Koiraongelmia :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamppelsson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pamppelsson

Aktiivinen jäsen
12.06.2006
20 482
6
38
Onkohan täällä ihmisiä, joilla vähän enemmän koirien koulutustietoutta kun minulla?
Tilanne siis on se, että meille tuli viime kesän alussa koira.
Kysessää aikuinen sekarotuinen uroskoira, jonka tarkkaa ikää ei ole tiedossa (mutta on nuori, noin 2-3vuotiaaksi on lääkärit veikanneet) eikä ole tietoa koiran menneisyydestäkään sillä haimme jäbän Tallinnan koiratarhasta.
Koira on kotiutunut todella hyvin ja on ottanut meidät perheeksensä erittäin hyvin.
Lähiaikoine kuitekin koirasta on tullut tuhan heikkohermoinen ja on yrittänyt näykkiä esikoistamme ilman näkyvää syytä.
Kuopuksemme syntyi lokakuussa ja siinä meni about ekat pari viikkoa että koira "suojeli" vauvaa kaikelta vähän liioteltunakin. Ei päässyt mut kun minä ja mies vaunujen lähelle jne. Se juttu rauhottui kuitenkin ja en jälkeen nyt yli pari kuukautta on mennyt hyvin. Nyt tässä pari viikkoa koira on taas alkanut murisemaan jos esim isovanhemmat menevät vauvan lähelle, ja on monesti yrittänyt näykkiä kun esikoinen nousee sohvalta (ja koira makaa sohvapöydän alla).
Ja tänään sitten, just kun isovanhemmat lähtivät meiltä ja koira oli juuri tapansa mukaan "suojellut" vauvaa jne, näykki se ihan ennalta arvaamatta esikoista NAAMASTA! Osui siis alahuuleen ja siihen jäi pieni vekkikin.
Esikoinen ei millään lailla härnännyt koiraa, ei ollut vauvan lähellä eikä mitään epätavallista millään lailla.
Viime viikolla oli kaveri käymässä 8kk ikäisen vauvansa kanssa ja sitäkin koira yritti haukata kyljestä :'(
Koira on muuten aivan ihana tapaus, kiltti, leikkisä, oman paikkansa tietävä ja usein todella nöyrä (sitä on varmaan joku lyönyt tms joskus) ja hyvin totteleva tapaus.
Mitäs hitto nyt tehdään?
Miten koira saisi koulutettua niin, että ei näykkisi jne? Nyt en kaipaa mitään "viekää piikille" -heittoja, tiedän kyllä että moni on sitä mieltä että muita vaihtoehtoja ei ole.
Me kuitenkin otettiin tietoinen riski kun otimme löytökoiran, emmekä halua luopua koirasta heti kun tulee vastoikäymisiä.
Eli kiitoksia jo etukäteen asiallisista ja rakentavista vastauksista!

Sinuna ottaisin kyllä yhteyttä tänne yhdistykseen, mistä koira on otettu. (Olettaisin että siis yhdistyksen kautta adoptoitu koira?). Sieltä saat neuvoja ja tarkempia ohjeita. Koiratarhalta tulleet ovat aina spesiaalitapauksia, joten siksi täältä saadut neuvot eivät välttämättä päde!

On kyllä tosi ilkeää käytöstä koiralta. Entäs jos ihan turvallisuussyistä laitatte koiran esim.keittiöön kun muut on olkkarissa. siis ja portti eteen. Enyt halua pelotella mutta naapurilla kävi niin kun koira oli jo osoittanut "outoa/pelottavaa" käytöstä lasta kohtaan murisemalla jne. eikä nämä välittänyt siitä että se koira sitten yks kaunis päivä puri sitä päästä. Koira oli iso belgianpaimenkoira joten jälki oli aika namusta sitte. No...älysivätpä sitten laittaa koiran pois. Mie uskon että koiran häätyy oikeesti olla "mielenvikainen" tai "luonnevikainen" jos puree ihmistä ilman syytä,varsinkin jos ollut jo ihan normaalisti. Tietenkin alussa voisikin olla "varuillaan" ja murista mutta nyt ei mielestäni enää.
Kun oikeasti ei eläimestä koskaan tiedä. Meilläkin on ylitsevuotavan kiltti kultsi mutta en silti uskalla pojan kovin kovakouraisesti antaa ruhjoa ettei vaan koiralla "mene hermot" vaikkei koskaan ole mennyt tai kelleen murissu. MUtta kun ei niistä tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Sinuna ottaisin kyllä yhteyttä tänne yhdistykseen, mistä koira on otettu. (Olettaisin että siis yhdistyksen kautta adoptoitu koira?). Sieltä saat neuvoja ja tarkempia ohjeita. Koiratarhalta tulleet ovat aina spesiaalitapauksia, joten siksi täältä saadut neuvot eivät välttämättä päde!

Tätä peesaan!

Piikille?! Viedänkö ongelmanuoriki teiniangsteissaan piikille? Meillä ainaki koira on perheenjäsen, eikä sitä noin vaan tapeta.

AP, mikäli eläinlääkärin ikäarvio osuu oikeaan, on teijän koiralla nyt toinen uhma (verratavissa teini-ikään) ja se hakee paikkaansa "laumassa". Voi hyvinki olla, et uus "pentu" sen laukas. Nyt teijän esikoinen on koiran mielestä sitä alemmassa asemassa ja siks koira komentaa lasta (niinku koirat toisiian).

Koiraa ei koskaan saa lyödä, mut jos se näykkii, pitää sille näyttää sen paikka arvojärjestyksessä. Paras henkilö tähän puuhan on mies (mörein ja pelottavin ääni, suurin koko ja voimat). Seuraavan kerran ku koira näykäsee pitää sitä pura takas. Ja ihan kunnolla, niin että tuntuu. Ihmisen hampailla ei tuu pahaa jälkee sitte millään. Koira saattaa hyvinki taistella vastaa ja pistää kunnon tappelun pystyyn, mut periks ei saa antaa. Murinaa ja painia kunnes koira alistuu. Missään nimessä ei saa perääntyä (koira tulkitsee alistumiseks) eikä hätkähtää jos koira tossa tilanteessa puree. Esim jos käteen puree, painetaan käsi vaan syvemmälle suuhun ja nauretaan päälle.

Omistajansa vieressä muriseva koira kuvittelee olevansa isäntäänsä ylempänä.. Eli heti kun koira murisee sitä kielletään ja lujaa, itse ottaisin niskasta kiinni ja pakottaisin koiran alistumaan.
Te suojelette vauvaa, koiran ei tarvitse!

noi on niin naurettavia ohjeita,et pure takas...haloo..:D minen ainakaa ikin puris ketään!! Mutta joku rangaistushan tuossa heti sen näykkäsyn jälkeen on annettava,mutta ei tosiaan mitää fyysistä minun mielestä,edes tota että itse menee puremaan.
Olisko vesisuihke roiskaus kuonolle liian lepsu koirallesi?monet eivät pidä siitä yhtään että kuonolle suihkutetaan vettä!

Jos kyse on adoptio-koirasta, ei sitä saa mennä lopettamaan omin päin, vaan ongelmatilanteissa otetaan yhteyttä yhdistykseen, joka tarvittaessa hankkii koiralle uuden kodin. Selvästi teillä kyllä on siellä kotona laumanjohtajuus ongelma, joka vaatii pikaista puuttumista asiaan. Ota yhteyttä sinne yhdistykseen ja ongelma-koira kouluttajaan tms. Yleisesti ottaen koiratarhalta otettu rescue koira ei sovellu mielestäni pikkulapsiperheeseen.

Oi, tulihan niitä rakentaviakin kommentteja!
Kiitoksia Rypäle, täytyykin pistää mies kyykyttämään koiraa oikein kunnolla seuraavan kerran.
Bree, kiitoksia sullekin. Ollaa kyllä otettu niskavilloista kiinni ja kielletty. Koira nöyrtyy todella herkästi, eli tuntuu että on tottunut alistumaan, mutta tekee sen vaina päästäkseen inhottavasta tilanteesta mahd. nopeasti pois.

Ja niin, täysin samaa mieltä olen, että en suunnitellut vieväni lapsiakaan piikille ekojan vaikeiden tilanteiden jälkeen, ja yhtä lailla koira on meille tärkeä ja rakas perheenjäsen.
Kaikin puolin inhottava tilanne, mutta tavoitteena tässä on kuitenkin selvitä tästä koko kööri hengissä ja yhtenä perheenä :)

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Piikille?! Viedänkö ongelmanuoriki teiniangsteissaan piikille? Meillä ainaki koira on perheenjäsen, eikä sitä noin vaan tapeta.

AP, mikäli eläinlääkärin ikäarvio osuu oikeaan, on teijän koiralla nyt toinen uhma (verratavissa teini-ikään) ja se hakee paikkaansa "laumassa". Voi hyvinki olla, et uus "pentu" sen laukas. Nyt teijän esikoinen on koiran mielestä sitä alemmassa asemassa ja siks koira komentaa lasta (niinku koirat toisiian).

Koiraa ei koskaan saa lyödä, mut jos se näykkii, pitää sille näyttää sen paikka arvojärjestyksessä. Paras henkilö tähän puuhan on mies (mörein ja pelottavin ääni, suurin koko ja voimat). Seuraavan kerran ku koira näykäsee pitää sitä pura takas. Ja ihan kunnolla, niin että tuntuu. Ihmisen hampailla ei tuu pahaa jälkee sitte millään. Koira saattaa hyvinki taistella vastaa ja pistää kunnon tappelun pystyyn, mut periks ei saa antaa. Murinaa ja painia kunnes koira alistuu. Missään nimessä ei saa perääntyä (koira tulkitsee alistumiseks) eikä hätkähtää jos koira tossa tilanteessa puree. Esim jos käteen puree, painetaan käsi vaan syvemmälle suuhun ja nauretaan päälle.

että alkaa kilpapurentaan tallinalaisen katukoiran kanssa????

Meillä on myös ulkomailta tuotu koira vaikkei olekaan rescue, mutta suomeen tullessa oli todella noyrä ja arka.
Nyt on epäluotettava vaikka kiltti sanoisin olevan.
Ei tosiaan ole koskaan purrut ketään, mutta ei mikään ihme ole jos ´joku päivä sen tekee.
Luulen niiden huonojen kokemusten vaikuttavan koko elämän.
Neuvoja en osaa antaa muuta kuin, että olkaa varovaisia ettei käy pahasti ja me luetaan ilta-sanomista koiran purreen lapsen hengiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja arvailenvaa:
noi on niin naurettavia ohjeita,et pure takas...haloo..:D minen ainakaa ikin puris ketään!! Mutta joku rangaistushan tuossa heti sen näykkäsyn jälkeen on annettava,mutta ei tosiaan mitää fyysistä minun mielestä,edes tota että itse menee puremaan.
Olisko vesisuihke roiskaus kuonolle liian lepsu koirallesi?monet eivät pidä siitä yhtään että kuonolle suihkutetaan vettä!

Montakos uhmaikästä, luupäistä uroskoiraa oot kasvattanu? Jos on arvojärjetyskiista menossa, ei siinä mitkään vesisuhkut auta (ne on pikkuongelmiin, esim ruokavarkauksiin ). Koiralle on puhuttava koiran kieltä, ei ihmisen. Jos eläin on rakas, on siinä oma suuhygienia viimenen murhe, jos rekku ärhentelemään rupee. Voihan sitä niskasta ottaa, mut jos koira on pahimmassa uhmassa, se luultavasti käy siinä vaiheessa päälle. Mitä sitte, vesipyssylläkö aattelit? Ootko koskaa seurannu, miten lamuan arvojärjestys eläinmaailmassa ratkastaan? Ja ku koira ei tottele, sille ei huudeta, sille muristaan.

meillä näykkäsi koira kanssa vanhempaa lasta kun toinen synty. en kyllä koiraa lopettanut ja vieläkin hengissä on. piti pari kertaa ottaa kunnolla puhutteluun että koira tajusi että lapset kuuluu ylempään kastiin. nyt ei ole moneen moneen vuoteen ollut mitään ongelmia. mutta mä laitan aina kun tiedän että meille tulee vieraita ja etenkin lapsia niin koirat pois kun pitää muistaa että koira on kumminkin koira ja onko vieraat tottuneet koiriin niin on jo sitten toinen juttu.
ei kun tsemppiä sinne! kyllä se uhma menee ohi.

en tajua mikä ihmisiä viehättää tallinnalaisissa löytökoirissa. Eikö suomalaisia kodittomia koiria ole ihan tarpeeksi jaossa? Ei se ongelma siellä poistu sillä, et jotkut nuijat suomalaiset muka pelastaa näitä hulluja koiria sieltä. Itse en pitäisi hetkäkään sellaista koiraa, joka pureskelisi mun lapsia tai edes uhkaisi sellaista. Koirallanne on selvästi ongelmia johtajuudessa. Koiran ei tarvitse pelastaa ja suojella ketään, vaan sen tekee lauman johtaja eli ihminen. Ihminen suojelee lauman alimmaista eli koiraa, ei toisinpäin. Harkitse nyt vielä pidätkö tuollaisen koiran pienten lasten kanssa. Mieti jos se joku kerta puree kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Alkuperäinen kirjoittaja arvailenvaa:

Montakos uhmaikästä, luupäistä uroskoiraa oot kasvattanu? Jos on arvojärjetyskiista menossa, ei siinä mitkään vesisuhkut auta (ne on pikkuongelmiin, esim ruokavarkauksiin ). Koiralle on puhuttava koiran kieltä, ei ihmisen. Jos eläin on rakas, on siinä oma suuhygienia viimenen murhe, jos rekku ärhentelemään rupee. Voihan sitä niskasta ottaa, mut jos koira on pahimmassa uhmassa, se luultavasti käy siinä vaiheessa päälle. Mitä sitte, vesipyssylläkö aattelit? Ootko koskaa seurannu, miten lamuan arvojärjestys eläinmaailmassa ratkastaan? Ja ku koira ei tottele, sille ei huudeta, sille muristaan.

Tämä on niin totta. Ja oon kans huomannu ihan normielämässä, että se toimii paljon paremmin. Meillä nuorempi koira on yli-innokas ja koheltaa koko ajan niin paljon, ettei ehdi kuuntelemaan/tajua kaikkea mitä sanon. Esim. jos oon lattialla leikkimässä muksun kans ja koira tulee siihen riehumaan, ni turha siinä on ruveta koiraa tuuppimaan pois ja korottamaan ääntään...yleensä murahdan vain vähäsen ja koira pysähtyy siihen paikkaan... ja sen jälkeen ei tarvi ku sanoa, et ei tule ja vähän hampaita näyttää, ni pysyttelee kauempana.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan hullua toimintaa pitää tuollaista rakkia:
en tajua mikä ihmisiä viehättää tallinnalaisissa löytökoirissa. Eikö suomalaisia kodittomia koiria ole ihan tarpeeksi jaossa? Ei se ongelma siellä poistu sillä, et jotkut nuijat suomalaiset muka pelastaa näitä hulluja koiria sieltä.

pistää sitten vituttaa tollaset asennevammaset viron koiria kohtaan.jos joku hullu on ni sinä ja sun asenteesi |O

Anteeksi, tämä kuulostaa varmaan pahalta, mutta ikinä, en ikinä koiraa uhmalapseen/ teiniangstiin vertaisi... Minulla on elämässäni ollut aina koiria, pidän koirista tosi paljon, harrastan ja touhuan niiden kanssa monenmoista. Mutta siinä kulkee meillä se raja, että lapsia ei näykitä/ purra tuosta vaan. Eri asia on, jos lapsi kiusaa/ härnää koiraa-eläimellä on minun mielestäni oikeus myös pitää puolensa.

En yksinkertaisesti voisi elää niin, että joka asiassa joutuisin ottamaan koiran arvaamattomuuden huomioon, laittamaan ovien taakse kun tulee vieraita jne. Tuollainen yhtäkkinen nappaaminen on mielestäni ihan tosi pelottavaa käytöstä koiralta.

Ota yhteyttä paikkaan mistä koirasi otit, hae apua esim. ongelmakoirakouluttajalta. Mutta minä ajattelen näin:ihmiset on ihmisiä ja koirat koiria. En sietäisi ihmiseltäkään tuollaista käytöstä kotonani(esim. ukko huitaisisi lapsia tuosta vaan ohikulkeissaan), vaan lähtö tulisi...

Alkuperäinen kirjoittaja hondatyttö:
en tajua mikä ihmisiä viehättää tallinnalaisissa löytökoirissa. Eikö suomalaisia kodittomia koiria ole ihan tarpeeksi jaossa? Ei se ongelma siellä poistu sillä, et jotkut nuijat suomalaiset muka pelastaa näitä hulluja koiria sieltä.

pistää sitten vituttaa tollaset asennevammaset viron koiria kohtaan.jos joku hullu on ni sinä ja sun asenteesi |O

Mulle aivan sama, pidätkö meitä nuijina. Otimme koiran tallinnasta, koska siellä niitä on!
Pentua en halunnut, ja se yksilö, joka loppujen lopuksi vei sydämeni sattui olemaan virolainen. Enkä mä maailmaa paranna ottamalla yhden koiran sieltä.
Ja niin nuija olen, että olen myös ottanut parikin löytökissaa. Tosin suomalaisia sellaisia. Olen siis todella nuija, toivottavasti sä kuitenkin osaat sulattaa tän ison ongelman joka ilmeisesti häiritsee sun elämää paljonkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Vierain:
Anteeksi, tämä kuulostaa varmaan pahalta, mutta ikinä, en ikinä koiraa uhmalapseen/ teiniangstiin vertaisi... Minulla on elämässäni ollut aina koiria, pidän koirista tosi paljon, harrastan ja touhuan niiden kanssa monenmoista. Mutta siinä kulkee meillä se raja, että lapsia ei näykitä/ purra tuosta vaan. Eri asia on, jos lapsi kiusaa/ härnää koiraa-eläimellä on minun mielestäni oikeus myös pitää puolensa.

En yksinkertaisesti voisi elää niin, että joka asiassa joutuisin ottamaan koiran arvaamattomuuden huomioon, laittamaan ovien taakse kun tulee vieraita jne. Tuollainen yhtäkkinen nappaaminen on mielestäni ihan tosi pelottavaa käytöstä koiralta.

Ota yhteyttä paikkaan mistä koirasi otit, hae apua esim. ongelmakoirakouluttajalta. Mutta minä ajattelen näin:ihmiset on ihmisiä ja koirat koiria. En sietäisi ihmiseltäkään tuollaista käytöstä kotonani(esim. ukko huitaisisi lapsia tuosta vaan ohikulkeissaan), vaan lähtö tulisi...

Kuten aiemmin sanoin, otimme tietoisen riskin ottaessamme aikuisen koiran, jonka menneisyydestä emme tiedä.
Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että niin kauan kun arki sujuu ja näitä tilanteita on harvoin, on meillä myös mahdollisuus päästä ongelmista eroon. Ikuisuuksia en kuitenkaan huonoa käytöstä katso, mutta annan koiralle mahdollisuuden oppia elämään perheessämme.

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Alkuperäinen kirjoittaja hondatyttö:

Mulle aivan sama, pidätkö meitä nuijina. Otimme koiran tallinnasta, koska siellä niitä on!
Pentua en halunnut, ja se yksilö, joka loppujen lopuksi vei sydämeni sattui olemaan virolainen. Enkä mä maailmaa paranna ottamalla yhden koiran sieltä.
Ja niin nuija olen, että olen myös ottanut parikin löytökissaa. Tosin suomalaisia sellaisia. Olen siis todella nuija, toivottavasti sä kuitenkin osaat sulattaa tän ison ongelman joka ilmeisesti häiritsee sun elämää paljonkin!

hyvin kirjotettu :hug: mun sydämmen vei 2virolaista koiruutta.kissatkin on pelastettuja =) ja tulevaisuudessakin tullaan virosta hakemaan koiruudet =)

Yhteistyössä