Koirien irrallaan juoksuttaminen tähän aikaan vuodesta, puutunko asiaan vai annanko olla? Vakava rikkomus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Käyn koirani kanssa yhdellä ulkoilualueella. Koirani on kiinni, tai jos onkin irti, se on välittömästi kytkettävissä.
Eniveis. Siinä hyvin lähellä on lampi, jossa on joutsenpariskunta.
Olen nähnyt 3:n ihmisen porukan käyskentelemässä 3-4 koiran kanssa tällä alueella. Yksi koirista on ihan selvästi metsäkoira, luultavasti spanieli (luppakorva, valkoruskea). Olen myös nähnyt, miten tämä spanieli irtaantuu porukasta, vetäen muut koirat mukaansa ja kerran kuulin joutsenten kiljuntaa ja koiran ajohaukkua, että ilmeisesti niitä joutseniakin on käyty hätistelemässä.

Mitä voisin tehdä asian suhteen? Nämä koirat eivät todellakaan ole välittömästi kytkettävissä, kun ne huitelevat jopa n. 300 metrin päässä ihmisistä.

Minua huolestuttaa, että nuo koirat häiritsevät joutsenten pesintää ja tänä vuonna poikasia ei heille sitten stressin vuoksi tulekaan. :(

Mitä voin tehdä asialle? Ilmoittaa poliisille? Mulla on tämän spanielityypin rekkari tiedossa, merkitsin sen ylös, koska ajattelin, että jos joudun soittamaan poliisit, niin tiedän sanoa, kenen autoa rikokseen on käytetty.

[QUOTE="vieras";26195733]Pidäpä se omakin koirasi kiinni ja ole puuttumatta muiden asioihin ääliö.[/QUOTE]
Minun koira ei lähde mihinkään luotani. Eikä sillä ole riistaviettiä.

Eli en kyllä usko, että koirat häiritsee niden pesintää.

[QUOTE="Huolestunut";26195722]Käyn koirani kanssa yhdellä ulkoilualueella. Koirani on kiinni, tai jos onkin irti, se on välittömästi kytkettävissä.
Eniveis. Siinä hyvin lähellä on lampi, jossa on joutsenpariskunta.
Olen nähnyt 3:n ihmisen porukan käyskentelemässä 3-4 koiran kanssa tällä alueella. Yksi koirista on ihan selvästi metsäkoira, luultavasti spanieli (luppakorva, valkoruskea). Olen myös nähnyt, miten tämä spanieli irtaantuu porukasta, vetäen muut koirat mukaansa ja kerran kuulin joutsenten kiljuntaa ja koiran ajohaukkua, että ilmeisesti niitä joutseniakin on käyty hätistelemässä.

Mitä voisin tehdä asian suhteen? Nämä koirat eivät todellakaan ole välittömästi kytkettävissä, kun ne huitelevat jopa n. 300 metrin päässä ihmisistä.

Minua huolestuttaa, että nuo koirat häiritsevät joutsenten pesintää ja tänä vuonna poikasia ei heille sitten stressin vuoksi tulekaan. :(

Mitä voin tehdä asialle? Ilmoittaa poliisille? Mulla on tämän spanielityypin rekkari tiedossa, merkitsin sen ylös, koska ajattelin, että jos joudun soittamaan poliisit, niin tiedän sanoa, kenen autoa rikokseen on käytetty.[/QUOTE]

No, koirien irrrallaan pito on kielletty ( itsekin pidät koiraasi irti..) ja varsinkin pesimäaikana.

Olettamuksien vuoksi en soittelisi minnekään, vasta siitten kun asia on varma. Ota huomioon että tämä vastapuoli voi sanoa että sinäkin pidit koiraasi irti..

Kukaan ei tiedä, että pidän koiraani irti toisinaan, koska kukaan ei ole koskaan näkemässä sitä tilannetta. Jos näen, että joku on tulossa, laitan koiran hihnaan.

No soita poliisille, vaikka saa olla kyllä melko kovapäinen koira, että uskaltaa toista kertaa uhata joutsenta. Ennemmin olettasin siellä olevan joku toinen lintu jota hätistäävät.

[QUOTE="vieras";26195762]Miksi sitä sit täytyy irti pitää? Jos koira muka on VÄLITTÖMÄSTI KYTKETTÄVISSÄ niin eikö sillä olisi Flexissä enemmän liikkumatilaa?
Jauhat paskaa ap ;)[/QUOTE]

Kuka moukka käyttää flexiä? :rolleyes:

[QUOTE="vieras";26195774]Kuka moukka meinaa soitella poliisille muiden irtiolevista koirista vaikka juoksuttaa omaansakin vapaana? ;)
Hitto mä vihaan suurinta osaa koiraihmisistä.[/QUOTE]

Älä ja aina nää on näitä "kyllä mä saan meidän tessu sessukan heti kytkettyä" Arvaa montako tessu sessukkaa on pyöriny jaloissa, kun ei se sitten olekkaan ollu äkkiä kytkettävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;26195777:
AP et SINÄKÄÄN saa pitää lain mukaan koiraasi irti. PISTE. Hyvin yksiselitteistä. Että korjaa ensin omat tapasi.

Koirilla ei ole kiinnipitoPAKKOA, vaan koirien pitää olla välittömästi kytkettävissä. Eli saavat kyllä juosta irti, kunhan ovat omistajansa hallinnassa 100%sti.
Mulla itsellä ei ole koirien irtipitoa vastaan, vaan sitä vastaan, että koirien ei saa aiheuttaa häiriötä pesiviä eläimiä kohtaan.

Se, mikä on vakava rikkomus tässä tapauksessa, on se että näiden toisten tyyppien koira/koirat jahtaavat muita eläimiä ja lintuja. Se on mielestäni väärin.

Ellet sinä oo nähnyt kuka ajaa jos ajaa ja mitä ajaa, niin ei sulla oikein ole mitään millä kertoa tapahtuneesta. Varsinkin kun koirakin meni oletettavast väärin, vain yhdellä spanielirodulla on ajohaukku, ja se ei ole springeri.

Koirilla ei ole kiinnipitoPAKKOA, vaan koirien pitää olla välittömästi kytkettävissä. Eli saavat kyllä juosta irti, kunhan ovat omistajansa hallinnassa 100%sti.
Mulla itsellä ei ole koirien irtipitoa vastaan, vaan sitä vastaan, että koirien ei saa aiheuttaa häiriötä pesiviä eläimiä kohtaan.

Se, mikä on vakava rikkomus tässä tapauksessa, on se että näiden toisten tyyppien koira/koirat jahtaavat muita eläimiä ja lintuja. Se on mielestäni väärin.

Kiinni se koirasikin.

SKL – FKK ry - Metsästyslaki säätää koirien kiinnipidosta

Kerroppa kumpi on inhimillisempää, se kun koirat hätistelee pesiään rakentavia lintuja pellolta, vai se että ne pesät kynnetään sinne peltoon muninnan jälkeen?

[QUOTE="Vieras";26195805]Ellet sinä oo nähnyt kuka ajaa jos ajaa ja mitä ajaa, niin ei sulla oikein ole mitään millä kertoa tapahtuneesta. Varsinkin kun koirakin meni oletettavast väärin, vain yhdellä spanielirodulla on ajohaukku, ja se ei ole springeri.[/QUOTE]
Kyllä olen nähnyt mihin autoon tuo "epäsprinkku" menee ja kenelle se kuuluu. Yksi nainen sen kanssa kulkee ja myöskin turhaan kutsuu sitä koiraa, kun ei se kuuntele, se koira menee vain häntä heiluen pusikoita pitkin, oikein hakemalla hakee saalistamista.

Kyllä olen nähnyt mihin autoon tuo "epäsprinkku" menee ja kenelle se kuuluu. Yksi nainen sen kanssa kulkee ja myöskin turhaan kutsuu sitä koiraa, kun ei se kuuntele, se koira menee vain häntä heiluen pusikoita pitkin, oikein hakemalla hakee saalistamista.

Joojoo, mutta ellet ole nähnyt sen hätyyttävän lintuja, niin paha on mennä syyttämään pelkän äänihavainnon perusteella. Olet aika heikoilla jäillä syytteinesi ainakin.

Mutta. kuka sen vakavan rikkeen teki? Ellet edes nähnyt tapahtumaa vaan olet olettamuksien varassa ethän sä voi soittaa poliisille, heillä on varmaan muutakin hommaa kuin selvitellä olettamuksia.

olisiko ap mahdollista sinun sanoa tälle vapaana juoksevan koiranomistajalle suoraan mitä mieltä olet. Varsinkin jos heitä useammin näet. Jos se ei auta niin kysy virkavallalta kuinka toimia.

Yhteistyössä