Kokemukset päiväkodista 4 päivän jälkeen, missäköhän on ne itkevät ja surulliset lapset?

• Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti
"mmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja höög;26272411:
Kiintymyssuhde ei ole kohdillaan, jos lapsi ei osaa kaivata vanhempaansa. Jos lapsi rakastaa vanhempiaan, hän myös osaa heitä kaivata ja ilmaista ikävänsä itkulla. Tuollainen teippaus on enemmänkin oireellista; onneksi omat lapseni reagoivat hoidon aloitukseen ja ilmaisivat kiintyneensä minuun.
no hohhoijaa. toi on ihan luonteesta riippuvaista, ei kaikki lapset itke päiväkotiuraa aloittaessa. myös se kertoo luottamuksesta ja hyvästä kiintymyssuhteesta että lapsen ei tarvitse itkeä äidin perään, koska tietää että äiti ei koskaan hylkää vaan tulee kyllä hakemaan päiväkodista pois.

"heips"
En ole minäkään nähnyt niitä itkeviä lapsia, ja oma ainakin viihtyy todella hyvin (jos haetaan aikaisin ei halua vielä lähteä). Ja moneen eri aikaan haetaan/viedään sillä miehen vuorotyön takia hoitopäivät on lyhyitä.

eiei
Ne lapset, jotka eivät itke, eivät todellakaan ole niitä onnellisimpia! Pk:ssa työskennellessäni näen, että lapset kyllä "viihtyvät" eli eivät itke, mutta tietynlainen kaipuu tulee esille monessakin käänteessä. Se ikävä ehkä näyttäytyy sitten vasta 10 vuoden päästä. ja on lapsia, jotka itkevät vuosiakin, mutta eihän se tarkoita, että itkevät aamusta iltapäivään. Lapsi turtuu ikäväänsä eikä osaa enää sitä näyttää! Se, mitä vanhemmat näkevät, on vain pieni osa siitä lapsesta.

"Puff"
[QUOTE="shihtzu";26272255]No enhän minä sitä tarkoittanut, että siellä kaikki olisi aina naamat kuin naantalin auringolla, tottakai lapsille tulee harmistuksia ja itkujakin, mutta vielä en ole noihin törmännyt. Omani menevät hoitoon jo aamulla ennen seitsemää ja siellä on jo ennen meitä useampi lapsi ja hyväntuulisia lapsia olen siis tähän mennessä nähnyt.
Omista lapsistani voin sen sanoa, että nuo ovat niin tottuneita vieraisiin ihmisiin, että heidän maailmansa ei kaadu, jos ei äidin kanssa voi olla koko ajan. Pienempi tänäänkin kun sen hain, niin siinä se hoitajan kanssa lattialla leikki ja minut nähdessään hihkui riemusta, hymyili minulle ja hoitajillekin ja kuulemma on todella hyväntuulinen pieni mies. Päiväunille käyminen ei ole ollut vaikeaa, kun jätkä nukahtaa kuulemma lautasen ääreen joka kerta, vetelee kuulemma sormin kamalaa kyytiä ruokaa suuhunsa, että ehtii syömään, kun väsyttää niin kamalasti.

Ei minulle ainakaan vielä ole tullut sellaista tunnetta, että olipa huono juttu viedä lapset päiväkotiin.

Tänään sitten törmäsin yhteen tuttuun, jonka poika on samassa päiväkodissa, mutta eri ryhmässä kuin minun lapseni ja sanoi, että tuo pienten ryhmä on tuolla aivan yliveto, siellä on ehdottomasti parhaat hoitajat ja syliin pääsee aina kun haluaa ja on tarvetta ja isompien puolella paras hoitaja on tuon esikoisen ryhmässä, paikan ainoa miespuolinen hoitaja.[/QUOTE]

Onko kysessä MLL:n päiväkoti?

ettekö tiedä
JOs lapsi kiukuttelee, ku häntä haetaan niin sehän ei kerro siitä, että lapsi OIKEASTI haluaa vielä olla tarhassa. Lapsi on sillä hetkellä ns. välitilassa. Ei tiedä enää onko hoitotätien vai vanhempien "alueella". Asiaa on vaikea selittää, mutta koulutuksessa siitä sain tietää. Lapsi purkaa kiukuttelelulla ikäväänsä ja on tavallaan vihainen, että hänet jätettiin aamulla hoitoon. Vanhempien silmiin se näyttää siltä, että lapsi ei haluaisi kotiin.

höög
Minä olen nähnyt muitakin itkeviä pieniä. Itku on normaali reaktio 1-2 vuotiaalle moneen asiaan. Aika moni tuon ikäinen pilkahtaa itkuun monta kertaa päivässä. Kumma, että on lapsia, jotka eivät niin tee päiväkodissa. Ja itse tulkitsen eroitkun luonnollisessa: kotipäivät äipän kanssa niin kivoja, että itku tulee, kun niistä on luovuttava.

Totta. Kyllä me useinmiten aamulla istumme aamupuurolla sulassa sovussa ja naamat hymyssä. Sen vanhemmat näkevät. Mutta he eivät näe mitä tapahtuu päivänmittaan. Ikäväitkujakin on ja naamoja nurinpäin monesta syystä. Oman 4v ryhmässä on ollut aamuitkuja jne ja on edelleen. Töissä satunnaisesti joku paapero itkee aamulla.
Kyllähän lapset itkevät kotonakin kun on väsyä tai erimielisyyksiä. Miksi se itku olisi negatiivisempaa hoidossa kuin kotona? Miksi lapsi nyt ei taas saisi koskaan itkeä?

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
"Puff"
[QUOTE="shihtzu";26272632]Ei, ihan on kaupungin vuoropäiväkoti.[/QUOTE]

Ok. Kysyin siksi, että pähkäilen lapsen päivähoitokuvioita vaikka ihan vielä ei päivähoitoon tarvitse viedäkään (asun samassa kaupungissa kuin sinä). Monesta paikasta olen kuullut hyvää, mutta ainkin yhdestä paikasta huonoa.

"shihtzu"
[QUOTE="Puff";26272691]Ok. Kysyin siksi, että pähkäilen lapsen päivähoitokuvioita vaikka ihan vielä ei päivähoitoon tarvitse viedäkään (asun samassa kaupungissa kuin sinä). Monesta paikasta olen kuullut hyvää, mutta ainkin yhdestä paikasta huonoa.[/QUOTE]

Mistä olet huonoa kuullut? Tuo missä noi omat pojat nyt on, on tuo vuoropäiväkoti, jossa ei ole yöhoitoa. Siellä ilmeisesti ei se isompien puoli ole niin hyvä kuin juurikin tuo pienten puoli, joka on ihan loistava :)
Tossa on helpottanut meillä sekin, että noi lapset menee aamulla samaan ryhmään, kun menevät niin aikaisin, elikkä ovat tunnin verran yhdessä ja siitä sitten siirtyvät omiin tiloihinsa, saavat veljekset alkuun toisista "tukea".

Myös ulkoilu tuolla on järjestetty niin, että pienet ulkoilee eri puolella kuin isot. Isommat saavat leikkiä rauhassa ja pienet ei jää jalkoihin.

Tosin jossain välissä olisi tarkoitus, että lapset siirtyisivät mahdollisesti tuohon lähipäiväkotiin, mutta saa nähdä milloin se tapahtuu.

"shihtzu"
No eihän niitä sulle näytetä! Ne on piilossa jossain huoneessa ettei kukaan saa väärää kuvaa päiväkodista.
:)
Tänäänkin oli taas niin leppoisa tunnelma aamulla vähän vaille 7 ja ei tuo kuopuskaan tänään enää itkenyt sitä pientäkään hetkeä mun perään, vaan meni hoitajan syliin ja alkoivat lukemaan jotain kirjaa ja isompi meni katsomaan televisiosta lasten ohjelmia, kovasti selitti toisten lasten kanssa hoitajalle, miten on jo niin valoisaa :D Ei ne edes huomanneet kun minä sieltä lähdin, että kait niillä on siellä hyvä olla, kun niin luottavaisina sinne jäävät :)

Itkut ja kiukut kuuluvat normipäiviin.
Aika karua oikeastaan, että päiväkodin työntekijät eivät itse omia lapsiaan sinne veisi. Ottakaa huomioon, että se teidän työpanos siellä näkyy! Lasten hyvinvointi on pitkälti teistä itsestänne kiinni.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood

Yhteistyössä