Koiran kynsienleikkaamisesta!

Meidän rottiksella on mustat kynnet ja "veri" todella likellä kynnen päätä...Vaikeasti selitettynnä! :ashamed: Kynnet ovat kuitenkin pitkät ja melkein aina kun VÄHÄNKIN leikkaan kärkiä niin veri tuloo....Tosi hankalat leikata!Kuinka usein muut leikkaatte koiranne kynnet?Minä ehken parin viikon välein ja silti näyttää et ovat aina pitkät!

Sae
Minä leikkaan kerran viikossa tai kahdessa. Koiramme kynnet olivat kasvaneet liian pitkiksi edellissä kodissa ja yritän nyt saada ydintä vetäytymään ahkeralla leikkaamisella. Nyt (vuoden jälkeen) alkaa jo vähän näkyä tuloksia, ydin ei ole enää ihan kynnen kärjessä kuten ennen. Perunajauhoja vain valmiiksi viereen ja siitä vähän kynnen päähän jos alkaa verta tulla. Koiraa ei saa sääliä tms vaan leikkaat vain rauhassa loppuun kuin mitään ei olisi tapahtunut. Meidän haukulla oli kynnet jääneet leikkaamatta juuri kamalan pelon takia, kun oli kerran pari leikattu ytimeen ja koira panikoi oikein kunnolla jo pelkästä saksien näkemisestä. :\| Nyt on onneksi jo tottunut, kun ollaan tehty leikkauksesta kiva juttu. =)

Juu sama homma meidän rottiksella, eli verivana tosi lähellä kynnen päätä, joka kerta leikatessa vähintään yhdessä kynnessä veri irti, leikkaan yleensä kerran kuussa! pidän mittarina sitä ett kun koira kävelee niin rapse ei kuulu ja kun seisoo niin kynnet ei kosketa lattiaa leikkauksen jälkeen! eläinlääkärikin ihmetteli kerran koiran ollessa rauhoitettuna pyysin ett leikkaa samalla kynnet niin leikkasi ja sai jokaisesta vuotamaan veren!

mammuu
meidän koira on hirvee pelkäämään kynsienleikkuuta, heti kattoo säälivästi ku näkee sakset, ja tämä on tullut jo ihan pentuna, ei ole koskaan leikattu verisuoneen, koiraa vain jotenkin iljettää kun leikataan kynnet, ja kaikki tämänrotuiset koirat pelkäävät kynsienleikkuuta.

Kynsiä kannattaa leikata mahdollisimman usein ja vaikka vaan milli kerrallaan, niin se ydin vetäytyy ylemmäksi. Toinen vaihtoehto on viilata kynnet lyhyemmiks, niin ei ainakaan vahingossa lähde liikaa.

Meillä koirilta leikataan kynnet kahden viikon välien.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2005 klo 21:10 Justiinax kirjoitti:
Voikohan tuo verisuoni olla siksi niin lähellä kun kasvattaja ei ollut kovin useasti leikannut kynsiä?
Ikävä kyllä se hermo alkaa pikkuhiljaa kasvamaan kynnen sisällä ja sitten kynsiä ei enää saa leikattua lyhyeksi oikein millään koiraa satutamatta. Eläinlääkäri voi rauhoittaa koiran ja leikata kunnolla lyhyeksi, mut ovat kipeät jonkin aikaa sittenkin. Meidän sakemannilla oli kanssa tosi pitkät kynnet, ois kans pitänyt leikata 2vko.n välein ja mie vaan kerran kuussa.. :ashamed: kasvoivat sit liian pitkiksi ja mun piti laittaa koira selälleen kun leikkasin et näin missä hermo kulkee. Mustat kynnet oli silläkin mopella.

sillon ku asuin kotona, meillä oli koira jolta oli TODELLA vaikea leikata kynsiä.. yksi piti koiraa paikollaan, toinen piti tassuista ettei pääse potkimaan ja kolmas leikkasi kynnet...
ja mitäs tuosta opimme, kannattaa opettaa pennusta asti että ne leikataan.. kyllähän mekin mutta se koira ei vaan tykännyt siitä...

heips,kokeile viilata kynsiä kynsiviilalla minun koiran kasvattaja neuvoi minua tekemään noin muutaman kuukauden ajan samalla kun leikkasin kynnet niin viilasin ne,viilaaminen kuulemma jotenkin saa sen verisuonen menemään kauemmas.meillä tää keino autto oikeesti vaikka kuullostaa hullulta.

Meillä leikellään kynsiä tarpeen mukaan, noin kerran viikossa, joskus kahdestikin, aina vähän kerrallaan, kun kynnet ovat mustat, eikä ydintä näe. Asutaan maalla ja ympärillä on vaan peltoja ja hiekkatietä, joten kynnet ei todellakaan pääse kulumaan "itsestään". Molemmat koirat on pennusta asti opetettu siihen, että kynnet leikataan ja piste. Ei ole vastaan sanomista. Muutaman kerran on verta tullut, mutta kumpikaan koira ei ole moksiskaan. Leikkaajan reaktioista on kiinni se, miten koira reagoi mahdolliseen kipuun. Jos leikkaaja alkaa hössöttämään ja voivottelemaan, koirakin oppii nopeasti, että näin voidaan välttyä koko operaatiolta ihan kokonaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2005 klo 11:42 HeliT kirjoitti:
Meillä leikellään kynsiä tarpeen mukaan, noin kerran viikossa, joskus kahdestikin, aina vähän kerrallaan, kun kynnet ovat mustat, eikä ydintä näe. Asutaan maalla ja ympärillä on vaan peltoja ja hiekkatietä, joten kynnet ei todellakaan pääse kulumaan "itsestään". Molemmat koirat on pennusta asti opetettu siihen, että kynnet leikataan ja piste. Ei ole vastaan sanomista. Muutaman kerran on verta tullut, mutta kumpikaan koira ei ole moksiskaan. Leikkaajan reaktioista on kiinni se, miten koira reagoi mahdolliseen kipuun. Jos leikkaaja alkaa hössöttämään ja voivottelemaan, koirakin oppii nopeasti, että näin voidaan välttyä koko operaatiolta ihan kokonaan.
No minä en ainakaan oo hössöttäny mitenkään mut koira ssa älyttömän hepulin silti jos leikkaa liikaa!Kai koirasta johtuu muutenkin miten reagoi...meidän rottis kun on loppupelissä muutenkin älytön nössö!
Tosin leikkaan kyllä kynnet silti!

Vie koira eläinlääkärille jossa likuri rauhoittaa koiran ja leikkaa kynnet oikeaan mittaan sekä sitten tyrehdyttää verenvuodon. näin pääsette aloittamaan kuin alusta kynsien hoidon.
älä leikkaa itse jos aina tulee verta. se sattuu koiraan ja kohta koira ei anna leikata kynsiään ollenkaan. =)

Yhteistyössä