Koiran kastraatio toi ongelmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sisu

Vieras
Minulla on karkkari mäyris. Liiallisen "innon" vuoksi koirani leikkautettiin kaksi vuotta sitten. Nyt ongelmana agressiivisuus toisia koiria kohtaan jota ei ollut ennen leikkausta. Päästää lähelle mutta nappaa jos en ehdi nykäistä pois. Kaikki toiset koirat ovat vihollisia. Harvoin olen kuullut vastaavaa. Päin vastoin koirista on tullut sosiaallisempia. Kotona sisällä koira käyttäytyy kuten ennenkin paitsi että läheisempi tullut... Nukkuu vieressä ja nauttii silityksestä huomattavasti enemmin. Myös haukkumimen on lisääntynyt. Reagoi jokaiseen ääneen mitä talon ulkopuolelta kuuluu. Olkoon se sitten vaikka vain naapurin kotiinsa meno. Trimmaus tullut myös paljon vaikeammaksi. Trimmaaja ei saa trimmata ilman kuonokoppaa.

En usko että kastraatio on syynä. Tuohan on aivan tyypillistä käyttäytymistä aikuistuneelta mäykyltä.

Johtajuus ongelma ennemminkin.

Meillä tälläkin hetkelle 7 mäykkyä.
Ensimmäinen tuli -84.

LOPETTAA - oikeesti, sehän on täysin luonnevikainen
Vai odotatko että puree lasta??
Joku vastuu pitää olla..

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Vahtii myös reviiriä hyvin hanakasti. Koirani on viisi vuotias. Myöskään lapsista ei tykkää enää yhtään. Meillä ei ole itsellä lapsia.

etten asu lähelläkään!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Tao:
En usko että kastraatio on syynä. Tuohan on aivan tyypillistä käyttäytymistä aikuistuneelta mäykyltä.

Ensimmäinen tuli -84.

No en todellakaan muuten tervettä koiraa lopeta. Meillä on kyltit joka kohdassa varoituksena että täällä vartioin minä. Olen kysellyt että kenen syy on jos tulee aidatulle, varoituksin varustetulle pihalle niin se on tulijan oma vika. Sitä paitsi kaksi vuotta sitten naapurin lapset heittivät kivillä koiraani. Se on syynä lapsi vihaan, eikä ihme. Tulivat itse aitojen yli kiusasivat. Vanhemmat vähättelivät että ei meidän lapset. Sattumalta näin tilanteen ja puutuin siihen heti. Mäyräkoirani on aivan ihana. En voi pakottaa sitä lapsista tykkäämään. En edes anna lasten enää koskea, turvallisuus syistä koska murisee jo heti jos lähelle tulee. Muille ihmisille on jopa ylilempeä... Paitsi se trimmaaja. Trimmaisin itse mutta krooninen jännetulehdus estää sen.

Alkuperäinen kirjoittaja mäykkä:
LOPETTAA - oikeesti, sehän on täysin luonnevikainen
Vai odotatko että puree lasta??
Joku vastuu pitää olla..

Vahtii myös reviiriä hyvin hanakasti. Koirani on viisi vuotias. Myöskään lapsista ei tykkää enää yhtään. Meillä ei ole itsellä lapsia.

Ootpas säkin yksi...
Hu kauhistus jos ei lapsista tykkää, niin pitää heti lopettaa eläin..
Joopa joo!!
:o

Minulle tämä mäyräkoirani on jo kolmas. Vanhemmillani oli lapsuuden aikanani kaksi urosta ja narttu. Eikä toisille koirille jos on vihainen niin tarkoita että on luonnevikainen. Olemme käyneet mätsäreissä eikä siellä ole mitään ongelmia. Kuulumme myös ystäväkoira toimintaan. Käymme vanhustentaloissa kerran viikossa. Sielläkään ei ole ongelmia tullut. Koirapuistoissa emme käy kun koskaan emme ole siellä käynneetkään. Otimme myös osaa luonne testiin ja se meni hyvin. Koirani saa säännöllistä liikuntaa, syö sopivasti, on normaali painoinen ja lääkärin terveeksi toteama.

Niin. Varsinkaan jos lapset ovat itse aiheuttaneet koiralle tuskaa. Jouduin silloin viemään lääkäriinkin kun selkään heittivät aikuisen nyrkin kokoisen kiven. Kyllä aikuisten pitäisi opettaa lapsille että miten koiria käsitellään eikä vieraille piha-alueille tulla aitojen yli. Lääkäri laskun maksajaksi joutui lasten vanhemmat. Koirani on muuten erittäin kiltti paitsi toisten koirien kanssa on ongelmia. Enkä ole riskiä edes ottanut vaan väistämme suosiolla vastaan tulevat koirat. Olen kyllä vastuuntuntoinen. Sanon suoraan jos joku lapsi vanhempansa kanssa vastaan tulee että ei saa silittää, puree. ( silloin kun kysytään saako silittää.) Aikuinen voi silittää huoletta. Kerään myös ulosteet enkä jätä maahan. Pidän koirani kytkettynä ja noudatan muutoinkin lakia.

No en todellakaan muuten tervettä koiraa lopeta. Meillä on kyltit joka kohdassa varoituksena että täällä vartioin minä. Olen kysellyt että kenen syy on jos tulee aidatulle, varoituksin varustetulle pihalle niin se on tulijan oma vika. Sitä paitsi kaksi vuotta sitten naapurin lapset heittivät kivillä koiraani. Se on syynä lapsi vihaan, eikä ihme. Tulivat itse aitojen yli kiusasivat. Vanhemmat vähättelivät että ei meidän lapset. Sattumalta näin tilanteen ja puutuin siihen heti. Mäyräkoirani on aivan ihana. En voi pakottaa sitä lapsista tykkäämään. En edes anna lasten enää koskea, turvallisuus syistä koska murisee jo heti jos lähelle tulee. Muille ihmisille on jopa ylilempeä... Paitsi se trimmaaja. Trimmaisin itse mutta krooninen jännetulehdus estää sen.

Minulle tämä mäyräkoirani on jo kolmas. Vanhemmillani oli lapsuuden aikanani kaksi urosta ja narttu. Eikä toisille koirille jos on vihainen niin tarkoita että on luonnevikainen. Olemme käyneet mätsäreissä eikä siellä ole mitään ongelmia. Kuulumme myös ystäväkoira toimintaan. Käymme vanhustentaloissa kerran viikossa. Sielläkään ei ole ongelmia tullut. Koirapuistoissa emme käy kun koskaan emme ole siellä käynneetkään. Otimme myös osaa luonne testiin ja se meni hyvin. Koirani saa säännöllistä liikuntaa, syö sopivasti, on normaali painoinen ja lääkärin terveeksi toteama.

Ei tervejärkinen aikuinen hauku paukapääksi ennen kuin on asioihin perehtynyt. Ja saattaa olla että joku päivä vastaan tulemmekin. Koirani saattaa heittäytyä eteesi selälleen ja pyytää että silitä minua kiitos.

En myöskään pissitä koiraani toisten pihoille, porttien eteen, postilaatikkojen tolppaan, enkä mihinkään muualle johon se ei ole sallittu. Eikä koirani edes tee pissiä niihin koska olen opettanut sille mihin ei tehdä. Ikinä en ole saanut haukkuja siellä missä olemme kulkeneet. Päin vastoin. Meidät halutaan nähdä yhä uudestaan. Asumme kaupungissa joten peruskoulutus on annettu.

Ja kerrottakoon vielä että silloin kun puri trimmaajaa, koirallani oli antibiootti lääkitys. Trimmaaja veti karvaa ja tottakai haavan vierestä. metsässä juostessaan sai pahan haavan taisteltuaan jonkun eläimen kanssa. Emme nähneet tilannetta joten kysymyksessä saattoi olla metso joka puolusti reviiriään, emmekä voineet tietää että paikassa jossa olimme voisi sattua mitään. Aina käymme samaisessa metsässä kun mökillä olemme ja siellä koiramme saa juosta vapaana. Metsä alue on omassa omistuksessamme täysin korpimailla joten vapaana saa poika juosta.

Niin. Johan tämä kaupunki olisi täynnä pikku herramme jälkeläisiä..... Hih. No joo... Pitää tässä huumoria mukana olla.

Niin pitää ja nyt se muuttuu rankemmaksi.

Oletko aina sanonut miestäsi pukkuherraksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Tao:

Ensimmäinen tuli -84.

En allekirjoita tuota väitettä mäyräkoiran agressiivisuudesta ollenkaan. Meillä ollut aina kk mäykkyjä ja aina kaikkien toisten koirien kanssa hyvin toimeen tulleet.
Kastraatiolla ei ole yhteyttä käytösongelman kanssa, ehkä enemminkin luottamuspulaa ja johtajuusongelmaa uskoisin.

Mutta antavatko sinun koirasi kivittää itseään? Kennelliiton lehdestä luin että mäyräkoira on kolmanneksi puru herkin koira. En muista lehden numeroa mutta jossain se oli. Koira muistaa loppu ikänsä jos huonosti kohtelee. Kivittäneitä lapsia ei siedä silmissäänkään. Ja vieläpä tulevat härnäämään aidan taakse. Jotain luulen tapahtuneeni huomaamattani toisen koiran seurassa. Ei tuollainen viha toisia koiria kohtaan tule johtajuusongelmassa. Meillä tiedetään "kaapin paikka". On aina tiedetty. Ja se olen minä joka sanoo. Ystäväni koiran tassun päälle koirapuistossa astui koira. Ei sen päivän jälkeen ole sietänyt toisia koiria. Ja tämäkin tapahtui kastraation jälkeen. Ja meillä muuten edelleen juoksu nartut vievät koirani pään aivan sekaisin. Ei mitään tehoa leikkauksesta. Kaikki on ennalleen eikä vaikutuksia näy.

Myös naapurissamme asuu mäyräkoira. Karkeakarvainen kuten omani. Ei ikinä ole vieraita hyväksynyt. Vieraita koiria siis. Sillä koiralla on luonnetta kuten mäyräkoiralla pitää ollakin. Ja ilman luonnetta ei metsästetä eikä luolilla käydä. Mutta ihmisille se on aivan mielettömän mahtava otus. Rakastaa rapsutuksia, sylissä oloa. Ym. Aivan ihana.

Kuule Sisu, älä jatkossa kysy täällä kaksplussalla mitään eläimistä, tää sakki on hyvin eläinvihamielistä kautta linjan harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Mene noille rotujärjestöjen omille keskustelupalstoille, niin siellä ei ole näitä koiria pelkääviä ihmisiä kommentoimassa ja haukkumassa asiattomuuksia.
Meillä nyt jo edesmennyt berninpaimenkoira kastroitiin hormoniperäisen eturauhaskasvaimen vuoksi viiden vuoden ikäisenä ja muuttui aivan saman tien luonteeltaan. Koira ei ollut urosten tyyliin toisia vieraita täysikasvuisia uroksia kaveerannut ennenkään, mutta sen jälkeen ei tykännyt edes vieraista nartuista tai ylipäänsä mistään vieraasta koirasta. Jos irti oli, niin väisti eli ei kyllä mennyt päällekään vaan väisteli tilanteita. Hihnassa sitten jos joku liian lähelle tuli, niin alkoi murista. Lapsiin ja tuttuihin koiriin suhtautui ihan samalla tavalla kuin ennenkin, oikein lempeästi ja kärsivällisesti. Tämän kun tiesi, niin vieraita koiria osattiin varoa hihnassa ollessa. Eläinlääkäri oli ihmeissään, mutta muisteli yhtä vastaavaa aiempaa tapausta, jossa aggressio oli lisääntynyt. Eläinlääkäri sanoi puolivakavissaan, että jospa joku koira on niin viisas, että osaa olla asiasta pahoillaan eli että lisääntymiskyky ym. vietiin. Paha sanoa, kun eläin ei osaa puhua. Mutta tsemppiä sulle ja koirallesi!

Yhteistyössä