini ei otattanut mitään siihen liittyviä verikokeita.
Dehydroepiandrosteroni, sulfaatti
S -DHEAS - 3166
6.0 (µmol/l)​
0.7-12.5​
Muutkin arvot ovat ihan hyvät ja pelottaa näin 40 vuotiaana, josko sotken koko kehoni hormoonitasapainon.
Rautaakin aloin syömään omatoimisesti, vaikka lääkäri sanoi sen arvon olevan hyvä 33. Nyt olen saanut nostettua arvon 58. Vielä jatkan tankkaamista raskaus multitabseilla, joissa 15mg rautaa ja illalla otan Maltofer 50mg +++ tippoja sekoitettuna Ramavittiin.
 
vierailija
Lullaby, mulle sanottiin edellisellä klinikalla, että DHEA:ta voi ottaa positiiviseen raskaustestiin saakka. (Sama ohje koski muistaakseni myo-inositolia.) Eli mä ainakin jatkoin sitä piikityksenkin ajan. PAS:seista en nyt muista, mut oletettavasti olis sallittua niissäkin?
Luin jostain tuosta myo-inosotolista, että sopii pcos sairastaville, mutta matalan follikkelimäärän omaavilla saattaa vähentää niitä follikkeleita entuudestaan. Siksi lopetin syömisen.
 

Yhteistyössä