Koiralliset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
Mitä teette jos lapsillanne on kavereita jotka pelkäävät koiria? Meillä on kaksi koiraa, toinen aivan pentu vasta. Tytöllä on kaveri, joka pelkää koiria valtavasti. Tyttö kuitenkin viettää meillä aikaa useita tunteja päivässä(joka päivä...), jolloin joudun sulkemaan koirat toiseen huoneeseen koko ajaksi. Koiramme osaavat käyttäytyä, eivät hypi tms. Eivät oikeastaan edes välitä vieraista muuten kuin silloin kun tulevat sisään. Tämä tyttö kuitenkin hyppii kirkuen sohville ja sängyille jos koira esim nousee paikaltaan mennessään juomaan, leikkii tms. Miten te teette?

Voisko ne lapset viettää välillä aikaa sen kaverin kotona? Ei tarttis koiria joka päivä eristää. Tai olisko mahdollista, että lapset leikkis suljetun oven takana ja koirat sais olla vapaana muualla asunnossa? Et kai sä oikein mitään muuta voi asialle tehdä, koska mun mielestä toisen pelko pitää ottaa todesta, eikä yrittää sitä siitä väkisin parantaa, vaikka se välillä vähän pöhkösti käyttäytyisikin.

Eli jos kaveri on teillä, niin koirat silleen, ettei pääse tän kaverin luokse, tai sitten lapset leikkii enemmän kaverin luona.

Viimeksi muokattu:
En telje koiraa mihinkään, koska koira on kiltti, kannattais opettaa lapset eläimiin. Eri asia on se että jos jonkun koira on purrut, tosin on muakin koira lapsena purrut pahasti, mutta itse pääsin siitä yli.

Voisko ne lapset viettää välillä aikaa sen kaverin kotona? Ei tarttis koiria joka päivä eristää. Tai olisko mahdollista, että lapset leikkis suljetun oven takana ja koirat sais olla vapaana muualla asunnossa? Et kai sä oikein mitään muuta voi asialle tehdä, koska mun mielestä toisen pelko pitää ottaa todesta, eikä yrittää sitä siitä väkisin parantaa (= koirien pitäminen irti asunnossa).

Eli jos kaveri on teillä, niin koirat silleen, ettei pääse tän kaverin luokse, tai sitten lapset leikkii enemmän kaverin luona.

Jostain kumman syystä haluavat aina leikkiä meillä. Ollaan tehtykin juuri noin että välillä lapset oven takana ja välillä koirat. En edes halua pitää tätä tyttöä ja koiria yhtä aikaa samoissa tiloissa, stressaa vaan kaikkia osapuolia.

[QUOTE="tööt";23634410]Meillä eletään meidän, ei vieraiden ehdoilla. Jos joku pelkää koiria, niin pysyköön poissa.[/QUOTE]

Onhan se tietysti niinkin...mietin vaan että miten oman lapsen kannalta järkevää. Haluaa kuitenkin olla kaveri tämän tytön kanssa.

Jostain kumman syystä haluavat aina leikkiä meillä. Ollaan tehtykin juuri noin että välillä lapset oven takana ja välillä koirat. En edes halua pitää tätä tyttöä ja koiria yhtä aikaa samoissa tiloissa, stressaa vaan kaikkia osapuolia.

Onpa harmillinen tilanne. :( Onko sitten liian tylyä sanoa, että ei vois tulla teille joka päivä, koska se olis koiria kohtaan väärin? Olisko sellanen mahdollista, että kaveri tulis teille vanhempiensa kanssa harjoittelemaan koiran läheisyydessä oloa? Siis sillai, ettei tarttis sen kanssa edes kaveerata, mutta sietäisivät olla samassa tilassa? Luulis, että toi on sille kaverillekin pidemmän päälle vähän ikävä pelko, josta olis hyvä opetella pois.

Onpa harmillinen tilanne. :( Onko sitten liian tylyä sanoa, että ei vois tulla teille joka päivä, koska se olis koiria kohtaan väärin? Olisko sellanen mahdollista, että kaveri tulis teille vanhempiensa kanssa harjoittelemaan koiran läheisyydessä oloa? Siis sillai, ettei tarttis sen kanssa edes kaveerata, mutta sietäisivät olla samassa tilassa? Luulis, että toi on sille kaverillekin pidemmän päälle vähän ikävä pelko, josta olis hyvä opetella pois.

On aika ikävää lasten kaveeraamisen kannalta kyllä. Ei tytön äiti välitä ja isä on poissa kuvioista. Harmillista sinänsä. Toisen pelkoa on niin vaikea ymmärtää vaikka tiedänkin että se on tytölle täyttä totta.

No meillä vähän samanlaista ajoittain. Meillä siis vuoden ikäinen koira joka tietysti välillä vielä hyppii ja ainakin menee nuuskimaan. Toki yritän katsoa ettei koira pääse hyppimään lasten kavereiden päälle mutta myös meillä pari sellasta lasten kaveria jotka tosiaan suunnilleen kirkuvat ja seinille hyppivät kun koira tulee nuuskimaan. Myönnän se on kyllä rasittavaa välillä. Itse olen sanonut että leikkivät lastenhuoneessa ovi kiinni niin koira ei tule häiriimään. Samoin omille olen sanonut etteivät kutsu kavereita silloin meille kun ovat keskenään ts en ole paikalla, vaikka sinänsä kiltti koira onkin en vielä ainakaan tässä vaiheessa halua sen jäävän vieraiden lasten seuraan ilman aikuisen valvontaa.
Vähän asian vierestä mut olis monella aikuisellakin opeteltavaa miten koiriin suhtautua. Lähinnä nämä lenkkeilijät/pyöräilijät joiden perään koira saattaa lähteä jos on irrallaan. Siis kun ihmiset jatkaa matkaansa niin koirahan vaan innostuu siitä. Pitäis siis pysähtyä ja kääntää sille koiralle vaan selkänsä jos hyppii mut moni tosiaan vaan yrittää jatkaa matkaansa tai sit kädet edellä yrittävät sitä koiraa kiinni josta koiruus vaan innostuu lisää kun kuvittelee et toinen leikkii sen kanssa.

On tuo kyllä harmillinen tilanne. Onneksi meillä ei ole koiraa eikä tyttäreni kavereilla, paitsi yhdellä pieni pentu. En mielellään päästä koiraperheisiin lapsiani, koirat ovat jotenkin arvaamattomia....ymmärrän, että ne ovat teidän rakkaita lemmikkejänne, mutta ikävää, jos lapsen kaverisuhteet kärsivät. Koiran pitämiseen lapsiperheessä liittyy monta juttua, joita ei aina tule miettineeksi, just, kun esim ekaluokkalainen tulee koulusta tyhjään kotiin, missä iso koira...tms. tilanteita. Iso stressi.

Mutta jospa siis tyttö ja lspsesi kaveeraisivat toisen tytön kotona pääasiassa.

Onko se pelko sellasta, että se on ihan oikeasti kauhuissaan, vai onko se sellasta huomionhaku-kiljumista?

Ei kyllä tämä on ihan oikeaa PELKOA :/. Olemme pyytäneet ettei ainakaan juoksisi karkuun, koska tuo toinen on tosiaan vielä pentu ja saattaa lähteä perään ja innostua, mutta eipä se mene jakeluun. Mutta onneksi tulee kesä ja lapset voi olla enempi vaan pihalla :D

[QUOTE="vieras";23634468]
Vähän asian vierestä mut olis monella aikuisellakin opeteltavaa miten koiriin suhtautua. Lähinnä nämä lenkkeilijät/pyöräilijät joiden perään koira saattaa lähteä jos on irrallaan. Siis kun ihmiset jatkaa matkaansa niin koirahan vaan innostuu siitä. Pitäis siis pysähtyä ja kääntää sille koiralle vaan selkänsä jos hyppii mut moni tosiaan vaan yrittää jatkaa matkaansa tai sit kädet edellä yrittävät sitä koiraa kiinni josta koiruus vaan innostuu lisää kun kuvittelee et toinen leikkii sen kanssa.[/QUOTE]

Kyllä siinä eniten opittavaa on sulla, koiranomistajalla. Ei koiria pidetä irrallaan vaan kytkettynä ja jos ovat vapaana pihalla, pitää aidan olla sellainen, ettei koira siitä siitä läpi pääse ali, yli tai muualtakaan.

[QUOTE="hah";23634490]Kyllä siinä eniten opittavaa on sulla, koiranomistajalla. Ei koiria pidetä irrallaan vaan kytkettynä ja jos ovat vapaana pihalla, pitää aidan olla sellainen, ettei koira siitä siitä läpi pääse ali, yli tai muualtakaan.[/QUOTE]

No toki pidän koiran kytkettynä mutta joskus on tilanteita että on päässyt karkuun. En ole minäkään täydellinen ja vahinkoja sattuu.

[quote="vieras";23634468]no meillä vähän samanlaista ajoittain. Meillä siis vuoden ikäinen koira joka tietysti välillä vielä hyppii ja ainakin menee nuuskimaan. Toki yritän katsoa ettei koira pääse hyppimään lasten kavereiden päälle mutta myös meillä pari sellasta lasten kaveria jotka tosiaan suunnilleen kirkuvat ja seinille hyppivät kun koira tulee nuuskimaan. Myönnän se on kyllä rasittavaa välillä. Itse olen sanonut että leikkivät lastenhuoneessa ovi kiinni niin koira ei tule häiriimään. Samoin omille olen sanonut etteivät kutsu kavereita silloin meille kun ovat keskenään ts en ole paikalla, vaikka sinänsä kiltti koira onkin en vielä ainakaan tässä vaiheessa halua sen jäävän vieraiden lasten seuraan ilman aikuisen valvontaa.
Vähän asian vierestä mut olis monella aikuisellakin opeteltavaa miten koiriin suhtautua. Lähinnä nämä lenkkeilijät/pyöräilijät joiden perään koira saattaa lähteä jos on irrallaan. Siis kun ihmiset jatkaa matkaansa niin koirahan vaan innostuu siitä. Pitäis siis pysähtyä ja kääntää sille koiralle vaan selkänsä jos hyppii mut moni tosiaan vaan yrittää jatkaa matkaansa tai sit kädet edellä yrittävät sitä koiraa kiinni josta koiruus vaan innostuu lisää kun kuvittelee et toinen leikkii sen kanssa.[/quote]

koirat on pidettävä kiinni!!

Ei kyllä tämä on ihan oikeaa PELKOA :/. Olemme pyytäneet ettei ainakaan juoksisi karkuun, koska tuo toinen on tosiaan vielä pentu ja saattaa lähteä perään ja innostua, mutta eipä se mene jakeluun. Mutta onneksi tulee kesä ja lapset voi olla enempi vaan pihalla :D

Voi harmi! :(

Ei tohon varmaan oikein mitään muutosta saa, jos lapsen äiti ei kerran ole yhteistyöhaluinen. Todella ikävää vaan tämän lapsen kannalta. Tsemppiä teille ja toivotaan, että kesä tulee äkkiä, niin saatte ainakin hetkellisen helpotuksen tilanteeseen!

Lapsen pelkohan on otettava tosissaan. Mutta voisiko ajatella kannustamista pikku hiljaa koirien seuraan? Pidät vaikka itse koiraa sylissä ja lapsi saa katsella ja jossain vaiheessa yrittää vaikka koskettaa. Jos ei uskalla päähän koskea kun on nuolasun vaara, niin vaikka selkään tms.
Meillä oli yks tuttava jonka lapsi pelkäsi hurjasti meidän koiraa ja pikku hiljaa kun kävi meillä ja aina enempi koira oli läsnä niin tottui siihen ja nyt voivat olla samassa tilassa ja koira ei enää häiritse. Aluksi jo pelkkä koiran näkeminen toisesta huoneesta portin takaa sai aikaan hysterian.

[QUOTE="hah";23634490]Kyllä siinä eniten opittavaa on sulla, koiranomistajalla. Ei koiria pidetä irrallaan vaan kytkettynä ja jos ovat vapaana pihalla, pitää aidan olla sellainen, ettei koira siitä siitä läpi pääse ali, yli tai muualtakaan.[/QUOTE]

todellaki. aika törkeetä tekstiä oli. ei niistä sun koirista saa muille haittaa ola. tottakai muut sa juosta ja pyöräillä just niin ku haluaa. ei koiria saa pitää irrallaan

Meillä on asunto kahdessa kerroksessa ja makuuhuoneet yläkerrassa. Kaikissa makuuhuoneissa on ovi. Lapsilla on myös ollut aina asunnon suurimmat makuuhuoneet, joten leikkitilaa niissä on ollut riittävästi.

Uusia kavereita on saanut tuoda vain silloin, kun mä olen ollut kotona. Ihan vaan siksi, etten jätä lapsen vastuulle arvioida, miten kaveri suhtautuu koiraan tai koira kaveriin. On ollut kavereita, jotka pelkäävät nukkuvaakin koiraa, ja on ollut kavereita, jotka vaan nauravat, kun isokokoinen koira kaataa nurin. Kun olen muutaman kerran seurannut, miten tilanne sujuu, kaveri on saanut tulla meille myös mun ollessani töissä. Joskus se on edellyttänyt, että koira on ollut sen aikaa esim alakerran kylppärissä, kun kaveri on mennyt ulko-ovelta lastenhuoneeseen. Ja vastaavasti kun on pitänyt lapsen lähteä kotiin, oma lapseni on ensin laittanut koiran oven taakse. Jos kaverina on ollut lapsi, jonka käytöstä ei voi mitenkään ennakoida, sellainen kaveri on saanut tulla meille vain silloin, kun minä olen kotona.

*muoks* Lisään vielä, että koulun jälkeen on ollut sallittua syödä välipala omassa huoneessa eli kun se kaveri on sinne lastenhuoneeseen saateltu, oma lapseni on kasannut tarjottimelle välipalan molemmille ja kantanut sen lastenhuoneeseen. Vieraiden lasten ei siis ole tarvinnut pyöriä niissä tiloissa, missä koira on, muutoin kuin tullessaan ja lähtiessään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä en jaksa katsella kenenkään muksuja nurkissani joka päivä montaa tuntia, joten mulla on sikäli helpompi lähtökohta :D :D

Mutta kyllä mä ihan ehdottomasti pitäisin koirat poissa pelkäävän lapsen luota...ja rajoittaisin sitä lapsen meilläoloaikaa, jotta koira (joka on meidän perheenjäsenemme ja menee tässä asiassa naapurin lasten edelle) saa olla omassa kodissaan vapaasti, eikä tejlettynä yhteen huoneeseen.

Mulla tosin on muutoinkin vähän eri menttaliteetti...vierailla lapsilla ei ole noin niinkuin muutoinkaan lupaa koskea meidän koiriin, eikä ainakaan pentuun. Koiran saa opetettu tavoille about miljoona kertaa helpommin, kun sitä koulutusta ei tule lapset sössimään. Eikä vieraat aikuiset...ne on monasti ihan yhtä ääliöitä :)

Joku tuossa yllä kirjoitti, että hänen vuoden ikäinen koiransa TIETYSTI välillä hyppii ja menee nuuskimaan...mun mielestäni vuoden ikäinen koira ei misään nimessä mene hyppimään ja nuuskimaan, edes välillä. Eikä vuoden ikäisen kuulu lähteä yhdenkään lenkkeilijän tai pyöräilijänkään perään.
Jos koirat opettaa ihan pienestä pitäen siihen, ettei ihmisten (tai muiden koirien) luokse mennä, niiden "tarve" ihmistä päin hyppimiseen, luoksemenoon ja lenkkeilijöiden jataamiseen vähänee...se kun ei niitä jaksa kiinnostaa. Mä olen niin laiska paska, etten jaksa jokaisen ohitettavan kohdalla kiriä remmiä lyhemmäksi, jottei koirani mene nuuskimaan. Mä pääsen paljon helpommalla, kun vuoden ikään mennessä olen opettanut koiralle, että mikään asia maan päällä ei ole niin huippu juttu kuin minä...ja ehkä ruoka. Kyllä on elämä helppoa, kun koirat ei vieraista välitä.

Ja ennen kuin joku nyt järkyttyy, niin kyllä nuo meidän koirat pääsevät muiden koirien kanssa leikkimään ja ihmisiäkin morjenstamaan, mutta ne tilanteet rakennetaan ihan erillisiksi.

chef: Noinhan se on, mutta ei meidän koira ainakaan vielä vuoden iässä tajunnut, miksi lauman omien lasten kanssa saa reuhata, mutta vieraiden lasten kanssa ei. Kyllä se senkin oppi, mutta ei vielä pentuhörinöissään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23636371:
chef: Noinhan se on, mutta ei meidän koira ainakaan vielä vuoden iässä tajunnut, miksi lauman omien lasten kanssa saa reuhata, mutta vieraiden lasten kanssa ei. Kyllä se senkin oppi, mutta ei vielä pentuhörinöissään.

Meillä minä olen ainoa joka riehuu koirien kanssa, joten koirillamme on täysin selkeät rajat sen riehumisen suhteen. Lapsille on ihan selviö, ettei koirien kanssa riekuta ja tämä siis myös ihan turvallisuussyistä, eikä vain koirien koulutuksellisuuden vuoksi. Meidän vanhin narttu veti multa nenän poskelle (yksi leikkaus takana, toinen edessä jos haluan nenän suoraksi) joten isot riekkuvat koirat ja lapset on vähän huono yhtälö...kun ei se riekkuminen näemmä onnistu multakaan ilman nenän uusimista :D

Toki on myös rotukohtaisia eroja, sillä joku toinen rotu on vuoden iässä henkisesti kypsempi, kuin toinen. Eli ei se tosiaan täysin mustavalkoinen väittämä ollut :)