Koiranpennun pureminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
Olisko mitään hyviä käytännön neuvoja, miten me saadaan koiranpennulta kitkettyä pureminen pois? Mä toki ymmärrän, että hän on aamuisin kovin innoissaan, kun kaikki heräilee jne. Mutta sitten alkaa se pureminen. Koira roikkuu jokaisen vaatteissa, puree varpaita, nilkkoja.... Ja jos otta syliin, alkaa purra käsiä ja sormia. Jos kieltää, ei mitään vaikutusta. Anoppi sanoi, että pitää nostaa sormi siihen kuonon eteen ja sanoa tiukasti "ei!", mutta tämä vaan alkaa pureskella sitä sormea :headwall: . Ja jos sanoo tiukasti ei ja siirtää muualle, alkaa murisemaan.

Milläs tuota koiraa oikein kouluttaisi??

Meillä kanssa todella puruvimmainen pentu oli viime vuonna! Työnnä AINA joku lelu suuhun kun puree! Tätä kun jaksaa toistaa usean kuukauden, niin meillä ainakin ottaa vielä aikuisenakin lelun aina suuhun kun tulee innoissaan tervehtimään!

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Olisko mitään hyviä käytännön neuvoja, miten me saadaan koiranpennulta kitkettyä pureminen pois? Mä toki ymmärrän, että hän on aamuisin kovin innoissaan, kun kaikki heräilee jne. Mutta sitten alkaa se pureminen. Koira roikkuu jokaisen vaatteissa, puree varpaita, nilkkoja.... Ja jos otta syliin, alkaa purra käsiä ja sormia. Jos kieltää, ei mitään vaikutusta. Anoppi sanoi, että pitää nostaa sormi siihen kuonon eteen ja sanoa tiukasti "ei!", mutta tämä vaan alkaa pureskella sitä sormea :headwall: . Ja jos sanoo tiukasti ei ja siirtää muualle, alkaa murisemaan.

Milläs tuota koiraa oikein kouluttaisi??

Se ketä pentu puree, pitäisi vinkaista niin kuin koira kun sitä sattuu, näin se osaa tulkita menneensä liian pitkälle..

Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Pureeko oikein vai lutkuttaako? Meidän koiruus lutkutti ihan pienenä. Yritti alkaa puremaankin sitten, mutta lopetti kun läppästiin kuonolle ja sanottiin jyrkkä ei.

Ei tod. saa tehdä noin!!!! Koira alkaa pelkäämään kättä!!

Saa sille aikaiseksi epämieluisa tunne, esim painat sen oman huulen koiran omaan hampaaseen, tai vaikka tökkäät sen käden sinne kurkkuunpäin.

Jos tosiaan vaan kyse liikkuvan lahkeen saalistamisesta, niin ei toivottu käytös muutetaan toivottuun, eli vaihdat leluun, ja joka kerta toimit näin.

Minkä rotuinen ja ikäinen? Mä muistan pikkupentuvaiheesta kans ton puremisen, tuntui ettei siihen tepsi mikään, mutta kyllä tuokin puupää ajan kanssa oppi :D
Mä tekisin ehkä niin, että tiukka ja voimakas EI, kun pentu lopettaa, kehu, ja pennulle parempaa tekemistä, annat vaikka lelun jota saa purra.

Meillä on kans 6 kk . vanha koiruus. Tuo leluhomma on varmaan hyvä. Ite oon ottanu koiraa kiinni alaleuasta ja sanonu ei. Tätä ei kyl tosin lapset voi tehdä. Niille sopis paremmin toi lelujuttu. Minua ei kyl enää pure ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hep:
Kuulkaas nyt. Koiranpennut PUREE! Se on normaalia ja menee iän myötä ohi. Älkää ottako koiria jos ette niiden kanssa osaa olla.

Toki pennut puree, mutta jos ei kitke pois heti pentuna niin se saattaa jatkua aikuisenakin. Ei kiva siinä vaiheessa enää, kun aikuisen koiran opetus ei niin helppoa enää olekaan.

Kuulkaas nyt. Koiranpennut PUREE! Se on normaalia ja menee iän myötä ohi. Älkää ottako koiria jos ette niiden kanssa osaa olla.

Mutta ei sitä pidä sallia pennultakaan. Jos ei pentuna opeta jättämään tapaansa pois ihmistä kohtaan, niin osa jatkaa sitä aikuisiälle asti ja se ei ole kivaa enää kun 60kg koira leikkii hampaillaan.

Tuo vinkaisu on hyvä keino ollut, että pentu tajuaisi ihmista satttuvan. Näin pennut keskenäänkin kommunikoi jos toinen menee liian pitkälle. Ja tuo kanssa hyvä, että antaa aina lelu suuhun tilalle ja ottaa pois puremasta ihmistä. Kyllä se siitä loppuu, kun jaksaa olla kärsivällinen, eikä missään vaiheessa käsillään myöskään sitten leikitä ja salli sen purra siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ilona:
Meillä kanssa todella puruvimmainen pentu oli viime vuonna! Työnnä AINA joku lelu suuhun kun puree! Tätä kun jaksaa toistaa usean kuukauden, niin meillä ainakin ottaa vielä aikuisenakin lelun aina suuhun kun tulee innoissaan tervehtimään!

Meillä myös kokeiltiin kaikkea muuta: torumista, vingahtamista, pekalolla kielestä painamista, selin kääntymistä yms, yms.. Mutta tosiaan lelujuttu oli ainoa mikä lopetti käsien puremisen.

Ei sanaa kieltona on aika turha käyttää, kun ei se pentu tiedä edes mitä sana tarkoittaa. Porukka usein vaahtoaa ja huutaa koira EI sanaa ilman, että sille on muilla keinoilla opetettu sanan merkitystäkään. Enkä mä ainakaan lähtis koiraa satuttamaan, kun ei sillä yleensä pitkälle pötkitä muussa yhteistyössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:
Meillä on kans 6 kk . vanha koiruus. Tuo leluhomma on varmaan hyvä. Ite oon ottanu koiraa kiinni alaleuasta ja sanonu ei. Tätä ei kyl tosin lapset voi tehdä. Niille sopis paremmin toi lelujuttu. Minua ei kyl enää pure ollenkaan.

Tämä toimii meillä. Lastenkin toimesta.

Kaveri on tehnyt niin, että on ottanut pentua poskista kiinni ja sanonut tiukasti "ei" noissa puremistilanteissa. Sama juttu toimii koiralle vieläkin (ei pure enää, mutta joskus kun tekee muita tyhmyyksiä ) ja koira on nyt 5v.

Alkuperäinen kirjoittaja Loore29:
Ei sanaa kieltona on aika turha käyttää, kun ei se pentu tiedä edes mitä sana tarkoittaa. Porukka usein vaahtoaa ja huutaa koira EI sanaa ilman, että sille on muilla keinoilla opetettu sanan merkitystäkään. Enkä mä ainakaan lähtis koiraa satuttamaan, kun ei sillä yleensä pitkälle pötkitä muussa yhteistyössä.

Mistä sinä tiedät tietääkö ap:n koira mitä 'ei' tarkoittaa? Tottakai sanan tilalla voi käyttää myös esim. perkele, lopeta tai ärjäistä muuten vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:

Toki pennut puree, mutta jos ei kitke pois heti pentuna niin se saattaa jatkua aikuisenakin. Ei kiva siinä vaiheessa enää, kun aikuisen koiran opetus ei niin helppoa enää olekaan.

Näin mäkin ajattelen. Koira on perhoskoira ja ikää 11 viikkoa. Eikä se meitä aikuisia sinänsä häiritse, kun ei tuon hampaat edes tunnu vielä juuri miltään, mutta lasta se pelottaa välillä, kun toinen ei millään irrota.

Me ollaan myös kokeiltu tuota lelujuttua ja välillä auttaa paremmin, välillä huonommin. Vitsailtiinkin tässä, että meillä pitäisi olla jo heti yöpöydällä joku vinkulelu, minkä voi antaa sille suuhun heti kun herää :D .

Ja totta kai me ymmärretään, että pentu on vielä pentu. Täällä se pissaa ja kakkaa ihan minne huvittaa ja me kiltisti korjataan jälkiä. Ei se mua vaivaa ollenkaan :) . Mutta tämä on meidän ensimmäinen koiramme ja haluaisimme toimia alusta saakka oikein eikä niin, että meillä on sitten täysin villi koira aikuisena eikä tottele yhtään mitään. Miehen kotona on aina ollut koiria, mutta mulle tämä on ihan uusi tuttavuus :) . Lapsellekin ollaan sanottu, että ei saa antaa koiralle sormea purtavaksi, koska silloin se luulee, että se on ihan ok. Ei siis lutkuta mitenkään, vaan oikein puree.

Sinulle joka sanoit, ettei kannata ottaa koiraa jollei sen kanssa osaa olla.... Miten mä voin osata olla koiran kanssa, jollei mulla ole sellaista koskaan ollut? Ja miten mä olisin voinut "harjoitella" sitä? Pitäiskö samantien sanoa, että ei kannata hankkia lapsia, jos ei osaa olla äiti/isä. Sitä menoa me kuoltais sukupuuttoon...

Ei voi osata, ellei ole jotain mistä aloittaa. Jos meille tulee joskus tämän koiran poismentyä toinen koira, niin sitten voidaan jo sanoa, että osaamme olla koiran kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vadelma ballerina:
Alkuperäinen kirjoittaja Loore29:

Mistä sinä tiedät tietääkö ap:n koira mitä 'ei' tarkoittaa? Tottakai sanan tilalla voi käyttää myös esim. perkele, lopeta tai ärjäistä muuten vaan.

No moniko pentu tajuaa yleensä EI sanaa? Ja moniko sen merkityksen opettaa ennen kuin alkaa sitä ärjymään ja karjumaan? Veikkaan, että ei kovinkaan moni. Koira lopulta vaan reagoi siihen, kun emäntä ärjyy ja karjuu ihmetellen mikä sitä emäntää vaivaa.

Koira lienee uhmaiässä, jolloin tuo pureminen korostuu.

Itse en ole tehnyt mitään kauheata numeroa siitä, koska se menee aika pian ohi. Kovin kovalla koulimisella voi aiheuttaa vain haittaa.
Itse kiellän puremasta ja annan heti jonkun lelun tilalle jota nimenomaan saa purra. Eli pyrin osoittamaan mikä on kiellettyä ja mikä sallittua ja toivottavaa. Tätä opetan toki jo heti siitä hetkestä alkaen kun pentu kotiin tulee, eli oppii kieltosanan ja sen mihin saa ja mihin ei saa koskea.

Jos annat lelun puremisesta, palkkaat sen negatiivista käytöstä. Kyllähän se vaan pitää tehdä selväksi, että puruleikit eivät kuulu ihmisten kanssa olemisee. Ei-sana pitää opettaa ja vaatia, että se toteutuu ja menee perille. Voit halluta sitä kädelläsi ja olla koko olemukseltasi vahvaa ei:tä samalla. Ei siis fyysistä väkivaltaa vaan lopettaa pureminen. Samoin toimii välunpitämätyömyys = ei seuraa mitään kun hakee hampailla huomiota. Kun koira käyttäytyy oikealla tavalla, silloin sen kanssa leikitään, silitellään tms kivaa. Koiran laumanjohtaja on henkisesti vahvempi ja omalla olemuksellaan sitä viestii. Älä siis riehu tai muuten osoita tunnekuohuja purutilanteissa, arvovaltainen 'sinähän et minua pure' on johtajan käytöstä. Muista, että se on koira ja pitää toimia koiran ymmärtämällä tavalla ja unohtaa omat 'siitä tuntuu pahalta' ajatukset. Katsopa liviltä koirakuiskaajaa.

Yhteistyössä