Koiranpentu tulossa taloon ja 7-vuotias pelkää keskikokoisia ja sitä isompia koiria

  • Viestiketjun aloittaja koiraystävä
  • Ensimmäinen viesti
koiraystävä
Koira, joka meille tulee, kasvaa aikanaan keskikokoiseksi, n. 50 cm. on oleva säkäkorkeus.

Mitä luulette miten meidän käy? Joudummeko lapsen pelkojen vuoksi tekemään ratkaisun, koiran ulkoistamisesta ulkotarhaan?

Luulen, että kuitenkin kaikki tulee menemään hyvin, alun näykkimisten ja rauhoittumisen jälkeen. :xmas:
 
Jotkut pennut näykkii todella paljon. Pitää vain esim. porteilla pitää koira ja lapsi erossa alkuajat, jotta lapsi ei joudu pennun riepoteltavaksi. Sitten varmaankin menee hyvin. Onko koirapelkoon jokin syy?
 
"palma"
No ei se lapsen pelko sillä vähene, että koira tuupataan pois perheen elämästä ulkokoiraksi. Kai te lapsen etua ajattelette myös, ja haluatte hänen oppivan pois koirapelostaan? Jos pentu ei lasta pelota, niin tuskin koiran kasvaessa lapsi yhtäkkiä tutuksi tullutta lemmikkiään alkaa pelätä.
 
a.p.
Ei ole mitään perustavaa syytä pelolle. Siis ettei ole koskaan joutunut koiran hyökkääyksen kohteeksi.

Mulla on kovat paineet sen vuoksi, kun ollaan hankkimassa koiraa, kun kaikki ovat sitä niin kovasti vastaan. Mutta joskushan mun on oltava itsekäs ja ajateltava itseäni. Koiraharrastuksia olen ajatellut alkaa touhuilemaan. :(
 
Mun koirapelkoni hälveni sitä mukaa kun meille otettu pentukoira kasvoi kasvamistaan ja minä siinä mukana tietty.

Se oli niin luttanan ihana se penikka ja sen kanssa touhuilu ja yhdessä kasvaminen auttoi mut järjettömän koirapelon yli.
Vieraat koirat pelottivat toisinaan, mutta kun oli oma koira lenkkikaverina mukana 'turvana' niin sekin meni ohi.

Nyt koirat on mun suuri rakkaus, paitsi isännän pystykorva mutta se onkin mielipuoli........
 
ggggg
Äh, annat sen koiran pari kertaa kunnolla näykkäistä sitä lasta, niin oppiipahan ainakin olemaan näyttämästä sitä pelkoaan. Hyvä vain tuollaisia pelokkaita lapsia vähän karaista, niin selviävät aikuisiällä sitten edes vähän paremmin.
 
Meillä oli pienemmät lapset kylläkin kun hankittiin koira, mutta kuitenkin. Kumpikin arasteli kaikenlaisia koiria ennen, mutta oman koiran myötä arastelu on loppunut. :)
Luulisin että teilläkin lapsi tottuu pikkuhiljaa koiraan. Alku on varmasti hankalaa, mutta kun näykkiminen loppuu (ja mahd. hyppiminen) niin varmasti lapsikin oppii käsittelemään koiraa.
 
Serti
Voi tätä aikuisen omavaltaisuutta ja itsekkyyttä. Jos lapsi pelkää koiria, hankitaan siitä huolimatta perheeseen koira. Mielellään vielä iso(hko). Eipä siinä kun sitten lapsiparkaa siedättämään.
 
Voi tätä aikuisen omavaltaisuutta ja itsekkyyttä. Jos lapsi pelkää koiria, hankitaan siitä huolimatta perheeseen koira. Mielellään vielä iso(hko). Eipä siinä kun sitten lapsiparkaa siedättämään.
Hmmmm.

Meillä asui muitakin kuin minä, joka olin ainoa joka koiria pelkäs.
Se oli nimeltään kompromissi, sain kuitenkin vaikuttaa paljon rotuun ja huomaamattani innostuin ajatuksesta.
Toisaalta se oli terve kasvatus mielestäni, sain pelon haltuuni. Koira oli 'minun' koirani ennenkaikkea, minä sen kanssa kaikkein eniten loppupeleissä touhusin ja koulutin sitä.
Lisäksi eläimestä huolehtiminen edes osaksi (vanhempien avustuksella) kasvattaa hyvin paljon.
 
"palma"
[QUOTE="vieras";22613085]En kyllä ymmärrä miksi se koira pitää hankkia,jos lapsi pelkää?[/QUOTE]

Lapsen pelot tulee ja menee, ei sen takia taloakaan jätetä ostamatta, että lasta pelottaa siellä aluksi olla.

Mua huolestuttaisi enemmän, jos aloittajan puoliso/perheen muut aikuiset eivät koiraa halua. Sellaisia tapauksia on Suomi väärällään, joa koiran hankkinut saa hoitaa ulkoilutukset yksinään vaikka jalka poikki kaatosateessa, kun armas puoliso vetoaa "sähän sen piskin halusit, joten hoida nyt sitten".
 
a.p.
Ei, kyllä tää on koko perheen yhteinen päätös, tarkoitin muuta perhettä, sukua. Äitini inhoaa koiria ja hän on todellakin koirahankintaa vastaan.. Mun äiti ei varmaan kuuna kullanvalkeana tuu käymään meillä niin kauan, kun koira meillä asustelee. Sitä tarkoitin itsekkyydelläni. :kieh:
 
Non compos mentis
Älytöntä verrata elävää ja suurehkoa koiraa muuttoon - muutokset ovat pelottavia monelle ihmiselle. Kiva tehdä omasta kodista pelottava paikka lapselle. Minä en tuollaista itsekkyyttä tajua, enkä edes halua tajuta. Koiraharrastusta voi varmasti olla ilman omaakin koiraa.
 
Ja onko koiraharrastus pakko aloittaa isohkolla koiralla? Isompi koira kun jo pentuna osaa kiskoa niin että hyvä jos pystyy pitelemään. Koulutuksen kun mokaa tai koira muuten vain on innoissaan ja alkaa kiskomaan niin siinä ei hyvin käy pakosti pelkoiselle lapselle. Vaikka muuten pelko olisi jo siihen mennessä hitusen lievittynyt oman koiran avulla.

Toki koiran luonnekin vaikuttaa. Mutta onko sitten niin fiksua loppupeleissä ottaa sitä suurehkoa koiraa? Tarttee jo puolvuotiaana suht pitkiä lenkkejä useamman päivässä, että pysyy rauhallisena eikä säikytä sitä lasta. Eivät ne sulosena pienenä pentuna kovin kauaa pysy, reilulla puolvuotiaalla on jo aika järkyttävän suuret voimat. Ja älyttömästi energiaa. Eikö voi opetella koiraharrastusta (ilmeisesti sitä kokemusta ei taida kovin monesta koirasta, etenkään kasvatuksen osalta olla vielä) vähän pienemmästä koirasta?

Puolvuotias koira ei pakosti vielä niin kovin hyvin opetuksista huolimatta osaa kaikkia käskyjä. Ja innostuu helposti. Eli saattaa vetää. Ja voimalla. Hetkeksikään et siis voisi jättää lasta ja koiraa kahden, kauan menee että voi edes pihalla käyttää lapsi itsekseen sitä koiraa. Vuosia.

Siskon koira sentään on keskikokonen sekarotunen. Ja kisko jotain7-8kk iässä jo melkein mut kumoon. Koulutusta ei juuri ollut, kun sisko suht pian kyllästy ja hylkäs koiransa porukoille, joilla ei yksinkertaisesti ole ollut voimavaroja kouluttaa koiraa, joka oli jo suht suuri kun tuli. 1,5v oli koiralla ikää ku viimeksi olin sen kans lenkillä, kisko 15km putkeen ilman taukoja, vaikka hyvä jos välillä henki kulki kun kaulapanta painoi. Ja tuo varmaan sillon aikusen kokosena vastaa jotain säkäkorkeudelta 50cm korkuista koiraa keskenkasvuisena pentuna. Ja sen kokosilla koirilla on voimaa, mitä ei ehkä käsitä, jos on kävelyttänyt tuttujen hyvinkoulutettuja koiria vain siihen asti. Siinä on kädet monta päivää kipeänä kun yrittää tuollaista kouluttaa ja lenkittää.

Ja jos lapsi ei pelkää niin paljo niitä pienempiä koiria, niin miksi ei voi ottaa sellaista? Kyllä siinäkin saa harrastaa, lenkkeillä, kouluttaa ja ties mitä niin paljon kuin vain jaksaa ja vähän enemmänkin. Voimat vain ovat reilusti vähäisemmät koiralla verrattuna isoon ja lapsi saisi tottua rauhassa koiriin, kun oma olisi. Ehkä ne isommat koirat eivät sen jälkeen pelottaisi yhtä paljon kun olisi oma pienempi koira millä on saanut opetella hallitsemaan pelkoaan. Ne pienetkin voivat olla villikkoja kun innostuvat, energiaa riittää ja niitäkin lapsi voi säikähtää.
 
"kipinä"
täällä taas on isot kirjoitukset ihmisiltä joitten kokemus koirista on tasan nolla prosenttia.... mulla itsellä suuri koira, pentuna otettu, lapset rakastaa sitä ja se lapsia. kun pennusta asti tottuuvat olemaan yhdessä, ei ne sitä kokoa näe enää myöhemmin.Paras tapa opettaa lapselle vastuullisuutta on hankkia lemmikki. oppiivat miten koiran kanssa ollaan,milloin pennun kanssa voi leikkiä, ja miten komentaa koiraa oikein.

PIKKUMY ei vissiin ymmärrä että koira ei koskaan ole pelkästään lapsen talutettava..??? ja heikot on voimat sullakin jos joku tanskandoggia pienempi saa sut vetämällä nurin!!! ei siis ole hirveästi kokemusta eläimistä.. ei siksi kannattais antaa neuvoja.. jos SINÄ et pysty hallitsemaan niin ei se tarkoita ettei koiran tuleva omistaja pystyisi ;)

ja oli se iso tai pieni koira, lasta ja koiraa ei voi ikinä jättää leikkimään esim ulos keskenään niin, ettei aikuinen vahdi. eläin on aina eläin, ja juuri silloin tapahtuu onnettomuuksia kun eläin jätetään leikkimään lasten kanssa ja sitten riehaannutaan...
mulla kaksi ala-asteikäistä lasta, jotka käy taluttamassa koiraa niin et itse kävelen vierellä. ja sen verran tempperamenttia mukuloilla on, että saavat koiran pidettyä, ja koira on opetettu heti pennusta saakka niin että tottelee myös lapsia.

eli näin... lapsi voi toki pelätä vieraita koiria,isojakin. mutta silloin toki tarvii myös lapselle opettaa ettei vieraan koiran lähelle mennä. samoin tulisi lapselle myös opetta miten vastaan tuleva koira tulee kohdata.. kun tehdään kuten kuuluu,välttyy suurilta vaikeuksilta :)
 
a.p.
Koira on oleva MINUN koirani. MINÄ en anna sitä lasten talutettavaksi.

Aiempi pienempi koira riuhtaisi minulta käden sijoiltaan kun en ollut varautunut juuri sillä hetkellä. Nostin koiraa autosta (koira oli hihnassaan) ja olin hetken selin koiraan, kun koira havaitsi linnun jota lähti ajamaan takaa, itse vielä aloin penkoa autosta laukkua ja naps. :snotty:
Tiedän, ettei koiran voimat ole koosta kiinni.

Tää koira, mikä meille on tulossa, on kohtuu lussu koira ja rauhoittuu kyllä pentuvaiheen jälkeen. En ole mikään märkäkorva koirien suhteen ja rotu on valittu todella huolella. Ja painotan edelleen sitä, että lapsi ei tule koiraa taluttamaan PLUS hihnakouluttamisen alan heti ekasta hihnassaoloreissusta.

Mut on se kivaa, että on näin konservatiivisia ihmisiä, mutta älkää nyt jumankeuta sentään omien päätelmien perusteella kuvitelko mitä sattuu! :headwall:
 

Yhteistyössä