Koirarotu hukassa -Suositelkaa mikä rotu meille =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saiccu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Saiccu

Aktiivinen jäsen
22.03.2005
4 195
0
36
Ensin hieman taustaa jotta on helpompi antaa suosituksia. =)

Saksanpaimenkoiria meillä on ollut aina. Tälläkin hetkellä on sakemanneja aktiivisina harrastus-ja kilpakoirina. Yksi koirista toimii miehen mukana virkakoirana. Eli kokemusta löytyy vain palveluskoirista..

Muutama alle kouluikäinen lapsi löytyy ja omakotitalo maaseudulla.

Nyt kuitenkin huomaan että sohvalta puuttuu jokin.:D Se jokin on rodultaan pieni, max 45cm. Turkkia pitää olla enemmän kuin kääpiöpinserillä, muttei missään tapauksessa saa olla mallia "moppitukka". ;)
Trimmattava rotu käy jos luonne natsaa muuten. Ainoastaan partanaamat skippaan pois, kuten snautserit.

Tämä "Jokin" saisi luonteeltaan olla reipas ja rohkea, joka jaksaa lenkillä mukana. Rodun terveystilanne saisi olla suhteellisen hyvä ja aina parempi jos rodun geenipooli olisi laaja.

Tämän pikkuisen koiran pääasiallinen tehtävä on toimia kainalokaverina, perheen viihdyttäjänä ja jos ulkonäköä on suotu, niin näyttelykehät tulevat pikkuiselle tutuiksi.

Ja sitten vaan antamaan suosituksia! Olisi mukavaa jos pistäisitte vähän perusteluita suosittelemastanne rodusta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja snaku:
Justiinsa snautseria olisin suositellut :D Mikä siinä parrassa on niin kamalaa vai koko rotu yleensä on vai?

En tiedä mistä lie johtuu, mutta mielikuvani on snautsereista sellainen että aina saa olla partaa pyyhkimässä. Tarttuuko siihen niin helposti kaikki luonnonantimet pihalta, kuin kuvittelen? =)

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Australianpaimenkoira tai australiankelpie

Aussie on rotuna minulle vieras mutta kuvittelisin niiden olevan aktiivisia koiria jotka tarvitsevat paljon tekemistä? Kelpie taitaa ainakin olla liian energinen ja työintoinenkoira pelkästään seurakoiraksi. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Alkuperäinen kirjoittaja snaku:
Justiinsa snautseria olisin suositellut :D Mikä siinä parrassa on niin kamalaa vai koko rotu yleensä on vai?

En tiedä mistä lie johtuu, mutta mielikuvani on snautsereista sellainen että aina saa olla partaa pyyhkimässä. Tarttuuko siihen niin helposti kaikki luonnonantimet pihalta, kuin kuvittelen? =)

Jos koiralla on hyvälaatuinen eli karkea turkki, ei siihen partaan mun mielestä kaikki tartu. Kuraisella ilmalla koira on tietysti partaansa myöten kurainen, mutta joka tapauksessa jalat ja mahanalunen on suihkutettava, joten samalla se parta siinä menee. Hyvin harvoin meidän koirilla roikkuu parrassa mitään ylimääräistä kuten oksia tms. Ruuaksi syövät enimmäkseen kuivamuonaa kuivana, joten viikon ruokalistaakaan ei parrassa näy. Toki jos syöttäisi piimää tms kosteaa, niin ehkä sitä partaa joutuisi useammin siivoamaan. Meidän koirilla kostea ruoka on lähinnä satunnainen lisuke, eikä sellaisen aterian jälkeen ole tarvinnut koskaan partaa alkaa pestä.

Aussie on rotuna minulle vieras mutta kuvittelisin niiden olevan aktiivisia koiria jotka tarvitsevat paljon tekemistä? Kelpie taitaa ainakin olla liian energinen ja työintoinenkoira pelkästään seurakoiraksi. =)

Nimenomaan, ette kumminkaan pysty olemaan vaan sohvalla.
Jos verissä on palveluskoirat :whistle:

Mä rakastan moppeja ja paimenkoiria joten lyhytkarvaiset ei oo hallussa :ashamed:

Nimenomaan, ette kumminkaan pysty olemaan vaan sohvalla.
Jos verissä on palveluskoirat :whistle:

Mä rakastan moppeja ja paimenkoiria joten lyhytkarvaiset ei oo hallussa :ashamed:

Mie on niin vannoutunut palveluskoirista vain käyttölinjaisille sakemanneille ja malinoiseille, etten osaa kuvitellakkaan itselläni muun rotuista harrastuskoirana. ;)

Nyt jo on minulla varauksessa parin vuoden päähän käyttölinjainen sakemanniuros.. :xmas:

Mulla on ollut aprikoosin värinen villakoira ja nyt kun lapset kasvaa ja minulle iskee vauvakuume niin hankimme toy-tai kääpiövillakoiran mustan sellaisen.
En tiedä nykyistä tilannetta mutta ainakin aprikooseilla oli -kuten tällä minun villiksellä- verkkokalvonrappeumaa joten se sokeutui.Kasvattajan mukaan kasvattajien piti lähteä ulkomailta hakemaan uutta tervettä kantaa jolla alkaa astuttaminen.
No, joka tapauksessa siinä olisi sylikoiraa,älykkäitäkin ovat mokomat :D oppii todella helposti asioita ja nauttivat huomionkeskipisteenä olemisesta.

Mä pidin turkkia vaan helposti lyhyenä ja joskus kun jaksoin tein pientä leijonatrimmausta ja pampulahäntää.

Alkuperäinen kirjoittaja tiuna:
Japaninpystykorva:) siinä on kyllä ihana kainalokaveri:)

Ja varsin pehmoinen kainalokaveri onkin. :heart:
Ulkonäkö mielyttää kyllä mutta luonteista minulla ei ole hajuakaan. Koskaan en ole päässyt tutustumaan yhteenkään rodun edustajaan.

Ranskis kuorsaa KOVAA, eli jos haluat nukkua yösi kunnolla niin valitse joku muu. Pari kertaa hoitanut kaverin ranskista ja koko yö mennyt heräillen. Miestä voi sentään töniä niin se lopettaa mutta koira ei korvaansa lotkauta.

Japaninpystykorva on kova pikkuräksy. Meillä on ja toista ei tule.

Parsonia suosittelen sekä cairnia.

Saksanpaimenkoiria meillä on ollut aina. Tälläkin hetkellä on sakemanneja aktiivisina harrastus-ja kilpakoirina. Yksi koirista toimii miehen mukana virkakoirana. Eli kokemusta löytyy vain palveluskoirista..

Nyt kuitenkin huomaan että sohvalta puuttuu jokin.:D Se jokin on rodultaan pieni, max 45cm. Turkkia pitää olla enemmän kuin kääpiöpinserillä, muttei missään tapauksessa saa olla mallia "moppitukka". ;)
Trimmattava rotu käy jos luonne natsaa muuten. Ainoastaan partanaamat skippaan pois, kuten snautserit.

Tämä "Jokin" saisi luonteeltaan olla reipas ja rohkea, joka jaksaa lenkillä mukana. Rodun terveystilanne saisi olla suhteellisen hyvä ja aina parempi jos rodun geenipooli olisi laaja.

Tämän pikkuisen koiran pääasiallinen tehtävä on toimia kainalokaverina, perheen viihdyttäjänä ja jos ulkonäköä on suotu, niin näyttelykehät tulevat pikkuiselle tutuiksi.

Ja sitten vaan antamaan suosituksia! Olisi mukavaa jos pistäisitte vähän perusteluita suosittelemastanne rodusta. =)

Ehdottomasti lagotto!! Tässä linkkiä: http://en.wikipedia.org/wiki/Lagotto_Romagnolo

Aivan valloittava Ransun näköinen koira. :) Vähän jalostettu ja kohtuuterve rotu, käytetty historiallisesti tryffelikoirana Italiassa. Erinomainen hajuaisti. Vesikoira. Turkki on pehmeä ja parasta on, että karvaa ei lähde lainkaan! On maailman helpointa ottaa koira mukaan joka paikkaan kun ei tarvitse pelätä jälkeen jääviä karvakasoja. Eli siis trimmatakin pitää.

Erittäin helppo kouluttaa, miellyttämishalunsa takia. Erinomainen harrastuskoira, esim agility tai jäljitys. Sopii lapsiperheille. Tarvitsee kylläkin toimintaa ja lenkitystä pysyäkseen virkeänä ja onnellisena, mutta lenkitykset ja vapaana juoksentelu jo ajaa asian. Kokonsa puolesta olisi juurikin suunnilleen tuota haluamaasi kokoa. Voin erittäin lämpimästi suositella!

Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksia:
Ranskis kuorsaa KOVAA, eli jos haluat nukkua yösi kunnolla niin valitse joku muu. Pari kertaa hoitanut kaverin ranskista ja koko yö mennyt heräillen. Miestä voi sentään töniä niin se lopettaa mutta koira ei korvaansa lotkauta.

Japaninpystykorva on kova pikkuräksy. Meillä on ja toista ei tule.

Parsonia suosittelen sekä cairnia.

Ajattelinkin että ranskis saattaa olla kova kuorsaamaan. En ole oikein lämmennyt ranskiksen ulkonäölle, koska se on ulkonäöltään aika rankan jalostuksen ääripää. Siis minun mielestäni. Makuasioistahan ei voi kiistellä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ehdottomasti lagotto!! Tässä linkkiä: http://en.wikipedia.org/wiki/Lagotto_Romagnolo

Aivan valloittava Ransun näköinen koira. :) Vähän jalostettu ja kohtuuterve rotu, käytetty historiallisesti tryffelikoirana Italiassa. Erinomainen hajuaisti. Vesikoira. Turkki on pehmeä ja parasta on, että karvaa ei lähde lainkaan! On maailman helpointa ottaa koira mukaan joka paikkaan kun ei tarvitse pelätä jälkeen jääviä karvakasoja. Eli siis trimmatakin pitää.

Erittäin helppo kouluttaa, miellyttämishalunsa takia. Erinomainen harrastuskoira, esim agility tai jäljitys. Sopii lapsiperheille. Tarvitsee kylläkin toimintaa ja lenkitystä pysyäkseen virkeänä ja onnellisena, mutta lenkitykset ja vapaana juoksentelu jo ajaa asian. Kokonsa puolesta olisi juurikin suunnilleen tuota haluamaasi kokoa. Voin erittäin lämpimästi suositella!

Lagotto on ihana ja niin myös espanjanvesikoira :p :p :p

Parin vuoden päästä meille sais jompi kumpi muuttaa.

Omaa Japsia ei ole ollut, tulisi kyllä heti jos ei lapsi olisi allerginen:) Sukulaisilla on nyt toinen Japsi ja nuo eivät kyllä ole mitään räksyttäjiä! Tosi lempeitä, leikkisiä, lapsiystävällisiä ja tosiaankin mitä parhaimpia kainalokavereita:) ja nuo kyseiset yksilöt tulevat hyvin toimeen toistenkin koirien ja myös kissojen kanssa mutta sehän lienee ihan totuttamiskysymys!

Lagotto ja göötti on myös todella hyviä vaihtoehtoja! =)

Mie tässä vähän nappaan näitä rotuja ylös ja perehdyn paremmin ajankanssa minua eniten miellyttävämpiin rotuihin. =)

Yhteistyössä