Koirarotu ns perhekoiraksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaiskkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Höh...omapa teille sattunut yksilö! Kyllä meidänkin villiä on perheeseen kiintynyt, mutta kyllä tuo seurailu on loppunut ihan siihen pikkupentuaikaan. Mielellään majailee sohvan reunalla kyllä ja tarkkailee perheen tekemisiä.
Ruokaa syö reippaasti sen mitä annetaan.
Pihalla touhottaa vaikka loputtomiin.
Hirvittävän omapäinen ei tosiaan ole, mutta liittynee tuohon luonteen pehmeyden ja helppoon koulutettavuuteen :)

Toki kiellän seuraamasta. Ja hetken muistaakin sen. Mutta kohta taas hiipii häntä koipien välissä viereen. En kyllä millään jaksais koko ajan käskeä! Ikää on kohta 7, eli vieläköhän kovin oppisi...

Niin ikävältä kun se kuulostaakin, niin ehkä olet vahvistanut väärää käytösmallia kun koira on ollut pentu. Oven takana uikuttaminen kielii siitä, että se on uikuttamalla saanut huomiota. : /
Ja itse tunnustan, että meidän ensimmäinen koira oli juurikin sellainen, että se oli saanut uikuttamalla minut oven toiselta puolelta takaisin näköpiiriin, että hyvä neuvoa, kun itse olen kantapään kautta nämä asiat todennut. :p

Huomiota kyllä todellakaan ei saa uikuttamalla! Siellähän uikuttaa ja vinkuu, sisälle pääsee sitten kun minä niin päätän. Mutta ketuttaa kuunnella sitä vinkunaa. Yhtään en lemmikistäni nauti, tai oikeestaan ei kukaan meidän perheessä. Kaikki se on luonteellaan saanut ärsytettyä, jopa lapset.

Mä en paljoa koirista tiedä mutta tutulla on 2 welsh corgia. Ei nyt mikään maailman kaunein rotu mutta hyväluontoisia ja suht helppoja kouluttaa -kuulemma.

Huomiota kyllä todellakaan ei saa uikuttamalla! Siellähän uikuttaa ja vinkuu, sisälle pääsee sitten kun minä niin päätän. Mutta ketuttaa kuunnella sitä vinkunaa. Yhtään en lemmikistäni nauti, tai oikeestaan ei kukaan meidän perheessä. Kaikki se on luonteellaan saanut ärsytettyä, jopa lapset.

Ahaa, ok. eli kyseessä on siis huonohermoinen koira. : /

Whippet on aika himskutin hyvä vaihtoehto mun mielestä. Toki näillä saattaa olla sitä metsästysviettiä toisilla enemmän kun toisilla, eli metsässä rusakon perään lähdetään kuin tykin suusta mut enivei, kiva rotu.

Toinen, mikä tuli mieleen on espanjanvesikoira. Rodusta ei kokemusta itsellä yhtään mut tuli tosta bichonista mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja eitipumopsinsilmätpäästä;29562647:
Ai tippuu mopsilta silmät päästä... Voi hyvä jumala, ei todellakaan tipu. Mopsi erittäin hyvä vaihtoehto ekaksi koiraksi. Äärettömän lapsirakkaita, innostuu perheen tekemisistä, helppo ottaa mukaan, jaksaa lenkkeillä ja miellyttää.
Joku ehdotti tipsua ekaksi koiraksi, en ole samaa mieltä asiasta. Äärettömän itsepäinen rotu.
Itse voisin ehdottaa ekaks koiraks cavalierin kingcharlesinspanielia.

Kaks parasta :D sit vielä joku russeliuros kuseksimaan sisälle.

Huonohermoinen ja eroahdistuksesta kärsivä puudeli siis...pärjääkö työpäivän kotona yksin vai oireileeko siitäkin?

Keskikokoinen villakoira. Asutaan rivarissa, lapsi 7v. Lapsi ja koira ovat ylimmät ystävät. Oppii yllättävän helposti ja nopeasti temput(koulutuksen). Ylen ystävällinen ja ehkä juuri pentuaikana seuraa tarkkaan mitä perheenjäsenet puuhaa ja seuraa varjona perässä joka askeleella(hakee luottamusta). Tykkää telmiä pihalla, erittäin iloinen ja energinen. Narttu ehkä vielä lepposempi kuin uros.
Eka meinattiin kääpiövillistä, mutta useampi kasvattaja oli sitä mieltä, että lapsiperheeseen ei kääpiötä, koska ne ovat herkempiä loukkaantumaan(lapsen käsittely ei ole ihan hellävaraisin), haukkuvat turhaan.

yksi paimensukuinen lapinkoira ja kolme lapinporokoiraa. Ovat teidän kriteereihin liian isoja ja vääränlainen karvakin kai, mutta nämä ovat kyllä loistavia perhekoiria!

Jaksavat harrastaa ja liikkua niin paljon kuin ikinä halua, mutta eivät yhtään hypi seinille, vaikka ei tehtäis mitään muuta ku oltas vaan. Tosi monipuolisia; meillä paimensukuisen kanssa harrastetaan omaksi iloksi agilityä, muutoin ihan kotikoirana. Porokoirista yksi on ihan kotikoirana, yhden kanssa kierretään näyttelyitä (koska koira tykkää!) ja yhden kanssa sitten harrastan ihan tavoitteellisesti jälkeä, tokoa ja pelastuskoirahommia.

Lasten kanssa (neljä, vanhin 7v, nuorin 2kk) ihan mainioita. Karvaa lähtee paimensukuisesta keväällä pari viikkoa IHAN SIKANA, muutoin ei lainkaan. Poroista sitten vähän enemmän, mutta imurointi 3x viikossa ja meillä on suunnilleen karvaton koti.

Luonteeltaan ovat tosi lempeitä, nöyriä (kaikki narttuja meillä, uroksista en osaa sanoa) ja kilttejä. Ja todella viisaita.

Välihuomautuksena tuosta karvan pituudesta.. Mistä ihmeestä tuo käsitys on tullut siitä ettei lyhyt karva ns.pöllyä? Sitähän vasta onkin "karvanlähtöaikoina".. kun lyhyttä ja karkeaa on vaikee harjailla. Sitä lyhyttä karvaa on sitten joka paikka täys muutamia kertoja vuodessa.. jääkaapistakin löytyy :D Tosin oma kokemukseni 4 eri rodusta, joilla lyhyt ja karkea karva.. jotkut hoituu imuroimalla mutta harva koira siitä tykkää vaikka kuinka totuttais. Eikä nyt jatkuvasti voi olla pesemässäkään irtokarvaa pois..

^ No mut hei! Sulla on siellä sellaisia rotukoiria, joiden turkinlaatu on jokaisella taatusti yksilöllinen.
Minun porokoirasta lähti jatkuvasti karvaa, vaikka se oli just niitä nysäturkkisimpia versioita. Pohjavillakin olematon ja sitä paleli talvisin.

Jos joskus vielä porokoira tulee meille, se on ehdottomasti katsottava sellaisista vanhemmista, jotka periyttävät kunnon pohjavillan pystyyn tukemaa puolipitkää turkkia, mikä on kohtuu karkeaa vielä. :D

Mäyräkoira ja jackrussel on jo kokeneen koiranomistajan heiniä. Ärhäköitä metsästyskoiria molemmat.

Coton de tulear olisi hyvä vaihtoehto perheeseen, joka haluaa lempeämielisen koiran, turkin voi pitää lyhyenä jos ei näyttelyura kiinnosta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pinki
Välihuomautuksena tuosta karvan pituudesta.. Mistä ihmeestä tuo käsitys on tullut siitä ettei lyhyt karva ns.pöllyä? Sitähän vasta onkin "karvanlähtöaikoina".. kun lyhyttä ja karkeaa on vaikee harjailla. Sitä lyhyttä karvaa on sitten joka paikka täys muutamia kertoja vuodessa.. jääkaapistakin löytyy :D Tosin oma kokemukseni 4 eri rodusta, joilla lyhyt ja karkea karva.. jotkut hoituu imuroimalla mutta harva koira siitä tykkää vaikka kuinka totuttais. Eikä nyt jatkuvasti voi olla pesemässäkään irtokarvaa pois..

Ps. Furminaattori käyttöön. ;)

Mulla on ollut aiemmin kaksi spanielia (tiibetinspanieli sekä cavalier) ja bullmastiffi. Meillä on nyt ihana naku terrieri poika, joka on maailman oppivaisin, ja spanieleihin verrattuna miellyttämishaluisuudessaan sitä luokkaa, että kaikki kouluttaminen on neiti ja herra entisiin karvaisiin verrattuna ollut kuin lasten leikkiä. Terrieri on pop. Maailman paras koira. ;)

Meillä on lapsia ja pari Bichon Friseetä. Ovat kyllä todella passeli valinta, niin kilttejä ja ei lähde karvaa! Toki turkkia pitää jaksaa hoitaa. Nättejäkin nuo ovat ku mitkä <3

Onhan noita minikoiria maailma pullollaan, Googlailemalla, kasvattajien luona vierailemalla, kysymällä se oma koira selviää.
Itselläni paljon parjattu ja täälläkin monta tappouhkausta, ja minä pahoinpitelyuhkauksia niiden takia saanut enkkubulli ja tanskandoggi. Aivan loistavia perhekoiria vaikka isoja ovatkin :D Ja joo, en kyllä suosittele ensimmäisiksi koiriksi. :)

Onhan noita minikoiria maailma pullollaan, Googlailemalla, kasvattajien luona vierailemalla, kysymällä se oma koira selviää.
Itselläni paljon parjattu ja täälläkin monta tappouhkausta, ja minä pahoinpitelyuhkauksia niiden takia saanut enkkubulli ja tanskandoggi. Aivan loistavia perhekoiria vaikka isoja ovatkin :D Ja joo, en kyllä suosittele ensimmäisiksi koiriksi. :)

Kaikille englanninbulldoggia miettiville suosittelen lukemaan tämän sivuston läpi: Olennaisesti sairaampi | Miksi kenenkään ei pitäisi ostaa englanninbulldoggia

• Tykkää
Reactions: feger