Koiria myydään "pitovaikeuksien" vuoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mur mur
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mur mur

Vieras
Olen koiraa etsimässä (neljättä, heh) ja ihmetyttää se koirien määrä, joita myydään ajanpuutteen vuoksi! Paljon ihan vielä pentuja ja vuoden parin ikäisiä mutta myös vanhempia koiria on myynnissä ja syy on omistajan ajanpuute! Tuolla nytkin eräs vuoden vanha koira etsii kotia, kun omistajat matkustelevat paljon! Eikö ihmiset ajattele oikeesti näitä kysymyksiä ennen koiran hankintaa? Harmittaa näiden kiertokoirien puolesta. Kunhan murisen...Vastuuta myös kasvattajille sysään! vai myyvätkö kelle vaan päästäkseen pennuista eroon?

Kasvattajalle ku voi sepittää mitä tarinaa tahansa, vaikka todellisuus olis sit ihan toista.

Monilla tuo koiran vaatima aika tulee tavallaan yllätyksenä et sitä aikaa oikeesti toinen koira tartteeki niin paljon ja monestihan noissa tapauksissa on takana myös koiran käyttäytymisongelmat siinä perheessä missä siitä ollaan luopumassa, sitä ei vaan ilmotuksiin läheskään aina kirjoteta, koska ne koirat ei siirry niin helposti kuitenka.

Juuri ne +- 1v on yleensä niitä, että "pakkosaadapentu[/b[nytheti" - ottavat, koira kasvaa, annetaan pois koska se ei enään ole söpö pentu.
Ikävä kyllä osa kasvattajista ei välitä mihin ne pennut menee, kunhan menee.

Siitä pienestä suloisesta pennusta onkin tullut rasittava murkkuikäinen eikä omistajilla ole aikaa/taitoa perehtyä koiran kasvattamiseen. Näitä on valitettavasti nähty ihan lhipiirissäkin :|

Kun täällä muutamiakin kertoja on kasvattajia mollattu, niin ihan mielenkiintosta olis lukea niitä oikeita tilanteita joistaki kasvattajista jotka ovat noita jotka eivät välitä mihin koira menee. Enkä tarkota nyt mitään kuulin et kaverin kaiman täti oli ollu jossain hakemas pentua, vaan niitä joista ite tietää et asia on todella niin.

mua ihmetyttää suuresti, miten paljon ihmiset kehtaa pyytää rahaa vuoden-parin ikäisestä täysin kouluttamattomasta koirasta jolla mahdollisesti rokotuksetkin saamatta luuston kuvauksista puhumattakaan. Ei semmonen ole enää sen pennun arvonen vaikka paperit löytyis ja mimmonen suku hyvänsä. kauhea homma koulia yhteiskuntakelpoiseksi ja terveys voi olla mitä hyvänsä.

No mulla makaa tossa yks lattialla, jonka kasvattaja ei oo ottanu kertaakaan yhteyttä sen jälkeen kun mä pennun kans oon niitten pihasta lähteny. Sähköposteihin tuli hyvin lyhytsanaisia vastauksia, joten mä lopetin yhteydenpidon sitten kokonaan. Jos ei kerta kiinnosta, niin olkoot. Tämä ko. kasvattaja on rodun piirissä tunnettu nimi :snotty:

Minulta on parhaillaan lähdössä nuo pennut uusiin koteihin :( :) :) Jokaiselle kirjaan kauppakirjaan etuosto-oikeuden itselleni! Asia käydään meillä luovutustilaisuudessa huolella läpi. Autan sitten uuden kodin etsinnässä, jos en voi koiraa meille ottaa.

Yhden kodin peruin: en anna pentua kimppakämppään kerrostaloon. Huoli ehti jo tulla, löytyykö uusi koti, ja odottaa kannatti-pennun hakee tänään kaksi aivan ihanaa ihmistä.

Neuroottisen tarkka varmaan olen, mutta en tahdo vuoden kuluttua muilta kasvattajilta kuulla, että kolmas koti on jo teidän pennulla menossa :( Voin ainakin ajatella tehneeni parhaani-niinkuin koko tämän pentueen hoidossa olen koettanut muutenkin kaikessa tehdä :)

Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
Minulta on parhaillaan lähdössä nuo pennut uusiin koteihin :( :) :) Jokaiselle kirjaan kauppakirjaan etuosto-oikeuden itselleni! Asia käydään meillä luovutustilaisuudessa huolella läpi. Autan sitten uuden kodin etsinnässä, jos en voi koiraa meille ottaa.

Yhden kodin peruin: en anna pentua kimppakämppään kerrostaloon. Huoli ehti jo tulla, löytyykö uusi koti, ja odottaa kannatti-pennun hakee tänään kaksi aivan ihanaa ihmistä.

Neuroottisen tarkka varmaan olen, mutta en tahdo vuoden kuluttua muilta kasvattajilta kuulla, että kolmas koti on jo teidän pennulla menossa :( Voin ainakin ajatella tehneeni parhaani-niinkuin koko tämän pentueen hoidossa olen koettanut muutenkin kaikessa tehdä :)

Mun mielestä toi sun käyttäytyminen taas on aivan normaalia käyttäytymistä kasvattajalta.

Kiitos, Borkku :) Tämä on meidän ihka ensimmäinen pentue... Pentu päivässä lähtee lauantaihin saakka. Meidän rakkaat nallenaamat... Eli itkun hetkiä on tiedossa, vaikkei surusta itketäkään. Haikealta tuntuu :( Onneksi yksi jää meille kotiin..

Ja kaiken tämän vaivannäön ja valvomisen jälkeen siintää jo mielessä, että ehkä parin vuoden kuluttua taas...

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Kun täällä muutamiakin kertoja on kasvattajia mollattu, niin ihan mielenkiintosta olis lukea niitä oikeita tilanteita joistaki kasvattajista jotka ovat noita jotka eivät välitä mihin koira menee. Enkä tarkota nyt mitään kuulin et kaverin kaiman täti oli ollu jossain hakemas pentua, vaan niitä joista ite tietää et asia on todella niin.

Meille otettiin koira aikoinaan niin (ja siis ihan rotukoirasta kyse) että oli etsitty sopivaa rotua ja lehdessä nähtiin ilmoitus kivannäköisestä koirasta, soitin kasvattajalle ja kun lähdettiin koiria katsomasta niin toisella olkapäällä roikkui pieni pennun rääpäle. Olin vielä niin nuori etten paljon mitään tajunnut mut nykyään en moiselta kasvattajalta ostais edes talutushihnaa koirasta puhumattakaan. Ja ei meilläkään kasvattajasta kuulunut mitään sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Meille otettiin koira aikoinaan niin (ja siis ihan rotukoirasta kyse) että oli etsitty sopivaa rotua ja lehdessä nähtiin ilmoitus kivannäköisestä koirasta, soitin kasvattajalle ja kun lähdettiin koiria katsomasta niin toisella olkapäällä roikkui pieni pennun rääpäle. Olin vielä niin nuori etten paljon mitään tajunnut mut nykyään en moiselta kasvattajalta ostais edes talutushihnaa koirasta puhumattakaan. Ja ei meilläkään kasvattajasta kuulunut mitään sen jälkeen.

Mikä tästä kasvattajasta teki niin huonon ettet ostaisi talutintakaan?

Ja ihan mielenkiinnosta kysyn entisenä kasvatajana näitä, en haastaakseni riitaa.

Kiitos, Borkku :) Tämä on meidän ihka ensimmäinen pentue... Pentu päivässä lähtee lauantaihin saakka. Meidän rakkaat nallenaamat... Eli itkun hetkiä on tiedossa, vaikkei surusta itketäkään. Haikealta tuntuu :( Onneksi yksi jää meille kotiin..

Ja kaiken tämän vaivannäön ja valvomisen jälkeen siintää jo mielessä, että ehkä parin vuoden kuluttua taas...

Sellasta se on :D

Mä en enää kasvattajan hommaan lähde se oli mulle yks aikakausi ja nyt se on taaksejäänyttä, tosin niin sanoin siitäki et en enää lähde noihin ongelmakoiriin muuten ku ihan vaan joidenki tuttujen koiria auttamaan mut eilen oli kaks koiraa joten.... :D

Alkuperäinen kirjoittaja AleXAN:
Joo, kyllä ihmettelen kun vastaan on tullu monta kertaa ilmoitus jossa annetaan n.14viikon ikänen pentu ajanpuutteen vuoksi :o
Just joo :whistle:
Vai että ajanpuutten vuoksi? On vaan jollekin tainnut tulla yllätyksenä se että koiranpennut kusee ja paskoo myös sisällä.

Pientä pilkunviilausta, mutta tuohan ei ole kohtuullinen ehto. Ostajalla ei ole mitään velvollisuuksia luovuttaa koiraa sinulle, jos/kun koirasta luopuu.
Ja pienenä vinkkinä tulevaisuutta ajatellen. Moninaiset pakkoehdot sopimuksissa saa ostajan vain varpailleen ja saattaa herätä ajatus, että kasvattaja yrittää kyykyttää ostajaa.
Paremmin voisi toimia se, että selität ystävällisesti ostajalle, että jos heille tulee pakottava tarve luopua koirasta, niin sinä olet aina valmis auttamaan ja etsimään hyvän kodin koiralle.
Tällaisen keskustelun jälkeen ostajalle jää vain hyvä mieli mukavasta kasvattajasta joka on aina auttamassa jos apua tarvitsee :)

Ja sitten toiseen asiaan:
Kalskahti vähän korvaan tuo, ettet tahdo muilta kasvattajilta kuulla että koirasi on joutunut kiertolaiseksi.
En tiedä esititkö asiasi väärin, mutta nyt kuulostaa siltä että sinua liikuttaa eniten mitä muut ajattelevat sinun kasvatustyöstäsi eikä se, että koirilla olisi hyvä olla.
Otin asian esille, vaikka uskon kuitenkin sinun ajattelevan kasvattiesi parasta :)

Jepjep.. Mulla ei kyllä koiraa ole, mutta kaks rotukissaa. Niiden kasvattaja on kyllä yks peenreikä ihan suoraan sanottuna. Toinen kissa maksamatta vielä, tai siis 300? jäljellä, mulla oli 1 kk rästissä, eli 100?, olin työttömänä ja ilmoitin kasvattajalle (äidin hyvä tuttu) että en nyt pysty maksamaan, mutta maksan heti ensimmäisestä kokonaisesta palkasta. Tämä alkaa mesoamaan että hän hakee kissan pois jossen heti maksa. Soitin siinä sitten kuluttajansuoja-asiamiehellekin joka sanoi, että ei ole oikeutta hakea kissaa pois kun olen ollut työtön ja ilmoittanut maksuvaikeuksista. Muutenkaan kasvattajasta ei ole ollut ongelmatilanteissa mitään apua. En suosittele kenellekään, ellei sitten jo tiedä kissoista ja pysty maksamaan heti. Kissat ovat hienoja, mutta kasvattaja ei.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:

Pientä pilkunviilausta, mutta tuohan ei ole kohtuullinen ehto. Ostajalla ei ole mitään velvollisuuksia luovuttaa koiraa sinulle, jos/kun koirasta luopuu.
Ja pienenä vinkkinä tulevaisuutta ajatellen. Moninaiset pakkoehdot sopimuksissa saa ostajan vain varpailleen ja saattaa herätä ajatus, että kasvattaja yrittää kyykyttää ostajaa.
Paremmin voisi toimia se, että selität ystävällisesti ostajalle, että jos heille tulee pakottava tarve luopua koirasta, niin sinä olet aina valmis auttamaan ja etsimään hyvän kodin koiralle.
Tällaisen keskustelun jälkeen ostajalle jää vain hyvä mieli mukavasta kasvattajasta joka on aina auttamassa jos apua tarvitsee :)

Ja sitten toiseen asiaan:
Kalskahti vähän korvaan tuo, ettet tahdo muilta kasvattajilta kuulla että koirasi on joutunut kiertolaiseksi.
En tiedä esititkö asiasi väärin, mutta nyt kuulostaa siltä että sinua liikuttaa eniten mitä muut ajattelevat sinun kasvatustyöstäsi eikä se, että koirilla olisi hyvä olla.
Otin asian esille, vaikka uskon kuitenkin sinun ajattelevan kasvattiesi parasta :)

Tuollainen ehto kuitenkin näyttää olevan yleinen monen tunnetun kasvattajan papereissa. Vaikka se siiä paperilla noin lukee, voidaanhan se asia käydä "pehmeämmin" läpi ostajan kanssa. Minusta ihan ok. Ja itse käsitin tuon niin että narsissi ei halua, että kuulee vasta muiden kasvattajien kautta asiasta, kun ostaja ei ilmoittele itsestään mitään.

Joskushan voi olla ihan oikeitakin, ennustamattomia vaikeuksia koiraperheessä ja koirasta pitää siksi luopua.. Itse en ainakaan sinkkuna koiran ottaessani osannut olettaa, että jossain vaiheessa joudun yksinhuoltajaksi kahden alle 1,5-vuotiaan kanssa todella vaikean ja traumatisoivankin avioeron jälkeen. Kyllä siinä oli koirasta luopuminen lähellä. Ihan siksi, että tuntui silloin, että koirankin olisi parempi sellaisen kanssa, jolla on oikeasti aikaa ja energiaa sille. No, sinnillä on menty ja koira on hyvin hoidettu, mutta vastuullinen omistaja mun mielestä huomaa myös oman rajallisuutensa.

No, meilläkin on kyllä kasvattajalla tuo etuosto-oikeus, että missään palstoilla en kyllä koiraani kauppaisi.,

Alkuperäinen kirjoittaja mmp:
Tuollainen ehto kuitenkin näyttää olevan yleinen monen tunnetun kasvattajan papereissa. Vaikka se siiä paperilla noin lukee, voidaanhan se asia käydä "pehmeämmin" läpi ostajan kanssa. Minusta ihan ok. Ja itse käsitin tuon niin että narsissi ei halua, että kuulee vasta muiden kasvattajien kautta asiasta, kun ostaja ei ilmoittele itsestään mitään.

Mä ajattelen myös näin ja itelläni toi ehto on myös ollu aina jokaisessa myyntilappusessa ja toiminut on.
Multa koiran ostaneet eivät ole pitänyt ehtoa negatiivisena asiana vaan päinvastoin positiivisena, eli heidän mielestään annoin itsestäni vastuullisen kuvan ehtojen myötä.

Se oli sipsi ei narsissi joka kertoin miten hän toimii pentujen osalta =) ettei tuu riitaa ku vahingossa kirjottaa väärästä nimimerkistä täällä :)

Niin ja alkuperäiseen aiheeseen palatakseni.

Varmasti löytyy sellaisia kasvattajia jotka myyvät koiransa ensimmäisille ostajille.
Uskon ja toivon, että tämä ei ole kuitenkaan yleisin versio kasvattajista.

Itselläni on ollut useampia koiria ja voin sanoa, että ensimmäisen koirani kasvattaja oli aika pohjanoteeraus.
Asiat hoisi kuitenkin mallikkaasti, mutta se monenkymmenen vuoden kokemus oli jo "noussut päähän", eikä kasvattaja arvostanut ollenkaan aloittelevia koiraharrastajia.
Tästä kusipäisyydestä pienenä esimerkkinä se, että kyseinen ihminen katkaisi minuun välit kun huomasi että ostin seuraavan koirani muualta kuin häneltä :headwall:
Että niin paljon kiinnosti oman koiransa kehittyminen ja kasvaminen, kun tuollaisen asian jälkeen ei enää halunnut kuullakaan minusta saati koirasta mitään.

Jälkeenpäin sain kuulla, että eipä ollut ensimmäinen kerta kuin kasvattaja toimi noin.

Minäkin teidän ihan läheltä seuranneena tilannetta.
Eräs pitkäaikaistyötön päätti hankkia koiran,2kk myöhemmin hän pääsikin töihin ja nyt oltiin antamassa koiraa pois,
eli työttömälle kaveri mutta karvainen kaveri unohtuu kun töihin päästään:(
Ei kuulemma ollut ketään kuka olisi sitä hoitanut sillävälin kun hän töissä,
tekosyy :( itsekin ilmottauduin hoitajaksi mutta ei kelvannut,ei jaksa kuulemma enään töiden jälkeen hoitaa.

Ollaanko nykyään liian kevytkenkäisiä ottamaan karvainen ystävä,
ei ajatella yhtään asiaa eteenpäin:(
Jopa tämä tuttavani kenen koiraa olisin voinut hoitaa ei tajunnut miksi en osta hänen koiraansa omakseni,
en todellakaan ota koiraa koska meillä ei olisi hoitopaikkaa,samoin me reissataan jonkin verran eli tilanteeseeni sopii parheiten vain hoitohaukku:)

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Joskushan voi olla ihan oikeitakin, ennustamattomia vaikeuksia koiraperheessä ja koirasta pitää siksi luopua.. Itse en ainakaan sinkkuna koiran ottaessani osannut olettaa, että jossain vaiheessa joudun yksinhuoltajaksi kahden alle 1,5-vuotiaan kanssa todella vaikean ja traumatisoivankin avioeron jälkeen. Kyllä siinä oli koirasta luopuminen lähellä. Ihan siksi, että tuntui silloin, että koirankin olisi parempi sellaisen kanssa, jolla on oikeasti aikaa ja energiaa sille. No, sinnillä on menty ja koira on hyvin hoidettu, mutta vastuullinen omistaja mun mielestä huomaa myös oman rajallisuutensa.

No, meilläkin on kyllä kasvattajalla tuo etuosto-oikeus, että missään palstoilla en kyllä koiraani kauppaisi.,

Toki. Vähän samantapaisia asioita olen käynyt läpi itsekin ja ymmärrän kyllä oikeat syyt koirasta luopumiseen. Tuntuu vaan, että monet luopuvat koirasta oman mukavuudenhalun palatessa, koiraan kyllästytään hetkessä. Koira sopeutuu yllättävän hyvin, mutta omistajaansa kiintyvänä lähes aina helpompaa koiralle on sopeutua perheen uuteen tilanteeseen kuin muuttaa kokonaan uuteen paikkaan.

No mulla on kokemusta moisesta.

Eli ihan henkilökohtaisella tasolla, mulla on tälläkin hetkellä 2 koiraa joista kasvattajat eivät ole missään määrin kiinnostuneet. Toisen ostin suoraan kasvattajalta, toinen on tullut mulle monen mutkan kautta ja kasvattaja sekä se hlö joka koiran toi suomeen ovat tietoisia siitä että koira on minulla, mutta ainuttakaan yhteydenottoa ei ole kuulunut. Eli kiinnostus on 10.

Tämän nuoremman kasvattaja on tehnyt koirani äidillä (kyseessä isohko rotu) nyt jo 8 pentuetta, joten hänen kasvattajamoraaliaan ei voi kuin ihmetellä.

Lisäksi otin muutama kk sitten koiran joka olisi mennyt 5kk iässä piikille pitovaikeuksien vuoksi. Kasvattaja ei ole ollut tähän perheeseen misään yhteydessä jolle koiran aikanaan myi, koska kasvattaja ei ole koirasta kiinnostunut. Täten kasvattajalla ei ole tietoa myöskään siitä että koira sijoitettiin minulle (koiraa koitettiin palauttaa kasvattajalle, muttei hän ottanut koiraa takaisin), eikä siitä että koira on uudelleensijoitettu minulta eteenpäin, tällä kertaa lopulliseen kotiinsa. Koiralla ikää nyt 10kk joten kasvattajalla on kyllä ollut aikaa ottaa yhteyttä siihen kotiin johon hän koiran myi.

Siskollani on 2 koiraa jotka ovat iältään muistaakseni 2-3 ja 4 vuotiaita. Kumpikaan kasvattaja ei ole kertaakaan soittanut tai laittanut sähköpostia, eikä kumpikaan kasvattaja vastaa siskoni puheluihin/sähköpostiviesteihin.

Toinen koirista on kiinanharjakoira naku, mutten ole eläessäni nähnyt niin karvaista nakua. Koira on puuteri, jonka kasvattaja oli vetänyt koneella kaljuksi ja hän myi koiran siskolleni nakuna jolla on hieman karvaa. Jep, jep, se on kyllä semmonen karvakasa, ettei se ole nakua nähnyt ikinä.

Jotta mun usko kasvattajiin on aika vähäinen. Toki tunnen myös hyviä kasvattajia, mutta valitettavasti enemmän mätiä.

Alkuperäinen kirjoittaja plörö:
...Ollaanko nykyään liian kevytkenkäisiä ottamaan karvainen ystävä,
ei ajatella yhtään asiaa eteenpäin:(
...

Nykyään ollaan aika kevytkenkäisiä, puupäisiä, herkkähipiäisiä, nirppanokkaisia, egopöhöisiä, vastuuttomia, yksisilmäisiä, herkkäpinnaisia, itsekeskeisiä, rajoittuneita ja vähän mitä vaan ja vähän kaikessa, ei vain karvaiseen liittyvissä asioissa.

Yhteistyössä