Koirani joutui tappeluun.. talutinasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiMi_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vierailija";29455691]Tota noin.. pitäisköhän sun ehkä vähän panostaa siihen oman fifis käytökseen?
Miksi suuret rähjät aina tuomitaan, mutta on ok jos pikkukoira rähjää?
Ehkäpä vastaantuleva suuri koira olisi ystävällismielinen/neutraali, jos fifisi käyttäytyisi vaikkapa neutraalisti.
Ei se "kovan homman tekeminen" (kouluttaminen) ole mikään isojen koirien juttu, vaan KAIKKIEN koirien juttu. You know?[/QUOTE]

kyllä sitä on koulutettu ja käyty vuosia agilityssä, se ei vaan voi sietää mustia isoja koiria. vaaleiden kans ei mitään ongelmaa. ja flexi on AINA pienellä jos tulee koira vastaan.

(ja vanhemmiten sille tää rähjäys on enempi tullutkin)

[QUOTE="vierasvieras";29455694]Onko ok jos minä potkaisen pikkukoiraasi jos se juoksee kinttuihini ja pelottelee suurta koiraani?[/QUOTE]

No kyllä minusta. Pointti tais olla se että haukku ei haavaa tee, mutta jos tullaan jalkoihin tai päälle niin kyllä sit jo saa puolustautua, oli koiran koko mikä vaan.

Lenkillä minä yleensä vaihdan ihan suosiolla maisemia, jos vastaan tulee joku pahasti kleiniltä tai mitteliltä näyttävä koira. Ne on semmosia hemmetin kahdellajalallaseisovia haastajia. Ärsyttäviä räkyttäjiä!
Ja inhoni kumpaakin rotua kohtaan on täysin omistajiensa omaa syytä.

[QUOTE="vierasvieras";29455694]Onko ok jos minä potkaisen pikkukoiraasi jos se juoksee kinttuihini ja pelottelee suurta koiraani?[/QUOTE]

Oma pieni koirani ei juokse kintuihisi koska on koulutettu :D

Lenkillä minä yleensä vaihdan ihan suosiolla maisemia, jos vastaan tulee joku pahasti kleiniltä tai mitteliltä näyttävä koira. Ne on semmosia hemmetin kahdellajalallaseisovia haastajia. Ärsyttäviä räkyttäjiä!

On unohdettu, että kyseiset pienet pystykorvat ovat olleet (ja ovat vieläkin) ärhäköitä vahtikoiria. Hyvin kovapäisiä paketteja, joita ei pelkällä lepertelyllä kasvateta.

Miehen mammalla on tollanen. Ihan osuva kuvaus joo. Aikamoisia vahteja ovat! Ymmärrän että räkytys ärsyttää, itse en mitenkään ärsyynny kuitenkaan jos lenkillä ohimennen jonkun koira räkyttää. Se on eri asia jos se vahti asuu naapurissa! arghh

Te, joilla on vahva ja iso koira, millaista talutushihnaa käytätte lenkeillä?
Meillä on ollut vuosia nahkainen talutushihna mutta sen lukkomekanismi on alkanut reistailemaan niin että kuonopanta on siitä osittain muutaman kerran irronnut joten emme uskalla sitä enää käyttää.. Harmi sinänsä koska tuo on ollut vahva talutin : /
Nyt ollaan käytetty kuonopannan kanssa ( canny collar ) flexiä mutta pelästyin äsken toden teolla kun naapurin mummo oli aggressiivisen perhoskoiransa ( kyllä, pikku uros on todella aggressiivinen ) kanssa tuossa pihassa ja lähdin oman koirani kanssa lenkille. Tässä on siis kaksi uroskoiraa kyseessä, minun ja naapurin. Mummo ja pikkukoira olivat ison pensaspuskan takana enkä siis heitä millään nähnyt kunnes koirani ampaisi järkyttävällä vauhdilla puskan taakse ja räkyttävän pikkukoiran kimppuun. Mummo kaatui ja yritin repiä koiraani pois mutta flexissä vahvan koiran repiminen oli aika haastavaa sanoisinko :x
Menin tietenkin kysymään että onko kaikki hyvin ja tarvitseeko mummo apua mutta ei kuulemma tarvinnut ja nousi ylös, kun oli polvilleen kaatunut. Kysyin vielä pari kertaa onko kaikki hyvin ja mummo sanoi että ainakin tällä hetkellä että pitää katsoa onko koiran naamassa mitään. Katsoin koiraa enkä nähnyt mitään erikoista. Tuli oikein ahdistava ja nolo olo. Toruin koiraani kovasti ja jatkoimme lenkkiä. Mulla oli siis flexi lukkoasennossa mutta koirani pääsi siitä jollain ihme liikkeellä tempasemaan sen lukon auki. Onneksi pysyi flexissä. Tää oli jo toinen koiratappelu muutaman kuukauden sisään, tosin vastapuoli oli eri.

Tämä perhoskoira ei asu naapurissa mutta vanhan mummon keski-ikäinen poika tuo aina koiran sinne hoitoon ja mummo sen lenkittää. Mummo on sanonut aiemmin jo että se uros ei voi sietää toisia uroksia ja sama meillä.

Kun tulimme lenkiltä niin mummon poika avasi heidän oven, rivarinaapuri siis, ja kysyi että kävikö meidän koira niiden koiran kimppuun. Mä sanoin että ei se nyt kimppuun käynyt mutta kumpikin haukkui ja ärisi toisilleen ja hyökkivät, mies sanoi et ok ja laittoi oven kiinni. Jännittää että tekevätkö tuosta jonkun jutun kenties sitten :$ Kannattaa miehenkin miettiä ennen kuin laittaa melkein 90v. puolisokean äitinsä lenkkeilyttämään koiraansa..

Olipas taas kiva alku päivälle..
tiedän isot koirat että osaa vetää..kun se että panta niin se on vaan kaulassa.ja kun valjaat niin saat paremman otteen jos lähtee vetämään. moni muuten tekee harrastuksena sitä eettä käy kouluttamassa koiraa koulutus paikoissa. yhteistä aikaa ja harrastus.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29456763:
ei se ole puolustus, että on iso ja voimakas. jos et pärjää sen kans tai saa kasvatettua niin, että se tottelee, nin luovu siitä ja laita kissa

isokoira yleensä isot koirat lepposia. esim.berhandilainen

Aiheutat koirallesi niskavamman yhdistelmällä kuonopanta ja fleksi. Ja kuonopanta ei ole talutin!!!!! Se on koulutusta varten ja sen kanssa tulee aina käyttää tavallista pantaa. Kuonopanta on tarkoitettu hetkelliseen käyttöön, jonka aikana koira opetetaan tottelemaan taluttimen ja ihmisen käskyjä. Kuonopantaa ei pidä käyttää jatkuvasti. Se voi myös laukaista koirassa aggressiivisen käyttäytymisen.

Kertomasi perusteella koirasi näki uhkan ja hyökkäsi. Koirasi itse päätteli tilanteen uhkaavaksi koska sinä et huomioinut mitenkään tilannetta. Koiran värillä ei ole merkitystä, onko se musta, valkea tai punainen: koira voi lukea sinua kuin avointa kirjaa.
Suosittelen käymistä koirakouluttajalla ja ei sellaisella joka työntää karkkeja koiralle joka sekunti.

Itse pienen koiran omistajana potkaisen säälimättä hyökkäävää isoa koiraa oli se remmissä tai ei. Oma koira äkkiä selän taakse ja napakka potku hyökkääjän kylkeen tai naamaan. Yleensä riittää hyvin. Pieni on noissa tilanteissa aina alakynnessä ja jos koira ei ole omistajansa hallinnassa puolustan aivan varmasti omaani.

No tavan idiootti se olet sinäkin!

Tässä taas jotkut yrittää pahasti mennä "isokoira vs pikkukoira taistoon" naurettavaa!
Oli se koira minkä kokoinen hyvijään niin sillä pitää olla kuri! Millainen tampio ei kouluta koiraansa?!

Olen nähnyt pikkukoiria joiden omistajat antaa niiden juosta pitkällä hihnalla ja provosoida muita koiria ja jos louskaus isommasta suunnasta tulee ollaan paskat housussa ja itketään ja haukutaan.

Olen myös nähnyt isoja koiria joilla on kaikenmaailman pelit ja vehkeet kun ei ole koulutettu, että saisi jotenkuten pidettyä aisoissa lenkillä.

Ei, ei, ei, ei, ei ja vielä kerran ei.
Älää hyvät ihmiset ottako koiria jos niitä ei viitsi kouluttaa.

Itselläni on sekarotuinen laumanvartija, kokoa, massaa ja voimaa löytyy. Koira painaa enemmän kuin minä. Jos haluaisi rotuja syyttää niin rotujen puolesta löytyisi vaistoa inhoamaan toisia koiria, etenkin niitä uroksia. MUTTA minä olen ottanut koiralta luulot pois heti alusta saakka ja näyttäny koiralle kuka määrää ja ketä. Koira kävelee lenkillä AINA minin takana, AINA! Minä määrään koska pissaa ja kakkaa ja haistelee maata.
Pihaustakaan ei toisten koirien suuntaan. Yrittänyt on, mutta kakkoseksi on jäänyt. Nykyään tietää tasan tarkkaan paikkansa, pahimman uhmankin jälkeen.

Ei ole olemassa mitään ihme hihnoja tai pantoja joilla koiranne on nätisti. Sinä itse olet se väline!

No tavan idiootti se olet sinäkin!

Tässä taas jotkut yrittää pahasti mennä "isokoira vs pikkukoira taistoon" naurettavaa!
Oli se koira minkä kokoinen hyvijään niin sillä pitää olla kuri! Millainen tampio ei kouluta koiraansa?!

Olen nähnyt pikkukoiria joiden omistajat antaa niiden juosta pitkällä hihnalla ja provosoida muita koiria ja jos louskaus isommasta suunnasta tulee ollaan paskat housussa ja itketään ja haukutaan.

Olen myös nähnyt isoja koiria joilla on kaikenmaailman pelit ja vehkeet kun ei ole koulutettu, että saisi jotenkuten pidettyä aisoissa lenkillä.

Ei, ei, ei, ei, ei ja vielä kerran ei.
Älää hyvät ihmiset ottako koiria jos niitä ei viitsi kouluttaa.

Se on hienoa. Mä en kyllä ihan tiedä miten koiralta otetaan luulot pois.. hakkaamalla? Pevikoulutus oli sitä. Namikoulutus taas ihan liian lepsua. Monen vuoden jälkeen alan pikkuhiljaa löytää näiden kahden tavan kultaisen keskitien; pevin tyylistä kuria mutta ohella palkkaamista. Harmi vaan, tämä eka koira on joutunut melkoiseksi harjoituskappaleeksi. Seuraavalla koiralla ehkä jo parempi onni...

Pennun kouluminen on vielä helppoa, mutta hankalampaa onkin auttaa meitä joiden koiran jo vakiintunutta käytöstä tarttis muuttaa. Olen huomannut että se vaatii jo enempi taitoa. Harmittaa kyllä kun leimataan heti täysin kouluttamattomaksi, meidän koiraa on paljon koulutettu ja se osaa jo monenlaista. Mutta vielä on tehtävääkin. Ehkä ap:llakin näin?

Se on hienoa. Mä en kyllä ihan tiedä miten koiralta otetaan luulot pois.. hakkaamalla? Pevikoulutus oli sitä. Namikoulutus taas ihan liian lepsua. Monen vuoden jälkeen alan pikkuhiljaa löytää näiden kahden tavan kultaisen keskitien; pevin tyylistä kuria mutta ohella palkkaamista. Harmi vaan, tämä eka koira on joutunut melkoiseksi harjoituskappaleeksi. Seuraavalla koiralla ehkä jo parempi onni...

Pennun kouluminen on vielä helppoa, mutta hankalampaa onkin auttaa meitä joiden koiran jo vakiintunutta käytöstä tarttis muuttaa. Olen huomannut että se vaatii jo enempi taitoa. Harmittaa kyllä kun leimataan heti täysin kouluttamattomaksi, meidän koiraa on paljon koulutettu ja se osaa jo monenlaista. Mutta vielä on tehtävääkin. Ehkä ap:llakin näin?

Että koira ohjataan omalle paikalle käyttäytymällä kuten laumanjohtaja mutta siihen ei simputtamista tai "Luulojen ottamisella pois" tarvita. Minusta se, että omistaja määrää milloin pissataan, menee liiallisuuksiin, ellei kyse ole egosta jolla koira uhmaa ja sen kyllä huomaa.
Koiran saa hallintaan ilman että siihen edes koskee. Jos ei saa, niin joko kestät koiraasi tai annat pois. Mutta monen koiran jälkeen sanoisin että jokainen koira on ainutlaatuinen ja persoona kuten me ihmisetkin. Aina niistä jää tassunjäljet sydämeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan näin sanoisin;29456872:
Että koira ohjataan omalle paikalle käyttäytymällä kuten laumanjohtaja mutta siihen ei simputtamista tai "Luulojen ottamisella pois" tarvita. Minusta se, että omistaja määrää milloin pissataan, menee liiallisuuksiin, ellei kyse ole egosta jolla koira uhmaa ja sen kyllä huomaa.
Koiran saa hallintaan ilman että siihen edes koskee. Jos ei saa, niin joko kestät koiraasi tai annat pois. Mutta monen koiran jälkeen sanoisin että jokainen koira on ainutlaatuinen ja persoona kuten me ihmisetkin. Aina niistä jää tassunjäljet sydämeen.

Kuulostaa oikealta :)

Mutta ei aina kannata ihan niin kovin lytätä muita, esim. ap:ta tässä. Sen sijaan voisi vaikka koittaa auttaa, etenkin jos itse kokee olevansa hyvä koirankasvattaja. Taito sekin on, koirankasvatus, usein opeteltava sellainen. Jotkut meistä sitten oppii kantapään kautta.....

Hyvä, eipähän tarvitse nähdä teitä kaikkitietäviä koskaan, kun vaihdatte suuntaa AINA koiran nähtyänne. Teille sitten nauretaan selän takana, luulen.

vaan se että koira tietää että sinä tiedät miten koira itse käyttäytyy tilanteissa ja sinä et panikoi. Jos tiedät että koira nostaa toisen koiran kohdatessaan äläkän niin tiedät että nostaa. Ja sanat tiukan ei ..varmaan heti onnistuu.

Taitaa se sille räksyttäjäkoirakolle olla kuitenkin ennemminkin vain positiivinen juttu, jos vastapuoli väistää eikä itse tartte :D Yleensähän räksyn kanssa koitetaan vähän vältellä liian läheisiä ohituksia muiden kanssa, jolloin itse tarvitsee vaihtaa sitä suuntaa....

Kuulostaa oikealta :)

Mutta ei aina kannata ihan niin kovin lytätä muita, esim. ap:ta tässä. Sen sijaan voisi vaikka koittaa auttaa, etenkin jos itse kokee olevansa hyvä koirankasvattaja. Taito sekin on, koirankasvatus, usein opeteltava sellainen. Jotkut meistä sitten oppii kantapään kautta.....

Olet oikeassa, minuakin on opettanut käytäntö ja minua viisaammat. Tarkoitus ei ole lytätä ketään.
Koirakin on persoona ja osa lauman jäsentä. Lauman johtajan tulee ajatella ja osata käyttäytyä niin että koira saa olla persoona mutta viimeisen sanan ja aina kaikki lähtevä tekeminen tulee lauman johtajalta.
Koiran tulee saada haistella, nuuhkia, kieriä mudassa, merkata ja olla vaan koira. Lauman johtaja päättää minne mennään, koska mennään, milloin toiminta lopetetaan ja milloin aloitetaan. Niissä rajoissa koiran pitää saada toteuttaa itseään.
Lauman johtaja ei palkitse siitä ettei koira tee mitään kiellettyä koska se on selvää.
Ja koiran täytyy tietää mikä on kiellettyä, ja ei täytyy opettaa. Eihin täytyy kaikki toiminta pysäyttää. Mutta jos koira ei tiedä mikä on kiellettyä, ei koiralta voi olettaa että se lopettaa toiminnan.
Menipä paasaamiseksi :) Sorry.

vaan se että koira tietää että sinä tiedät miten koira itse käyttäytyy tilanteissa ja sinä et panikoi. Jos tiedät että koira nostaa toisen koiran kohdatessaan äläkän niin tiedät että nostaa. Ja sanat tiukan ei ..varmaan heti onnistuu.

Kyllä veikkaan ettei ihan heti onnistu, jos käytös on syvälle uurtunut. Mutta toki se auttaa, kun omistaja uskoo asiaansa ja on itsevarma. Epävarmana on ihan turha edes yrittää, suoraan sanottuna. Koira haistaa sen heti ja huomaa sen sun pikkurillin liikkeestäkin.

Koira ei tarvitse vedonestovaljaita, se tarvitsee johtajan.

Mutta jos ei koiran omistaja saa koiraansa hallintaan, niin kaipa se on pakko hommailla kaikenlaisia kuonopantoja ja vedonestovaljaita.

Mitä olen noita vedonestovaljaita koirilla nähnyt niin pahimmillaan syövät kainaloista ihon.
Ei kaikki koirat ole niin kipuherkkiä että se repiminen loppuisi.

Mä kommentoinkin ap:n tilanteeseen, mulla ei ole itsellä edes kokemusta moisista, kuten kirjoitin.

Voitko suositella "tokoa", joka tepsii koiraan kuin koiraan? Mun mielestä voitaisi paremminkin puhua koiranomistajan koulutuksesta.

Hyvä huudella, jos ei ole ikinä ongelmakoiraa omistanut. Ja taas kerran, en puhu omasta koirastani.

Yhteistyössä